Ga naar inhoud
  • 0

Beste rij-stand voor de GTE ?


koert

Vraag

Heb afgelopen week een test gedaan wat nou eigenlijk de meest zuinige rij-stand is in puur elektrisch rijden.Ik dacht namelijk dat regeneratief rijden met de DSG op de " B" stand het zuinigst was,omdat je dan immers met "1 pedaal " rijd en hij steeds de bijlaad bij gas los...Blijkbaar is dit dus niet het zuinigst en is de D stand voordeliger,de auto rolt dan veel langer uit wat dus effectiever is dan de accu's opladen,

Ik vind t jammer dat ik dat ontdekt had want was er van overtuigt dat de B stand veel voordeliger was en bovendien ook leuker om te rijden..

Verder ook gemerkt dat t voorverwarmen van de auto op de kabel vervolgens ook heel veel scheelt.

De test bestond uit:

 

- 6 Dagen achter elkaar exact dezelfde rit,deze bestond uit n stukje snelweg,daarna een "80" weg met veel stoplichten en nog wat straten.De enkele reis afstand bedroeg 24 Km

 

1e twee dagen; accu's volgeladen (gaf 50km aan) gereden in B stand--> echte actieradius 35 km..

 

2e 2 dagen; auto en accu's voorverwarmd tot 21gr en accu's volgeladen (gaf 51km aan) gereden in B stand ---> echte actieradius 42km

 

3e 2 dagen:auto en accu's voorverwarmd tot 21gr,accu's volgeladen(gaf 52km aan)gereden in D stand ---> echte actieradius 48 km !!

 

Zo'n verschil had ik zelf niet verwacht,het scheelt dus wel 13 Km !! of je in B of D stand rijd en de auto en accu's op temperatuur zijn of niet...wow

In de laatste stand haalde ik dus ook precies weer tot de oprit en had nog 1 km over.

 

Wel fijn om te weten wat ik vooral in de Winter moet doen..

 

Overigens is in Hybride modus bij lange ritten de B stand wel weer effectiever had ik t idee bij afgelopen vakantierit naar Frankrijk,Je houd dan steeds genoeg over in de accu's om bij steil of lang bergop een flinke elektrisch boost te houden wat natuurlijk veel zuiniger is dan met benzine bergop.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Da's niet best,hoop dat mij dat bespaard blijft,had idd net wel meer recensies gelezen van mensen die t zelfde overkomt nu,vooral op Iphone12 Ik denk dat de helpdesk toch met n oplossing moet komen als ze meerdere dezelfde klachten krijgen.Laat aub maar effe weten wanneer er n oplossing voor is..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@koertdat de deuren en ramen niet via de App te bedienen zijn heeft volgens mij te maken met het feit dat hierdoor de auto gevoeliger is voor autodiefstal.

Pas nog een YouTube film gezien waar, door een expert, werd uitgelegd hoe autodieven te werk gaan. 

Auto's openen via de App was 1 van de methodes. 

 

Vannochtend in de auto gestapt nadat hij via het schema was vol geladen en voorverwarmd. 

Was voor mij geen succes. 

Ik had de timer op 7:20 gezet als vertrektijd, maar zag dat de auto al om 6:50 klaar was met laden. De opzet was een voorverwarmde accu, maar dit is aardig kansloos als de auto 30 min staat af te koelen eer ik instap. 

Had de interieur verwarming op 23c gezet, maar echt warm kon ik het niet noemen toen ik instapte. 

Tevens zie ik dat door de onderste laadgrens van 70% hij nu op de zaak (logisch, maar even niet aan gedacht) niet volledig laadt. 

Even via de App weer aangezet, maar dit moet ik even zien op te lossen. 

Morgen poging twee met aangepaste tijden in het laadschema. 

Ben toch benieuwd of de range idd wat toeneemt als de accu nog warm is bij vertrek door het laden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Laad je thuis met 16A via een wallbox, of via het gewone stopcontact?  Met 16A verwarm je met max 3.4 kW, via het gewone stopcontact haal je dat vermogen niet en zal je interieur dus ook minder warm worden.  3.4 kW is overigens nog steeds krap, een echte standkachel heeft veel meer power. 

Na het bereiken van de vetrektijd blijft de auto nog zeker 10 minuten doorgaan met verwarmen, je kan dus ook eens proberen om je vertrektijd een minuut of 10 voor je werkelijke vertrek te plannen en kijken wat het resultaat is.  Een andere tip is je minimale laadlevel op 40% of 50%  te zetten. De maximale laadstroom neemt af, naarmate je batterij voller is, om oververhitting te voorkomen. Als je start op 40-50%, dan laadt hij langer op max vermogen en wordt dus warmer dan dat je op 70% start met laden.  De batterij bestaat uit 96 cellen die individueel in een aluminium behuizing (gevuld met een zoute vloeistof)) zitten, in modules van 12 dicht op elkaar. Ik denk dus dat je batterij na een half uurtje nog wel warmer dan de omgevingstemperatuur is. 

aangepast door tvc15
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blijft toch proberen blijkt wel welke situatie t beste werkt.
Overigens gaat de auto idd niet(vol) laden
als er een wegrijdtijd geprogrammeerd is maar...je kunt dit tijdelijk omzeilen door t " direct laden" knopje in te drukken naast de laadaansluiting voor t geval je dus bijv op je werk bent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de uitleg. 

Idd laad ik voor nu nog op via het normale stopcontact. 

Ik mis de kennis als het gaat om electriciteit, maar even m'n boerenverstand gebruiken.. een föhn weet via het stopcontact toch ook aardig wat warmte te genereren. Waarom is het laden via het stopcontact dan een belemmering voor het voorverwarmen van de auto? 

 

Thuis ga ik de tijden wat opschuiven waardoor hij (als het goed is) precies klaar is met laden als ik wil vertrekken. Vannochtend was hij 30min te vroeg klaar, dus de tijd even 30 opschuiven en dan kijken wat het resultaat is. 

Je tip om de ondergrens op 50% te zetten ga ik zeker doen. 👍

 

@koertik weet zo snel niet welk knopje je bedoeld.

Ga vanmiddag eens kijken waar deze dan moet zitten. 

Thx voor de tip 

aangepast door Melvin. H.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dank voor de uitleg. 
Idd laad ik voor nu nog op via het normale stopcontact. 
Ik mis de kennis als het gaat om electriciteit, maar even m'n boerenverstand gebruiken.. een föhn weet via het stopcontact toch ook aardig wat warmte te genereren. Waarom is het laden via het stopcontact dan een belemmering voor het voorverwarmen van de auto? 
 
Thuis ga ik de tijden wat opschuiven waardoor hij (als het goed is) precies klaar is met laden als ik wil vertrekken. Vannochtend was hij 30min te vroeg klaar, dus de tijd even 30 opschuiven en dan kijken wat het resultaat is. 
Je tip om de ondergrens op 50% te zetten ga ik zeker doen.
 
@koertik weet zo snel niet welk knopje je bedoeld.
Ga vanmiddag eens kijken waar deze dan moet zitten. 
Thx voor de tip 

f186c936d0fd49bd721f8b76d10713f5.jpg
Het oranje verlichte knopje..
Overigens verwarm ik voor en laad met een thuislader en heb m op 10amp staan. De kachel is max 5,2 Kw ofwel 22 Amp! Dat red je sowieso niet met welk laadpunt dan ook dus in mijn geval Zal de auto eerst gaan laden en daarna gaan opwarmen met max 10x230v=2,3Kw..da's dus de helft van het vermogen.Een Föhn is ook zeker rond de 8Amp maar is wel iets anders dan een geïntrigeerde kachel die het hele systeem moet opwarmen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

...als jehet interieur ook warm wil hebben dan moet je niet vergeten het schuifje "raamverwarming" om te zetten. Dat is de blower van je auto en die blaast de warme lucht de auto in. Anders blijft die koud! En ja dat is poep, want die kan je niet timeren..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
15 minuten geleden, Melvin. H. zei:

Ik mis de kennis als het gaat om electriciteit, maar even m'n boerenverstand gebruiken.. een föhn weet via het stopcontact toch ook aardig wat warmte te genereren. Waarom is het laden via het stopcontact dan een belemmering voor het voorverwarmen van de auto?

Via het stopcontact kan je maximaal 10A in je Passat pompen, dit is 2.2 kW. Dat is echt te weinig om je auto lekker warm te stoken bij deze buitentemperaturen.  Een föhn genereert locaal veel warmte, maar een groot volume verwarmen lukt je hiermee niet.

aangepast door tvc15
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
...als jehet interieur ook warm wil hebben dan moet je niet vergeten het schuifje "raamverwarming" om te zetten. Dat is de blower van je auto en die blaast de warme lucht de auto in. Anders blijft die koud! En ja dat is poep, want die kan je niet timeren..

 

Nee, dit Is niet waar,deze blaast alleen langs je ruit,zonder t schuifje wordt de auto gewoon warm want de andere roosters blazen ook .zou anders ook raar zijn om de voorverwarmfunctie te maken als t niet zou werken nietwaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
15 uren geleden, Groovejunk zei:

Bij mij crashed de App sinds vandaag. Logt in en sluit meteen weer af.. knudde. Website werkt wel.

Contact met WeConnect team / helpdesk gehad en die weten volgens mij ook net hoe ze hun veters moeten strikken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ha , is niet enkel een mobile app dan ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Via het stopcontact kan je maximaal 10A in je Passat pompen, dit is 2.2 kW. Dat is echt te weinig om je auto lekker warm te stoken bij deze buitentemperaturen.  Een föhn genereert locaal veel warmte, maar een groot volume verwarmen lukt je hiermee niet.

Ook niet waar ..haha...ik heb n mobiele thuislader ,dus zo'n losse vanuit t stopcontact die tot 13 Amp kan ,mn buurman een wallbox tot max 16Amp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
23 minuten geleden, koert zei:


Nee, dit Is niet waar,deze blaast alleen langs je ruit,zonder t schuifje wordt de auto gewoon warm want de andere roosters blazen ook .zou anders ook raar zijn om de voorverwarmfunctie te maken als t niet zou werken nietwaar.emoji6.png


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik verbaas mij nergens meer over bij VW, dus zo raar vond ik dat niet.

Ik krijg de auto ook niet op die 22 graden die ik instel hoor. Niet aan de thuislader en niet aan de laadpaal. Het wordt wel wat warmer in de auto, maar het getal dat je instelt is i.i.g. niet de temperatuur die ik haal voor de wegrijtijd. Als ik hem de laatste plusminus 10 minuten laat blazen is het wél een stuk beter. 

 

edit: in de zomer de airco gebruiken gaat wél als een malle! 

aangepast door Groovejunk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
17 uren geleden, koert zei:

Vind t wel jammer dat ik niet de portieren en ramen kan openen en sluiten met de app maar alleen de status ervan kan zien en dat ik alleen electrische standen en actieradius kan zien en niet ook de benzine standen,maar sommige bezitters kunnen dat weer wel dacht ik?

Bij de facelift modellen werkt dit via de app. Je moet eenmalig een verificatieprocess doorlopen, daarna kan je ramen en deuren openen en sluiten, alarmverlichting aanzetten en toeteren. Status benzinebereik en elektrisch bereik ook beide in beeld.

aangepast door tvc15
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij de faclift modellen werkt dit via de app. Je moet eenmalig een verificatieprocess doorlopen, daarna kan je ramen en deuren openen en sluiten, alarmverlichting aanzetten en toeteren. Status benzinebereik en elektrisch bereik ook beide in beeld.

Hmmm dat wordt de volgende dan..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur geleden, koert zei:

Ook niet waar ..haha...ik heb n mobiele thuislader ,dus zo'n losse vanuit t stopcontact die tot 13 Amp kan ,mn buurman een wallbox tot max 16Amp.

Ik refereerde aan de oplader die VW meelevert om op het stopcontact aan te sluiten. Die van mij, en mijn vorige, is begrensd op 10 A.  Welk merk is die 13A lader van jou? Lijkt een interessante optie.

aangepast door tvc15
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar heb je wat aan! In NL kan je geen ‘echte’ standkachel bestellen af fabriek op de GTE, in Duitsland wel. Ik ben benieuwd of @bert111 een echte standkachel (op benzine) op z’n Zweedse schone heeft. Lijkt me typisch iets dat praktisch iedereen in Zweden meebestelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na n blik onder de kap blijk ik dus ook een webasto thermo top standkachel te hebben van 5 kw haha...ik ontdek steeds meer geheimen in mn B8. Mijn auto heb ik ook uit zweden dus dat verklaart n hoop.a437256a275910879068b352e26ccf13.jpg
Echter roept t ook weer vragen op want....heb ik nou al die tijd voorverwarmd met de Hoogvolt electrische kachel of was dat dan toch de standkachel?? Ik vraag me af of ik de standkachel überhaupt ooit gebruikt heb want die werkt denk ik niet via de app of via de emanager?
Zou de webasto dan werken via t menu van de kachel? of zou er een andere bediening ergens moeten zitten?? Ik zag op de webastosite dat er allerlei (afstand)bedieningen voor zijn maar die heb ik dus niet....hoe zit dat bij jouw kachel dan Vdub?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe heb je het voorverwarmen ingesteld? De standkachel stel je in via het menu knopje op je clima unit of je zet 'm aan met een afstandsbediening, voor zover ik het weet.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voorverwarmen doe ik alleen via de weconnect app of via emanager in t menu via de radio zeg maar. ik had tot net ook geen idee dat ik blijkbaar zo'n ding had vandaar dat ik t alleen maar zo deed...dus via t kachelmenu voorverwarmen zou dan de webasto moeten activeren ??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goede vraag... Volgens mij voorverwarm je 'm dan elektrisch op die manier, ik zou het mis kunnen hebben, pin me er niet op vast.
Probeer het eens via het menu van de clima unit. In het ergste geval komt er rook ergens onder de auto vandaan. In de buurt van je rechtervoorwiel zit de standkachel volgens mij. 

1kuHFdw.png

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
18 hours ago, tvc15 said:

Ik refereerde aan de oplader die VW meelevert om op het stopcontact aan te sluiten. Die van mij, en mijn vorige, is begrensd op 10 A.  Welk merk is die 13A lader van jou? Lijkt een interessante optie.

Heb deze lader(zie link) , Prijs/kwaliteit echt super en hij is toevallig nu in de aanbieding ook nog. Goede robuuste en waterdichte kabel welke in te stellen is van 5 tot 13 ampere in stapjes van 1 ampere.Inclusief automatische herstartfunctie, overspanninghbeveiliging en 7 meter kabel;

Type 2 draagbare oplader voor normale stopcontact (Shuko) - 13A 1 fase (cablesoolutions.shop)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 uren geleden, koert zei:

Na n blik onder de kap blijk ik dus ook een webasto thermo top standkachel te hebben van 5 kw emoji15.pnghaha...ik ontdek steeds meer geheimen in mn B8. Mijn auto heb ik ook uit zweden dus dat verklaart n hoop.a437256a275910879068b352e26ccf13.jpg
Echter roept t ook weer vragen op want....heb ik nou al die tijd voorverwarmd met de Hoogvolt electrische kachel of was dat dan toch de standkachel??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat zou ook kunnen verklaren waarom die van jou wel lekker warm wordt dan en dus lekker de blower aan heeft om te verwarmen.... waarom zou die er anders in zitten he? ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zou ik ook denken ja, maar als ik voorverwarm doe ik dat alleen maar via de app en verbruik ik 10 Amp stroom (2320 watt) volgens de verbruiksmeter in huis dus dat is dan de electrische kachel in de auto. Ik heb begrepen dat de webasto een 12v/benzine kacheltje is en dat er dan een beetje rook vanaf moet komen, zeker bij deze koude dagen, maar dat heb ik nog nooit gezien, dus denk niet dat ik m ooit aan heb gehad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden