Ga naar inhoud

B8: Upgrade naar 20 inch


HansJan

Aanbevolen berichten

Gents, graag roep ik jullie hulp voor de volgende vragen in.

Ik loop met de overweging rond om de Verona 19 inch velgen te upgraden naar 20 inch. Ben al even op zoek naar waardige opvolgers, maar het aanbod is zó groot dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Dus voor de inspiratie er eerst maar een Google search op los gelaten met de focus op de oosterburen: B8 20 zoll. En daar kwam een heel scala aan mooie, minder mooie en ronduit lelijke opties uit.

Qua kleur ben ik er wel redelijk uit: geen zwart, antraciet of andere donkere kleuren. De velg moet zichtbaar zijn, Audi Hypersilver spreekt me het meeste aan. Het valt me iedere keer weer op dat als de velgen goed gereinigd zijn dat ze van de auto af spatten. Dus die keuze staat.

De Verona is 19x8J ET44 en weegt 11,6kg. Het aanbod 20 inch wordt met name geleverd in 8.5J, 9J en 10J en de ET waardes verschillen sterk. Extreem breed of Deep Concave (diep liggend hart) is voor mij geen pré, Performance Concave spreekt me wel aan. Van belang is een goede velgrandbescherming, banden moeten niet 'getrokken' op de velg liggen en velgrand blootleggen.

Een 8.5J velg met een ET waarde van 45 lijkt vooralsnog een goed uitgangspunt, zeer nuttige info heb ik hier opgedaan: https://autonieuws.nu/et-waarde-velg/.

Toen kwam de lijst met opties in beeld die aan deze specs voldoen:

MAM_RS4_Silver_Painted.png.be102adf0a0b7f2e63c36ad346d627f7.png

MAM RS4

MTM-Bimoto.jpg.0d09deef5842edc22a2c014d288f1511.jpg

MTM Bimoto

isr8-psb-fs-xl.thumb.jpg.9b471b756f5e545e8e6c62bde3e076fd.jpg

Ispiri ISR8

ffp1-cgb-fs-xl(1).thumb.jpg.c410645aa560dcd8e819545e4702d7c9.jpg

Ispiri FFP1

Ook de 3SDM 0.01 kwamen nog voorbij, maar die worden enkel met ET35 geleverd.

En dan de overwegingen:

  • De MTM Bimoto velgen stond hoog aan de lijst, strak, goede kleur, maar de duurdere variant. Contact met leverancier in Dld gezocht, deze kleur blijkt niet meer leverbaar. Helaas! En met maar 12kg extreem licht.
  • MAM RS4 is erg betaalbaar, hebben goede uitstraling, maar ik kom ze naar mijn idee teveel tegen. En ze wegen relatief veel: 15,6kg. 
  • Bij verdere zoektocht stuitte ik op Inspiri velgen, geproduceerd door een IW Automotive uit Engeland die net dat stapje verder in design en samenstelling gaat. Niet geheel onbelangrijk: tegen een relatief goede prijs. De ISR8 wordt getoond op diverse Audi's, Skoda en Golf en op alle auto's komen ze goed tot hun recht. En het gewicht is 'maar' 13,2kg, ruim 2,5 lichter dan de MAM RS4.
  • Verder neuzend naar inspiratie kom ik tenslotte de Inspiri FFP1 tegen. Hebben wat weg van de MAM RS4 velgen, maar wat een prachtig design! De carbon kleur is weliswaar wat donkerder maar dit is een absolute kanshebber boven de ISR8. Maar ik moet ze eerst in het 'echie' zien. Na de lock-down maar eens een dealer zoeken.

Onderwijl zoek ik ook naar de juiste banden. De VW dealer heb ik benaderd om advies te geven over de bandenmaat. Medewerker van de servicebalie is zelf ook fervent liefhebber van mods en gaf me wat nuttige tips: neem geen run-flat banden omdat de wangen voor de functie wat harder zijn en in combinatie met plattere wang minder rijcomfort opleveren: check. Pirelli PZero hebben zijn voorkeur boven de Conti SportContact 6. De Pirelli's heb ik nu ook en bevallen inderdaad prima. Stil en onder alle omstandigheden goede grip.

Maar de grootste uitdaging is de breedte- en hoogtemaat. In veel whitepapers tref ik 235/35-20 en de rolomtrek is dan ook nagenoeg identiek (zie ook http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm), maar het is dezelfde breedte als de huidige band terwijl de velgbreedte met 0.5J is toegenomen. Gaat dat niet het 'trekkende' effect opleveren? Heeft iemand daar ervaring mee? Zelf dacht ik aan 245/35-20, de totale diameter wordt dan 9mm hoger.

Kortom, twijfel, twijfel, twijfel. Temeer omdat je niet zomaar even een andere set banden koopt. Hoop dat iemand hier uit ervaring info kan delen of goed advies kan geven.

Alvast bedankt!

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hè! Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar niet in zwart, maakt de Passat zo donker. De carbon grey maakt hem een stuk sjieker maar zeker zo sportief naar mijn idee.

Rotiform heb ik ook voorbij zien komen, maar die vallen buiten mijn smaak.

Vossen ligt een prijsklasse hoger, maar wat een beauty's indeed! De ISR8 van Ispiri komt daar aardig bij in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hè! Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar niet in zwart, maakt de Passat zo donker. De carbon grey maakt hem een stuk sjieker maar zeker zo sportief naar mijn idee.
Rotiform heb ik ook voorbij zien komen, maar die vallen buiten mijn smaak.
Vossen ligt een prijsklasse hoger, maar wat een beauty's indeed! De ISR8 van Ispiri komt daar aardig bij in de buurt.
Met het nodig chrome op de auto vaLt dat donkere wel mee vind k kijk maar naar mijn wagen zwarte velgen en zwart wagen

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na even zoeken kwam ik op Facebook een Deen tegen die de Ispiri ISR8 op zijn B8 heeft gemonteerd met 245/35-20:

https://www.facebook.com/permalink.php?id=885956318093277&story_fbid=3231432526878966

Voor wat betreft de bandenmaat ben ik wel overtuigd, de velgrand steekt met 245 niet uit en is mijn bevestiging dat met 8.5J meer rubber in de breedte nodig is.

De ISR8 brengt me aan het twijfelen, de FFP1 Carbon staat nog met stip op 1 maar moet ik eerst in het echt zien. In Belgie liggen ze op voorraad bij een 'bandenboer' vlak over de grens, dus binnenkort maar eens een bezoekje aan de Vlaamse tak van de familie brengen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de MAM B2 ofzo eronder, een soort BMW M-replica-velg

Overigens vind ik de reactie van die persoon van de dealer van weinig overtuigende kennis.. er zijn volgens mij nl nooit VAG-autos op Runflatbanden geleverd, alleen BMW rijdt op die klote banden..

Hankook Ventus zijn fijne banden, monteer ik zeer vaak en Audi wordt er af-fabriek op geleverd tegenwoordig

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige Passat had geen reserveband, geen compressor en 'zelfdichtende' banden. Denk dat ie daar mee in de war was. 

De huidige staat op Pirelli Cinturato P7. Die zijn niet runflat, ik heb nu ook geen compressor in de kofferbak maar wel een nummer wat ik altijd kan bellen 😊

Welke maat banden en velg heb jij eronder liggen @Vdub? Hankook is zeker een goede en betaalbare optie!

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ispiri valt in UK onder de vlag van IW motorgroup en daar valt Veemann ook onder met een schitterend assortiment:

https://www.veemann.com/veemann-wheels.html

In Best zit een dealer, die beide merken levert. Ik ga binnenkort, zodra het mogelijk wordt, een bezoek brengen aan de showroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, wulfke zei:

Ik heb een setje van Veemann in bestelling staan. Geen ervaring met het merk zelf maar vond er wel mijn zin. 

Amai! Welke smaak is het geworden? :mrgreen:

Op mijn lijst staan nu de V-FS23, V-FS34, V-FS38 en de VC520. Nadeel is dat de ET waardes redelijk afwijken en vermoedelijk spacers van plm 10mm vereisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze waren inderdaad ook al voorbij gekomen @wulfke, het aanbod is heel erg fraai!

Ik zie dat JR op verzoek tussen ET20 en ET45 kan leveren, dus dat is wellicht nog een beter alternatief dan combi velgen en spacers.

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...
Op 27-2-2021 om 20:52, Johan-GTE zei:

Al een keuze gemaakt?

Nog steeds niet @Johan-GTE, maar de keuze moet maar snel nabij komen! Profiel van de voorbanden wordt al rap minder met die extra hoeven in het vooronder en de voorvelgen moeten gespoten worden. Daar het bijna najaar is de 19 inch set maar upgraden naar winterset en nieuwe zomerslofjes uitzoeken.

Ik kan ook wel heel erg warm worden van deze knappe jongens, alleen die prijs .... 🤑

CVT-Silver-Metallic-Angled.jpg.c743b7188eeb6ed093340241ed43f138.jpg

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag naar de Vossen wielen wezen kijken. Twee nadelen: deze zijn veel nagemaakt en de set die aan de rechterzijde wordt gemonteerd draait "de verkeerde kant" op. Kijk maar goed naar de wijze waarop de spaken staan. 

Dus die vielen wat mij betreft af. En toen viel mijn oog op deze jongens.... 

B2B-CF2-Silver_28_0_29_0_39_0.thumb.jpg.9e19597bb5b08e2bfa10d574b41115d2.jpg

Velgen van Wheelforce, relatief nieuw merk uit Duitsland en zijn waanzinnig mooi afgewerkt. Elk detail klopt. Door het nieuwe "flowforce" productieproces zijn ze ultrasterk én lichtgewicht. Deze velg (CF.2-FF) weegt 11,4kg tov 11,6 van de Verona. En dat scheelt extra gewicht op de vooras die grotere velgen vaak met zich meebrengen. De velg is bovendien helemaal mat, maar door het slijpproces krijgt hij onder elke lichtomstandigheden een andere uitstraling. Best bijzonder. 

Helaas even geen zwarte doek voorhanden om de Verona te verbergen maar toch aardige impressie:

Wheelforce_CF.2-FF_Passat.jpg.ab76e81e24e5b6817dc0da862c6f5b16.jpg

Had niet verwacht dat dit nog zo'n grote zoektocht zou worden. De velgen van Japan Racing heb ik ook nog bekeken, maar de kwaliteit staat me ietwat tegen. Lakwerk ziet er in mijn optiek niet hoogwaardig uit en heb het gevoel dat ze niet sterk genoeg zijn om klappen van bijv kuilen goed te kunnen opvangen waardoor risico op onbalans ontstaat. Tov de Wheelforce velgen praat je dan wel over een geheel andere prijsklasse. 

We gaan er eens een paar nachtjes over slapen... ;-)

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kogel is door de kerk. De velgen zijn besteld. Het zijn de velgen geworden uit bovenstaande foto, maar ..... niet in deze kleur. Alhoewel deze matte afwerking ontzettend mooi is, viel het uit de toon met al het chroom. Tenzij je dit allemaal weg-wrapt komt het niet tot zijn recht, lees komt het naar mijn idee wat te aggressief over. Ik ben nog eens langs een andere wielenshop gereden die dit merk ook verkopen en meerdere velgen en kleuren op demo hadden staan.

De tocht ging naar Uden, waar Wheelpoint is gevestigd. Uiterst vriendelijk ontvangen en uitgebreid geinformeerd. Daarna velgen voor de auto gezet. De titanium variant van de bovenstaande velg is ook heel fraai, maar past niet bij deze Passat (tenzij je weer alles zwart weg-wrapt). Uit de 21 inch serie, de HE.1-FF, haalden we deze velg te voorschijn:

HF.2-FF.thumb.jpg.f055ec8a3ebdf58704dd574e2f623fb5.jpg

Na contact met Wheelforce is het mogelijk gebleken om een andere kleur (uiteraard tegen meerprijs) te kiezen en wordt deze kleur op de 20 inch 'rims' aangebracht. Het zal nog een grote verrassing worden, maar het pakt hopelijk vast goed uit.

Nu een paar weken wachten en dan het resultaat bewonderen. Er worden Pirelli's PZ(ero)4 in de maat 245/35 gemonteerd die in extra velgrandbescherming voorzien. Want deze juweeltjes verdienen goede bescherming. Nu even een flinke borrel om de investering snel te doen laten vergeten ... 😉

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden