Ga naar inhoud
  • 0

New passat variant Business 1.5 TSI - Trillen wagen in Eco-modus


joene83

Vraag

Sedert september vorig jaar (2020) heb ik een New Passat Variant Business 1.5 TSI.

Mijn VW Passat is 'New Passat Variant Business Elegance Business 1.5 TSI OPF 110 kW (150 pk)' met ACT (Active Cylinder Technology) manuele versnellingsbak.
In het begin merkte ik niet veel verschil wanneer auto in eco-modus (ACT) gaat qua rijden.

De laatste maanden merk ik opmerkelijk trilling/vibratie van de wagen wanneer de motor in eco-modus (symbool op dashboard) gaat. Dit vooral wanneer ik lichtjes aan gas bijgeef en eco-modus van de motor aanblijft.
Ook merkelijk trilling voelbaar wanneer ik bijvoorbeeld aan constante snelheid van 50 km/uur rij in 4-de versnelling of aan 70/80/90 km/uur in 5de versnelling in eco-modus van de motor.
Is dit een gekend probleem voor deze wagen en motoruitvoering?
Valt hier iets aan te doen i.v.m. merkelijk voelbare trilling bij de 1.5 TSI ACT eco-modus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
19 minutes ago, joene83 said:

Sedert september vorig jaar (2020) heb ik een New Passat Variant Business 1.5 TSI.

Mijn VW Passat is 'New Passat Variant Business Elegance Business 1.5 TSI OPF 110 kW (150 pk)' met ACT (Active Cylinder Technology) manuele versnellingsbak.
In het begin merkte ik niet veel verschil wanneer auto in eco-modus (ACT) gaat qua rijden.

De laatste maanden merk ik opmerkelijk trilling/vibratie van de wagen wanneer de motor in eco-modus (symbool op dashboard) gaat. Dit vooral wanneer ik lichtjes aan gas bijgeef en eco-modus van de motor aanblijft.
Ook merkelijk trilling voelbaar wanneer ik bijvoorbeeld aan constante snelheid van 50 km/uur rij in 4-de versnelling of aan 70/80/90 km/uur in 5de versnelling in eco-modus van de motor.
Is dit een gekend probleem voor deze wagen en motoruitvoering?
Valt hier iets aan te doen i.v.m. merkelijk voelbare trilling bij de 1.5 TSI ACT eco-modus?

Welkom op het forum!

ACT : Active Cylinder Technology ofwel cilinderuitschakeling tijdens het rijden, hierdoor rijdt de auto op 2 van de 4 cilinders. Waarschijnlijk komt het daardoor ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
9 minutes ago, JimyB said:

Welkom op het forum!

ACT : Active Cylinder Technology ofwel cilinderuitschakeling tijdens het rijden, hierdoor rijdt de auto op 2 van de 4 cilinders. Waarschijnlijk komt het daardoor ;) 

:) heeft natuurlijk met die Active Cylinder Technology te maken maar in het begin had ik hier geen merkbaar verschil qua rij gedrag maar nu wel vandaar dus of dit een gekend probleem is en/of er hier iets aan te doen valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Just now, joene83 said:

:) heeft natuurlijk met die Active Cylinder Technology te maken maar in het begin had ik hier geen merkbaar verschil qua rij gedrag maar nu wel vandaar dus of dit een gekend probleem is en/of er hier iets aan te doen valt.

Er is wel wat aan te doen, maar dan moet je volgens mij de chip/ECU laten aanpassen?
En zover ik weet is dat in sommige landen (bijv. Frankrijk) verboden te doen door de milieu-eisen etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet hoeveel kilometers er tussen de niet ervaring en het wel ervaren van trillingen zit. Ikzelf ervaar gevoelsmatig niet echt een verschil bij eco mode of niet. Maar het is dan ook een andere type motor en icm een DSG bak welke beter inspeelt op de toeren en welke versnelling het beste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, wulfke said:

Ik weet niet hoeveel kilometers er tussen de niet ervaring en het wel ervaren van trillingen zit. Ikzelf ervaar gevoelsmatig niet echt een verschil bij eco mode of niet. Maar het is dan ook een andere type motor en icm een DSG bak welke beter inspeelt op de toeren en welke versnelling het beste is.

Een 3000-tal Kilometers, pas echt trillingen beginnen voelen vanaf dat mijn nieuwe wagen een 3000 KM op de teller had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
33 minutes ago, Joer said:

Rare vraag maar is het een vrij nieuwe auto? Zit er dan geen garantie op?

Is inderdaad een volledig nieuw wagen van september 2020.

Door Corona nog niet tot bij de garage geraakt die reeds voorgesteld heeft om wagen eens uit te lezen.

Vroeg me vooral af of er nog mensen zijn met zelfde probleem of dit probleem gehad hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou eerlijk gezegd dan niet eens de moeite nemen om er zelf achter aan te gaan. Laat de garage het probleem uitzoeken, daar heb je tenminste garantie voor. Weer niet hoe het met de garantie zit als je zelf gaat zitten rommelen in en aan de auto 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

50 km/u in 4e of 70 km/u in de 5e versnelling helpt ook niet. Dan trilt alles kapot. Een beetje hogere toeren aanhouden rijdt veel fijner / rustiger.

Mijn TDI rijdt pas lekker boven 1400 toeren (met alle cilinders aan het werk).
Ik kijk eigenlijk niet naar de schakelindicator. Die wil veel te vroeg doorschakelen.

Ik vermoed dat een TSI "twee-cilinder" daar nog meer last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
14 minuten geleden, JanP64 zei:

50 km/u in 4e of 70 km/u in de 5e versnelling helpt ook niet. Dan trilt alles kapot. Een beetje hogere toeren aanhouden rijdt veel fijner / rustiger.

Mijn TDI rijdt pas lekker boven 1400 toeren (met alle cilinders aan het werk).
Ik kijk eigenlijk niet naar de schakelindicator. Die wil veel te vroeg doorschakelen.

Ik vermoed dat een TSI "twee-cilinder" daar nog meer last van heeft.

Het is een TSI met ACT techniek he.. Zodra het systeem merkt dat ie niet 4 cilinders nodig heeft, schakelt ie over.
Bij JD bijv. schakelen ze dat domme systeem uit overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 hours ago, Vdub said:

kan heel goed uitgetuned worden, rijdt de auto veel lekkerder door.. je hoeft het echt de dealer niet uit te laten zoeken want er is niks aan te doen/verbeteren..

 

Het is een lease wagen dus vrees ik dat het laten uittunen niet van toepassing gaat kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 uren geleden, joene83 zei:

Het is een lease wagen dus vrees ik dat het laten uittunen niet van toepassing gaat kunnen zijn.

dan zul je dus je hele leasetermijn met een steeds voelbaardere eco-stand gaan rijden, of je tuned em toch stiekem en kan je genieten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden