Ga naar inhoud
  • 0

Panoramadak Passat B8 Variant maakt bijgeluiden en sluit niet in één keer


HansJan

Vraag

Bij voorbaat excuses voor het lange verhaal, maar ik wil dit relaas graag met jullie delen en adviezen ontvangen. 

Bij inspectie van de auto tijdens de aankoop viel me op dat het dak wat wringende en krakende geluiden maakte bij openen en sluiten. Daar uit de gegevens van de laatste onderhoudsbeurt bij 120.000km bleek dat het dak geen onderhoud had gehad, was ik me de verkoper overeengekomen dat die kosten (volgens dealeropgave €175) in mindering werden gebracht op de aanschafprijs.

Mijn vorige B8 had soortgelijke problemen gehad, die ook gepaard gingen met het niet in één keer sluiten van het dak. Daarmee bedoel ik dat het dak bij het bedienen van de sluitfunctie niet werd gesloten, maar eerst naar de volledig open stand werd geschoven. Het panoramadak kent namelijk een tweede stand waarbij het dak nog eens 10-15cm extra opent wanneer je de open functie bedient. Het bleek dat deze tweede stand werd ingezet omdat het dak bij het sluiten ergens kennelijk teveel frictie had. Na een 5-tal werkplaatsbezoeken is uiteindelijk het complete frame vervangen waarna het dak probleemloos gefunctioneerd heeft.

Tijdens een recente rit besloot ik het dak te openen en hoorde deze rammelen. Het bleek dat de glasplaat aan de rechterzijde los zat. Dak weer gesloten en afspraak gemaakt bij de dealer. Temeer omdat het in de vorige alinea beschreven euvel ook bij dit dak optrad. De extra diagnose kosten, smeren en afstellen van het dak leverde een rekening op van €275. Met de mededeling dat het dak weer tip-tip in orde was nam ik de auto in ontvangst.

Bij het openen was de hoeveelheid herrie naar mijn beleving niet minder en bij het bedienen van de sluitfunctie ging het dak wederom naar de volledig open stand. 😡 Terug naar de balie en probleem voorgelegd. De monteur die het dak heeft afgesteld was al naar huis en kon het derhalve niet meer beoordelen. Met de dealer afgesproken dat ik er een week mee zou rijden en ervaring zou delen. Welnu, het is niet minder geworden. Vandaag sprak ik de medewerker van receptie. Voorstel is om de glasplaat te verwijderen en dan het systeem 'dieper' onder handen te kunnen nenem. Prijsopgave €285!

Gezien mijn ervaring met de vorige Passat en het feit dat zij exact weten hoeveel moeite dit destijds heeft gekost, heb ik de term coulance maar eens ter sprake gebracht. Ze hebben dit uitgezocht en het blijkt dat dit euvel niet voor deze regeling in aanmerking komt. Als het dak in de nabije toekomst meer problemen gaat vertonen, dan wordt de reparatie zomaar €2.500 en daar zit ik uiteraard niet op te wachten.

Ik heb Google er eens op losgelaten en een aantal voorbeelden getroffen die vergelijkbaar zijn, ook bij andere VAG auto's. De Audi A2 bijv. werd destijds optioneel geleverd met de eerste generatie van deze daken (OSS genaamd) en die bleek een mechaniek te bevatten wat dermate gevoelig bleek voor storingen dat het dak zelfs binnen 10 jaar kosteloos door Audi werd vervangen. Er was zelfs een Audi dealer in Duitsland (Autohaus Rinner) voor deze reparatie aangewezen en veel hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt.

Hoe kijken jullie hier tegenaan, zijn hier soortgelijke ervaringen en bestaat er wellicht een onafhankelijke specialist die hier meer over kan zeggen? Laat dit euvel nou niet de pret met deze heerlijke auto bederven ... 😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

De operatie is (bijna) voltooid! 

Door het loskoppelen van alle electronica moeten de basisinstellingen opnieuw uitgevoerd worden. Hij is daarvoor naar een onafhankelijke garage geweest, maar dat is niet helemaal naar tevredenheid gelukt. Ik moet er dus mee naar de VW dealer. En die gaan vast moeilijk doen als er een ander aangezeten heeft. De VW dealer heeft echter wat goed te maken omdat ze bij de door hen uitgevoerde werkzaamheden zijn vergeten om de kunststof afdekstrips die de schroeven aan de binnenkant van de voorste glasplaat moeten afdekken zijn vergeten terug te plaatsen. 

Door het ontbreken van goede basisinstellingen vertoont het sluiten kuren zoals eerder ook al gebeurde (niet of in meerdere pogingen willen sluiten). Ik hoop dat dit daarmee opgelost kan worden. Desalniettemin loopt het dak ontzettend soepel als nooit tevoren. Geen kraakje meer te horen, als een mes door warme boter. 

Tevens viel hem op dat VW een heel dik vet (heeft) gebruikt om het dak te smeren. Vuil blijft hier makkelijker aan hechten en hoopt op met klontvorming tot gevolg. En laat ik dat nu eerder ook al hebben vastgesteld.  Hij heeft nu een smeermiddel gebruikt dat ook voor de BMW daken wordt toegepast. Dit heeft een hoog smerend effect zonder vet te zijn en trekt dus ook geen vuil aan. 

Oorzaak van de storing? Beide railzen die in het frame liggen zijn vervangen (als reparatieset) naast de kabels en tevens het rubber die in de dakrand zit. De oude railzen waren op diverse punten gebroken en dat zagen we pas toen we ze onder goed licht nog eens inspecteerden. Dit is mogelijk het gevolg van de grote krachten die ontstaan door het niet tijdig smeren. Maar dat is gissen. Nodig was het zeker. Ik zal later nog wat foto's ter ondersteuning toevoegen.

Al met al een redelijk succesvolle operatie, voor Stefan was het een enorme leercurve en is zeker geïnteresseerd om zijn focus op auto's uit het VAG concern te gaan leggen. Maar eerst de laatste puntjes op de 'i'. 

Wordt vervolgd! 

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals beloofd nog wat (detail)foto's van de railzen. Opvallend is dat deze op dezelfde plekken breuken vertonen:

Passat_Pano_Railzen_1.thumb.jpg.3e4ad03b9e0c7060f60e148cb04e4501.jpg

Passat_Pano_Railzen_2.thumb.jpg.d24b6448aecf8d5c48e728d29f9bc43b.jpg

Passat_Pano_Railzen_3.thumb.jpg.74ce307828a0b0782113c6017026f005.jpg

Passat_Pano_Railzen_4.thumb.jpg.cde7d1e573483f4808f8e42cc007b9dc.jpg

En zoals verwacht doet de dealer moeilijk. Ze stellen dat ze bij de in juni 2021 uitgevoerde werkzaamheden alle kappen teruggeplaatst hebben en dit vermoedelijk door een ander is vergeten. Daarmee zeggen ze indirect dat het vergeten/kapot gemaakt is door de monteur die het dak heeft hersteld. Het werd een wellus/nietus verhaal en heb eieren voor mijn geld gekozen. Koop zelf wel een nieuwe, mij ziet Zijm (tegenwoordig Vallei Auto Groep) niet meer. Nu alleen nog de basisinstellingen... Denk dat ik maar even de grens over ga. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren weer een bezoek gebracht aan BMW Panoramadaken in Nunspeet. De bediening laat nog steeds te wensen over. Bij het sluiten gaat het dak veelal naar maximaal open stand en vereist dan meerdere pogingen om het te sluiten.

Ik heb er onderwijl een work-around voor gevonden: eerst de knop voor het sluiten kortstondig bedienen (tikje geven), het dak maakt dan een kleine beweging voorwaarts (paar mm) en dan vervolgens sluitfunctie volledig activeren. Dat werkt 9 van de 10 keer perfect.

Ter plaatse zijn de glaspanelen weer verwijderd (dat gaat eigenlijk verrassend eenvoudig!), alles is nagelopen, gesmeerd en geleiders/kabels opnieuw naar 0-punt afgesteld. Ik heb met eigen ogen gezien dat er eigenlijk weinig meer aan af te stellen valt. Nu zonder panelen bediening geactiveerd. En weer hetzelfde euvel. Het enige wat nu nog resteert is de motor. Vervangen is relatief eenvoudig, nu nog een betaalbare vinden. Nieuw niet te betalen maar wel de beste oplossing, gebruikt moeilijk te vinden en/of (veelal) geen historie bekend.

Een ander euvel is dat de rubbers van de voorste dakplaat compleet vervormd zijn. Zowel VW als Stefan had er geen verklaring voor. Stefan had nog een gebruikt paneel liggen die ik kon overnemen maar alleen wat krassen bevat. Ik heb besloten om deze te laten monteren en als het zich goed houdt dan te laten polijsten.

Avontuur is voorlopig nog niet ten einde, maar als iemand problemen heeft met zijn dak dan kan ik je Stefan van harte aanbevelen! Inmidddels doet hij naast BMW ook Mini, Mercedes, Audi en VW. If you seen one, you've probably seen them all.

Wordt vervolgd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
41 minutes ago, HansJan said:

Gisteren weer een bezoek gebracht aan BMW Panoramadaken in Nunspeet. De bediening laat nog steeds te wensen over. Bij het sluiten gaat het dak veelal naar maximaal open stand en vereist dan meerdere pogingen om het te sluiten.

Ik heb er onderwijl een work-around voor gevonden: eerst de knop voor het sluiten kortstondig bedienen (tikje geven), het dak maakt dan een kleine beweging voorwaarts (paar mm) en dan vervolgens sluitfunctie volledig activeren. Dat werkt 9 van de 10 keer perfect.

Ter plaatse zijn de glaspanelen weer verwijderd (dat gaat eigenlijk verrassend eenvoudig!), alles is nagelopen, gesmeerd en geleiders/kabels opnieuw naar 0-punt afgesteld. Ik heb met eigen ogen gezien dat er eigenlijk weinig meer aan af te stellen valt. Nu zonder panelen bediening geactiveerd. En weer hetzelfde euvel. Het enige wat nu nog resteert is de motor. Vervangen is relatief eenvoudig, nu nog een betaalbare vinden. Nieuw niet te betalen maar wel de beste oplossing, gebruikt moeilijk te vinden en/of (veelal) geen historie bekend.

Een ander euvel is dat de rubbers van de voorste dakplaat compleet vervormd zijn. Zowel VW als Stefan had er geen verklaring voor. Stefan had nog een gebruikt paneel liggen die ik kon overnemen maar alleen wat krassen bevat. Ik heb besloten om deze te laten monteren en als het zich goed houdt dan te laten polijsten.

Avontuur is voorlopig nog niet ten einde, maar als iemand problemen heeft met zijn dak dan kan ik je Stefan van harte aanbevelen! Inmidddels doet hij naast BMW ook Mini, Mercedes, Audi en VW. If you seen one, you've probably seen them all.

Wordt vervolgd!

Man man man…. Het houd niet op denk, met het dak…. Wel fijn dat je er goed mee geholpen wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ikzelf zou op dit punt gewoon een stekker van het dakraam ofzo eruit trekken waardoor ie niet meer kan functioneren. Wat een kut ding zeg…

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minuut geleden, HansJan zei:

Jij hebt ook geen doorzettingsvermogen @Ozzy🤭

Doorzettingsvermogen toepassen bij een ondeugdelijk product is verloren energie. Dat kan je beter ergens anders in gaan investeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden