Ga naar inhoud
  • 0

Beste rij-stand voor de GTE ?


koert

Vraag

Heb afgelopen week een test gedaan wat nou eigenlijk de meest zuinige rij-stand is in puur elektrisch rijden.Ik dacht namelijk dat regeneratief rijden met de DSG op de " B" stand het zuinigst was,omdat je dan immers met "1 pedaal " rijd en hij steeds de bijlaad bij gas los...Blijkbaar is dit dus niet het zuinigst en is de D stand voordeliger,de auto rolt dan veel langer uit wat dus effectiever is dan de accu's opladen,

Ik vind t jammer dat ik dat ontdekt had want was er van overtuigt dat de B stand veel voordeliger was en bovendien ook leuker om te rijden..

Verder ook gemerkt dat t voorverwarmen van de auto op de kabel vervolgens ook heel veel scheelt.

De test bestond uit:

 

- 6 Dagen achter elkaar exact dezelfde rit,deze bestond uit n stukje snelweg,daarna een "80" weg met veel stoplichten en nog wat straten.De enkele reis afstand bedroeg 24 Km

 

1e twee dagen; accu's volgeladen (gaf 50km aan) gereden in B stand--> echte actieradius 35 km..

 

2e 2 dagen; auto en accu's voorverwarmd tot 21gr en accu's volgeladen (gaf 51km aan) gereden in B stand ---> echte actieradius 42km

 

3e 2 dagen:auto en accu's voorverwarmd tot 21gr,accu's volgeladen(gaf 52km aan)gereden in D stand ---> echte actieradius 48 km !!

 

Zo'n verschil had ik zelf niet verwacht,het scheelt dus wel 13 Km !! of je in B of D stand rijd en de auto en accu's op temperatuur zijn of niet...wow

In de laatste stand haalde ik dus ook precies weer tot de oprit en had nog 1 km over.

 

Wel fijn om te weten wat ik vooral in de Winter moet doen..

 

Overigens is in Hybride modus bij lange ritten de B stand wel weer effectiever had ik t idee bij afgelopen vakantierit naar Frankrijk,Je houd dan steeds genoeg over in de accu's om bij steil of lang bergop een flinke elektrisch boost te houden wat natuurlijk veel zuiniger is dan met benzine bergop.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuke test. Hebben anderen vast wat aan. Mss leuk al iemand anders met vaste ritten van een ander type ook zo'n test doen met hun GTE.
Overigens weet ik wel uit ervaring dat er genoeg GTE rijders zijn die niet zo letten op verbruik maar graag gebruik maken vsn de extra power.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat klopt idd.die rijden alleen maar in gte stand..Dat doe ik niet,Doe alles in de buurt elektrisch tenzij wat verder weg.dan hybride..Vind t n leuke sport om te proberen zo efficient mogelijk te rijden,ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

t is dan alleen niet echt n zuinighedswonder ?...1 op 15 schat ik...Maar wel leuk,je gebruikt m dan meer als complete powerunit ...soort Formule 1 blok wordt t dan?,iets minder pk's ..dat dan wel?

Blijft toch een te gek ding niewaar?  die GTE ,je kunt de auto laten zijn waar jij op dat moment zin in hebt....geweldig toch! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 25-9-2020 om 15:04, Stief zei:

Leuke test. Hebben anderen vast wat aan. Mss leuk al iemand anders met vaste ritten van een ander type ook zo'n test doen met hun GTE.
Overigens weet ik wel uit ervaring dat er genoeg GTE rijders zijn die niet zo letten op verbruik maar graag gebruik maken vsn de extra power.

...beetje laat, maar daar ben ik er één van. Ik had hiervoor en Audi A5 met een 1.8 tfsi en gechipt door @Vdub. Leuke kar, best een redelijk vermogen, maar de GTE is veel krachtiger. De reden om over te stappen was eigenlijk simpel : ik wil best in een dikke bak met ditto blok rijden, maar ik stond elke week gewoon een bak met benzine in de file te verstoken. Ik heb geen moeite met geld uitgeven en hou van leuke auto's rijden, maar dan wil ik ook rijden! 

De GTE is dus een compromis. Wel lekker vermogen, maar geen enorme zuipschuit in de file. Ik ben er blij mee, de volgende zou zomaar weer eens een hybride kunnen worden, maar kan ook zomaar een 2.0 worden nu er geen files meer zijn. :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leuke test en goed te weten. 

Was zelf ook al van mening dat non stop in stand B rijden niet de meest efficiënte manier van rijden is. 

Leuk om je accu weer vol te krijgen, maar wel ten koste van benzine. 

Nu rijd ik altijd in D maar schakel in hem even terug in B als ik bv een stoplicht nader waar ik anders echt had moeten remmen. Scheelt remmetjes en je snoept een paar km meer range erbij. Is eigenlijk meer een sport dan dat het echt veel zoden aan de dijk zet, maargoed 😄

Maar ook een vraag, jij verwarmt de auto voor, en ik lees dat jij ook de accu dan mee voorverwarmt? 

Is het niet zo dat je alleen je interieur kan voorverwarmen? 

Zo ver ik weet hebben de accu's van de GTE geen mogelijkheid om voor te verwarmen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Quote

Klopt Melvin, Passat GTE heeft geen actieve batterijverwarming, alleen vloeistofkoeling. Echter: van laden wordt de batterij warm, dus als je een vertrektijd programmeert, dan laadt hij tot redelijk kort voor vertrek en is je batterij dus op temperatuur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat tvc15 zegt klopt idd.Ik dacht eerst dat de accu's ook actief verwarmd werden maar ze worden alleen gekoeld door eigen systeem indien nodig.Als je een wegrijdtijd programmeert met verwarmen en laden heb je je interieur voorverwarmd én je accu's zijn op temperatuur door t laden zoals tvc zegt. Als je nu je onderste laadgrens op bijv.80% zet laad de auto meteen op maar dan wordt de laatste 20% geladen vlak voor je weg rijd en is alles op temperatuur en heb je altijd genoeg in je accu's mocht je eerder nog een ritje hebben....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 uren geleden, koert zei:

Wat tvc15 zegt klopt idd.Ik dacht eerst dat de accu's ook actief verwarmd werden maar ze worden alleen gekoeld door eigen systeem indien nodig.Als je een wegrijdtijd programmeert met verwarmen en laden heb je je interieur voorverwarmd én je accu's zijn op temperatuur door t laden zoals tvc zegt. Als je nu je onderste laadgrens op bijv.80% zet laad de auto meteen op maar dan wordt de laatste 20% geladen vlak voor je weg rijd en is alles op temperatuur en heb je altijd genoeg in je accu's mocht je eerder nog een ritje hebben....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hoe gaat " vooraf opwarmen " is dit zoals bij de bmw met een app op smartphone ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hoe gaat " vooraf opwarmen " is dit zoals bij de bmw met een app op smartphone ?

Via het e-manager menu in de auto of via de "we-connect"app van VW idd via je smartphone of pc


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de uitleg. En goed te weten. Ga dit meteen proberen 👍

 

Over dat interieur voorverwarmen, wat is jullie ervaring hiermee? 

Ik heb hem op High staan, laat hem 20 min van te voren verwarmen, maar als ik instap is het niet echt warm. De kou is er net uit misschien, maar veel meer dan dit is het niet. 

Werkt er bij mijn auto iets niet naar behoren, of is dit gewoon hoe het is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb gemerkt dat als je een vertrektijd met voorverwarming programmeert terwijl hij aan de lader staat, de auto warmer wordt dan bij inschakelen van de verwarming kort voor vertrek via het schuifje in de app. Ik heb de temperatuur op 22 graden ingesteld. 

Zo warm als met een echte standkachel wordt hij niet, maar toch wel aangenaam warm. Bij temperaturen onder de -5 zie ik ook nog wel ijsresten op de voorruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb gemerkt dat als je een vertrektijd met voorverwarming programmeert terwijl hij aan de lader staat, de auto warmer wordt dan bij inschakelen van de verwarming kort voor vertrek via het schuifje in de app. Ik heb de temperatuur op 22 graden ingesteld. 
Zo warm als met een echte standkachel wordt hij niet, maar toch wel aangenaam warm. Bij temperaturen onder de -5 zie ik ook nog wel ijsresten op de voorruit.

Die ervaring heb ik ook,maar met t schuifje is de tijd wellicht te kort om alles goed te verwarmen terwijl als je t programmeert de auto zelf bedenkt hoe lang ie er over moet doen om de gewenste tijd te bereiken.
Ook ligt t er vast aan hoeveel Amp je laadinstelling staat,als die maar op 5Amp staat en je wil én laden én verwarmen zal t allemaal niet snel gaan denk ik.
Wat betreft de ruiten kun je natuurlijk ook nog even t schuifje "ruitverwarming" aanzetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dank voor de uitleg. En goed te weten. Ga dit meteen proberen
 
Over dat interieur voorverwarmen, wat is jullie ervaring hiermee? 
Ik heb hem op High staan, laat hem 20 min van te voren verwarmen, maar als ik instap is het niet echt warm. De kou is er net uit misschien, maar veel meer dan dit is het niet. 
Werkt er bij mijn auto iets niet naar behoren, of is dit gewoon hoe het is




zie mijn post hierboven en wat bedoel je met "op high staan"? Je hebt namelijk ook nog een "klimatiseren/ventileren menu van je kachel zelf wat je in kunt schakelen en kunt programmeren maar dat is niet t zelfde.Ik bedoel dus de voor in te stellen temperatuur in het menu van de auto(via je radio dus) of via de app.,die stuurt namelijk de Hoogvoltkachel aan en verwarmd tevens t koelcircuit vd motor. 955b91290266b70b43d2f986ff623460.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met High doel ik idd op de setting in de App zelf. 

Voor vertrek log ik via de App in, zet dan voorverwarmen aan op standje High (dat is dus maximaal) en stap na zo'n minuut of 20 dan in de auto. 

En dan valt het mijn op dat de auto niet echt warm te noemen is. 

Nu heb ik jullie advies opgevold. 

Via het schema ingesteld dat de ondergrens 70% is qua laden. En dan mijn vertrektijd met 23C als temperatuur. Ben benieuwd of dit goed werkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat moet haast wel goed gaan dan nu ,alhoewel ik nog steeds niet weet wat je met standje high bedoeld? Ik kan alleen maar klimatiseren aan/uit zetten en de temp instellen in de instellingen...nergens een standje high


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voorlopig kunnen we met de App geen snars zie ik. Crashed om de haverklap. Of ben ik de enige met dit euvel...

En het “on the fly” verwarmen werkt nou ook niet echt om over naar huis te schrijven. Timer werkt goed, maar als je niet elke dag dezelfde tijd vertrekt en je haalt de schuif om dan werkt het vaak niet lekker. Dat kan echt beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voorlopig kunnen we met de App geen snars zie ik. Crashed om de haverklap. Of ben ik de enige met dit euvel...

En het “on the fly” verwarmen werkt nou ook niet echt om over naar huis te schrijven. Timer werkt goed, maar als je niet elke dag dezelfde tijd vertrekt en je haalt de schuif om dan werkt het vaak niet lekker. Dat kan echt beter.

De terugkoppeling en communicate. zou wel wat sneller kunnen idd maar heb nog nooit gehad dat de app crashed of niet reageert.t is gewoon erg traag soms maar als je dat al weet is er goed mee te werken vind ik.
soms is de terugkoppeling trager dan de uitgevoerde actie,ofwel,je doet bijv de verwarming alvast aan en krijgt dan n foutmelding of geen melding,maar ondertussen is de auto wel al bezig..
Vind t wel jammer dat ik niet de portieren en ramen kan openen en sluiten met de app maar alleen de status ervan kan zien en dat ik alleen electrische standen en actieradius kan zien en niet ook de benzine standen,maar sommige bezitters kunnen dat weer wel dacht ik?
Al met al,ondanks de beperkingen super handig vind ik en ook leuk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden