Ga naar inhoud
  • 0

Halogeen naar (Bi-)Xenon vragen/vereisten


lonnebol

Vraag

Zoals iedereen wel ben ik erg ontevreden over de lichtopbrengst van de standaard halogeenkoplampunits van de 3C. Ik heb al meerdere soorten lampen geprobeerd en aftermarket xenon, maar het blijft belabberd.

Nu houd ik wel van een modje, dus ik ben aan het kijken om originele xenon-koplampen te gaan inbouwen. Nu heb ik een aantal vragen:

  • Zijn alle originele xenon-units zijn Bi-Xenon of is daar verschil in?
  • Zijn alle originele xenon-units met statische en dynamische bochtverlichting?
  • Ik heb al gezien dat meerderen hier op forum de ombouw gedaan hebben en soms wordt ook gesproken over de koplampsproeiers. In Duitsland is het verplicht dat die sproeiers erop zitten (staat bijvoorbeeld ook op de webiste van Kufatec). Zijn er mensen die de ombouw gedaan hebben, maar niet de koplampsproeiers? Zo ja, heeft dat nog gevolgen of problemen gehad bij de APK?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij de 3C is het Bi-xenon inderdaad.

Bochtenverlichting is statisch tot 30 á 40km/h ofzo en daarna dynamisch.

Hier in NL geen probleem bij de APKhttps://www.xenonlamp.nl/wetgeving-xenon-dagrij-verlichting In Duitsland zal het hoogstwaarschijnlijk wel moeten.

Ik persoonlijk had er gewoon een setje aftermarket xenon lampen erin gedaan. De ombouw kan best wat gaan kosten en de vraag is of je dat wel ervoor over hebt. Daarnaast is het de vraag of je boordnet het wel ondersteunt, anders mag je die ook vervangen. Met aftermarket xenon inbouwen krijg je bijna hetzelfde resultaat qua lichtbeeld. 

 

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, alle 3C oem xenon koplampen zijn bi-xenon incl statische en dynamische bochten verlichting.

Echter zijn het geen echte bi-xenon lampen welke in de koplampen zitten. (Bi-xenon = groot licht en dimlicht in 1 lamp) . Groot licht werkt met een shutter - metalen plaatje welke kan wegklappen door middel van een elektro magneet.

Ook is er steeds automatische bundelhoogte verstelling bij oem xenon. 

Ivm de koplampsproeiers in NL heb ik geen kennis over maar heb ze destijds wel geplaatst. (Moet je een andere voorbumper hebben)

Maar alles samengevat een leuke en aangename mod welke je veel plezier aan gaat beleven zowel tijdens als na de mod gezien de lichtopbrengst super is. Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zoals iedereen wel ben ik erg ontevreden over de lichtopbrengst van de standaard halogeenkoplampunits van de 3C. Ik heb al meerdere soorten lampen geprobeerd en aftermarket xenon, maar het blijft belabberd.
Nu houd ik wel van een modje, dus ik ben aan het kijken om originele xenon-koplampen te gaan inbouwen. Nu heb ik een aantal vragen:
  • Zijn alle originele xenon-units zijn Bi-Xenon of is daar verschil in?
  • Zijn alle originele xenon-units met statische en dynamische bochtverlichting?
  • Ik heb al gezien dat meerderen hier op forum de ombouw gedaan hebben en soms wordt ook gesproken over de koplampsproeiers. In Duitsland is het verplicht dat die sproeiers erop zitten (staat bijvoorbeeld ook op de webiste van Kufatec). Zijn er mensen die de ombouw gedaan hebben, maar niet de koplampsproeiers? Zo ja, heeft dat nog gevolgen of problemen gehad bij de APK?

Ik heb de ombouw gedaan zonder koplampsproeiers. Is voor de APK in Nederland niet verplicht.

Zover ik weet zijn alle 3C Xenonlampunits met Bi-Xenon en statische + dynamische bochtenverlichting.

Hiervoor heb je wel de AFS module achter je dashbordkastje en hoogte sensor op de achteras nodig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij de 3C is het Bi-xenon inderdaad.
Bochtenverlichting is statisch tot 30 á 40km/h ofzo en daarna dynamisch.
Hier in NL geen probleem bij de APKhttps://www.xenonlamp.nl/wetgeving-xenon-dagrij-verlichting In Duitsland zal het hoogstwaarschijnlijk wel moeten.
Ik persoonlijk had er gewoon een setje aftermarket xenon lampen erin gedaan. De ombouw kan best wat gaan kosten en de vraag is of je dat wel ervoor over hebt. Daarnaast is het de vraag of je boordnet het wel ondersteunt, anders mag je die ook vervangen. Met aftermarket xenon inbouwen krijg je bijna hetzelfde resultaat qua lichtbeeld. 
 
Aftermarketsetje was ik ook niet zo kapot van. Dat het wat gaat kosten was ik me al bewust van. Het is naast dat het functioneel erg fijn is ook een leuk project voor mij. Ik wil zoveel mogelijk opties erin.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarschijnlijk heb ik al twee xenonkoplampen inclusief module (achter het handschoenenkastje) te pakken van een sloopauto. Helaas waren de hoogtesensoren en kabelboom al verkocht.

Klopt het dat ik dan nog de hoogtesensoren en kabelboom moet hebben of komt er nog iets anders bij? En wat is handiger: kabelboom van Kufatec (of een ander) of zelf maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
35 minutes ago, lonnebol said:

Klopt het dat ik dan nog de hoogtesensoren

In m’n auto zit al vanaf fabriek die bi-xenon ongebouwd. in de auto zit niet een knopje waaraan je kan draaien om de koplampen in hoogte in te stellen. Dus naar mijn idee moet je die hebben. Maar volgens mijn werken ze met een soort stang dan naar de as gaat en doordat de vering in of uit word gedrukt gaat de verlichting op en neer. Althans zo heb ik het begrepen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 minuten geleden, Joer zei:

In m’n auto zit al vanaf fabriek die bi-xenon ongebouwd. in de auto zit niet een knopje waaraan je kan draaien om de koplampen in hoogte in te stellen. Dus naar mijn idee moet je die hebben. Maar volgens mijn werken ze met een soort stang dan naar de as gaat en doordat de vering in of uit word gedrukt gaat de verlichting op en neer. Althans zo heb ik het begrepen 

Ja, dat knopje naast de lichtschakelaar schoot mij zojuist ook nog te binnen. Ik vraag de verkoper van de lampen of hij die ook nog heeft. Dan dus nog de stang/stangetjes voor de as(sen) en een kabelboom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minute ago, lonnebol said:

Ja, dat knopje naast de lichtschakelaar schoot mij zojuist ook nog te binnen. Ik vraag de verkoper van de lampen of hij die ook nog heeft. Dan dus nog de stang/stangetjes voor de as(sen) en een kabelboom.

Let op wij hebben niet dezelfde auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Just now, lonnebol said:

Ja, dat begreep ik al, maar ik weet dat dat knopje ook in de 3C zo zit en de stang of stangetjes voor de as/assen, afhankelijk van het geinstalleerde stuurapparaat voor de hoogteregeling.

Alleen ik geen knopje om de hoogte te verstellen, dat gaan automatisch 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij automatische hoogteverstelling heb je een andere dimregelaar nodig voor de interieur verlichting en vervalt de huidige bundelhoogte verstelknop. 

Er komt een as sensor op de achteras (links achter) en deze maakt verbinding met de AFS module naast het handschoenkastje. Moet je wel zien dat je de juiste AFS module hebt (dacht de C versie) want er zijn versies die ook een voor sensor vragen en dan nog een versie die samen gaat met de DDC.

Ik heb dacht ik destijds de kabelboom van bij cars equipement weggehaald. Dit is er 1 voor zowel de bedrading incl adapterstekkers naar de koplampen als de can aanknoping als de bedrading naar de as sensor en AFS module.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij automatische hoogteverstelling heb je een andere dimregelaar nodig voor de interieur verlichting en vervalt de huidige bundelhoogte verstelknop. 
Er komt een as sensor op de achteras (links achter) en deze maakt verbinding met de AFS module naast het handschoenkastje. Moet je wel zien dat je de juiste AFS module hebt (dacht de C versie) want er zijn versies die ook een voor sensor vragen en dan nog een versie die samen gaat met de DDC.
Ik heb dacht ik destijds de kabelboom van bij cars equipement weggehaald. Dit is er 1 voor zowel de bedrading incl adapterstekkers naar de koplampen als de can aanknoping als de bedrading naar de as sensor en AFS module.
Dan heb ik alles goed in m'n hoofd. Wat is DDC?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedrading van Kufatec is goed, maar moet een enkele keer wel eens omgepind worden.

Als je een AFS module C of hoger pakt heb je alleen de sensor op de achteras nodig, met A of B heb je ook de vooras sensor nodig.

En het knopje inderdaad ook, anders willen ze nog wel eens moeilijk gaan doen met de APK.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dan heb ik alles goed in m'n hoofd. Wat is DDC?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk


DCC = Dynamic Chassis Control
Of te wel eletrisch aanpasbare rijhoogte met een knopje in de middenconsole.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedrading van Kufatec is goed, maar moet een enkele keer wel eens omgepind worden.

Als je een AFS module C of hoger pakt heb je alleen de sensor op de achteras nodig, met A of B heb je ook de vooras sensor nodig.

En het knopje inderdaad ook, anders willen ze nog wel eens moeilijk gaan doen met de APK.


Sent from my iPhone using Tapatalk

By the way, indien je hulp wenst...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
56 minuten geleden, maxx007at zei:


DCC = Dynamic Chassis Control
Of te wel eletrisch aanpasbare rijhoogte met een knopje in de middenconsole.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Niet de rijhoogte, maar de demper karakteristiek. Hier kun je mee switchen tussen comfort/normal/sport. Ideaal ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
  • 0

Daarom dat ik ook schreef DDC

Dynamic Dämpfer Control of Dynamic Drive control 

Hierbij worden zoals bovenstaande al genoemd de hardheid van de schokdempers geregeld maar onderliggend ook het stuurgedrag en indien een automaatbak ook deze bijgesteld naar de instelde stand

Maar als je het er niet op hebt moet je er verder geen rekening mee houden voor de xenon inbouw.

FYI, de achteras sensor is er ook op ali express

Achteras sensor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Daarom dat ik ook schreef DDC
Dynamic Dämpfer Control of Dynamic Drive control 
Hierbij worden zoals bovenstaande al genoemd de hardheid van de schokdempers geregeld maar onderliggend ook het stuurgedrag en indien een automaatbak ook deze bijgesteld naar de instelde stand
Maar als je het er niet op hebt moet je er verder geen rekening mee houden voor de xenon inbouw.
FYI, de achteras sensor is er ook op ali express
Achteras sensor
Wel interessant. Misschien een toekomstige mod, haha. Maar voor nu zit het er niet op.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beide heb je nodig. De ene set is voor de koplampen aan te sluiten op de bestaande aansluiting, de andere set is om de AFS module en sensor aan te sluiten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist heb ik de kabelset met AFS-module en levelsensor binnengekregen. Uiteraard kon ik niet wachten en ben ik even gaan kijken of de kabel klopt. Dit lijkt niet het geval: op een aantal plekken ontbreekt een kabel in de stekker waar in de koplamp wel een pin zit of andersom.

  • Wat als eerste opvalt, en waar ik ook al over gelezen heb, is dat op T14/14 een massa ontbreekt.
  • Op T14/5 en T14/7 zit de massa wel.
  • CAN high en low zitten ook goed.
  • Net als T14/4 naar de zekering.
  • Daarnaast zit er in de stekker nog een stekker op T14/9 terwijl de koplamp deze pin niet heeft. Deze komt van de "oude" connector voor de halogeen op T10/9. T10/9 is niet bezet voor de halogeenlampen volgens het schema.
  • Op T14/12 zit er ook een kabel welke van T10/4 op de "oude" halogeenconnector komt. Deze ontbreekt in de koplamp. T10/4 van de halogeenkoplamp zou ook niet belegd moeten zijn (zie schema).
  • De koplamp heeft een pin op T14/14. Deze ontbreekt in de kabelboom.

De twee die ik niet kan plaatsen zijn T14/9 --> T10/9 en T14/12 --> T10/4. Deze zijn niet bezet in de xenonkoplamp en ook de halogeenkoplampen hebben op die plaatsen geen kabel. Misschien is de kabelboom ook geschikt voor andere modellen (in ieder geval de CC volgende website).

Dan is het enige dat nog overblijft een extra massa op T14/14.

Kan iemand dit bevestigen of anderzins op- of aanmerkingen bij plaatsen?

 

firefox_B3lu4Hx7ts.png

tU38qa4xdY.png

WhatsApp Image 2021-03-17 at 14.22.59 (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-03-17 at 14.22.59.jpeg

VirtualBoxVM_sRq6yUHbNz.png

aangepast door lonnebol
Schema halogeenkoplampen toegevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden