Ga naar inhoud
  • 0

Passat GTE, vraag over aanslaan van koude motor


Melvin. H.

Vraag

Goedendag, 

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. 

Afstand tussen werk en huis is iets meer dan 30km en deze probeer ik geheel electrische af te leggen. 

Nu, in deze kou, red ik het net niet met mijn accu om volledig electrische rijdend de rit te maken.

Dit betekent dat met een snelheid van 100km/uur op de snelweg de verbrandingsmotor aanslaat. Een totaal koude motor wel te verstaan. 

Ik weet van de "speciale" coating en de tussentijdse smering van de zuigers, maar toch.. Het lijkt mij niet bijster goed als een motor, geheel koud, in eens zo belast wordt. 

Hoe kijken jullie hier tegen aan? 

 

En dan nog een vraag die nu bij mij speelt. 

Elke dag zal bij de laatste kilometer de verbrandings motor nog even aanslaan. 

2x per dag.. 5x in de week voor een zeer kort moment waardoor deze totaal geen kans krijgt om op temperatuur te komen. 

Hoe slecht is dit om steeds maar weer heel kort te draaien, zonder warm te worden. 

Volstaat het om bijvoorbeeld  1x in de week een rit geheel te rijden op verbrandingsmotor zodat deze alsnog de kans krijgt om weer schoon te branden? 

 

Ik hoor graag jullie gedachten hier over 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Goedendag, 
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. 
Afstand tussen werk en huis is iets meer dan 30km en deze probeer ik geheel electrische af te leggen. 
Nu, in deze kou, red ik het net niet met mijn accu om volledig electrische rijdend de rit te maken.
Dit betekent dat met een snelheid van 100km/uur op de snelweg de verbrandingsmotor aanslaat. Een totaal koude motor wel te verstaan. 
Ik weet van de "speciale" coating en de tussentijdse smering van de zuigers, maar toch.. Het lijkt mij niet bijster goed als een motor, geheel koud, in eens zo belast wordt. 
Hoe kijken jullie hier tegen aan? 
 
En dan nog een vraag die nu bij mij speelt. 
Elke dag zal bij de laatste kilometer de verbrandings motor nog even aanslaan. 
2x per dag.. 5x in de week voor een zeer kort moment waardoor deze totaal geen kans krijgt om op temperatuur te komen. 
Hoe slecht is dit om steeds maar weer heel kort te draaien, zonder warm te worden. 
Volstaat het om bijvoorbeeld  1x in de week een rit geheel te rijden op verbrandingsmotor zodat deze alsnog de kans krijgt om weer schoon te branden? 
 
Ik hoor graag jullie gedachten hier over 
Hey melvin, officieel moet dit kunnen, praktijk voorbeelden van defecte motoren heb ik in de werkplaats nog niet meegemaakt, alleen t verstand zegt dat t niet heel best is. Wat vaker de motor laten draaien naar en van werk lijkt me de beste oplossing zodat ie toch wat warm wordt. Als je de wagen "start" met gaspedaal op de bodem, dan triggert dat om de motor aan te laten slaan. Dan begin je meteen met de benzine motor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik snap dat het rijden in GTE of Hybride meteen alles zou oplossen 😄

Maar dat is nu net niet, wat ik wegens kosten besparing, wil gaan doen

Nu kan ik gratis bijladen op de zaak, en daar maak ik natuurlijk graag gebruik van. 

Met het oog op kosten besparing was de insteek doordeweeks volledig electrisch te rijden. En dan wanneer het nodig is voor een langere afstand te gaan voor hybride. 

Maar ik vraag mij wel af hoe het zit met wat ik net hierboven gevraagd heb. 

Hoe kwalijk zijn die twee punten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik draai het nu ook om, ik rijd eerst de motor volledig op temperatuur en daarna pas op de accu. Ik weet dat ik nu iets meer aan benzine betaal, maar dat weegt voor mij niet op tegen te vaak met een koude motor/turbo rijden. 
als het straks weer wat warmer wordt profiteer ik weer van het volledig elektrisch afleggen van mijn woon-werk verkeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is was idd al m'n oplossing voor dit "probleem" 

Eerst een stukje hybride en dan pas op de accu. Dan heb ik idd niet dat de koude motor aanslaat op de snelweg. 

Blijft alleen nog staan dat de motor dan steeds korte stukjes draait en nooit echt lekker warm wordt. Maar dit dacht ik op te lossen door minstens 1x in de week volledige op benzine te rijden.

Maar het ging mij er meer om of ik mij nu terecht zorgen zat te maken, en niet zo zeer hoe dit op te lossen. 

Is het idd niet raadzaam om je accu leeg te rijden op de snelweg zodat je benzinemotor koud aanslaat? 

En hebben die korte stukjes met een koude motor idd een nadelig effect? 

Mijn gevoel zegt dat dit beide niet goed is, echter de GTE is ook ontworpen met deze situaties in het achterhoofd zou je zo zeggen 😉

Vandaar de vraag hoe jullie hier tegen aan kijken 

 

aangepast door Melvin. H.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
15 minuten geleden, Melvin. H. zei:

 

Maar het ging mij er meer om of ik mij nu terecht zorgen zat te maken, en niet zo zeer hoe dit op te lossen. 

 

 

Ik begreep van mijn dealer dat ze verhoudingsgewijs érg weinig GTE's terug zien met motorproblemen. Ik zou mij er niet al te druk om maken. En voordat iemand het zegt: mijn contactpersoon verteld gewoon hoe het is. Ik ken hem al een jaar of 22. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Top.. Duidelijk. Maak ik mij daar niet te veel zorgen over. 

Hoor je zeggen dat de DSG wel vaak langs komt, wat is jouw mening/ervaring over de DSG? 

Zijn dit sterke bakken of zijn er toch vaak problemen hiermee

(heb een paar horrorverhalen voorbij horen komen over de DSG waar je naar van wordt 😳

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Top.. Duidelijk. Maak ik mij daar niet te veel zorgen over. 
Hoor je zeggen dat de DSG wel vaak langs komt, wat is jouw mening/ervaring over de DSG? 
Zijn dit sterke bakken of zijn er toch vaak problemen hiermee
(heb een paar horrorverhalen voorbij horen komen over de DSG waar je naar van wordt
Nee zei niet vaak, maar de brandstof motor nooit, electrische aandrijving wel een paar keer gehad. Koelvloeistof lekkage bij de motor, koppeling defect, dat soort werk. En dat wordt dan altijd een nieuwe bak en een paar dagen werk. Schade van rond de 10.000 euro.... tot nu toe allemaal garantie geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alle GTE eigenaren op het forum, na het lezen van Marijnensams post -> 😵 

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mwa het valt wel mee hoor, er zijn er een hoop verkocht, hoe meer er rondrijden hoe meer er problemen kunnen hebben. Zou em er niet om laten staan als je er 1 wil hebben. Maargoed, als je er wat aan hebt let de aandrijflijn dan kan je goed de sjaak zijn als alle garantie en coulance zijn afgelopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10.000 schade
Oh boy.. Je zou toch deze rekening onder je neus geschoven krijgen.. 
Ook een keer meegemaakt met een klant, die had net een a6 2001 gekocht. 2.5 tdi met multitronic bak. Ultieme combi om je portemonnee leeg te laten lopen. Bak aan puin en nokkenassen stuk, sleper door de kop gevlogen. Man had em net een week, na t horen van de reparatie kosten ging die gestrekt op de grond...

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In mijn zoektocht naar alle info over de GTE (ging hem particulier kopen en wilde toch even weten of het een betrouwbare auto is) kwam ik een aantal verhalen tegen over oa de DSG met bedragen van reparaties waar je echt naar van wordt. Deze auto wil ik nu door de VW garage laten onderhouden, maar dit soort verhalen maakt mij wel wat nerveuzig. 

Hartstikke leuk al die moderne techniek, maar je moet er geen problemen mee hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er is over elk model wel een paar horror verhalen te vinden. Vooronderzoek is altijd goed natuurlijk, maar tegenwoordig is het wel heel makkelijk om naast de juiste info ook de ‘lulverhalen’ te lezen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Daarom heb ik dit ook genuanceerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat begreep ik al uit je post, het was geen sneer richting jou.

Ik kijk al een tijdje naar wat sportievere auto’s aangezien ik die in het verleden ook regelmatig had. Maar als je dan de verhalen leest en je bent niet bekend met het type dan weet je ondertussen niet meer wat je wel of niet moet aannemen als waarheid.

Daarom ben ik ook zo blij met mijn dealer. In 20 jaar nog nooit een miskoop gehad daar. Érg prettig!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat begreep ik al uit je post, het was geen sneer richting jou.

Ik kijk al een tijdje naar wat sportievere auto’s aangezien ik die in het verleden ook regelmatig had. Maar als je dan de verhalen leest en je bent niet bekend met het type dan weet je ondertussen niet meer wat je wel of niet moet aannemen als waarheid.

Daarom ben ik ook zo blij met mijn dealer. In 20 jaar nog nooit een miskoop gehad daar. Érg prettig!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Zo vatte ik t ook niet op, meer versterking van je verhaal. Uiteindelijk als je iets gebruikt koopt dan weet je nooit 100% of alles oké is, dat is nou eenmaal met techniek, beetje geluk hebben hoort er eenmaal bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Goedendag, 
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. 
Afstand tussen werk en huis is iets meer dan 30km en deze probeer ik geheel electrische af te leggen. 
Nu, in deze kou, red ik het net niet met mijn accu om volledig electrische rijdend de rit te maken.
Dit betekent dat met een snelheid van 100km/uur op de snelweg de verbrandingsmotor aanslaat. Een totaal koude motor wel te verstaan. 
Ik weet van de "speciale" coating en de tussentijdse smering van de zuigers, maar toch.. Het lijkt mij niet bijster goed als een motor, geheel koud, in eens zo belast wordt. 
Hoe kijken jullie hier tegen aan? 
 
En dan nog een vraag die nu bij mij speelt. 
Elke dag zal bij de laatste kilometer de verbrandings motor nog even aanslaan. 
2x per dag.. 5x in de week voor een zeer kort moment waardoor deze totaal geen kans krijgt om op temperatuur te komen. 
Hoe slecht is dit om steeds maar weer heel kort te draaien, zonder warm te worden. 
Volstaat het om bijvoorbeeld  1x in de week een rit geheel te rijden op verbrandingsmotor zodat deze alsnog de kans krijgt om weer schoon te branden? 
 
Ik hoor graag jullie gedachten hier over 

Heb alle commentaar gelezen en ik vraag me dan meteen af als je toch al gratis kunt laden op t werk...waarom stel je geen vertrektijd in en je onderste laadgrens op bijv 50% met (als ie buiten staat) klimatiseren erbij. Dan is je accu iig opgeladen en nog voorverwarmd van het laden tot vlak voor vertrek en haal je t als t goed is wel helemaal electrisch tot thuis.
Met het huidige weer en temperaturen tot -5 haal ik met mn gte op dezelfde manier tot 33-36 km ongeveer...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@koertlaadpaal wordt gedeeld waardoor een vast laadmoment lastig in te stellen is.

Ik heb ook mijn bevindingen gepost in jouw topic over de perfecte rijstand, ik zelf ervaar geen verschil als ik een laadtijd instel met betrekking tot de range. 

Zowel met een geheel koude accu als met een voorverwarmde accu haal ik rond de 32km maximaal. 

Nu heb ik de kachel ipv 22C op 18C gezet waardoor ik het net wel kan redden. 

Iets minder behaaglijk, maar nog prima te doen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden