Ga naar inhoud
  • 0

Subwoofer Dynaudio uitbreiding Passat 3C B6 & B7


dieseltje

Vraag

Vanmiddag heb ik in mijn 3C variant de Dynaudio installatie uitgebreid met een originele Dynaudio subwoofer. Hiervoor heb ik net zoals Rob @Passat Rdi een Subwoofer van het MQB platform genomen. Dit is een subwoofer die in het reserve wiel past (minimaal 17 inch voor goede pasvorm). Het betreft een passieve subwoofer. 

In basis is het aansluiten een heel gemakkelijk klusje, als je weet hoe e.e.a. werkt.

De Dynaudio versterker die in de Passat 3C B6 en B7 (incl CC) heeft geen aparte subwoofer aansluiting. Dus heb ik besloten om de subwoofer aan te sluiten op hetzelfde signaal als de woofers van de voor speakers. In de voordeur zit nl een 3weg systeem. Het betreft dus niet helemaal een volledig subwoofer signaal, maar voldoende bass opbrengst.

Waar je wel rekening mee moet houden is de totale impedantie. De subwoofer die in de Passat B8 en Golf 7 zit is een versie met dubbele spreekspoel. Dus 4 aansluitingen. Beide spreekspoelen hebben een impedantie van 2 ohm. 
Omdat de woofer een dubbele spreekspoel heeft kun je dus op de ene spoel het linker kanaal aansluiten en op de andere spoel het rechter kanaal.
Met aansluiten moet je dus wel oppassen hoe je e.e.a. aansluit. Als je de sub parallel aansluit, zakt je impedantie van 8 ohm naar ca 1,6 ohm.  Het is de vraag dus of je versterker dit leuk vindt.
Rob heeft er voor gekozen om de sub intern in serie te schakelen zodat die totaal 4 ohm wordt en daarna de sub op het kanaal van de woofer linksvoor aan te sluiten.
Bij hem is de impedantie links en rechts dus nu wel verschillend. Rechts 8 ohm en links ca 3,6 ohm. Dit kan de versterker nog wel enigszins aan.
Hier kun je dus ook voor kiezen. 

Andere oplossing is om de sub links en rechts aan te sluiten in serie. Dus één spreekspoel van de sub op het linker kanaal en één spreekspoel op het rechter kanaal. De sub sluit je bij beide kanalen in serie aan. Dan heb je dus in totaal aan beide kanten een impedantie van 10 ohm.
Hiermee belast je de versterker dus niet overmatig.

in mijn geval heb ik er voor gekozen om de sub op dezelfde manier aan te sluiten als Rob. Reden van mij is dat ik destijds een defecte woofer linksvoor had. Deze heb ik vervangen voor de Dynaudio woofer van een Tiguan. Die kun je nl ook zo uit de behuizing schroeven en in de behuizing van de passat zetten. (kombi behuizing van mid speaker en woofer) echter de 5N0 woofer van een Tiquan heeft een impedantie van 4 ohm. Dus kon ik daarmee de ohmse belasting van de versterker weer gelijk trekken bij mij.

 

Ik zal komende dagen nog wat details bijvoegen, zoals welke aansluit punten je het beste kunt gebruiken en welke stekkers je nodig hebt.

 

Na aansluiten blijkt bij mij dat ik nu meer bass heb en dat deze strakker/zuiverder is.  Dus operatie geslaagd.

 

 

Golf 7 subwoofer.jpg

speaker aansluiting.png

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Er is evt ook nog een sub van een polo, die gaat om t reserve wiel heen.
Zal de mogelijkheden kwa sub ook er bij zoeken.
Ik heb de helix er in die is prima . Heb een pompje en flesje en ben anwb lid en de garage waar de auto in onderhoudt is heeft een 24 uurs dienst

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aansluitingen van de basspeaker voorkant is als volgt

Grijze stekker
8 = Bass speaker front left, minus
9 = Bass speaker front left, plus

Groene stekker
11 = Bass speaker front right, plus
12 = Bass speaker front right, minus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd zoals Mike zegt, dan kun je beter voor een Helix systeem gaan. De Dynaudio sub is een passieve sub dus geen ingebouwde versterker.

Als je de sub nu direct op je radio aansluit stuur je het volledige signaal naar de sub, dus incl hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 23-1-2021 at 08:17, wulfke said:

Je kan het AFS systeem ook op automatisch coderen, zo hoef je niet steeds de groot licht hendel te bedienen. 

 

1 hour ago, dieseltje said:

Idd zoals Mike zegt, dan kun je beter voor een Helix systeem gaan. De Dynaudio sub is een passieve sub dus geen ingebouwde versterker.

Als je de sub nu direct op je radio aansluit stuur je het volledige signaal naar de sub, dus incl hoog.

Helix heb ik geplaatst en kom van Integrated Sound system af in voorgaande auto. Prijs is niet vergelijkbaar maar kwaliteit van geluid ligt ook heel ver uit elkaar.  Ik adviseer je zonder meer Integrated Sound en niet Helix als je het financieel wil en kan dragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
54 minutes ago, reyhyper said:

 

Helix heb ik geplaatst en kom van Integrated Sound system af in voorgaande auto. Prijs is niet vergelijkbaar maar kwaliteit van geluid ligt ook heel ver uit elkaar.  Ik adviseer je zonder meer Integrated Sound en niet Helix als je het financieel wil en kan dragen. 

als je een helix op ebay scoord kun je voor een paar lees :ver onder  de 300 klaar zijn .prima aanvulling voor dat geld een goede merk sub van o.a kost je al meer. 

en de helix is gewoon P&P dat is echt een groot voordeel zelf iemand die geen verstand van audio kan dit met de ogen dicht aansluiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden