Ga naar inhoud
  • 0

Verstuivers vervangen Passat 1.6 TDI 05-2010 ST


Adam82

Vraag

Hallo allemaal,

Nu heb ik afgelopen zomer een mooie Passat aangeschaft. Ik hoopte op veel zorgeloze KM, maar na jaren goed gebruikte auto’s gereden te hebben, weet ik dat dit utopisch denken is. M.a.w. ik wist natuurlijk dat ik wat hobbels op mijn pad kon verwachten. 
 

garage waar ik kom geeft aan dat drie verstuivers vervangen dienen te worden, maar gezien het karakter van slijtage van de drie adviseert hij ook de vierde te vervangen. 4 verstuivers kosten 1100 + plaatsen moest ik denken aan 1500 euro. Mijn duurste reparatie voor een andere auto was 1000 euro voor t vervangen van een turbo bij een Seat 1.6 TDI ST, dat deed al pijn, dit is weer andere koek. 
 

het probleem wat ik ondervind, is dat bij het starten, wanneer de toeren inzakken, de auto onregelmatig loopt. Zo gauw ik ga rijden is dit weg en loopt de auto zoals het hoort, ook stationair. Nu de dagen wat kouder zijn, duurt het wat langer voordat het probleem zich voordoet, na om en nabij 1 min zakken de toeren en doet het probleem zich weer voor. Bij mild weer meteen, bij zomerse weer  is mij niets opgevallen mbt onregelmatig lopen.  Tijdens het rijden doen zich tot zover geen bijzonderheden aan. Het probleem komt alleen opdraven als de auto volledig koud stationair loopt. In principe kan ik er nog een tijd mee rijden, liefst pak ik het probleem gewoon meteen goed aan. 
 

dacht voordat ik 1500 euro ga aftikken, vraag ik advies aan mede Passat rijders en wellicht zijn er andere opties. 
 

Monteur heeft al 2x wyn’s aan de tank toegevoegd, helaas zonder gewenst resultaat. 
 
km stand is 212.000, voor aangeschaft gecheckt met Carly stekker. 

Alvast bedankt voor tips en advies. 
 

groet,

said 


 

 

aangepast door Adam82
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
37 minutes ago, marijnensam said:

Ik meen dat er betreft deze klacht een software update voor is. Als je wagen getuned is vervalt dit. Ga eens naar de dealer hiervoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
 

Firmware van motormanagement systeem bedoel je? Dat is weer een ander invalshoek. Zou mooi zijn als het softwarematig opgelost kan worden. Volgens mij sowieso verstandig dat ik langs een dealer ga. 
 

thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, dieseltje said:

Meen dat t een kwaal is van de 1.6 TDI motoren. Heb meer mensen hier over gehoord. Oa in de skoda octavia

Klopt. Vervelende is dat deze symptomen aan best veel oorzaken gerelateerd kunnen worden. Verstuivers, massa vliegwiel, software etc. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uit voorgaande reacties leid ik af dat dit probleem kan opgelost worden door een motor software aanpassing. Moest ik dit probleem hebben zou ik liever centen geven aan een goede tuner (en ineens ook een beter lopende motor met extra PK en koppel, dan dat ik centen moet geven aan een dealer die gewoon het stationair probleem kan oplossen (tenzij dit onder garantie of terugroepactie valt en u dit niet hoeft te betalen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Motorcode iets met CAY toevallig? Die hebben, uit mijn hoofd, wel eens vaker last van verstuivers die het begeven. Hiermee wil ik niet zeggen dat het ook echt zo is, kan zomaar iets anders zijn.

Gezien je in Arnhem woont, kan je eventueel naar @Vdub (VAG Performance Center). Hij zit in Vorden, naast Zutphen. Best dichtbij en dan weet je i.i.g. zeker dat je bij iemand bent die een gezond verstand van zaken heeft op dit gebied (TDI/TSI motoren).

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 hours ago, Ozzy said:

Motorcode iets met CAY toevallig? Die hebben, uit mijn hoofd, wel eens vaker last van verstuivers die het begeven. Hiermee wil ik niet zeggen dat het ook echt zo is, kan zomaar iets anders zijn.

Gezien je in Arnhem woont, kan je eventueel naar @Vdub (VAG Performance Center). Hij zit in Vorden, naast Zutphen. Best dichtbij en dan weet je i.i.g. zeker dat je bij iemand bent die een gezond verstand van zaken heeft op dit gebied (TDI/TSI motoren).

Klopt, motorcode is inderdaad CAY. Bedankt voor de tip. Misschien goed om Vdub naar te laten kijken. 👍🏽

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 hours ago, wulfke said:

Uit voorgaande reacties leid ik af dat dit probleem kan opgelost worden door een motor software aanpassing. Moest ik dit probleem hebben zou ik liever centen geven aan een goede tuner (en ineens ook een beter lopende motor met extra PK en koppel, dan dat ik centen moet geven aan een dealer die gewoon het stationair probleem kan oplossen (tenzij dit onder garantie of terugroepactie valt en u dit niet hoeft te betalen)

Daar heb je een punt. Maar goed eerst even kijken wat het mankement is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 10-1-2021 at 08:37, Fopperr said:

Mijn SuperB 2012 CAYC 1.6tdi had dit probleem ook. Dat is inmiddels 5 jaar geleden en bij 156000km oid. Ik heb hem toen ingeruild voor een Passat 2.0tdiemoji51.png. Heb helaas geen oplossing voor je.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kijk, dat heb je slim gedaan. 👍🏼

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn SuperB 2012 CAYC 1.6tdi had dit probleem ook. Dat is inmiddels 5 jaar geleden en bij 156000km oid. Ik heb hem toen ingeruild voor een Passat 2.0tdi. Heb helaas geen oplossing voor je.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jouw oplossing is toch de Volvo @Fopperr of niet?

Met vlagen ben ik geniaal...


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 9-1-2021 at 19:31, Harrynak63 said:

Ben benieuwd wat uiteindelijk je oplossing is. Hou ons aub op de hoogte in dit topic@Adam82

Met vlagen ben ik geniaal...
 

Hé,

uiteindelijk 2 nieuwe verstuivers er in en 2 zijn er gereviseerd volgens de garage. 
 

auto rijdt aanzienlijk beter, reageer beter op het gas etc, slaat niet zo snel

meer af in 2e versnelling op lage toeren. 
 

het probleem bij het starten is wel wat minder geworden. Niet geheel weg helaas. Bij een koude motor rammelt er ook iets, lijkt te stoppen/minderen als Ik de koppeling indruk.  wanneer ik stil sta voor een stoplicht voel ik meer vibraties dan eerder gek genoeg. Koppeling in gedrukt Of niet, geeft geen verschil. Het doet me denken aan een erg rauwe sdi. Daar voelde je de motor ook een vibreren. 
 

2e auto is een Seat Ibiza met ook 1.6 TDI. En deze loopt een stuk beter stationair.

Tijdens het rijden werkt alles perfect.

Beetje bang dat het de vliegwiel is…

1300 euro lichter maar we zijn er nog niet haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 24-5-2021 at 20:00, dieseltje said:

Zijn de verstuivers ook als complete set afgesteld?

Geen idee joh. Ik heb wel de vier documenten gezien waarin stond dat de verstuivers binnen de juiste tolerantie waarde zaten. 

On 24-5-2021 at 16:30, Vdub said:

gereviseerde verstuivers krijg ik altijd een vreemd gevoel bij

Begrijp ik. Liefst had ik er 4 nieuwe in gezet. Keuzes als deze worden eerder geboren door nood dan iets anders haha. Misschien is dit dan wel typisch een geval van goedkoop is duurkoop. Anderzijds heb ik een goede prijs gekregen voor 2 nieuwe verstuivers. Had een aantal offertes opgevraagd en daar waren die krengen 380ex btw en ex. montage p.s.  


ik zal eens naar een kenner gaan om ff duidelijk te krijgen waar ik het moet zoeken/ kan vinden

On 24-5-2021 at 22:22, Roy_01 said:

Misschien ook handig de gloeibougies eens te wisselen als deze nog nooit vervangen zijn. Kan meehelpen met beter koud starten. 

Thanks! Het gekke is dat juist in de winter, de auto bij het starten beter liep omdat de auto meteen hoger in de toeren gaat. Bij terug zakken van toeren liep de motor minder lekker. 
 

 

 

bedankt voor jullie meedenken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden