Vanmiddag heb ik in mijn 3C variant de Dynaudio installatie uitgebreid met een originele Dynaudio subwoofer. Hiervoor heb ik net zoals Rob @Passat Rdi een Subwoofer van het MQB platform genomen. Dit is een subwoofer die in het reserve wiel past (minimaal 17 inch voor goede pasvorm). Het betreft een passieve subwoofer.
In basis is het aansluiten een heel gemakkelijk klusje, als je weet hoe e.e.a. werkt.
De Dynaudio versterker die in de Passat 3C B6 en B7 (incl CC) heeft geen aparte subwoofer aansluiting. Dus heb ik besloten om de subwoofer aan te sluiten op hetzelfde signaal als de woofers van de voor speakers. In de voordeur zit nl een 3weg systeem. Het betreft dus niet helemaal een volledig subwoofer signaal, maar voldoende bass opbrengst.
Waar je wel rekening mee moet houden is de totale impedantie. De subwoofer die in de Passat B8 en Golf 7 zit is een versie met dubbele spreekspoel. Dus 4 aansluitingen. Beide spreekspoelen hebben een impedantie van 2 ohm.
Omdat de woofer een dubbele spreekspoel heeft kun je dus op de ene spoel het linker kanaal aansluiten en op de andere spoel het rechter kanaal.
Met aansluiten moet je dus wel oppassen hoe je e.e.a. aansluit. Als je de sub parallel aansluit, zakt je impedantie van 8 ohm naar ca 1,6 ohm. Het is de vraag dus of je versterker dit leuk vindt.
Rob heeft er voor gekozen om de sub intern in serie te schakelen zodat die totaal 4 ohm wordt en daarna de sub op het kanaal van de woofer linksvoor aan te sluiten.
Bij hem is de impedantie links en rechts dus nu wel verschillend. Rechts 8 ohm en links ca 3,6 ohm. Dit kan de versterker nog wel enigszins aan.
Hier kun je dus ook voor kiezen.
Andere oplossing is om de sub links en rechts aan te sluiten in serie. Dus één spreekspoel van de sub op het linker kanaal en één spreekspoel op het rechter kanaal. De sub sluit je bij beide kanalen in serie aan. Dan heb je dus in totaal aan beide kanten een impedantie van 10 ohm.
Hiermee belast je de versterker dus niet overmatig.
in mijn geval heb ik er voor gekozen om de sub op dezelfde manier aan te sluiten als Rob. Reden van mij is dat ik destijds een defecte woofer linksvoor had. Deze heb ik vervangen voor de Dynaudio woofer van een Tiguan. Die kun je nl ook zo uit de behuizing schroeven en in de behuizing van de passat zetten. (kombi behuizing van mid speaker en woofer) echter de 5N0 woofer van een Tiquan heeft een impedantie van 4 ohm. Dus kon ik daarmee de ohmse belasting van de versterker weer gelijk trekken bij mij.
Ik zal komende dagen nog wat details bijvoegen, zoals welke aansluit punten je het beste kunt gebruiken en welke stekkers je nodig hebt.
Na aansluiten blijkt bij mij dat ik nu meer bass heb en dat deze strakker/zuiverder is. Dus operatie geslaagd.
Vraag
dieseltje
Vanmiddag heb ik in mijn 3C variant de Dynaudio installatie uitgebreid met een originele Dynaudio subwoofer. Hiervoor heb ik net zoals Rob @Passat Rdi een Subwoofer van het MQB platform genomen. Dit is een subwoofer die in het reserve wiel past (minimaal 17 inch voor goede pasvorm). Het betreft een passieve subwoofer.
In basis is het aansluiten een heel gemakkelijk klusje, als je weet hoe e.e.a. werkt.
De Dynaudio versterker die in de Passat 3C B6 en B7 (incl CC) heeft geen aparte subwoofer aansluiting. Dus heb ik besloten om de subwoofer aan te sluiten op hetzelfde signaal als de woofers van de voor speakers. In de voordeur zit nl een 3weg systeem. Het betreft dus niet helemaal een volledig subwoofer signaal, maar voldoende bass opbrengst.
Waar je wel rekening mee moet houden is de totale impedantie. De subwoofer die in de Passat B8 en Golf 7 zit is een versie met dubbele spreekspoel. Dus 4 aansluitingen. Beide spreekspoelen hebben een impedantie van 2 ohm.
Omdat de woofer een dubbele spreekspoel heeft kun je dus op de ene spoel het linker kanaal aansluiten en op de andere spoel het rechter kanaal.
Met aansluiten moet je dus wel oppassen hoe je e.e.a. aansluit. Als je de sub parallel aansluit, zakt je impedantie van 8 ohm naar ca 1,6 ohm. Het is de vraag dus of je versterker dit leuk vindt.
Rob heeft er voor gekozen om de sub intern in serie te schakelen zodat die totaal 4 ohm wordt en daarna de sub op het kanaal van de woofer linksvoor aan te sluiten.
Bij hem is de impedantie links en rechts dus nu wel verschillend. Rechts 8 ohm en links ca 3,6 ohm. Dit kan de versterker nog wel enigszins aan.
Hier kun je dus ook voor kiezen.
Andere oplossing is om de sub links en rechts aan te sluiten in serie. Dus één spreekspoel van de sub op het linker kanaal en één spreekspoel op het rechter kanaal. De sub sluit je bij beide kanalen in serie aan. Dan heb je dus in totaal aan beide kanten een impedantie van 10 ohm.
Hiermee belast je de versterker dus niet overmatig.
in mijn geval heb ik er voor gekozen om de sub op dezelfde manier aan te sluiten als Rob. Reden van mij is dat ik destijds een defecte woofer linksvoor had. Deze heb ik vervangen voor de Dynaudio woofer van een Tiguan. Die kun je nl ook zo uit de behuizing schroeven en in de behuizing van de passat zetten. (kombi behuizing van mid speaker en woofer) echter de 5N0 woofer van een Tiquan heeft een impedantie van 4 ohm. Dus kon ik daarmee de ohmse belasting van de versterker weer gelijk trekken bij mij.
Ik zal komende dagen nog wat details bijvoegen, zoals welke aansluit punten je het beste kunt gebruiken en welke stekkers je nodig hebt.
Na aansluiten blijkt bij mij dat ik nu meer bass heb en dat deze strakker/zuiverder is. Dus operatie geslaagd.
Link naar reactie
Delen op andere sites
14 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten