Ga naar inhoud
  • 0

Motor loopt warm na vervangen koppakking


Schuurbiers

Vraag

Goedenavond,

Na vorige week langs de weg te hebben gestaan met een lekke koppakking en stoom langs ieder gaatje, heb ik vandaag het laatste boutje van de auto aangedraaid om de reparatie te voltooien. 

De volgende onderdelen zijn vervangen/gerepareerd:

- koppakking en kleppendekselpakking

- cilinderkopbouten

- pakking inlaat en uitlaat

- koelflens inclusief temperatuursensor en o-ringen

- koelflens en thermostaat

- distributieriem (ik was toch bezig) 

- carterventilatie en slang 

De kop zelf leek nog recht te zijn na controle met een rij en een voelermaat.

Vanavond heb ik de sleutel voor het eerst in een week mogen om draaien na 3 maal starten zonder zekering om te controleren (check voor compressie) of hij nog steeds warm liep. Helaas na een kwartiertje wachten schiet hij door naar de 120 graden.... verder draait de motor erg netjes stationair en klinkt hij ook erg zuiver (beter dan voorheen) 

Zou het kunnen zijn dat de kop toch krom is geweest of zijn er andere mogelijk boosdoeners in het spel te controleren/vinden? Kan iemand mij verlichten? 

Groetjes!

aangepast door Schuurbiers
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 1

Radiateur wordt ook heet, dat wil zeggen voldoende koelcapaciteit? Geen lucht in het systeem. Zoals Reinier schrijft waterpomp defect, zie je het in het expansie vat circuleren in ieder geval.

 

hoe ontstond het probleem exact, in 1 keer koken of liep te temperatuur geleidelijk op. Kon je schade zien aan je koppakking? Dat ie ook echt defect was? Moest je koelvloeistof bijvullen voor die tijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1

De werking van je waterpomp kun je controleren door het dunne slangetje van je kvs reservoir los te maken en even de dop can het kvs reservoir los halen,slang er in hangen starten en kijken of er kvs uit het slangetje komt. Als er geen kosten uit komt is je waterpomp kapot. Deze hebben kunststof schoepen en die breken na verloop van tijd.  Gebeurde bij mijn passat na 80.000 km na distributie wissel inclusief waterpomp. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vermoedelijk is het probleem ontstaan door de koelflens aan de achterzijde van het blok. Deze lekte enorm hierdoor moest ik dus ook wel eens koelvloeistof bij vullen, toen het lek nog niet bekend was. Het ontstond net voor ik op mijn werk aankwam, en langs iedere poort kwam toen witte rook. Bij het demonteren van de cilinderkop, was goed te zien dat bij de achterste cilinder zowel naar buiten als naar binnen koelvloeistof lekte. Rondom de cilinder was de koppakking donker en de cilinder zelf ook, de zuiger zelf was roze van kleur. 

De radiateur heb ik nog niet aan gevoeld, dit kan ik vanavond nog controleren, evenals de waterpomp voor het circuleren. De waterpomp die er nu in zit is nog maar 2 jaar/70.000 km oud. Of is dit eigenlijk al voorbij de levensduur. Daarnaast het ik wel het idee dat er geen lucht in het systeem zit, maar kan ik dat nog op een manier goed testen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 hours ago, bm-er said:

Misschien is je waterpomp gewoon stuk en wellicht was dat ook de oorzaak dat hij vorige keer warm liep waardoor de koppakking kapot is gegaan.

Dit ga ik vanavond sowieso even controleren. Eerst door te controleren of de vloeistof wel doorloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedenavond, 

Bedankt voor alle reacties! Het probleem was gelukkig eenvoudiger dan verwacht!

Het koelvloeistof systeem is onvoldoende onlucht geweest. Vanavond na alle scenario's zoals in de reacties gegeven te hebben uitgevoerd, heeft de auto weer zijn eerste 30 km gelopen en een half uur gedraaid zonder gek te doen!

Nog even mijn olie en filter vervangen en dan gaan we voorzichtig door! Voor de zekerheid wil ik de koelwaterpomp nog vervangen dit weekend! 

Groetjes en forum, bedankt voor de ondersteuning!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden