Ga naar inhoud
  • 0

Afkeur op bandenmaat


AlterEgo

Vraag

Dag,

 

Vandaag werd mijn wagen (VW Passat B8, 2015 afgekeurd. De bandenmaat (niet in overeenstemming met de vereisten) geeft aanleiding tot herkeuring.

 

De bandenmaat die ik voer: 245/40 R18

Volgens de keuringsmedewerker is dit niet wat het boekje aangeeft. (R16 of R17 inch).

Ik zie nu ook dat R18 niet in het boekje staat. Maar ik begrijp niet waarom volkswagen dan op hun website toelaat om de wagen te configureren met een R18 of R19 bandenmaat? 

Mensen die 18inch rijden, hebben jullie ook reeds afkeur gehad bij keuring (vlaanderen.) Wat staat er in jullie instructieboekje over bandenmaten?

Thanks!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nooit problemen mee gehad bij de 3C - die stond standaard op 16inch. Hele tijd op 19inch gereden en nooit een opmerking over gehad. 

Nu onder de B8 heb ik 18inch onder zitten maar er nog niet mee naar de keuring geweest. 

Je mag in BE 2 inchmaten groter gaan dan wat op het gelijkvormigheidsattest staat. Maar dat rekenen ze dan wel aan als tuning en krijg je een tuning rapport erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik uw huidige banden door te goca tool haal dan geeft deze inderdaad aan dat ze niet conform zijn volgens de voorgeschreven toleranties 

Als je 18inch wil moet je ofwel

225/45 - 18 (-1,3%)

235/45 - 18 (0,1%)

245/45 - 18 (1,4%)

Die 1,5% is de afwijking die de huidige band mag hebben tov de standaard maat. 

Met 245/40 18 zit je met -2,26% afwijking tov de standaard waarde van 215/55 17

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De toleranties van de banden zijn niet zozeer gekoppeld met de veiligheid maar met de snelheid wat je auto aangeeft in vergelijk met de werkelijkheid.

Maar ivm veiligheid strookt er zoveel niet bij de BE keuring, zoals geperforeerde remschijven of versterkte remleidingen, verlaging enz daar doen ze allemaal moeilijk rond. Ik begrijp wel dat er regels moeten zijn maar ze moeten dan wel onderbouwd kunnen worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd snelheid wijkt af. In het voordeel van verkeersveiligheid ;-) 120 op teller is 110 in het echt denk ik. Valt hard op.

pf sja, 16 inchers er dan maar even terug op. Is wel vervelend bij evt doorverkoop. Staat veel mooier op de 18...

Dus zal me een momentsleutel aanschaffen voor de wielbouten. Welk aanhaalmoment is gebruikelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wil niet zeggen dat je er geen 18inch onder mag hebben, wielomtrek moet gewoon binnen de grenzen blijven of even door de goca tool halen en kijken of ze goed zijn. Zoniet is het een kwestie van een andere band eromheen te doen.

Dacht 120Nm voor aluminium velgen.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Excuus, het is blijkbaar 235/40 R18 en niet 245/40 R18!
Oké, mochten ze me zo bij de keuring ook wel eens uitleggen ;-)
Het is inderdaad een forse band, maar visueel niet mis naar mijn mening.
Maar belangrijker: is dit nu onveilig? 
 

Is de “officiële” maat niet 235/45/18 voor een B8??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb eens gemaild naar dieteren voor meer info. Er staan enkele maten in mijn Duits boekje (import). Maar geen enkele was oké voor de keuring. Op het COC formulier staat er een 17inch bandenmaat. Bandenbreedte en hoogte herinner ik me niet vanbuiten.

Ik begrijp dat er normen, veiligheidsmarges en regels bestaan. Maar waar mijn hoofd niet bij kan is dat je op vw.be een zelfde Passat kan configureren met 19inch wielen. Het is maar omdat mijn ‘af fabriek’ op 16 stond dat er nu plots een probleem zou zijn. Een administratief probleem dan toch? Kafka...

Wisselt dan iedereen met 235/40 bandenmaat zijn banden voor die naar de keuring gaat? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nog eens, het gaat niet om de inchmaat maar om de afwijking welke uw banden nu hebben tov de standaard banden.

Als je de passat configureert met 18inch wielen zal er geen 235/40 18 onder komen.

als je banden 235/45 18 rond de velgen doet kan je gewoon zo jaarlijks naar de keuring zonder wat te moeten doen aan de velgen..

maar als je de 235/40 18 er rond laat dan ga je even wat werk hebben voor ie naar de keuring kan.. het is nu gewoon zo dat je niet om het even welke band om een velg kan leggen..

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De bandenboer waar ik mijn velgen had gekocht vertelde me dat er op die velgen een 235/40 maat moest. Kan er dan ook 235/45 rond? 

Nu, voor de keuring maakt het niet veel uit, als er maar ergens een verwijzing op de auto hangt, (deurstickertje, instructieboekje, ...) dat de bandenmaat binnen de marge valt.

Nu ja, zal maar een momentsleutel aanschaffen en mijne oude 16inchers plaatsen voor de keuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er kunnen allerhande maten rond deze velgen, zolang het maar 18inch banden zijn. Maar om door de keuring te komen moeten de banden binnen een bepaalde marge blijven tov de standaard maat. De pipo's van de keuring geven uw geplaatste bandenmaat in in hun systeem en krijgen dan een melding als de bandenmaat teveel afwijkt met de originele (wielomtrek).

Als u deze banden nieuw hebt gekocht en laten plaatsen hebt voor onder deze wagen bij die bandenboer dan zou ik er toch mee terug gaan en een andere set eisen die wel goed is en conform de richtlijnen is.

dit zijn de 18inch maten die rond de velgen kunnen tov de originele 215/55 17 maat

ernaast zie je de procentuele afwijking tov de originele 215/55 17 maat - hoe minder hoe beter  natuurlijk en moet volgens mij binnen de -/+ 1,5% blijven voor de keuring.

985631684_banden18.jpg.f00e237d55bcf5dbd62557a879d73adc.jpg

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

okay okay, het is me nu wat duidelijker. Ik had ergens de overtuiging dat er maar 1 soort band over die rubber kon getrokken worden.

Dus ik zie 3 opties:

-> Teruggaan naar de bandenboer en andere banden eisen. Eentje uit het tabelletje hierboven.

-> 16 inchers plaatsen en zo keuren. Thuis weer de 235/40 er op.

-> De 235/40 verslijten, en wanneer ze versleten zijn, nieuwe banden kopen die conform zijn.

De banden hebben nog maar 5000 km, dus gaan klagen zou een optie kunnen zijn, alleen ja. Dan heb ik wel zijn goodwill ook nodig. En laat klagen nu niet mijn sterkste punt zijn.

Een essentiële vraag die ik nu wel heb: Ben ik veilig met die 235/40 maat die ik nu heb?? Want er zal toch een reden zijn waarom ze niet mogen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eigenlijk 2 opties,

Ofwel nu andere banden

Ofwel andere banden als de niet conforme versleten zijn.

Maar door de bandenboer zijn fout heb je er nu een verkeerde bandenmaat onder. Tenzij je de banden online hebt gekocht en enkel door hem hebt laten plaatsen. 

Rechtstreeks is er geen veiligheidsissue maar de afwijking moet nu eenmaal tussen de tolerantie blijven. En de snelheidsmeter mag maar een kleine afwijking hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden