Ga naar inhoud
  • 0

terugroepactie


rijnko

Vraag

Ik was met mijn 3c (2016) bij de VW garage waar ze zeiden: er is voor jouw auto een terugroep actie, we zullen de update wel even installeren. Iets met de motormanagement ivm de katalysator. (sorry dat ik de termen en de details niet ken) Even later komt de man terug met de vraag: is hij getuned? Ik: bij mijn weten niet. (had hem een jaar geleden gekocht) Hij zegt: we kunnen het doen maar er bestaat 5% kans dat het onderdeel door de update defect raakt en dan wordt het een dure grap. 1000 a 1500 euro voor een nieuw onderdeel. Maar je kunt ook de update weigeren en gewoon doorrijden. Alleen kans dat op den duur je NOX waarden te hoog worden. Ik ben eerst maar weer ingestapt.. Wat is wijs?

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik was met mijn 3c (2016) bij de VW garage waar ze zeiden: er is voor jouw auto een terugroep actie, we zullen de update wel even installeren. Iets met de motormanagement ivm de katalysator. (sorry dat ik de termen en de details niet ken) Even later komt de man terug met de vraag: is hij getuned? Ik: bij mijn weten niet. (had hem een jaar geleden gekocht) Hij zegt: we kunnen het doen maar er bestaat 5% kans dat het onderdeel door de update defect raakt en dan wordt het een dure grap. 1000 a 1500 euro voor een nieuw onderdeel. Maar je kunt ook de update weigeren en gewoon doorrijden. Alleen kans dat op den duur je NOX waarden te hoog worden. Ik ben eerst maar weer ingestapt.. Wat is wijs?
Vind t een beetje wazig, en als er onderdelen defect raken door een terugroepactie van de fabriek dan worden deze vaak kostenloos gerepareerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2016 model is een B8/3G.

Als je even een kentekencheck doet via ovi rdw en dan kijkt onder terugroepacties. Geeft ie daar wat aan wat overeenkomt met hetgeen wat de dealer heeft aangegeven?

Naar mijn weten is de EU6 TDI motor gewoon een 'eerlijke' motor, zonder gesjoemel (buiten het adblue inspuit waardes verhaal om, geldt niet voor de jou omdat je geen adblue systeem hebt). Een nieuwe motormanagement software erop zetten zal alleen ervoor zorgen dat de tuning verdwijnt, verder kan het geen kwaad. Wel zou ik vragen waar het precies voor is, momenteel klinkt het redelijk vaag. Als het dezelfde verhaal wordt als bij de EU5 TDI, dan zou ik er even mee wachten. 

 

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
9 uren geleden, marijnensam zei:

Is t wel een diesel dan? Staat nergens.. Als je pm doet met chassisnummer kan ik morgen op de zaak kijken van hoe en wat en dit vertalen in normaal Nederlands, daar is de receptie ook niet altijd een ster in.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

aHallo Marijn. Bedankt voor je reactie. Heb de foto helas niet kunnen lezen. Zit nog te twijfelen of ik het laat doen. Maar als je het toch over de dsg hebt, in de 5e versnelling bij optrekken geeft hij altijd een soort resonantie, hoorbaar als een soort broem, broem. Alleen in de 5e. Zou niet verkeerd zijn als dat ook verdween..   Heb ook gekeken op de volkswagen site naar terugroepacties Daar is sprake van de motor type EA189.   Maar na controle van mijn chassisnummer zeggen ze dat mijn auto "is not affected. Nou weet ik het ook niet meer..🤪 Toch maar gewoon lekker doorrijden..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@marijnensam Ik waardeer het erg dat je foto's van je beeldscherm op de zaak hier voor ons post, maare... De aardappel waarmee je de foto's nam, neemt geen foto's met HD kwaliteit ben ik bang. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
23 minuten geleden, rijnko zei:

aHallo Marijn. Bedankt voor je reactie. Heb de foto helas niet kunnen lezen. Zit nog te twijfelen of ik het laat doen. Maar als je het toch over de dsg hebt, in de 5e versnelling bij optrekken geeft hij altijd een soort resonantie, hoorbaar als een soort broem, broem. Alleen in de 5e. Zou niet verkeerd zijn als dat ook verdween..   Heb ook gekeken op de volkswagen site naar terugroepacties Daar is sprake van de motor type EA189.   Maar na controle van mijn chassisnummer zeggen ze dat mijn auto "is not affected. Nou weet ik het ook niet meer..🤪 Toch maar gewoon lekker doorrijden..?

EA189 is de TDI motor in de Passat B7. Jij hebt een EA288.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
aHallo Marijn. Bedankt voor je reactie. Heb de foto helas niet kunnen lezen. Zit nog te twijfelen of ik het laat doen. Maar als je het toch over de dsg hebt, in de 5e versnelling bij optrekken geeft hij altijd een soort resonantie, hoorbaar als een soort broem, broem. Alleen in de 5e. Zou niet verkeerd zijn als dat ook verdween..   Heb ook gekeken op de volkswagen site naar terugroepacties Daar is sprake van de motor type EA189.   Maar na controle van mijn chassisnummer zeggen ze dat mijn auto "is not affected. Nou weet ik het ook niet meer.. Toch maar gewoon lekker doorrijden..?
Ik heb op de zaak (vw dealer) in het systeem gekeken en jouw auto komt in aanmerking voor de actie

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@marijnensam Ik waardeer het erg dat je foto's van je beeldscherm op de zaak hier voor ons post, maare... De aardappel waarmee je de foto's nam, neemt geen foto's met HD kwaliteit ben ik bang. :mrgreen:
Is geen aardappel maat, probeer zelf maar via tapatalk een foto te uploaden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 25-11-2020 at 20:17, rijnko said:

Ik was met mijn 3c (2016) bij de VW garage waar ze zeiden: er is voor jouw auto een terugroep actie, we zullen de update wel even installeren. Iets met de motormanagement ivm de katalysator. (sorry dat ik de termen en de details niet ken) Even later komt de man terug met de vraag: is hij getuned? Ik: bij mijn weten niet. (had hem een jaar geleden gekocht) Hij zegt: we kunnen het doen maar er bestaat 5% kans dat het onderdeel door de update defect raakt en dan wordt het een dure grap. 1000 a 1500 euro voor een nieuw onderdeel. Maar je kunt ook de update weigeren en gewoon doorrijden. Alleen kans dat op den duur je NOX waarden te hoog worden. Ik ben eerst maar weer ingestapt.. Wat is wijs?

Ik was dus laatst ook bij de dealer met mijn B8 1.6 TDI DSG uit 2016 voor een defecte gloeibougie. 
De medewerker kwam na de analyse met het verhaal dat de gloeibougie inderdaad defect was en vervangen zou worden en dat ze nu al (zonder mijn toestemming) bezig waren met een software update die voor mijn auto nodig was .

Ik ben nu dus helemaal niet blij met deze update , die volgens de dealer voornamelijk met het mileu te maken had .
De auto schakelt nog sneller op naar hogere versnellingen dus een beetje rap optrekken zit er nu helemaal niet meer bij tenzij ik natuurlijk vol gas of geef of de DSG in sportmodus maarja dat wil je ook niet altijd.
Wat wel een beetje helpt is ASR uitzetten maak echt een groot verschil qua rij gedrag vind ik helaas moet je die weer na elke start opnieuw uitzetten.
Ik ga snel toch maar die Chiptuning laten doen , want de dealer zegt dat ze niet kunnen downgraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zie bij de RDW ook geen terugroepactie staan.

Is het geen werkplaatsactie? Dus zodra je bij de dealer bent en zij de gegevens van je auto invoeren verschijnt er een melding X.
Dat was toen ook bij de fijne verstuivers van de BKP-motoren van o.a. de Passat B6 2.0 TDI. Bij onderhoud bij de dealer werden ze kosteloos vervangen, deed je het onderhoud bij een andere garage kreeg je geen melding RDW of brief thuis. Was echt fijn dat je dan duizenden euro's zelf mocht aftikken, terwijl er in Duitsland en Groot-Brittannië terugroepacties waren door de importeur. Ben toen maar met de B6 naar de dealer gegaan om de verstuivers alsnog gratis te laten vervangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 30-11-2020 at 17:31, rijnko said:

aHallo Marijn. Bedankt voor je reactie. Heb de foto helas niet kunnen lezen. Zit nog te twijfelen of ik het laat doen. Maar als je het toch over de dsg hebt, in de 5e versnelling bij optrekken geeft hij altijd een soort resonantie, hoorbaar als een soort broem, broem. Alleen in de 5e. Zou niet verkeerd zijn als dat ook verdween..   Heb ook gekeken op de volkswagen site naar terugroepacties Daar is sprake van de motor type EA189.   Maar na controle van mijn chassisnummer zeggen ze dat mijn auto "is not affected. Nou weet ik het ook niet meer..🤪 Toch maar gewoon lekker doorrijden..?

En hoe rijdt de nieuwe software? Of heb je geweigerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden