Ga naar inhoud

GTE accu volheid


Jim78

Aanbevolen berichten

Dag allen.

 

Ik laad mijn auto elke avond op door de stekker op de 220v te doen. Nu merk ik dat het constant verschillend is in laad hoeveelheid.

 

Ene ochtend 50km. Dan weer 45km dan weer 46. Dan weer 42.

 

Heeft iemand enig idee?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

In welke condities wordt de wagen opgeladen ? Staat deze buiten op te laden aan een laadpaal of staat deze netjes in een geisoleerde garage op te laden ? Is de batterij voorverwarmd voor de lading enz. Er is hier onlangs een forumlid geweest welke een paar test resultaten deelde en in welk conditie hij de grootste range kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De buitentemperatuur en batterijtemperatuur zullen volgens mij wel invloed hebben.

Kan het ook niet zijn dat het elektrisch deel ook een gegevensteller heeft zodat het systeem weet hoeveel kilometer je voorgaand kon doen met een volle accu ? Dan vergelijk ik nu met bvb mijn brandstof wagen, als ik deze vol tank heb ik ook nooit exact dezelfde range welke ik kan doen met een volle tank, dat is dan afhankelijk van hoe mijn voorgaand rijgedrag en gemiddeld verbruik was.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 13-11-2020 at 07:53, Jim78 said:

 

Dag allen.

 

Ik laad mijn auto elke avond op door de stekker op de 220v te doen. Nu merk ik dat het constant verschillend is in laad hoeveelheid.

 

Ene ochtend 50km. Dan weer 45km dan weer 46. Dan weer 42.

 

Heeft iemand enig idee?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Hallo ik zelf ook een gte rijder het heeft te maken zodra je het aan de lader zet en alle gebruikers uit heb staan dan haal je de 50km waarschijnlijk heb je nog wat aan let daarop maar  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...

Dan heb je waarschijnlijk teveel energie verbruikers aan staan, of je doet niet aan voorverwarmen of je houd van doorrijden. 

In het ergste geval is het de accu, maar daar zou ik nog niet direct van uitgaan.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij geeft zelfs s morgens een actieradius van 52 aan.

Voorverwarmd
Waaier op stand 1 rechts op eco
Op de cruise 100km/h
Totaal 45 km afstand
Waarvan 10 km stad

GTE daglichten aan
Radio
Virtuel
ambient led in deuren
Hud


That’s it


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. Vreemd. Toevallig 20" velgen met 245 brede banden eronder o.i.d?

Wellicht heeft @tvc15 een idee waarom je zo weinig elektrische kilometers kan maken t.o.v. de rest hier op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de laatste dagen erg fris, de kachel heeft een flinke invloed op je verbruik. Met de “gewone” lader op een 220 volt stopkontakt verwarm je met ongeveer 2.2 kW voor, niet echt voldoende om je interieur bij temperaturen rond 5 C zo warm te krijgen dat de kachel niet hard hoeft te werken als je gaat rijden. Ik denk dat, met de kachel aan, een GTE van voor 2019 met de huidige buitentemperaturen, een fluwelen rechtervoet nodig heeft om in de buurt van de 30 km elektrische range te komen. Tegenwind heeft trouwens ook een enorme invloed op de range.

Kijk je wel eens naar het gemiddelde elektrische verbruik tijdens de rit, voordat de benzinemotor inschakelt? Als je verder dan 30 km wilt komen, dan moet je dat onder de 20KWh/100km proberen te krijgen. Als het weer wat warmer wordt, dan lukt dat makkelijk, temperaturen rond de 20 C zijn ideaal voor maximale elektrische range. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. De status van de batterij (SoH, State of Health) kan een Volkswagendealer uitlezen, ik heb nog van niemand gehoord die het gelukt is om dit zelf uit te lezen. 


 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tvc15 Volgens het ross-tech forum kan je het ook uitlezen d.m.v. VCDS.

https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/17037/

Quote

You can use search in measurement data and search for: SOH
in [19-CAN Gateway].

 

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal, in die discussie zijn ze het er niet over eens of ze werkelijk een waarde van de high voltage batterij uitlezen of van de 12 V batterij, laatste post is van iemand met een gewone 1.4TSI, die ook SOH uitleest op dezelfde addressen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de Can gateway staat ook de SOH van een gewone 12v accu, maar als de dealer het kan met ODIS lijkt het mij dat de meetwaardenblokken gewoon ergens staan (al dan niet gelabeld)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb odis en Vcds maar waar vindt men dat?

Ondanks dat geeft het gewoon een goed indicatie aan van het Max, 52km in de ochtend.

Echter het verloop gaat snel. Met een Max van 25km, ondanks voorverwarmen

Ik rij 100km/h op de cruise

Bij de 5 km gaat het over op benzine motor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 months later...

Ik heb mijn gte uit 2015 nu 2 weken en haal nu smorgens met de temperaturen rond het vriespunt. 35 km electrische. heb alleen de stoelverwarming aan.

Als ik weg rij dan geeft hij 50km aan. Ik verwarm wel voor smorgens de laatste 20%accu

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

hier toch ook maar eens inpikken ...

 

mijn gte is er één als die van de TS ( eind november 2019)  en momenteel heeft hij 46000 km op de teller ( aangekocht met 18000 km ) 

het valt mij ook op dat de laatste tijd minder km op de GOM komt ( electrisch ) zou het kunnen dat ik al moet inleveren op batterij capaciteit ?

nu is het niet zo dat ik 10 - 12 km inlever maar 2-3 km wat mij toch opvalt ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen, maar het elektrisch bereik wordt geschat aan de hand van je afgelopen ritten, daar kan dus een eventuele variatie mee verklaard worden. Het weer heeft ook een grote invloed. Als je echt wilt weten hoe je batterij er aan toe is, dan kan je hem laten doormeten:

https://aviloo.com/battery-diagnostics.html

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geleerd om de auto te laten laden met een ingestelde vertrektijd, indien nodig ook met klimatisatie ingesteld. De auto gaat dan zorgen dat de batterij vol is tegen de ingestelde vertrektijd, op die manier is de batterij wat verwarmd door het laadproces en zal die efficienter presteren. Deze morgen was het ingesteld om de kinderen naar school en crèche te brengen: om 7u45 ingestapt in een warme auto met 52 km aangegeven bereik. 

Als ik weet dat ik na het laden meteen vertrek laad ik de batterij op tot 100%, als ik nog niet weet wanneer ik de auto opnieuw nodig heb maar wel wil laden is die ingesteld om maar tot 90% te laden. Schijnt beter te zijn voor de accu om geen dagen aan een stuk vol te staan (ook langere tijd helemaal leeg staan is niet goed voor de levensduur van de cellen) Bovendien zorgt laden tot 90% er ook voor dat je vanaf vertrek bij elke rit regeneratief kan remmen wat de auto dus niet gaat doen bij 100% batterij. Voorkomt verrassingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, tvc15 zei:

Je hebt helemaal gelijk, @Bert111 en ik hebben echter een faceliftmodel, daar kan je helaas het maximumlaadniveau niet instellen. Instellen van een vertrektijd werkt wel zoals bij de pre-facelift.

en ook , instellen van vertrektijd , is goed , als je weet wanneer je vertrekt , wat ik nooit weet , dus staat hij hier altijd klaar om te vertrekken ....      

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden