Ga naar inhoud
  • 0

Kan accu voller bij GTE Variant?


Daans Passie GTE

Vraag

Beste leden, 

Ik rijd een GTE Variant highline uit 2016 met bijna 68000km op de teller. Ik ben 1 maand eigenaar van deze auto en merk op dat mijn accu nooit 50km actieradius (fabrieksopgave) aangeeft als deze volgeladen is, zowel na gebruik van mijn hagelnieuwe thuislader (via lader met 230v aansluiting) als op een laadpaal. Ik laad altijd de accu op als deze volledig leeg is tot volledig vol (op 1x na, zie verhaal hieronder). De aangegeven actieradius verschilt tussen 38 en 46km bruto, dus als de accu volgeladen is (laden van helemaal leeg naar helemaal vol). 

Thuis laad ik als test met 5A op en op 10A. Wat mij opviel is dat op 10A de actieradius hoger uitvalt na het laden dan op 5A. Kan iemand dit verklaren? 

Praktijkvoorbeeld 1: Gisteren heb ik de accu thuis op 5A bijgeladen. Actieradius was 17km toen ik de lader aankoppelde en toen de accu volgens lader en infotainment "vol" was gaf deze een actieradius van 40km aan (is toch niet vol?). Erger nog, ik heb totaal 28km elektrisch gereden (2 ritten van bij elkaar opgeteld 1 uur in de stad. Mijn rijstijl is gewoon rustig geweest, geen GTE sprintjes of snel accelereren op E-modus. Ook geen extra stroomverbruik zoals bijv stoelverwarming, gewoon niks bijzonders). Hierna was de accu LEEG. Ofwel bruto actieradius 40km (volle accu) en netto 28. Ik vind het pijnlijke cijfers eerlijk gezegd. 

Voorbeeld 2: Vanaf lege accu thuis opgeladen op 10A. Na 3h 40min is accu "vol" en geeft 45km actieradius aan. Totaal 29km gereden en accu is weer leeg ? Het waren 2 korte ritten met een pauze van 1uur tussenin. Rijstijl was zo zuinig mogelijk. Toch gaf infotainment 21.6kWh/100km. Vrij schadelijk als ik de ANWB test moet geloven met gelijkwaardige middenklasse auto van 1700kg. Anwb kwam op 17.6 kWh. 

Kan iemand mij uitleggen of dit normaal verbruik is of is mijn accu bij 68000km al bijhoorlijk gedegradeerd? 

Dank alvast voor het meedenken 

Mvgr Daan 

aangepast door Daans Passie GTE
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De buitentemperatuur heeft een grote invloed op elektrisch verbruik en dus je range. De kachel heeft een max vermogen van ongeveer 5 KW, batterijcapaciteit is 9.9 KWuur, dus alleen je kachel slurpt bij lage buitentemperaturen je batterij binnen 2 uur leeg, zonder een meter te rijden..... Probeer eens je auto voor te verwarmen door een vertrektijd te programmeren en schakel dan bij wegrijden je verwarming uit door de ventilatorknop naar 0 te draaien (middelste knop tegen de wijzers van de klok in draaien). Je zal versteld staan over de range toename. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goede tip, ben benieuwd?. Echter zou ik niet weten hoe ik mijn auto voorverwarm ?

Gaat dat middels uitgesteld laden instellen? 

Heb je ook een verklaring voor de verschillen in actieradius wat de auto aangeeft als de accu vol is? Ik zie nooit 50km staan, ofwel laad deze de accu wel volledig vol of is de accucapaciteit na 68000km al verminderd? 

Mvgr Daan 

aangepast door Daans Passie GTE
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

aangegeven actieradius heeft altijd betrekking op je laatste rijstijl en instellingen,dus als je onzuinig hebt gereden en de kachel of auto was aan zal de actieradius hooguit 40 a 45 km aangeven. v.w.b de kachel dat is zeker waar.probeer zeker nu t wat kouder wordt altijd de auto(en automatisch dan ook de accu's) op temperatuur te krijgen vóórdat je de laadkabel hebt verwijdert.Dit doe je idd in je e-manager in je infotainment systeem,door een nieuwe "laadplaats" aan te maken,je kunt dan een dag,tijd aanmaken voor klimatiseren en laden...

Dit kan overigens ook allemaal via de we-connect app,nog handiger zelfs,want als je dan besluit over bijv een half uurtje weg te rijden kun je alvast de klimatisering(kachel of airco) aanzetten.via je telefoon..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In het menu kan je laadprofielen instellen, daar zit ook bij wat de temperatuur in de auto moet zijn op de vertrektijd: op de knop “Car” drukken op je Discover Pro of Discover media,  dan de e-manager kiezen en basisinstellingen selecteren.

De actieradius wordt beinvloed door je vorige ritten en de buitentemperatuur,  je gaf aan dat je bij je laatste ritten boven de 21 KWh/100km zat, vandaar dat de range op je dashboard lager was. Bovendien is het de laatste dagen behoorlijk fris, de maximale range haal je bij temperaturen rond de 20 graden. 
 

Als je echt twijfelt over de toestand van je batterij, dan kan de garage de SoH (State of Health) voor je uitlezen,  je batterij zit nog in de garantie overigens: 8 jaar of 160.000 km.

Succes, ik denk dat je batterij nog wel o.k. Is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden