Ga naar inhoud

Ontwasemen GTE


Groovejunk

Aanbevolen berichten

Vanochtend had ik een beetje haast, net wat te laat uit bed of mijn afspraak gewoon te vroeg gepland, kan ook...

 

Kwam bij auto na een vochtige nacht (denk ik) en zie een beslagen voorruit. Nooit handig als je haast hebt en het gaat je niet snel genoeg. Het was net 4,5 graad dus airco doet dan ook niet veel met ontwasemen.

 

Ik vind het maar lang duren in de Passat voordat de auto vochtvrij is op de ramen. Moet toch wel in paar minuten kunnen? Voor mijn gevoel duurt het veel te lang. Meer mensen last van?

 

Ramen worden regelmatig vetvrij gemaakt overigens. Dus die tip zoek ik niet

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vanochtend had ik een beetje haast, net wat te laat uit bed of mijn afspraak gewoon te vroeg gepland, kan ook...
 
Kwam bij auto na een vochtige nacht (denk ik) en zie een beslagen voorruit. Nooit handig als je haast hebt en het gaat je niet snel genoeg. Het was net 4,5 graad dus airco doet dan ook niet veel met ontwasemen.
 
Ik vind het maar lang duren in de Passat voordat de auto vochtvrij is op de ramen. Moet toch wel in paar minuten kunnen? Voor mijn gevoel duurt het veel te lang. Meer mensen last van?
 
Ramen worden regelmatig vetvrij gemaakt overigens. Dus die tip zoek ik niet
 
 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het enige wat helpt is het hebben van voorraam verwarming. De rest is allemaal ruk helaas

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto is best vol qua opties, maar voorruit verwarming heb ik op deze niet. Wel een paar auto’s terug. De Passat 4 motion.

Heb ik nu alleen niks meer aan. Het viel mij gewoon op vanochtend en het irriteerde mij mateloos.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de auto voorverwarmen, maar hij staat niet altijd aan de laadpaal hier in de straat.

Ik zoek eigenlijk meer bevestiging van andere leden die dezelfde ervaring hebben met de Passat. Dank voor je antwoord overigens.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Vdub zei:

heb je een pano-dak en zijn die afwateringsgootjes/slangetjes open?

Nee, heb geen pano-dak. Dat was één van de dingen die ik nou persé niet wilde. 

14 uren geleden, Ozzy zei:

Vreemd, bij mij gaat het ontwasenen wel redelijk snel. 

Op hoeveel graden Celcius heb je 'm staan?

21/21.5 staat die. 

13 uren geleden, tvc15 zei:

Zowel met mijn vorige GTE (2015) als met mijn huidige GTE (november 2020) geen problemen met snelheid van ontwaseming. Misschien veel vocht in je interieur na de enorme hoeveelheid regen van de laatste tijd?

Zoiets zal het zijn denk ik, misschien eens in de gaten houden als het én vochtig én koud is. Komen wat van die dagen aan zag ik op het weerbericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk dat je clima standaard op de laagste stand staat (menu van clima). Zet deze op middelste stand. Dan raak je tijdens het gebruik/rijden meer vocht kwijt. Na enkele dagen/week zal je merken dat je veel minder vocht in je auto hebt dan in de ochtend.

aangepast door reyhyper
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beslaan van de ruiten komt door het verschil in luchtvochtigheid binnen in de auto en buiten. In theorie is het zo dat bij warmer weer de luchtvochtigheid hoger is en bij kouder weer is het lager. Door het temperatuur omlaag te brengen in de auto, bijv. d.m.v. de airco op een koude temperatuur in te stellen, kan je de luchtvochtigheid in de auto omlaag brengen. Of te wel als je binnen in de auto kouder lucht laat blazen, dan ontwasemen de ruiten sneller. 

Ikzelf heb de AC nooit aanstaan, maar het leuke aan een B8 is dat ie standaard de airco aanzet als je de ruiten wilt laten ontwasemen. 

Maar goed, probeer het maar even uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het idee wel, maar als de lucht die uit de roosters komt 10 graden is bij de instelling 21 graden, dan gaat het niet uitmaken dat ik hem op 18 graden zet toch? Lucht uit de roosters blijft zelfde temperatuur. Maar ik zal het eens proberen, ik heb  het graag fout, dan leer ik wat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5-2-2021 at 15:30, Ozzy said:

Het beslaan van de ruiten komt door het verschil in luchtvochtigheid binnen in de auto en buiten. In theorie is het zo dat bij warmer weer de luchtvochtigheid hoger is en bij kouder weer is het lager. Door het temperatuur omlaag te brengen in de auto, bijv. d.m.v. de airco op een koude temperatuur in te stellen, kan je de luchtvochtigheid in de auto omlaag brengen. Of te wel als je binnen in de auto kouder lucht laat blazen, dan ontwasemen de ruiten sneller. 

Ikzelf heb de AC nooit aanstaan, maar het leuke aan een B8 is dat ie standaard de airco aanzet als je de ruiten wilt laten ontwasemen. 

Maar goed, probeer het maar even uit. 

Niet het verschil in luchtvochtigheid maar verschil in temparatuur is de boosdoener.l gecinbineerd met hoeveelheid vocht in auto.

Warme lucht kan (veel) meer vocht bevatten. De reden dat je condens hebt is dat het juist kouder buiten is dan binnen in de auto en het vocht in condenseert op het koude(re) raam. Ook kan bewegende lucht (is warmer) meer vocht bevatten. 

Een warme vooruit zonder condens betekent ook niet dat er minder vocht in je auto zit, dit condenseert gewoon ergens anders op de koudste plek van de auto.

De airco gebruiken heeft nagenoeg geen effect op warm/koud in die opstartfase (je verwarmt meestal met blazende airco t.o.v. buitenluchttemparatuur) maar haalt vocht uit de lucht omdat deze de lucht koelt (minder vocht kan bevatten) en dit buiten de auto 'loost'.

Kortom...goed ventileren zodat je over het algemeen minder vocht in je auto hebt beperkt condens op je vooruit. Het is net ons huis toch? 😜 En combi warmte (ruitverwarming en/of verwarming), blower hoogste stand en airco heeft het snelste effect. Dit is ook hoe VW de auto heeft ingesteld op ontwazemingstand.

Als je nog meer snelheid wil is vocht met doekje opnemen een idee.😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden