Ga naar inhoud
  • 0

B8 2015 BiTDI Accu (juiste gebruik startkabels)


JanSL

Vraag

(dit bericht is gemaakt op de PC (typt makkelijker). Foto's zijn daarna toegevoegd met de App op de telefoon)
Ik heb een drietal vragen mbt het gebruik van startkabels:

Volgorde aanbrengen kabel 
Ik wil iemand helpen om de andere auto te starten met een lege accu. Nog even gechecked naar de juiste volgorde. Klopt dit ?
Dit is uitgelegd op een instructievideo op YouTube, gemaakt door een VW garagemonteur in België.

1 - Plus op lege accu
2 - Plus op volle accu
3 - Min op volle accu
4 - Min op massa lege auto !
Nooit min op lege accu plaatsen

Dit brengt me tot de volgende problemen met mijn BiTDI

MIN-pool accu
De accu bij mijn auto zit niet op de plaats waar het instructieboekje het vermeld. 
Hij zit nl niet onder de motorkap maar linksachter in de kofferruimte.
Op zich geen probleem, maar het label op de accu geeft duidelijk aan dat je de MIN-pool NIET moet gebruiken (zie foto).
Betekent dit, dat als ik met mijn volle accu iemand wil helpen, ik de MIN ook  op de massa moet aansluiten ?
Zo ja, betekent dit dat ik bij de lege auto ook de MIN op de massa moet aansluiten ?

Massa ?
Hoe herken ik een aansluitpunt van de massa ? 
In mijn geval (met de accu achterin) heb ik geen idee waar ik dan de MIN moet aansluiten (zie foto) ?
Hoe herken ik de massa onder de motorkap ?
Onder de motorkap op de plek waar de accu zou moeten zitten zie ik wel een plastic omhulsel met een grote '+' erop.
Wat is dat dan voor iets ?

Bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Die dikke bruine kabel die aan de carrosserie gebout zit is sowieso een massakabel,dus die heb je al.Dat bakje met die grote plus er op ken ik niet maar lijkt mij dus idd een handige mooi afgeschermde + aansluiting waar je je andere klem op kwijt kan.Het lijkt mij ook juist bedoeld op die plek te zitten omdat t dan handig bij elkaar zit en makkelijk een klem op aan te brengen is...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Koert, het lijkt dat je gelijk hebt. De handleiding klopt maar een beetje.
Van die MIN pool wordt bevestigd, maar de manual zegt dat de PLUS pool in het zekeringskastje zit (en dat klopt niet).
4dabe2511645ecbe650326c36acbc8bb.jpg39cbe3474c4210b729d30947bcb6744d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet of je een multimeter of voltmeter hebt,anders zou je tussen die massa en die pluspool in dat bakje kunnen meten of daar idd spanning op staat,of kunnen meten of die pool in dat bakje en die in je zekeringkast hetzelfde is..ik denk t haast wel...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

precies en dan de zwarte meetpen op de massa en de andere op de plus die je wil meten.

Als er ook een "ohm" stand of doormeet stand op zit dan meet je ook even tussen de pluspool in je zekeringkast en die in dat bakje.als dat 0 ohm is of gaat piepen(als er een doormeetstand op zit) dan weet je zeker dat dat bakje ook een pluspool is waar je dus ook je klem op kwijt kan..

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik meet 13,4 volt tussen min en plus pool.
Mijn meter heeft een doormeetstand en piept op alle metalen schroeven aan de onderzijde vd zekeringsdoos.

Het lijkt dus allemaal te kloppen.
Fijn weekend !

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden