Ik rijd een GTE Variant highline uit 2016 met bijna 68000km op de teller. Ik ben 1 maand eigenaar van deze auto en merk op dat mijn accu nooit 50km actieradius (fabrieksopgave) aangeeft als deze volgeladen is, zowel na gebruik van mijn hagelnieuwe thuislader (via lader met 230v aansluiting) als op een laadpaal. Ik laad altijd de accu op als deze volledig leeg is tot volledig vol (op 1x na, zie verhaal hieronder). De aangegeven actieradius verschilt tussen 38 en 46km bruto, dus als de accu volgeladen is (laden van helemaal leeg naar helemaal vol).
Thuis laad ik als test met 5A op en op 10A. Wat mij opviel is dat op 10A de actieradius hoger uitvalt na het laden dan op 5A. Kan iemand dit verklaren?
Praktijkvoorbeeld 1: Gisteren heb ik de accu thuis op 5A bijgeladen. Actieradius was 17km toen ik de lader aankoppelde en toen de accu volgens lader en infotainment "vol" was gaf deze een actieradius van 40km aan (is toch niet vol?). Erger nog, ik heb totaal 28km elektrisch gereden (2 ritten van bij elkaar opgeteld 1 uur in de stad. Mijn rijstijl is gewoon rustig geweest, geen GTE sprintjes of snel accelereren op E-modus. Ook geen extra stroomverbruik zoals bijv stoelverwarming, gewoon niks bijzonders). Hierna was de accu LEEG. Ofwel bruto actieradius 40km (volle accu) en netto 28. Ik vind het pijnlijke cijfers eerlijk gezegd.
Voorbeeld 2: Vanaf lege accu thuis opgeladen op 10A. Na 3h 40min is accu "vol" en geeft 45km actieradius aan. Totaal 29km gereden en accu is weer leeg ? Het waren 2 korte ritten met een pauze van 1uur tussenin. Rijstijl was zo zuinig mogelijk. Toch gaf infotainment 21.6kWh/100km. Vrij schadelijk als ik de ANWB test moet geloven met gelijkwaardige middenklasse auto van 1700kg. Anwb kwam op 17.6 kWh.
Kan iemand mij uitleggen of dit normaal verbruik is of is mijn accu bij 68000km al bijhoorlijk gedegradeerd?
Vraag
Daans Passie GTE
Beste leden,
Ik rijd een GTE Variant highline uit 2016 met bijna 68000km op de teller. Ik ben 1 maand eigenaar van deze auto en merk op dat mijn accu nooit 50km actieradius (fabrieksopgave) aangeeft als deze volgeladen is, zowel na gebruik van mijn hagelnieuwe thuislader (via lader met 230v aansluiting) als op een laadpaal. Ik laad altijd de accu op als deze volledig leeg is tot volledig vol (op 1x na, zie verhaal hieronder). De aangegeven actieradius verschilt tussen 38 en 46km bruto, dus als de accu volgeladen is (laden van helemaal leeg naar helemaal vol).
Thuis laad ik als test met 5A op en op 10A. Wat mij opviel is dat op 10A de actieradius hoger uitvalt na het laden dan op 5A. Kan iemand dit verklaren?
Praktijkvoorbeeld 1: Gisteren heb ik de accu thuis op 5A bijgeladen. Actieradius was 17km toen ik de lader aankoppelde en toen de accu volgens lader en infotainment "vol" was gaf deze een actieradius van 40km aan (is toch niet vol?). Erger nog, ik heb totaal 28km elektrisch gereden (2 ritten van bij elkaar opgeteld 1 uur in de stad. Mijn rijstijl is gewoon rustig geweest, geen GTE sprintjes of snel accelereren op E-modus. Ook geen extra stroomverbruik zoals bijv stoelverwarming, gewoon niks bijzonders). Hierna was de accu LEEG. Ofwel bruto actieradius 40km (volle accu) en netto 28. Ik vind het pijnlijke cijfers eerlijk gezegd.
Voorbeeld 2: Vanaf lege accu thuis opgeladen op 10A. Na 3h 40min is accu "vol" en geeft 45km actieradius aan. Totaal 29km gereden en accu is weer leeg ? Het waren 2 korte ritten met een pauze van 1uur tussenin. Rijstijl was zo zuinig mogelijk. Toch gaf infotainment 21.6kWh/100km. Vrij schadelijk als ik de ANWB test moet geloven met gelijkwaardige middenklasse auto van 1700kg. Anwb kwam op 17.6 kWh.
Kan iemand mij uitleggen of dit normaal verbruik is of is mijn accu bij 68000km al bijhoorlijk gedegradeerd?
Dank alvast voor het meedenken
Mvgr Daan
aangepast door Daans Passie GTELink naar reactie
Delen op andere sites
4 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten