Ga naar inhoud
  • 0

Dynaudio laat deuren rammelen


HH Bos

Vraag

Mijn Passat Variant B6 uit 2016, is uitgerust met een Dynaudio systeem.

Helaas lijken de overige zaken, met name de deurpanelen, niet uitgerust op dit systeem. Vanaf 40% vermogen bederven de achterste deurpanelen door  resonantie het plezier volledig :-(

Bij sommige bassen hoor je ook de voordeuren resoneren. Ik heb de bass op -3 staan en de sub op -1, maar dit helpt niet heel veel.

Nu heb ik reeds een bestelling Silent-Coat geplaatst, maar vraag me af of er personen zijn die hier ervaring mee hebben en kunnen aangeven welke specifieke onderdelen dit veroorzaken.

 

 

2606D9BF-809F-40DB-ACAD-498AC970D9E8.jpeg

aangepast door HH Bos
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Thanks Vinniepilon! Had al wat zoektermen geprobeerd zonder succes, maar deze is duidelijk. 
 

wat ik mij afvraag, had je geen problemen met het terugplaatsen van het deurpaneel op de deur, door al het dempings-materiaal dat je had aangebracht? Dan bedoel ik op de opgebrachte dikte geen problemen opleverde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, Vinniepilon zei:

@HansJankan jij hier meer over vertellen?

Vanwege omstandigheden ben ik bang dat je het voorlopig met mijn antwoord moet doen. 

Nee, het is niet een hele dikke laag isolatie materiaal, tenminste voor zover ik het gezien heb toen we bij Matthijs waren. Volgens mij kan je dit ook terug zien op de foto('s) in zijn topic. Je hoort wel duidelijk een verschil als je een klap op de deur geeft vanaf de buitenkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 uren geleden, HH Bos zei:

 

wat ik mij afvraag, had je geen problemen met het terugplaatsen van het deurpaneel op de deur, door al het dempings-materiaal dat je had aangebracht? Dan bedoel ik op de opgebrachte dikte geen problemen opleverde.

Je brengt natuurlijk geen dempingsmateriaal op de bevestigingspunten aan.

Het is meer het gewicht van het materiaal dat iets doet dan het volume van het materiaal. Door de diverse panelen te verzwaren, zowel van de deur (binnen- en buitenkant) als het deurpaneel neemt de massa toe en verlaag je de resonantiefrequntie enorm. Het dempt ook nog eens het rijgeluid dat van buiten naar binnen komt.

Je verlaagt dus de ruisvloer en de mechanische vervorming neemt enorm af. Dientengevolge zal het Dynaudio systeem veel beter presteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 24-1-2021 om 20:54, Vinniepilon zei:

@HansJankan jij hier meer over vertellen?

Absoluut :-) Zie onder. 

Op 24-1-2021 om 20:29, HH Bos zei:

Thanks Vinniepilon! Had al wat zoektermen geprobeerd zonder succes, maar deze is duidelijk. 
 

wat ik mij afvraag, had je geen problemen met het terugplaatsen van het deurpaneel op de deur, door al het dempings-materiaal dat je had aangebracht? Dan bedoel ik op de opgebrachte dikte geen problemen opleverde.

Nee, ook zoals @bm-er al zei moet je de montagepunten uiteraard vrij laten. De opbouw zie je terug in mijn draadje. Ik heb op het hele paneel alubutyl gebruikt om het te verzwaren en daarmee resonantie te beperken, maar met name tussen het met leer bekleed paneel en de portierplaat ook materiaal gedrukt. De resonantie die bij mij ook niet om aan te horen was is hiermee volledig verdwenen. Het foam is voor het verder wegnemen van ander geluid en in combinatie met het dempen van de binnenkant van het portier klinkt het nu waanzinnig veel beter. Er zitten heel wat uurtjes in, maar wat mij betreft de moeite waard. Werkt ook heel therapeutisch ;-)

Voorlopig kan ik het niet wegens omstandigheden niet aan je laten zien en horen (ik kom nog wel eens in Zwolle), maar dat kan nadat de maatregelen zijn ingetrokken uiteraard altijd. Of je moet binnenkort naar Arnhem willen komen, laat ik het je graag zien. 👍

Succes en houdt ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
16 hours ago, HansJan said:

Absoluut :-) Zie onder. 

Nee, ook zoals @bm-er al zei moet je de montagepunten uiteraard vrij laten. De opbouw zie je terug in mijn draadje. Ik heb op het hele paneel alubutyl gebruikt om het te verzwaren en daarmee resonantie te beperken, maar met name tussen het met leer bekleed paneel en de portierplaat ook materiaal gedrukt. De resonantie die bij mij ook niet om aan te horen was is hiermee volledig verdwenen. Het foam is voor het verder wegnemen van ander geluid en in combinatie met het dempen van de binnenkant van het portier klinkt het nu waanzinnig veel beter. Er zitten heel wat uurtjes in, maar wat mij betreft de moeite waard. Werkt ook heel therapeutisch ;-)

Voorlopig kan ik het niet wegens omstandigheden niet aan je laten zien en horen (ik kom nog wel eens in Zwolle), maar dat kan nadat de maatregelen zijn ingetrokken uiteraard altijd. Of je moet binnenkort naar Arnhem willen komen, laat ik het je graag zien. 👍

Succes en houdt ons op de hoogte!

Beste HansJan,

Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik de materialen ontvangen (2mm SilentCoat platen), nu wachten op beetje knap weer.

Complimenten voor je uiterst grondige en professionele aanpak van het isoleren van de deuren 👌🏼

Mijn aanpak zal iets meer simplistisch zijn en ga me focussen op enkel de resonantie. Uiteraard zal ik icm foto’s de uitkomst delen!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de beide achterdeur-panelen gedemonteerd. De deur en panelen grofweg voorzien van SilentCoat.

Totaal ca. 2,5 uur arbeid aan besteed, dus (helaas) zéker niet zo nauwkeurig en netjes als Hans-Jan :) 

Gelukkig mag het resultaat er wel zijn en 95% van de rammeltjes zijn verdwenen. Enkel bij bepaalde frequenties resoneert er nog iets mee, maar echt een wereld van verschil.

aangepast door HH Bos
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed bezig geweest! 👌

Het is altijd een kwestie van goed, beter en best maar met 95% heb je een heel goed resultaat behaald. Ik denk dat je alleen nog even de moeite moet nemen om de demping van het paneel aan te pakken. Scroll even naar beneden in dit deel van mijn topic en lees dan de opmerking over het alubutyl tussen paneel en bekleding.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 25-2-2021 at 18:06, HansJan said:

Goed bezig geweest! 👌

Het is altijd een kwestie van goed, beter en best maar met 95% heb je een heel goed resultaat behaald. Ik denk dat je alleen nog even de moeite moet nemen om de demping van het paneel aan te pakken. Scroll even naar beneden in dit deel van mijn topic en lees dan de opmerking over het alubutyl tussen paneel en bekleding.

Succes!

dank!

 

zeker! Dat had ik geleden en heb tussen het paneel en leder ook vol gedrukt 👍🏼

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden