Ga naar inhoud

Passat-newby heeft wat vragen


FrankVeer

Aanbevolen berichten

Allereerst hoop ik dat ik hier in het juiste forum zit, indien niet dan op voorhand alvast mijn excuses. Als Passat-newby heb ik na een aantal ritjes wat vragen over het gebruik van de auto en de eigenschappen ervan. Ik gooi ze in een topic, hoop dat dat geen bezwaar is.
- 1 van de 2 afstandsbedieningen lijkt niet te werken. Lampje licht wel op, maar er gebeurt niets. Ik ga ervan uit dat de batterijen toch op zijn. Heb al in het instructieboekje gekeken, maar daar staat niet in hoe ik de fob kan openen (of moet ik dat toch bij de dealer laten doen?). Ik wil niet binnen een week al het eerste onderdeel slopen, dus hoe gaat ie open?

- Toerentallen! Ik merk dat de motor erg veel toeren draait in de diverse versnellingen. Zelfs in de 6e versnelling draait de motor (2.0FSI) al zo'n 2000 toeren bij 80 km/u. Is dat normaal? Ik kom uit een Honda Insight (met CVT) en die draaide boven de 100 krap 2000 toeren. Ik had even het idee dat ik in de 4e versnelling zat te roeren in plaats van de 6e.

- Lampje van het uitlaatsysteem brandt. Ging gisteren branden, merk niets aan het rijgedrag zelf. Ik moet het nog laten uitlezen, maar is dit een bekend probleem?

- Cruise control. Ik krijg 'm niet aan de gang. Ik zie in het instrumentenpaneel wel het groene (?) symbooltje oplichten, maar wat ik ook probeer, de auto houdt de snelheid niet vast. Defect of doe ik het gewoon fout? Bekend probleem?

- Betrouwbaarheid. Natuurlijk lees ik twee dagen na de aankoop in de consumentengids dat de Passat van 2005-2010 een slechte reputatie heeft op het gebied van betrouwbaarheid. Klopt dat of niet? Mijn exemplaar heeft een kleine 220.000 gelopen en is niet als een hete aardappel doorgeschoven, dus ik heb er wel (enig) vertrouwen in.

Voor de geïnteresseerden hang ik er een fotootje aan.

Volkswagen-Passat-2-0-FSI-Comfortline.jpg

aangepast door FrankVeer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een 2005 2.0fsi in dezelfde kleur. Weliswaar variant en een dsg.
Vwbt het aantal toeren, zoals ik in m’n eigen voorstel topic al doorgaf, vind ik de 2.0fsi een verouderde motor tov het bouwjaar van de auto. Verbruik is hoog en weinig vermogen.
De ab moet denk ik ingeleerd worden.

Verder volgens mij prima motoren.
Let wel even op de Carter ventilatie slangetjes.
Die zullen bij deze km stand wel weg zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

cruise control : het groene lampje op het dash geeft gewoon aan dat het systeem is ingeschakelt. Nog niet dat het geactiveerd is. Daarvoor moet u eens de cruis control hendel naar u toe trekken en dan neemt hij de snelheid van dat moment vast. diezelfde hendel naar omhoog klikken (richting teller) gaat er 10km/u bij - omgekeerd (richting de pedalen) gaat er 10km/u af. nog een trekje aan de hendel bij geactiveerde snelheid gaat er 1km/u bij - knopje op het uiteinde van de cruise hendel indrukken gaat er 1km/u af.

betrouwbaarheid : de eerste reeksen van de 3C waren niet zo best idd, 2005-2006 en hadden hun kwaaltjes. Maar vanaf 2007 is hij een stuk betrouwbaarder geweest. Maar helaas zal de eerste 2005-2006 reeks voor de onbetrouwbaardheidsfactor zorgen. ikzelf had een 2007 en heb uitgezonderd van het regulier onderhoud slecht een paar extra kosten gehad zoals de tankpomp onder de achterbank, de handrem stelmotoren en een olie sensor. Voor de rest zo een 190d km plezier

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, FrankVeer zei:

Allereerst hoop ik dat ik hier in het juiste forum zit, indien niet dan op voorhand alvast mijn excuses. Als Passat-newby heb ik na een aantal ritjes wat vragen over het gebruik van de auto en de eigenschappen ervan. Ik gooi ze in een topic, hoop dat dat geen bezwaar is.
- 1 van de 2 afstandsbedieningen lijkt niet te werken. Lampje licht wel op, maar er gebeurt niets. Ik ga ervan uit dat de batterijen toch op zijn. Heb al in het instructieboekje gekeken, maar daar staat niet in hoe ik de fob kan openen (of moet ik dat toch bij de dealer laten doen?). Ik wil niet binnen een week al het eerste onderdeel slopen, dus hoe gaat ie open?

- Toerentallen! Ik merk dat de motor erg veel toeren draait in de diverse versnellingen. Zelfs in de 6e versnelling draait de motor (2.0FSI) al zo'n 2000 toeren bij 80 km/u. Is dat normaal? Ik kom uit een Honda Insight (met CVT) en die draaide boven de 100 krap 2000 toeren. Ik had even het idee dat ik in de 4e versnelling zat te roeren in plaats van de 6e.

- Lampje van het uitlaatsysteem brandt. Ging gisteren branden, merk niets aan het rijgedrag zelf. Ik moet het nog laten uitlezen, maar is dit een bekend probleem?

- Cruise control. Ik krijg 'm niet aan de gang. Ik zie in het instrumentenpaneel wel het groene (?) symbooltje oplichten, maar wat ik ook probeer, de auto houdt de snelheid niet vast. Defect of doe ik het gewoon fout? Bekend probleem?

- Betrouwbaarheid. Natuurlijk lees ik twee dagen na de aankoop in de consumentengids dat de Passat van 2005-2010 een slechte reputatie heeft op het gebied van betrouwbaarheid. Klopt dat of niet? Mijn exemplaar heeft een kleine 220.000 gelopen en is niet als een hete aardappel doorgeschoven, dus ik heb er wel (enig) vertrouwen in.

Voor de geïnteresseerden hang ik er een fotootje aan.

 

Met een CVT bak zakt het toerental toch altijd terug naar het laagst mogelijke toerental voor het op dat moment gereden snelheid? CVT vergelijken met een handbak zou ik in dat geval niet doen.
2000 toeren bij 80 lijkt mij vrij normaal voor een auto uit dat jaartal. De TSI motoren die later beschikbaar kwamen in de 3C/B6 hebben een versnellingsbak met langere bakverhouding gekregen waardoor ze lager in de toeren gingen rijden.

Ach... de test van de consumentenbond, die is zelf niet betrouwbaar. Dat ze de serie van 2005-2010 minder betrouwbaar noemen snap ik wel weer ergens. Sommige 2.0TDI hadden in het begin last van verstuivers die om de haverklap stuk konden gaan. Daarnaast had de 2.0TDI ook last van een falende oliepomp als de zeskantige as rond was geworden door slijtage, als je dit preventief ging vervangen (onderdeel van nog geen 10 euro) had je daar ook geen last van. De 1.4TSI die in 2008 uit kwam, die had/heeft last van distributiekettingen die niet degelijk waren en een DSG bak met droge platen die ook niet heel erg betrouwbaar is/was. 
Jij hebt geen TDI motor, ook geen distributieketting en ook geen DSG bak, dus dat scheelt al. Of te wel die consumentenbond test is wel kort door de bocht en mag wel iets uitgebreider uitleggen welke specifiek model/motor de slechtste zijn.

In mijn geval, wij hadden een 2006 Passat 2.0TDI die bij aankoop op 162dkm stond, bij 350dkm verkocht en die liep nog perfect. Die motor specifiek stond bekend als een horror motor destijds. 
Die heeft een jaar na aankoop nieuwe verstuivers gekregen via een terugroepactie van Vw, daarvoor waren ze nooit vervangen. Bij 280dkm kwamen we erachter dat de tandempomp een beetje aan het lekken was, hierdoor is ook de pomp in de tank stuk gegaan. Bij 320dkm begon kwam er een lichte geluid uit de eerste en tweede versnelling te komen, het was niet nodig, maar wij hebben er een andere 2de hands bak onder gezet. Voor de rest niks gehad in de periode van 162-350dkm. Al met al lijkt mij dit normaal onderhoud, dat de tandempomp ging lekken is pech, anders was er nog minder onderhoud aan verricht buiten het reguliere om.
Als ik nu moet beginnen over de huidige Passat B8, die bij aankoop 103dkm had gelopen, die volgens het internet heel erg degelijk is, dan zou niemand deze Passat meer durven te kopen. Ik zal het maar hierop houden, de komende 2 ton verwacht ik geen hele dure onderhoud tenzij ik pech heb natuurlijk.

Bij de 2.0FSI weet ik alleen dat je de distributieriem ruim van te voren moet vervangen, deze willen wel eens knappen als je er te laat mee bent. Volgens mij geeft Vw 150dkm aan, dan zou je het bij 120dkm al moeten (laten) vervangen.
Ik zou er ook geen E10 mee gaan tanken trouwens. Dat is gewoon troep.

4 uren geleden, Kevin Passat 2.0 zei:

Ik heb zelf ook een 2005 2.0fsi in dezelfde kleur. Weliswaar variant en een dsg.
Vwbt het aantal toeren, zoals ik in m’n eigen voorstel topic al doorgaf, vind ik de 2.0fsi een verouderde motor tov het bouwjaar van de auto. Verbruik is hoog en weinig vermogen.
De ab moet denk ik ingeleerd worden.

Verder volgens mij prima motoren.
Let wel even op de Carter ventilatie slangetjes.
Die zullen bij deze km stand wel weg zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De 2.0fsi heeft nooit een DSG gehad, je hebt een tiptronic.
Dit kan je ook terug zien op de pook. Het is in principe dezelfde pook, maar op de pook van een Vw met DSG staat er ook DSG op de pook. Of iemand heeft een DSG pook geplaatst, dat kan ook nog.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2.0fsi heeft nooit een DSG gehad, je hebt een tiptronic.
Dit kan je ook terug zien op de pook. Het is in principe dezelfde pook, maar op de pook van een Vw met DSG staat er ook DSG op de pook. Of iemand heeft een DSG pook geplaatst, dat kan ook nog.

Oke dat is nieuw voor mij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, wulfke said:

cruise control : het groene lampje op het dash geeft gewoon aan dat het systeem is ingeschakelt. Nog niet dat het geactiveerd is. Daarvoor moet u eens de cruis control hendel naar u toe trekken en dan neemt hij de snelheid van dat moment vast. diezelfde hendel naar omhoog klikken (richting teller) gaat er 10km/u bij - omgekeerd (richting de pedalen) gaat er 10km/u af. nog een trekje aan de hendel bij geactiveerde snelheid gaat er 1km/u bij - knopje op het uiteinde van de cruise hendel indrukken gaat er 1km/u af

Bedankt, ik zat wat in de auto te pielen toen het opeens wel deed. Moet nog wennen aan de bedienen. Ik had voorheen alleen maar knoppen op het stuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten gat de CC lamp in de teller pas aan als de auto op CC rijdt. Bij de 3BG brande het lampje continue.
Als nu je CC lampje (groen) brand terwijl je stilstaat, met voet op de rem, dan heb je ergens een storing. Maar dan zou het lampje niet groen mogen branden.
Dus eigenlijk een rare situatie zoals jij t beschrijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten gat de CC lamp in de teller pas aan als de auto op CC rijdt. Bij de 3BG brande het lampje continue.
Als nu je CC lampje (groen) brand terwijl je stilstaat, met voet op de rem, dan heb je ergens een storing. Maar dan zou het lampje niet groen mogen branden.
Dus eigenlijk een rare situatie zoals jij t beschrijft.

Precies zoals hij omschrijft, werkt het ook in mijn 3C.
Als groene lampje brandt, dan is de CC ingeschakeld maar nog niet actief.
Geen idee waarom dit zo is. Snap het nut er niet van om hem volledig uit te kunnen schakelen. Daarbij vind ik dat groene lampje constant ook irritant.
Van mij zou het zo mogen wezen zoals je omschrijft, dat het groene lampje alleen brandt wanneer je daadwerkelijk op CC rijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot zover wat verheugend nieuws: de CC werkt inderdaad. De tweede sleutel heb ik ondertussen ook weten te synchroniseren, hoewel dat nog niet van harte ging. De noodsleutel werkte ook niet, dus ik kon de auto ook niet openen. Via een handigheidje op de Duitse Passat-site (2 x vergrendel-knop indrukken, dan werkt het wel) kon ik de auto ontgrendelen met de noodsleutel en de niet-werkende fob weer synchroniseren. Ik heb ook last van de ratelende luchtklepstelelementen, en die nu eerst maar eens gereset. Kijken of dat in elk geval tijdelijk een oplossing is. In elk geval iedereen zover al bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, FrankVeer said:

Ik heb ook last van de ratelende luchtklepstelelementen, en die nu eerst maar eens gereset. Kijken of dat in elk geval tijdelijk een oplossing is.

Heb ook hetzelfde probleem, is een servo welke niet meer werkt zoals t hoort. Wat ik had vernomen van Rob aka @Passat Rdi is het eentje die achterop de unit zit, niet een fijne klus. Misschien is het bij jou een ander deel maar dan zou je m moeten uitlezen ben ik bang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nerveus bijregelen van de kleppen is helaas een producteigenschap. Was bij mij bij de eerste gen clima ook zo, de 2de gen clima had hier minder last van. De 3de gen had terug een iet wat nerveuzere regeling dan de 2de generatie.

Vervelend bij de blauw/rode teller is dat er geen digitale snelheidsmeter aanwezig is. Je ziet dat de CC aan gaat maar je ziet niet op welke snelheid hij hem heeft vastgepind. Bij een witte teller of kleurenteller die vanaf 2010 erin gekomen zijn hebben die functie dan wel en zie je in de teller op welke snelheid hij de CC vast heeft gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, wulfke said:

Het nerveus bijregelen van de kleppen is helaas een producteigenschap. Was bij mij bij de eerste gen clima ook zo, de 2de gen clima had hier minder last van. De 3de gen had terug een iet wat nerveuzere regeling dan de 2de generatie.

Vervelend bij de blauw/rode teller is dat er geen digitale snelheidsmeter aanwezig is. Je ziet dat de CC aan gaat maar je ziet niet op welke snelheid hij hem heeft vastgepind. Bij een witte teller of kleurenteller die vanaf 2010 erin gekomen zijn hebben die functie dan wel en zie je in de teller op welke snelheid hij de CC vast heeft gezet.

mijn rode display doet dit wel gewoon hoor. CC niet actief staat het in het klein. CC actief en dan staat het er wat groter. zodra ik de CC volledig uit zet (dus ook het groene lampje is uit) dan geeft hij niks aan op het schermpje

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Kevin Passat 2.0 zei:

mijn rode display doet dit wel gewoon hoor. CC niet actief staat het in het klein. CC actief en dan staat het er wat groter. zodra ik de CC volledig uit zet (dus ook het groene lampje is uit) dan geeft hij niks aan op het schermpje

Ok, verkeerde info/uitleg van mijn kant dan. Is dan ook al even geleden dat ik een rood/blauwe teller had en deze heeft ook niet zo lang in mijn 3C gezeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 20-11-2020 at 10:00, dieseltje said:

Bij mijn weten gat de CC lamp in de teller pas aan als de auto op CC rijdt. Bij de 3BG brande het lampje continue.
Als nu je CC lampje (groen) brand terwijl je stilstaat, met voet op de rem, dan heb je ergens een storing. Maar dan zou het lampje niet groen mogen branden.
Dus eigenlijk een rare situatie zoals jij t beschrijft.

Vanaf modeljaar 2008 is dat zo. Daarvoor brand het groene lampje ook als de cruise niet geactiveerd staat, maar wel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden