Bij voorbaat excuses voor het lange verhaal, maar ik wil dit relaas graag met jullie delen en adviezen ontvangen.
Bij inspectie van de auto tijdens de aankoop viel me op dat het dak wat wringende en krakende geluiden maakte bij openen en sluiten. Daar uit de gegevens van de laatste onderhoudsbeurt bij 120.000km bleek dat het dak geen onderhoud had gehad, was ik me de verkoper overeengekomen dat die kosten (volgens dealeropgave €175) in mindering werden gebracht op de aanschafprijs.
Mijn vorige B8 had soortgelijke problemen gehad, die ook gepaard gingen met het niet in één keer sluiten van het dak. Daarmee bedoel ik dat het dak bij het bedienen van de sluitfunctie niet werd gesloten, maar eerst naar de volledig open stand werd geschoven. Het panoramadak kent namelijk een tweede stand waarbij het dak nog eens 10-15cm extra opent wanneer je de open functie bedient. Het bleek dat deze tweede stand werd ingezet omdat het dak bij het sluiten ergens kennelijk teveel frictie had. Na een 5-tal werkplaatsbezoeken is uiteindelijk het complete frame vervangen waarna het dak probleemloos gefunctioneerd heeft.
Tijdens een recente rit besloot ik het dak te openen en hoorde deze rammelen. Het bleek dat de glasplaat aan de rechterzijde los zat. Dak weer gesloten en afspraak gemaakt bij de dealer. Temeer omdat het in de vorige alinea beschreven euvel ook bij dit dak optrad. De extra diagnose kosten, smeren en afstellen van het dak leverde een rekening op van €275. Met de mededeling dat het dak weer tip-tip in orde was nam ik de auto in ontvangst.
Bij het openen was de hoeveelheid herrie naar mijn beleving niet minder en bij het bedienen van de sluitfunctie ging het dak wederom naar de volledig open stand. 😡 Terug naar de balie en probleem voorgelegd. De monteur die het dak heeft afgesteld was al naar huis en kon het derhalve niet meer beoordelen. Met de dealer afgesproken dat ik er een week mee zou rijden en ervaring zou delen. Welnu, het is niet minder geworden. Vandaag sprak ik de medewerker van receptie. Voorstel is om de glasplaat te verwijderen en dan het systeem 'dieper' onder handen te kunnen nenem. Prijsopgave €285!
Gezien mijn ervaring met de vorige Passat en het feit dat zij exact weten hoeveel moeite dit destijds heeft gekost, heb ik de term coulance maar eens ter sprake gebracht. Ze hebben dit uitgezocht en het blijkt dat dit euvel niet voor deze regeling in aanmerking komt. Als het dak in de nabije toekomst meer problemen gaat vertonen, dan wordt de reparatie zomaar €2.500 en daar zit ik uiteraard niet op te wachten.
Ik heb Google er eens op losgelaten en een aantal voorbeelden getroffen die vergelijkbaar zijn, ook bij andere VAG auto's. De Audi A2 bijv. werd destijds optioneel geleverd met de eerste generatie van deze daken (OSS genaamd) en die bleek een mechaniek te bevatten wat dermate gevoelig bleek voor storingen dat het dak zelfs binnen 10 jaar kosteloos door Audi werd vervangen. Er was zelfs een Audi dealer in Duitsland (Autohaus Rinner) voor deze reparatie aangewezen en veel hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt.
Hoe kijken jullie hier tegenaan, zijn hier soortgelijke ervaringen en bestaat er wellicht een onafhankelijke specialist die hier meer over kan zeggen? Laat dit euvel nou niet de pret met deze heerlijke auto bederven ... 😒
Vraag
HansJan
Bij voorbaat excuses voor het lange verhaal, maar ik wil dit relaas graag met jullie delen en adviezen ontvangen.
Bij inspectie van de auto tijdens de aankoop viel me op dat het dak wat wringende en krakende geluiden maakte bij openen en sluiten. Daar uit de gegevens van de laatste onderhoudsbeurt bij 120.000km bleek dat het dak geen onderhoud had gehad, was ik me de verkoper overeengekomen dat die kosten (volgens dealeropgave €175) in mindering werden gebracht op de aanschafprijs.
Mijn vorige B8 had soortgelijke problemen gehad, die ook gepaard gingen met het niet in één keer sluiten van het dak. Daarmee bedoel ik dat het dak bij het bedienen van de sluitfunctie niet werd gesloten, maar eerst naar de volledig open stand werd geschoven. Het panoramadak kent namelijk een tweede stand waarbij het dak nog eens 10-15cm extra opent wanneer je de open functie bedient. Het bleek dat deze tweede stand werd ingezet omdat het dak bij het sluiten ergens kennelijk teveel frictie had. Na een 5-tal werkplaatsbezoeken is uiteindelijk het complete frame vervangen waarna het dak probleemloos gefunctioneerd heeft.
Tijdens een recente rit besloot ik het dak te openen en hoorde deze rammelen. Het bleek dat de glasplaat aan de rechterzijde los zat. Dak weer gesloten en afspraak gemaakt bij de dealer. Temeer omdat het in de vorige alinea beschreven euvel ook bij dit dak optrad. De extra diagnose kosten, smeren en afstellen van het dak leverde een rekening op van €275. Met de mededeling dat het dak weer tip-tip in orde was nam ik de auto in ontvangst.
Bij het openen was de hoeveelheid herrie naar mijn beleving niet minder en bij het bedienen van de sluitfunctie ging het dak wederom naar de volledig open stand. 😡 Terug naar de balie en probleem voorgelegd. De monteur die het dak heeft afgesteld was al naar huis en kon het derhalve niet meer beoordelen. Met de dealer afgesproken dat ik er een week mee zou rijden en ervaring zou delen. Welnu, het is niet minder geworden. Vandaag sprak ik de medewerker van receptie. Voorstel is om de glasplaat te verwijderen en dan het systeem 'dieper' onder handen te kunnen nenem. Prijsopgave €285!
Gezien mijn ervaring met de vorige Passat en het feit dat zij exact weten hoeveel moeite dit destijds heeft gekost, heb ik de term coulance maar eens ter sprake gebracht. Ze hebben dit uitgezocht en het blijkt dat dit euvel niet voor deze regeling in aanmerking komt. Als het dak in de nabije toekomst meer problemen gaat vertonen, dan wordt de reparatie zomaar €2.500 en daar zit ik uiteraard niet op te wachten.
Ik heb Google er eens op losgelaten en een aantal voorbeelden getroffen die vergelijkbaar zijn, ook bij andere VAG auto's. De Audi A2 bijv. werd destijds optioneel geleverd met de eerste generatie van deze daken (OSS genaamd) en die bleek een mechaniek te bevatten wat dermate gevoelig bleek voor storingen dat het dak zelfs binnen 10 jaar kosteloos door Audi werd vervangen. Er was zelfs een Audi dealer in Duitsland (Autohaus Rinner) voor deze reparatie aangewezen en veel hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt.
Hoe kijken jullie hier tegenaan, zijn hier soortgelijke ervaringen en bestaat er wellicht een onafhankelijke specialist die hier meer over kan zeggen? Laat dit euvel nou niet de pret met deze heerlijke auto bederven ... 😒
Link naar reactie
Delen op andere sites
Top Posters For This Question
27
8
5
4
Popular Days
11 feb
9
30 nov
8
12 jan
6
31 ma
5
Top Posters For This Question
HansJan 27 posts
Ozzy 8 posts
BARRY_TDI 5 posts
Eriktimmerman 4 posts
Popular Days
11 feb 2021
9 posts
30 nov 2020
8 posts
12 jan 2023
6 posts
31 ma 2022
5 posts
Popular Posts
HansJan
Vanochtend kreeg ik al vroeg een telefoontje van de dealer. Het gesprek begon uiteraard met de vraag: je hebt vast heel goed nieuws. Maar helaas, het mag niet zo zijn. Ook niet na alle goed bedoe
HansJan
De operatie is (bijna) voltooid! Door het loskoppelen van alle electronica moeten de basisinstellingen opnieuw uitgevoerd worden. Hij is daarvoor naar een onafhankelijke garage geweest, maar dat
HansJan
Welnu, het is allemaal anders gelopen. Privéomstandigheden. Hierdoor is alles op een lager pitje beland. Maar na maanden andere focus kwam er plots een verrassende wending op dit verhaal. Mijn ni
Posted Images
59 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten