Ga naar inhoud
  • 0

regenereren B8 2.0tdi CR


Passat-B8

Vraag

goedemorgen,

Tijdje terug las ik iets over het regenereren van het roetfilter als je voor lange tijd boven de 2000rpm blijft. Maar op de snelweg blijft mijn passat onder de 2000rpm, betekend dit dat hij dan niet regenereert? Het lijkt me dat meer autos hier last van hebben met de nieuwe maximum snelheid van 100kmh dat je niet boven de 2000rpm uit komt?

Kan ik ergens op mijn dashboard zien dat hij bezig is met regenereren? Of hoe kan ik het herkennen dat hij dit aan het doen is? 

 

groeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee dat is geen vereiste maar heeft wel de voorkeur. Als je rijd en de koelvloeistof is een bepaalde temperatuur dan start hij gewoon met regenereren. Dat gaat om de zoveel km of op dP over het filter. Net wat het eerst aanspreekt. 

Als je goed luistert kun je het wel horen dat de motor wat zwaarder loopt. En aan de EGT of turbodruk die verhoogt wordt kun je het zien. 

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Diesel_Particle_Filter_Emergency_Regeneration#Regeneration_while_Driving 

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je het toerental tussen de 2000 en 2500 rpm houd, dan is ie sneller klaar. Als je voornamelijk op de snelweg rijd, dan zul je er niks van merken. Hoef je verder ook geen zorgen over te maken.

Onder het start/stop menu, in je Discover Media/Pro, staat er "motor moet noodzakelijk draaien" als ie moet regenereren. Let op, dit geeft ie ook aan bij een koude start wanneer het buiten 5°C of kouder is en ook als de airco aan staat.

Verder kan je het merken aan een verhoogd toerental, olie temperatuur die iets hoger is dan gewoonlijk, verbruik die iets hoger is, motor maakt wat meer lawaai en als het niet afgerond is en je zet de motor uit dan gaat de ventilator nog een tijdje hard draaien. Dit zijn een aantal kenmerken van het regeneratie proces. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Belangrijkste indicatoren voor regenereren zijn het verschijnen van het symbool dat start/stop is uitgeschakeld, hoewel dat pas bij stilstand zichtbaar wordt gemaakt. En de schakelindicator (bij een handbak) die je pas op laat schakelen bij een hoger toerental. Die zorgt er ook voor dat je niet te weinig toeren maakt. En ook onder de 2000tpm kan een B8 regenereren. Het hele systeem is in de loop der jaren steeds verder verbeterd en aangepast.

En wat @Ozzy

zegt, onder de start-stop button in het wagenmenu is ook veel info te vinden. Kijk hier de komende tijd regelmatig eens naar wat er allemaal verschijnt, zo krijg je steeds meer over je auto te weten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden