Ga naar inhoud
  • 0

batterij vragen


geeveebee

Vraag

Hallo,

Ik heb enkele vragen en ik heb ze hieronder genummerd zodat het opvalt...

 

Ik heb al jaren batterij problemen omdat ik weinig kilometers doe.

En met weinig bedoel ik echt weinig zoals één keer om de 2 weken naar de supermarkt in eigen dorp.

 

Nu merkte ik vorige week dat ik weer prijs ging hebben dus snel zo'n jumpstarter gekocht zodat ik toch naar mijn afspraak kon.

Dat ding een 3 tal uur opgeladen en daarmee mijn auto toch kunnen starten wat daarvoor niet lukte.

Voor de zekerheid nog een half uur rond gereden met een klein stuk autostrade.

's avonds moest ik nog weg en startte het nog vlot.

 

De dag erna ging ik de batterij eens monitoren met die zekering uit trek methode waarvan er hier een video rond gaat op het forum.

Ik moest daarvoor naar een parkeer plaats en dat ging ook normaal.

Ik heb 3 fuse boxen doorlopen en op het eerste gezicht trekt het altijd 0.5A met pieken tot 2.5A om de xx seconden.

1. Is dit normaal of is dit omdat mijn deur open stond? (ik heb die deur schakelaar niet zoals die in de video wordt vast gezet)

Volgens mij waren de eerste metingen zelfs met de deur toe omdat ik aan die binnenste fuse box toch nog niet moest zijn.

 

Gisteren avond wou ik snel nog naar de supermakt en ik had weer prijs. geen gepruttel/gestotter en het lijkt alsof die start motor weer niet in gang getrokken kon worden.

Na een paar keer proberen begonnen die lampjes en relais weer te knipperen/klikken en dan weet ik dat het hopeloos is.

Weer toevallig dat het 's nachts rond het vriespunt was buiten dus ik denk dat die batterij dan gewoon 't meeste verliest.

 

2. Heeft het nog zin om deze weer eens met een CTEK lader op te laden (dan start hij direct maar ja voor hoelang weer) of is deze compleet versleten?

 

3. Wat soort batterij heb ik juist nodig dan kan ik al eens rondkijken naar de prijzen.

4. zijn er zekeringen die ik kan uitlaten zodat het stroomverbruik tijdens stilstand en eventueel rijden beperkt wordt? De alternator geeft wel 14.xV maar misschien geeft ie niet genoeg stroom zodat de batterij nooit oplaad?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ruststroom meten als de auto dicht is, alle verlichting uit en auto op slot en in canbus rust.

Best is om dan ook de motorkap dicht te hebben, want het slot registreert ook of kap  open of dicht is en blokkeert dan canbus rust.
Als alles na ca 10 minuten in rust is kun je pas echt de ruststroom meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Meet eens als de accu vol is en dan als je start tot hoever je spanning daalt. 

Dus volle accu zeg 12,8 V en dan met de meter erop starten. Als je spanning te ver zakt zou er 1 of meerdere platen kapot kunnen zijn van de accu. Al een paar keer meegemaakt met de auto van mijn vrouw. Ook heel veel gebruik in het dorp en weinig afstanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hoeveel zou het maximum mogen zakken, Barry?

 

het zal zakken want die start stromen zijn enorm.

 

met de CTEK laad het altijd goed op dus ik denk niet dat het probleem de platen of het zuur zal zijn maar eerder een lekstroom of slechte alternator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de batterij was precies goed leeg getrokken door een 10 tal keer proberen te starten.

 

rond 17h aan de CTEK gehangen en pas na 2-3 uur had ie stap 4 klaar (start klaar)

rond 3h was het nog aan stap 5 bezig.

deze morgen rond 8h zat ie aan stap 7 bezig dus normaal is het volledig opgeladen tegen dat ik thuis kom.

(had regenerate genomen wat langer duurt en is met 15V pieken)

 

stap 8 is klaar en druppel lader mode dus dat brand nooit niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wanneer je écht weinig kilometers doet, en slecht kleine afstanden is een druppellader de oplossing. Dan sluit je de accu aan wanneer je de auto niet gebruikt. Je hoeft er niet naar om te kijken, alles gebeurt automatisch. Uitbouwen van de batterij is ook niet nodig.

Een druppellader behoud de nodige spanning, gaat je batterij af en toe (een beetje) belasten en terug laden. Een beetje stroom houdt je accu in goede staat.

Er zijn er ook die werken met stroompulsen om een zwakke batterij terug op sterkte te brengen.

Zodanig gaan de platen niet oxideren, want dat is wat je batterij zwak maakt.

Goede druppelladers van bekende merken kunnen duur zijn, op Ali (ik heb er zelf een van Ali) staan een aantal goedkope dingen die ook goed werken.

 

Edit mogelijk is je CTEK ook een druppellader, die zijn er bekend voor...

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 hours ago, wulfke said:

Wat is de leeftijd van de batterij ? In mijn 3C deed ik ook heel weinig kilometers en mocht ik om de 4 jaar een nieuwe batterij plaatsen.

goei vraag. ik denk een jaar of 4-5 ?

 

maar nadat ik die laten vervangen had kwam het probleem na een paar maand terug.

 

probleem is dat ik geen oprit/garage heb.

ik heb de miserie al genoeg meegemaakt dat ik met 2 tot 3 verleng kabels over 't straat moest lopen om hem op te laden tot die startte om hem dan zo dicht mogelijk te zetten.

nu haal ik de batterij er gewoon uit en laad ik het binnen op met de CTEK van 't werk (zal eens één kopen voor mezelf)

 

is een langwerpig zonnepaneel dat ik bovenop het dashboard kan leggen iets dat kan helpen?

20W ofzo das dan 20W/15V max=1.3A?

 

Edit: voor het bovenstaande mag de sigaretten stekken dan niet onderbreken of ik moet kabels rechtstreeks naar de juiste zekering leggen.

aangepast door geeveebee
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik dacht net aan iets...

 

de passat heeft achteraan de middelste arm steun een 220V stopcontact en in de koffer een 12V sigarette aansluiting.

 

ik ga er vanuit dat die alletwee via relais uitvallen als je de sleuten uit trekt?

 

maar kan ik die 220V niet gebruiken om tijdens het rijden de batterij bij te laden met zo'n (CTEK) lader?

als de alternator/dynamo het probleem is omzeil ik het zo misschien. ik weet niet of die bekabeling voorzien is voor dit want ik denk dat die max 5A trekken ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 minuten geleden, geeveebee zei:

maar kan ik die 220V niet gebruiken om tijdens het rijden de batterij bij te laden met zo'n (CTEK) lader?

als de alternator/dynamo het probleem is omzeil ik het zo misschien. ik weet niet of die bekabeling voorzien is voor dit want ik denk dat die max 5A trekken ofzo.

@geeveebee Dat gaat niet lukken, je gaat altijd meer verbruiken dan je kan bijladen... je lader zelf gebruik ook een deel ven het vermogen.

Een redelijke zonnecel zal wel helpen. Ik heb zelf een schuifdak met zonnecellen in (Solar roof), en die levert 2 tot 3 Amp nuttig vermogen, wat nu gebruikt wordt voor continue ventilatie in de auto (bij stilstand), maar mits een beetje handigheid goed om te bouwen zou zijn naar een batterijlader, mits gebruik van een kleine regeling voor de zonnecel.

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 13-4-2021 at 19:47, BARRY_TDI said:

Meet eens als de accu vol is en dan als je start tot hoever je spanning daalt. 

 

net gemeten toen ik het van de lader haalde en het was 13.12V

naar de winkel gereden maar da's nauwelijk een kilometer.

als ik mijn boodschappen ingeladen had heb ik eens gemeten en dan zat het op 12.54V

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik ging men auto eens afspuiten (bedankt duiven) en daar kon ik nog eens een meting doen nu het op dit uur (21:00) daar rustig was.

 

met de motorkap open maar de andere deuren dicht trok ie nu 7mA (0.07A) voor een paar minuten en dan viel het terug naar 1mA (0.01A).

dat lijkt me goed te zijn.

 

Wat me wel opviel en ik ook al meermaals hier zien verschijnen heb is dat als ik mijn voordeur (van mijnhuis) open deed en ik keek nog eens naar de auto

dat ik die deur LED zag branden voor nog een 10 tal seconden voor het uit ging.

 

Was dit niet het melden van een probleem dat de batterij kon leeg trekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij het blijven branden van de rode knipper led in de deur wil het zeggen dat de wagen zich niet veilig kon afsluiten ( lees dan als een deur die niet goed vergrendeld of geen goede terugmelding geeft dat deze vergrendeld is, of er iets mis is met het eventueel alarmsysteem wat zich niet op scherp kan stellen). Zelf had ik destijds een defecte alarmhoorn welke problemen veroorzaakte en welke inderdaad ook een batterij drain kan veroorzaken. In deze situatie kan uitlezen eventueel duidelijkheid bieden

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
14 minutes ago, Vinniepilon said:

Is 70 en 10 mA

 

geen trekhaak? 

right, 10ma. is dat dan teveel?

 

nee, een trekhaak heb ik niet.

misschien dat vorige eigenaar er één had en die er terug af gehaald heeft maar dat weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

10 mA is netjes, wat Peter zegt, soms veroorzaakt een stekkerdoos vervelende storingen.  
 

het mooiste is te meten zoals je hem normaal wegzet. Maar ook is meten als je de accu loskoppelt en kijken wat dan met de spanning gebeurd van de accu. Wellicht is toch de accu defect 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de spanning had ik ook gemeten. die was terug 12.54V dus niet nog eens 0.6V gezakt door het starten.

de afstand naar die self car wash was wel 3x de afstand ongeveer van die naar de winkel. misschien net genoeg om iets te recuperen van het starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
13 uren geleden, geeveebee zei:

 

net gemeten toen ik het van de lader haalde en het was 13.12V

naar de winkel gereden maar da's nauwelijk een kilometer.

als ik mijn boodschappen ingeladen had heb ik eens gemeten en dan zat het op 12.54V

 

Ik bedoel meten tijdens het starten. Dus tot hoever hij spanning trekt.

Dus je hebt een 2de persoon nodig die start terwijl jij de accu meet. Of je moet lange kabels aan je meter hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 hours ago, Vinniepilon said:

Hersteld de accu wel weer naar 12.7 - 12.8V als de spanning lager blijft is ie niet 100% geladen of slecht aan het worden. 

 

goei vraag. hiernet naar de boer achter groenten gereden en dat is volgens google maps (maar) 6.5Km.

 

daar heb ik gemeten en zat aan 12.62V dus iets meer dan gisteren avond.

 

de stroom heb ik ook gemeten met alles dicht en gesloten met alarm op en na een paar minuten zakte het en switchte het tussen 0.00 & 0.01A.

 

eigelijk zou je een ampere logger moeten hebben zodat je dit kan opvolgen over langere tijd. misschien piekt die voor één of andere reden na langere tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik was nog vergeten te vermelden dat als ik de auto afgesloten had voor de meting ik ook aan alle deuren gevoeld had of ze nog open gingen.

dat was niet het geval dus die storing moet iets anders zijn.

 

wat ik wel merkte is als ik de auto terug opende dat het voor een tijd 4 ampère trok.

ik vraag me af waarom er zo'n gigantische pieken zijn voor de basis dingen nog voor je gestart bent.

als je elke dag een paar keer iets in je auto gaat leggen of halen trekt dit toch uw batterij plat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden