Ga naar inhoud

Cruise-control via stuur knopjes: eerste test success :-D


Bonny

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Een tijdje terug zag ik o.a. bij Dreke dat hij een MQB stuur met cruise-control knopjes werkend had gekregen met inbouw van een speciaal printje.
Ik heb nu zelf een eerste versie van zo'n printje (CC emulator) gemaakt en vandaag successvol getest in mijn Passat 3C.
Er zijn voor Passat al 2 verschillende printjes te krijgen en voor Polo/UP nog een andere, maar ik vind het juist leuk dit zelf uit te werken dus vandaar.
Mijn printje werkt in principe op elke Passat (dus ook 3C) met een stuurmodule die LIN20 heeft, en werkt ook op Polo/UP/Mii/Citigo waarbij de BCM de knopjes uitleest.
Ook zouden zowat alle knopjes moeten werken (PQ en MQB, wit en rode backlight etc.) en als een bepaald type knopjes nog niet werkt dan weet ik weer wat te doen ;-)

Hier wat foto's van het prototype:

 

 

20210129_171655.jpg

20210129_171701.jpg

20210129_171710.jpg

20210129_175717.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prototype print is nog vrij groot maar de volgende stap is een deftig klein printje zodat deze makkelijk onder bij de stuurmodule is weg te werken.

Wat bijkomende mogelijkheden (met deze cc emu) naast het ondersteunen van cruise-control via de stuurknopjes zijn bv:
- aansturen van een verwarmd stuur
- extra functionaliteiten onder de knoppen zoals een longpress of meerdere shortpresses
(bv. nu een shortpress op de VOICE knop geeft een MUTE commande maar een longpress geeft de spraakbediening)
- bv de DSG paddles gebruiken om de cruise-control snelheid te verhogen of te verlagen

 

Groetjes,
Bonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebruik van die DSG paddles was gewoon een testje om te zien of ik ze uit kon lezen en er iets mee doen.
Als je nu een DSG hebt dan natuurlijk de paddles gewoon gebruiken zoals ze horen :)

En ja een mk7 stuur met knopjes kun je idd met de "CC EMU" in je Golf6/Passat/etc gebruiken.

Adaptive cruise control gaat zeker ook ondersteund worden.
Als ik het goed begrepen heb is gebruik van ACC gelijk aan gewone CC met uitzondering van het schuifcontact boven op de handel, hiermee kun je de afstand tot je voorligger vergroten of verkleinen.
Als dan zo'n ACC knoppenset ook 2 knopjes extra heeft (en dat hebben ze volgens mij ook zie plaatje hieronder) dan is dat geen probleem om die 2 knopjes te koppelen aan het schuifcontact op je hendel.

 

IMG-20210116-WA0005.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dat schuifje kun je idd de afstand vergroten/verkleinen. Het is niet zoals met de interval schuif(ruitenwisser) dat t knopje in de stand van instelling blijft staan, maar de afstandsregeling is een puls signaal. Je gaat plus of min en t knopje komt daarna weer in de middenstand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap werk @Bonny!

ACC stuur heeft geen twee knopjes extra: de centrale (nu CNL) knop heeft de functie voor afstand instellen, het instellen werkt als volgt: een korte druk op de centrale knop, dan + of - voor het instellen van de afstand.

Aangezien dat er bij een 3C/B7 geen instelling is voor CruiseControl/ACC/Snelheidsbegrenzer heeft de modeknop geen eigen functie, maar zou die eveneens als Cancel werken.

 

grtz, dre

ACC.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dre, bedankt voor de toelichting.
Volgens mij is dit het gedrag wat TinyQ zelf heeft geïmplementeerd op zijn printje.

Als je naar de ACC knopjes kijkt met 2 "auto" knopjes, dan is het middelste auto knopje a.h.w. de distance + knop en zit je aan de max dan begin je weer met de laagste stap.
Het onderste auto knopje is om naar je ACC/Rijassistent menu te gaan en dat zit normaal op het uiteinde van je knipperlicht hendel.

 

20210130_113310.jpg

aangepast door Bonny
Link naar reactie
Delen op andere sites

En MODE knop is inderdaad niet gebruikt voor hendels, dus vrij mee te doen wat je wil (zoals CNL van maken).

In ieder geval moet ik nog 2 uitgangen bij maken, eentje voor distance+ en 'auto' knopje op uiteinde knipperlicht hendel.
Dan heb ik controle over alle stalk contacten.



Gr. Bonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is deze van het stuur met de "VIEW" knop aan de andere kant... en ik vermoed dat het onderste knopje te maken heeft met het 360° camera systeem. Zoals ik je aangaf werkt bv. de module van SpaceWalker niet met een stuur die deze schakelaars hebben.

Zoals @dieseltje al opmerkte is het knopje op het uiteinde van de knipperhendel alleen om het assist menu te activeren zonder dat je door alle menu's moet bladeren, en heeft niets met ACC te doen...

Het printje van TinyQ brengt alleen de signalen van de knoppen (die te maken hebben met CC/ACC) naar de input waar normaal de derde hendel aangesloten zit. Bij dit printje zijn er twee modellen: één voor CC, en één voor ACC, het enige verschil tussen de twee is dat er twee uitgangen meer op zijn, die dan afstand + en afstand - naar de aansluiting van de derde hendel brengen.

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de nieuwere sturen is de ACC afstand met het centraal knopje (met het autootje met het straling symbool) en daar klik je op om de afstand in te stellen. Drukken tot de gewenste balkjes. Eens de balkjes vol zijn begint het terug vanaf 1 balkje. Niet met + en -

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn dus 2 standaard manieren op ACC met knopjes te bedienen:

1. Zoals Dre zei, eerst op middelste auto knopje drukken en dan + of - (die dan distance + en - zijn)
2. Of op het middelste auto knopje drukken die dan altijd distance+ doet en weer bij laagste stand uit komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het assist knopje op het uiteinde van de knipperlichthendel zit er ook nog bij de B8 en zorgt ervoor dat ik tussen de teller direct in het scherm van de hulpsystemen kom waar je het gewenste systeem kan aan of uitvinken.

Met de set en Res knoppen kan je de cruise control snelheid instellen. Set activeren op de snelheid waar je op dat moment op rijdt en res terug activeren op de laatste ingestelde instelling wanneer de CC is uitgevallen (door bvb te remmen ofzo). Met geactiveerde CC kan je met set en Res de ingestelde snelheid bijpassen met 1km/u +/- , met de + en - toets rond de centrale toets pas je er 10+/- km/u bij of af. Met het cruise symbool 0/1 zet je de CC aan of uit, met mode kan  je kiezen tussen de werking ACC of sneheidsbegrenzer

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, wulfke zei:

Met geactiveerde CC kan je met set en Res de ingestelde snelheid bijpassen met 1km/u +/- , met de + en - toets rond de centrale toets pas je er 10+/- km/u bij of af.

 

6 minuten geleden, Vdub zei:

Bij een B8 is de + en de - toch voor +10kmh of -10kmh op de ACC?

 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

>met de + en - toets rond de centrale toets pas je er 10+/- km/u bij of af.

Ja dit is het standaard gedrag voor CC en ACC.
Maar blijkbaar hebben die + en - knopjes een dubbele functie als je vooraf de middelste auto knop in drukt. Dan heb je 2-3 seconden de tijd om met + en - de distance aan te passen. 
Ander gedrag is blijkbaar alleen het middelste auto knopje gebruiken die dan altijd distance+ doet en op het einde weer onderaan begint.

Ik weet niet wanneer je welk gedrag hebt. Of dit een coding optie is, of verschillend gedrag van een PQ t.o.v. MQB ?
Voor mij maakt het niet uit welke manier de gebruiker wil, ik zou beide kunnen ondersteunen.


Gr. Bonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden