Ga naar inhoud
  • 1

Inbouw dashcam: Hoe kap A-stijl verwijderen?


HansJan

Vraag

Ik heb een dashcam aangeschaft die zijn plekje links naast de binnenspiegel op de ruit heeft gekregen. Erbij heb ik een aparte kabelset besteld waarmee de constante voeding kan worden aangesloten (camera schakelt na 24u automatisch uit).

Nu heb ik bedacht om de kabel bovenlangs de voorruit naar links via A-stijl naar de zekeringkast te leiden, maar ik krijg de A-stijl met geen mogelijkheid los. De monteur van de VW dealer vertelde me dat ze dit ook niet zachtzinnig doen en dat liever achter de schermen gebeurd. Zoektocht op Google levert ook weinig op, maar met de kleine info die ik heb gevonden leert me dat met name de eerste klem geheel bovenaan de grootste uitdaging is.

Heeft iemand deze stijl wel eens verwijderd of wellicht een andere tip om de voeding aan te sluiten op een permanente 12V voorziening?

Hoor graag, alvast bedankt!

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zelf heb ik 2 weken terug ook een dashcam geinstalleerd en de kabel ook via de A stijl richting de zekeringskast geleidt. 

Hiervoor gebruikte ik zo’n plastic trim verwijderaar om een kleine opening te creëren helemaal bovenaan waar de lijst grenst aan de hemel. Als je eenmaal een kleine opening hebt is het inderdaad redelijk veel kracht zetten (naar rechts, dus richting de binnenspiegel) om ‘m los te krijgen. Het voelde lomp en ongemakkelijk, maar het ging goed. 

Vergeet trouwens niet om de kabel goed weg te werken zodat die niet voor of om de airbag heen zit. Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat de gedachte daar achter is. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dankjewel voor de snelle reactie @Sam90!

Bedoel je met kracht zetten, met de hand vastpakken en dan naar rechts trekken?

Ik zal het nodige vastleggen voor het nageslacht. Wordt vervolgd 👍

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, mikerosauer zei:

Achter het airbag plaatje zit een schroef

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
 

Dit is bij de B8 niet meer het geval die heeft deze plaatjes niet.

Wat eerder genoemd is de bovenste klem gaat redelijk moeilijk.  

Maar met gepaste kracht richting binnenspiegel trekken.

aangepast door jaap
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag was het een uitgelezen dag om een nieuwe poging te wagen: goed weer, zonnetje op de auto, kunststof niet ijskoud dus wat minder angstig voor breken.

Zoals @Sam90 al adviseerde moet de kap met redelijk wat kracht, maar met beleid, richting de binnenspiegel getrokken worden. Ik heb nog een poging gewaagd om de klem uit de kunststof beugel te wippen, maar dat lukte niet. Op onderstaande foto kijk je langs de kap naar binnen:

1172512503_DemontageA-stijl1.thumb.jpg.c3e5a2200273e16e61c0153c6f12f2b7.jpg

Nadat de kap is losgeschoten blijft de beugel achter in de A-stijl:

546703249_DemontageA-stijl2.thumb.jpg.7836272dffb07ce38ee41c216d6e493b.jpg

1405446189_DemontageA-stijl3.thumb.jpg.425b907664eed2126056de6d84f932f5.jpg

Vervolgens de kunststof lijst uit de kap verwijderen:

52230462_DemontageA-stijl4.thumb.jpg.980c012afdcb2072f3723e8e2f8684fe.jpg

Lijst verwijderen:

483906366_DemontageA-stijl5.thumb.jpg.d0bb2ecf3422faec5307d0278427cb53.jpg

Nu is er ruimte om te werken. Ik heb de beugel met een punttang kunnen verwijderen, maar dat voelde niet plezant. Het geniet de voorkeur om hier op voorhand een reserve voor te halen bij de VW dealer.

1571334663_DemontageA-stijl6.thumb.jpg.f916ca30939fbb56944a65a8ba33b9bb.jpg

Onder de kabelboom bevindt zich de zak van de airbag, de voedingskabel heb ik met automotive tape vastgezet op de bestaande kabelboom.

Beugel gefatsoeneerd en teruggeplaatst in de houder:

1641019141_DemontageA-stijl7.thumb.jpg.fbf7b6503225b58961b22faf9ff6d5ed.jpg

Daarna de A-stijl weer teruggeplaatst. Je moet deze flink, maar ook weer met beleid, naar beneden duwen om hem tussen dashboard en A-stijl te krijgen. Maar na de 'plop' zat het weer als vanouds. Vervolgens van onder naar boven vastgezet, de beugel terugplaatsen in de uitsparing in de A-stijl moest ook met wat begeleiding uitgevoerd worden.

Alles zit weer vast en de dashcam functioneert!

2127997489_Dashcam1.thumb.jpg.ed95dfafe23b68fdf1118a73683feeb0.jpg

 

1104156200_Dashcam2.thumb.jpg.a10b12b674f055597e3d4a9ba69fb826.jpg

Met meegeleverde adapters kon eenvoudig geschakelde en constante voeding worden afgetapt:

557148218_Dashcam3.thumb.jpg.a89ad59d44d30c0adae81b31234fc244.jpg

Op naar het volgende project! 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het gelukt is, het voelt allemaal tijdens het werken inderdaad niet helemaal correct. Maar zodra je klaar bent en alles vast hebt ge’klikt’ zit het gewoon goed. 

Ik ben in ieder geval blij dat ik die lijst voorlopig niet hoef te verwijderen haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En nog één Passat waarvan ik ga denken dat het een surveillance politieauto is die achter mij rijd...

Mooi weggewerkt trouwens.

Screenshot_20201108-225333_Chrome.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
12 uren geleden, HansJan zei:

Vandaag was het een uitgelezen dag om een nieuwe poging te wagen: goed weer, zonnetje op de auto, kunststof niet ijskoud dus wat minder angstig voor breken.

Op naar het volgende project! 😁

Stuur je wel een PB als ik dashcam heb gevonden, ik zie net dat je weet hoe het werkt 👍

Als ik er zelf aan zit, heb je een rijdende verlichte kerstbal met kortsluiting op wielen 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 hours ago, Ozzy said:

En nog één Passat waarvan ik ga denken dat het een surveillance politieauto is die achter mij rijd...

Mooi weggewerkt trouwens.

Dit is de enige letterbak die wél leuk is ;-)

Dank! Was even wat werk, maar ben er ook content mee.

10 hours ago, bm-er said:

Netjes zo. Ik heb zelf de dashcam aan de andere kant naast de spiegel gemonteerd, iets meer uit zicht.

Was ook eerst mijn plan, maar dan had de kabel niet via links maar rechts naar binnen gevoerd moeten worden en werd het een stuk omslachtiger. Beeld is widescreen, dus alles staat erop! :mrgreen:

17 minutes ago, 3errors said:

Stuur je wel een PB als ik dashcam heb gevonden, ik zie net dat je weet hoe het werkt 👍

Als ik er zelf aan zit, heb je een rijdende verlichte kerstbal met kortsluiting op wielen 🤣

Prima, garantie tot aan de deur! 😝

By the way, dit is de dashcam: http://en.ddpai.com/product/mini/3.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
20 minuten geleden, HansJan zei:

Was ook eerst mijn plan, maar dan had de kabel niet via links maar rechts naar binnen gevoerd moeten worden en werd het een stuk omslachtiger. Beeld is widescreen, dus alles staat erop! :mrgreen:

Prima, garantie tot aan de deur! 😝

By the way, dit is de dashcam: http://en.ddpai.com/product/mini/3.html

Kabel rechtsom is dan niet nodig. Paneeltje met binnenverlichting is vrij makkelijk te verwijderen en dan kan je daar de kabel leggen. Je kan overal dan heel goed bij. Voorste klepje met die sleufjes er uit klikken en dan zie je wat schroeven zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@bm-erIk worstelde met name hoe de kabels langs de kap van de front-assist camera te leiden, maar via de binnenverlichting had ik daar inderdaad omheen kunnen werken.

Goeie tip! Eentje voor de toekomst. 👍

Nu eerst maar eens ervaring opdoen met deze kit. Als het bevalt koop ik er nog eentje als rear-cam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@HansJan [Wijsneus mode on]

De front assist sensor/camera zit achter het Vw logo. De camera waar jij op doelt is de lane assist/bordenherkenning/DLA (dynamic light assist) camera.

[Wijsneus mode off] :mrgreen:

Mag ik vragen waarom je een dashcam hebt geïnstalleerd? Ik vraag het puur uit nieuwsgierigheid hoor. Ikzelf maak wel eens rare dingen mee in het verkeer, maar een dashcam monteren lijkt mij voorlopig nog lang niet nodig gelukkig.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Ozzy tuurlijk mag je me corrigeren - gelukkig snap je van deze nieuweling wat-ie bedoelt. En ik weer een stapje wijzer in Passat land! :mrgreen:

De reden voor de dashcam is eenvoudig: een maand voordat ik de Passat moest inleveren heeft deze op een parkeerplaats in de stad een ongenadige dreun gekregen. Zomaar, uit het niets! Ook weer eentje in de categorie zinloos geweld. Front en velg beschadigd en als klap op de vuurpijl trof ik ook krassen op de zijkant van de auto.

Ik realiseer me terdege dat de reputatie van VW door het sjoemeldiesel is gekelderd, maar om nou zo lelijk te doen? Maar alle gekheid op een stokje: de tolerantie in het verkeer is zo drastisch gedaald dat ik met mijn eigen auto toch wat meer zekerheid wil als het gaat om aansprakelijkheid en schuldvraag. Dit gaat er hopelijk aan bijdragen, had het liever anders gezien. Overigens komen we ook veel in Italië en met de idioten die je daar in het verkeer treft is het een welkome aanvulling op de vakantiekiekjes ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden