Ga naar inhoud
  • 0

Radio vervangen 3C 2006


Henry-b7

Vraag

Hallo,

Sinds een week rijd ik in een passat 3c en daar zit nu een VW RCD300 in.

Deze radio heeft maar beperkte functies en mis vooral USB en ook een fader regeling.

Nu heb ik al heel wat tijd besteed aan het zoeken naar een passende oplossingen en loop tegen verschillende vragen aan.. vooral het canbus/gateway verhaal.

Ik ben op VW gebied een leek dus stel ik deze vragen maar hier:

* Kan ik deze RCD300 eventueel 1 op 1 vervangen door een originele radio met USB? 

*krijg ik met het monteren van een aftermarket radio, bijv. een enkel din kenwood problemen met leegtrekken accu?

*ligt er bedrading voor luidsprekers in de achterportieren, of is dit afhankelijk van het uitrustingsniveau van de auto (mijne is een comfortline)

Mijn voorkeur gaat uit naar een aftermarket, icm. een net inbouwframe. (Alpine radio heb ik nog liggen)

Navigatie heb ik niet nodig..

Ik stel geen hoge eisen aan radio's, en het budget is ook beperkt..

Alle tips zijn welkom👍

aangepast door Henry-b7
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Gewoon opzoek gaan naar een gareway type E of nieuwer en dan een RCD330 kopen of een Discover Media. Kun je sd usb carplay etc

Ik wil evt wel helpen met uitwisselen van de gateway.

welk bouwjaar is je passat?

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
13 minuten geleden, dieseltje zei:

Als t niet mag wordt t wel verplaatst 😁

klopt, ben nog een beetje nieuw op het forum, sorry, shit happens.

Maar om even op je antwoord terug te komen, met wat voor bedrag moet ik rekening houden als ik een "gateway" (geen idee wat het is, kom bij volvo vandaan..)

aan wil schaffen en een bijbehorende radio?

Zag al wel dat zo`n discover media dik boven budget ligt..

Ik stel geen hoge eisen aan een radio, als ik maar muziek uit m`n USB stickie kan krijgen is het mij best; en navi gebruik ik toch niet, ben van de stratenboek generatie...

Rest nog de vraag, ligt er af fabriek bedrading voor luidsprekers in de achterportieren?

aangepast door Henry-b7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur geleden, dieseltje zei:

welk bouwjaar is je passat?

2006 denk ik te lezen in de titel.

De gateway is de module die het communicatie verkeer regelt en die alle module modules met elkaar laat spreken zodat elke module de andere kan verstaan (simplistisch uitgelegd). Hierop worden de verschillende can signalen gekoppeld (comfortcan / drivetraincan / infotainmentcan ) .  Als je een nieuwer type radio systeem plaatst spreekt deze een nieuwer taaltje dan wat de gateway kent en hierdoor loopt de communicatie niet zoals gewenst en gaat de radio niet naar rust wanneer het contact uit staat en blijft hierdoor praten (maar niemand luistert) met als gevolg dat de batterij langzaam leeg loopt. 

Een nieuw type gateway kent zowel de nieuwe als oude taal en verstaat iedere oude en nieuwe deelnemer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als u verder geen problemen hebt met het huidig systeem is het misschien mogelijk er een adapter op aan te sluiten zodat u een USB / SD kaart kan aansluiten. Dacht dat Yatour zo een adapter heeft welke u bvb in het handschoenkastje of middenconsole kan onbouwen.

Geen idee of het mogelijk is maar ik heb het op dit systeem

Yatour adapter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minuut geleden, wulfke zei:

Als u verder geen problemen hebt met het huidig systeem is het misschien mogelijk er een adapter op aan te sluiten zodat u een USB / SD kaart kan aansluiten. Dacht dat Yatour zo een adapter heeft welke u bvb in het handschoenkastje of middenconsole kan onbouwen.

Geen idee of het mogelijk is maar ik heb het op dit systeem

Yatour adapter

Yatour ken ik, heb er een in de volvo van eega zitten en werkt prima. Zit alleen met het feit dat op de huidige radio geen fader zit om de achter speakers aan te sturen..

Vandaar dat ik eens aan het rondvragen ben wat de makkelijkste en goedkoopste opties zijn.

Wil in ieder geval geen honderden euro's uit geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zit er geen fader op omdat er geen speakers in de achterste deuren zitten of heeft het systeem niet de mogelijkheid om speakers bij te plaatsen ? Misschien gaat er pas een fader functie bij komen als de achterste deurspeakers zijn geplaatst en geprogrammeerd met vcds.. ik zeg maar wat gezien ik geen ervaring heb met dit systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een RCD300 in een B6 gehad. Ook die had alleen luidsprekers vóór af-fabriek.

Achter zaten dus geen luidsprekers en er liep ook geen bedrading. Dit was vrij normaal voor een Comfortline destijds.

Eigenschap van de RCD300 is dat hij vanzelf een fader functie laat zien als er achter ook luidsprekers aangesloten zijn. Dit gaat vanzelf en hoeft niet met VCDS geconfigureerd te worden. Bedrading naar achteren moet je dus zelf leggen en speakers moet je zelf plaatsen, maar de radio is geschikt voor 4 luidsprekers. Wellicht heeft iemand op het forum nog wel een setje VW speakers voor achterin. Dat bestaat uit een 16cm woofer in de deur en een tweeter in het deurpaneel bij de deurvergrendeling.

Wat ik persoonlijk in het voordeel vind spreken is dat hij mooi integreert in het dashboard en bovendien een hele goede radioontvangst heeft. En dat is met een aftermarket radio zeker geen automatisme, icm de VW antennes + versterkers die in beide achterste zijruiten zijn weggewerkt.

Zelf heb ik hem ook een tijdje met een Yatour gebruikt, en dat werkte prima als je de eigenschappen voor lief neemt. Dit is dan ook gelijk de goedkoopste optie.

Klantmatig is het gewoon een goede radio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
40 minuten geleden, bm-er zei:

De RCD300 is overigens in twee versies geleverd, met en zonder de tekst MP3 op het front. Als je de MP3 versie hebt, kan je ze nu al afspelen. Hoef je ze alleen maar ff op een CD te branden 😁

Bedankt voor je helder uitleg, denk dat ik de non-MP3 versie heb, weet niet of het plaatje zichtbaar is.

Yatour ga ik me eens in verdiepen welke ik nodig heb. 

Screenshot_20210107-191713_Marktplaats.jpg

aangepast door Henry-b7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 uren geleden, Henry-b7 zei:

Code niet gevonden, alles doorgespit. Radio is minuut of 5 stroomloos geweest maar werkt gewoon.

 

Je merkt het, bij mij moet je wezen 😁

 

Het is ook al weer ff geleden dat ik dit in mijn auto had.

Maar mooi dat het allemaal werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden