Ga naar inhoud
  • 0

Onderhoud DGS7 2016 droge koppeling


HH Bos

Vraag

Omdat mijn Passat 1.6TDI bijna 120k op de teller heeft, leek het mij verstandig de DGS-bak te laten onderhouden. Zelf dacht ik dat er nieuwe olie in zou moeten en een nieuw oliefilter geplaatst zou moeten worden.

Nu heb ik teruggekoppeld gekregen van mijn garage dat dit type DSG-bak eigenlijk geen onderhoud behoeft/kan krijgen. Dit omdat het een uitvoering met droge koppeling betreft. Oa. zit er geen extern benaderbaar oliefilter op en ook geen aftapplug zo is mij verteld.

Zijn er experts op dit forum aanwezig die dit kunnen bevestigen of kunnen adviseren wat wel te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb zeker niet de pretentie een expert te zijn dat vooropgesteld. De opmerking dat je "niks aan een DSG7 hoeft te doen" vertelde de lokale dealer ook.

Advies kan en wil ik niet geven maar ik kan je wel vertellen wat ik met mijn DSG7 (CC TSI 1.8 MY 2009) heb gedaan. Bij 60dkm heb ik de olie uit het bakdeel (inderdaad de koppeling is droog en daar valt niks aan te doen) laten verversen.

Bij 90dkm is wegens een terugroepactie de olie bij een dealer vervangen. Het zal er niks mee te maken hebben maar een dag later reed de auto niet meer. De Megatronic was kapot en is vervangen (onder coulance, heel netjes).

De CC auto heeft nu 160 dkm gelopen en bij de volgende beurt in mei of juni wordt de olie weer ververst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 hours ago, BlackPassat said:

Ik heb zeker niet de pretentie een expert te zijn dat vooropgesteld. De opmerking dat je "niks aan een DSG7 hoeft te doen" vertelde de lokale dealer ook.

Advies kan en wil ik niet geven maar ik kan je wel vertellen wat ik met mijn DSG7 (CC TSI 1.8 MY 2009) heb gedaan. Bij 60dkm heb ik de olie uit het bakdeel (inderdaad de koppeling is droog en daar valt niks aan te doen) laten verversen.

Bij 90dkm is wegens een terugroepactie de olie bij een dealer vervangen. Het zal er niks mee te maken hebben maar een dag later reed de auto niet meer. De Megatronic was kapot en is vervangen (onder coulance, heel netjes).

De CC auto heeft nu 160 dkm gelopen en bij de volgende beurt in mei of juni wordt de olie weer ververst.

 

Dank voor je reactie. Mijn garage vertelde mij dat er zelfs geen olieaftapplug op de bak zit. 

Op zich zou ik er ook graag nieuwe olie in willen, kwaad kan het iig niet lijkt mij. Waar zit de garage waar jij dit hebt laten doen?

 

Benieuwd of er hier nog meer ervaringen, tips en OH adviezen zijn omtrent de DSG7 dq200.

 

Ook zit ik er aan te denken JD-Tuning de DSG te laten "chippen".  Zij geven aan betere schakelmomenten te creëren en minder slijtage op de koppeling door minder slip toe te staan van 1e naar 2e versnelling.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aangezien ik in West Brabant woon denk ik dat jij weinig hebt aan "mijn" monteur.

Ik moet er overigens zelf ook 35 km voor rijden maar dat heb ik er graag voor over. Mijn monteur is Maurice van AutoTasmo in Numansdorp. Meerdere forumleden kennen hem.

Over die aftapplug durf ik niks te zeggen, maar ik hoorde wel dat het opnieuw vullen een apart klusje is.

Mijn DSG is overigens ook softwarematig aangepast (schakelmomenten veranderd en andere koppelingsdruk) dit is gedaan bij VAG Techniek in Nuenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf ook een DSG in mijn Passat uit 2016 met droge koppeling. Mijn monteur heeft er wel nieuwe olie in gedaan. Gaat maar 2,1 liter in. Was een fluitje van een cent volgens hem en zeker de kosten niet. Die van mij had toen 140 dkm gelopen.

Merk verder geen verschil maar het kan echt geen kwaad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
17 minuten geleden, HH Bos zei:

Dank voor je reactie. Mijn garage vertelde mij dat er zelfs geen olieaftapplug op de bak zit. 

Op zich zou ik er ook graag nieuwe olie in willen, kwaad kan het iig niet lijkt mij. Waar zit de garage waar jij dit hebt laten doen?

 

Benieuwd of er hier nog meer ervaringen, tips en OH adviezen zijn omtrent de DSG7 dq200.

 

Ook zit ik er aan te denken JD-Tuning de DSG te laten "chippen".  Zij geven aan betere schakelmomenten te creëren en minder slijtage op de koppeling door minder slip toe te staan van 1e naar 2e versnelling.

 

 

Neem even contact op met Mathijs @VdubHij werkt met JD en kan eventueel je bak olie ook wel verversen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan eventueel al gaan kijken naar wat je voorkeur is qua schakelen bij x aantal toeren of snelheid in een bepaald versnelling. Bijv. bij 50km/h naar de vierde versnelling of bij 90kmh van 6 naar 7, zodat ie niet te snel doorschakelt waardoor de motor weer met een laag toerental draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 1-2-2021 om 20:45, HH Bos zei:

Ah dat zou opzich een mooie zijn als we dat tezamen met het chippen op 1 dag kunnen plannen!

bakolie kan er zeker wel af, ik doe dat doorgaans als ik evt een koppelingsset wissel bij een DSG7 DQ200

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
22 hours ago, Vdub said:

bakolie kan er zeker wel af, ik doe dat doorgaans als ik evt een koppelingsset wissel bij een DSG7 DQ200

Top dat zou een goede optie zijn. ik heb onderstaande vraag nog bij je collega Mark openstaan, misschien heb jij antwoord?

 

Denk je dat de tuning van motor en DSG, er bij normaal rijgedrag tot leiden dat hier de levensduur van verlengd wordt, of iig niet door verkort wordt?
Ik kan mij zo voorstellen dat het verhogen van de schakeldruk ook meer vraagt van het hydraulische systeem.
 
ik ben een vrij rustige rijder, maar stoor mij enorm aan de wijze waarop de motor en DSG ingeregeld zijn.
Het draagt niet bij aan comfort.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de DSG-tuning zorgt voor verlenging van de levensduur van de koppelingsplaten, motortuning zal dat door de toegenomen krachten wel iets ervan afsnoepen t.o.v. een niet getunede motor. Als klanten bij mijn bedrijf (dus niet bij JD) een koppelingsset willen laten monteren kan dat alleen icm met DSG-tuning, of dat zou er al op moeten zitten.

Ik plaats geen nieuwe sets zonder..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
29 minutes ago, Vdub said:

de DSG-tuning zorgt voor verlenging van de levensduur van de koppelingsplaten, motortuning zal dat door de toegenomen krachten wel iets ervan afsnoepen t.o.v. een niet getunede motor. Als klanten bij mijn bedrijf (dus niet bij JD) een koppelingsset willen laten monteren kan dat alleen icm met DSG-tuning, of dat zou er al op moeten zitten.

Ik plaats geen nieuwe sets zonder..

Ok duidelijk. Zit jij nabij JD Engineering? 

Nu heb ik een een opmerking over het functioneren van mijn DSG, en heb zojuist een nieuw topic gestart met de vraag of iemand dit herkent. Is dit wellicht ook een voorstadium van een versleten koppeling? En uit nieuwsgierigheid, wat bedragen grofweg de kosten voor het vervangen van de koppelingsset? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minute ago, HH Bos said:

Ok duidelijk. Zit jij nabij JD Engineering? 

Nu heb ik een een opmerking over het functioneren van mijn DSG, en heb zojuist een nieuw topic gestart met de vraag of iemand dit herkent. Is dit wellicht ook een voorstadium van een versleten koppeling? En uit nieuwsgierigheid, wat bedragen grofweg de kosten voor het vervangen van de koppelingsset? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
20 minutes ago, Vdub said:

Vervangen van de koppelingsset incl DSG-tuning kost €1325, zonder DSG-tuning(omdat de klant dat bijv al heeft) €975 (incl tandwielolie)

Thanx. Ik hoop dat ik nog even met de huidige platen mag rijden. Even de uitkomst van het andere topic afwachten. Mocht het wel aan de orde zijn moeten we wellicht iets plannen. Doe jij ook de tuning?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden