Ga naar inhoud
  • 0

Beste rij-stand voor de GTE ?


koert

Vraag

Heb afgelopen week een test gedaan wat nou eigenlijk de meest zuinige rij-stand is in puur elektrisch rijden.Ik dacht namelijk dat regeneratief rijden met de DSG op de " B" stand het zuinigst was,omdat je dan immers met "1 pedaal " rijd en hij steeds de bijlaad bij gas los...Blijkbaar is dit dus niet het zuinigst en is de D stand voordeliger,de auto rolt dan veel langer uit wat dus effectiever is dan de accu's opladen,

Ik vind t jammer dat ik dat ontdekt had want was er van overtuigt dat de B stand veel voordeliger was en bovendien ook leuker om te rijden..

Verder ook gemerkt dat t voorverwarmen van de auto op de kabel vervolgens ook heel veel scheelt.

De test bestond uit:

 

- 6 Dagen achter elkaar exact dezelfde rit,deze bestond uit n stukje snelweg,daarna een "80" weg met veel stoplichten en nog wat straten.De enkele reis afstand bedroeg 24 Km

 

1e twee dagen; accu's volgeladen (gaf 50km aan) gereden in B stand--> echte actieradius 35 km..

 

2e 2 dagen; auto en accu's voorverwarmd tot 21gr en accu's volgeladen (gaf 51km aan) gereden in B stand ---> echte actieradius 42km

 

3e 2 dagen:auto en accu's voorverwarmd tot 21gr,accu's volgeladen(gaf 52km aan)gereden in D stand ---> echte actieradius 48 km !!

 

Zo'n verschil had ik zelf niet verwacht,het scheelt dus wel 13 Km !! of je in B of D stand rijd en de auto en accu's op temperatuur zijn of niet...wow

In de laatste stand haalde ik dus ook precies weer tot de oprit en had nog 1 km over.

 

Wel fijn om te weten wat ik vooral in de Winter moet doen..

 

Overigens is in Hybride modus bij lange ritten de B stand wel weer effectiever had ik t idee bij afgelopen vakantierit naar Frankrijk,Je houd dan steeds genoeg over in de accu's om bij steil of lang bergop een flinke elektrisch boost te houden wat natuurlijk veel zuiniger is dan met benzine bergop.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 7-1-2021 om 21:22, tvc15 zei:

Daar heb je wat aan! In NL kan je geen ‘echte’ standkachel bestellen af fabriek op de GTE, in Duitsland wel. Ik ben benieuwd of @bert111 een echte standkachel (op benzine) op z’n Zweedse schone heeft. Lijkt me typisch iets dat praktisch iedereen in Zweden meebestelt.

Ja hoor , ik heb hem ook 😍

Ik heb het 2de kastje aan de autosleutel hangen , kan daar of binnen in de auto op/af zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, bert111 zei:

Ja hoor , ik heb hem ook 😍

Ik heb het 2de kastje aan de autosleutel hangen , kan daar of binnen in de auto op/af zetten

Heb er geen ervaring mee, maar het schijnt dat de afstandsbediening van de standkachel een enorm bereik heeft. Heeft volgens mij zelfs een eigen ontvangstantenne in de dakantenne zitten. Naast GPS en 3G/4G.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minuut geleden, bm-er zei:

Heb er geen ervaring mee, maar het schijnt dat de afstandsbediening van de standkachel een enorm bereik heeft. Heeft volgens mij zelfs een eigen ontvangstantenne in de dakantenne zitten. Naast GPS en 3G/4G.

goed hoor 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb er geen ervaring mee, maar het schijnt dat de afstandsbediening van de standkachel een enorm bereik heeft. Heeft volgens mij zelfs een eigen ontvangstantenne in de dakantenne zitten. Naast GPS en 3G/4G.

Dat klopt,ik had het net toevallig opgezocht,de afstandsbediening is radiografisch en heeft n bereik van 1000!! meter..wow..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minuten geleden, koert zei:

Nou moet ik natuurlijk ook snel zo'n AB hebben.emoji37.png...iemand nog 1 liggen toevalligemoji51.png? Ik heb webasto al gemaild..ben benieuwd..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bereid je maar voor op een hartverzakking.. Volgens mij moet ie daarna nog ingeleerd worden. Het kan maar zomaar zijn dat ze je doorverwijzen naar de VW dealer voor een nieuwe Webasto sleutel.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zo zie je maar dat een Zweedse schone importeren ook zijn voordelen heeft. 

Ja echt he,ik had ook allemaal rubber/plastic bakken ipv matten achter en in de kofferbak,vond ik ook super..die naadloos passende inlays zijn ook zo schoon en weer als nieuw.Schijnen al die "zweden" standaard te hebben..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Of op ebay. Wel even kijken dat je er eentje van de juiste generatie krijgt. Niet lang na de introductie van de B8 (Okt 2014) is er een nieuwe generatie standkachels geïntroduceerd. Met name het verbruik zou een stuk lager liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Of op ebay. Wel even kijken dat je er eentje van de juiste generatie krijgt. Niet lang na de introductie van de B8 (Okt 2014) is er een nieuwe generatie standkachels geïntroduceerd. Met name het verbruik zou een stuk lager liggen.

denk dat ik de nieuwe heb dan,is van juli '16 en is de thermo top evo 5Kw, is ook precies t ding wat ze nu nog verkopen bij webasto..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 hours ago, Ozzy said:

Bereid je maar voor op een hartverzakking.. Volgens mij moet ie daarna nog ingeleerd worden. Het kan maar zomaar zijn dat ze je doorverwijzen naar de VW dealer voor een nieuwe Webasto sleutel.

Ik heb al gevonden dat ik de T91 handzender moet hebben en die kost € 141,50...maar ...zag ook dat dit al een paar keer onderwerp was op dit forum( https://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/45714-webasto-standkachel-met-ab-uitbreiden/ ) en dat t nogal n gedoe is om de nieuwe zender aan te melden. t handigst zou zijn de blauwe stekker van de ontvanger te trekken, weer aan te sluiten en dan binnen 6 seconden op de off button drukken, maar ja...waar zit de ontvanger?...iemand hier ervaring mee?Verder zou je in module 08 van vcds  "standheizung" kunnen zien of er al ooit een remote op aangemeld is zodat je er ook een nieuwe op aan kunt melden. Ik heb alleen geen vcds. Ik heb wel vcds Lite wat prima werkte op mijn v orige auto's ;  2 audi's A6, TT en Passat B5 maar ik denk niet dat dit op de B8 2016 gaat werken?? andere bus of zo?of werkt t wel?

 

aangepast door koert
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Yesss,...nou ik heb een originele nieuwe VW webasto sleutel weten te bemachtigen op ebay met bijbehorende vw stikker met sleutelcodes...maar ..hoe krijg ik m nu gekoppeld,ik wilde eerst proberen om de voeding van de t91 telestart module eraf te halen, weer erin te doen,dan "off" knop van de ab in te drukken om zo te koppelen maar kan de t91 nergens vinden,weet iemand waar die zich ergens bevind?ik dacht bij de zekeringen links onder t stuur maar ik zie alleen een zekeringenkast. Verder zie ik de Standkachel zelf ook nergens om daar de zekeringen van uit te trekken,die zou ergens bij t rechtervoorwiel zitten?maar zie ik van bovenaf iig niet...of zou t alleen maar werken via de code toevoegen met Vagcom?d66ad59a248e48b96beb215d6628cdab.jpg
adbafff72454068d1fd1b274149fdbfc.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij wel maar is deze zoek geraakt.In t instructieboekje wordt standaard trouwers ook gesproken over bediening met de ab en staat er nergens dat dit een optie is.
mocht de ontvanger er dus toch zitten,waar zou die dan gemonteerd zitten?en zit er op de normale zekeringkast niet ook gewoon n zekering voor voeding van de standkachel die er dan even uit kan om de sleutel te leren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm ...Het enige wat ik kan bedenken is dat in het geval van jouw rit de B-stand gunstiger was ten opzichte van mijn rit. Ofwel dat hij op jouw rit toch zoveel heeft kunnen bijladen om het verbruik van het niet voorverwarmen en koude accu op te kunnen vangen zodat je op t zelfde aantal km's uit komt.Moet haast wel toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vond het een goede test toen ik deze een paar weken voor het eerst las, en ben aan de hand van deze bevindingen zelf ook wat gaan testen. 

Vreemd genoeg leek bij mij het resultaat anders uit te pakken. 

Deze week dan de test eens serieus opgepakt om voor mezelf helder te hebben wat voor mij nu de beste rijstand is, en hoeveel km verschil de verschillende rij-standen mij kan opleveren. 

 

Mijn rit was elke dag exact hetzelfde. 

30km totaal. Buiten temp rond de 3 graden 

Stukje 80km (wat ik rij met cruise op 85km/uur) 

Een groot stuk snelweg (cruise op 110km/uur) 

En daarna nog een stukje 50km weg met een paar stoplichten. 

 

Twee dagen deze rit gemaakt in stand D.. Interieur voorverwarmd op 23 en de accu verwarmd door vlak voor vertrek geheel vol te laden. 

Range bij vertrek (met alle kachels, airco en stoelverwarming uit) was 50km

Dit zou gezien de test van Koert de beste range moeten opleveren . 

Ik kwam uit op 32km

 

Volgende twee dagen exact dezelfde rit gemaakt maar nu in stand B. Zowel de accu en het interieur waren koud. 

Wederom alles uitgezet aan kachels.. Gaf bij vertrek 50km aan.. En kon er even eens 32km echte km mee rijden.

 

Ik trek de test van Koert absoluut niet in twijfel. Maar kan niet snappen dat ik zelf geen enkel verschil merk in range met een koude of verwarmde accu gecombineerd met stand D of B.. 

Voelt niet logisch en heb er ook geen verklaring voor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 hours ago, Sander_C said:

Als je m aan de paal zet met opladen heeft elke GTE een voorverwarm functie volgens mij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Het kan ook op de accu, maar dat moet je dan wel activeren in de instellingen. En gaat uiteraard ten koste van het bereik. Ik weet niet hoeveel bereik je verliest, heb het tot nu toe enkel gebruikt met de stekker ingeplugd. Vorige week was het heerlijk warm instappen terwijl het buiten 5 graden was. Deze winter zal ik het wel eens proberen op de accu omdat we op het werk voorlopig nog geen laadfacilteiten hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even aanhaken omdat ik rond kijk voor een Golf GTE of een Passat GTE; hebben ze allemaal een voorverwarm functie of is het een optie?

Mocht je in t gelukkige bezit zijn van n gte met winterpakket,dan heb je een standkachel waarmee je ook op timer of AB de auto binnen 10 min behaaglijk warm hebt al vriest het 20 gr...dit programmeer je met t kachel/airco menu in de auto of werkt via n los te verkrijgen ab en n direct aan knop in de auto.
Je kunt echter idd ook elektrisch voorverwarmen via de we-connect app of via timermenu in de auto.Dit kan zowel als ie aan de lader hangt als op accu maar dan moet je rekenen met n verlies van tussen de 5 a 10 km ,ligt er natuurlijk aan hoe koud t is.Dit geld ook voor de airco,die werkt ook op timer of app zowel op accu als aan de lader.
Het meest efficiënte is dat je n timer instelt dat de auto op gewenste temperatuur is ongeveer tien minuten voor je vertrekt smorgens terwijl ie aan de lader hangt en de onderste laadgrens op 80%of zo zet,zodat de laatste 20% nog geladen wordt vlak voor je vertrek...de accu's zijn dan wat opgewarmd en veel efficienter dan een koude accu en t interieur is ook voorverwarmd wat weer capaciteit scheelt uiteraard...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zijn tips waar ik wat aan heb! Thanks @koert 

Maar winterpakket is (in de Nederlandse geleverde autos) toch alleen verwarmde sproeiers, koplampsproeiers en stoelverwarming? Standkachel is lijkt mij ook echt een aparte optie wat voor zover ik kan lezen niet in Nederland geleverd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat zijn tips waar ik wat aan heb! Thanks @koert 
Maar winterpakket is (in de Nederlandse geleverde autos) toch alleen verwarmde sproeiers, koplampsproeiers en stoelverwarming? Standkachel is lijkt mij ook echt een aparte optie wat voor zover ik kan lezen niet in Nederland geleverd is.

Nee klopt idd,ik bedoel ook t cold package van auto's uit zweden,duitsland etc.Mijne is uit zweden,dan zit er standaard n standkachel in die als optie in Ned. idd niet leverbaar is/was.Ook heeft de auto tussen de bank en voorstoelen perfect passende soort kunstof/rubberen matten met een rand,ideaal voor modderpotenin de winter en verder idd verwarmde (koplamp)sproeiers,spiegels,stoelverw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb ook het winterpakket ( auto komt vanuit Zweden ) en is een heel tof ding hoor  :-)

Ja superding,ben er nog steeds heel blij mee en gelukkig ook nog nooit iets mee gehad de afgelopen 40k km.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden