Ga naar inhoud
  • 0

Mechatronic kapot


Thomas1984

Vraag

Goedemiddag forumleden!

De samenvatting; M'n mechatronic is kapot en ik ben nog in afwachting van de controle van de versnellingsbak. Wat kan ik verwachten? Kostentechnisch, qua reparatietijden en hebben jullie misschien handige adressen als de definitieve diagnose er is en de kosten te hoog lijken? Gezien de auto (B7, 1.4 TSI, Highline, 230.000 km) ben ik aan het twijfelen of ik deze aanhoud, afhankelijk van de rekening. Mogelijk hebben jullie hier straks tips voor.

Voor de lezer:

Na een leuke vakantie in een redelijk veilig gebied van Frankrijk ben ik naar huis gereden. Onderweg heb ik de melding gekregen dat de versnellingsbak oververhit raakte. Na een lange stop kreeg ik de melding 100+ kilometers verder nog een keer. Weer stil gezet, na een half uurtje weer gaan rijden en weer dezelfde melding. Daarna schakelde de automaat zeer problematisch; als een automaat van het eerste uur i.p.v. de soepele overgang die je van een DSG kent. Dus in z'n 1, daarna houd de motor in, dan in z'n 2, weer inhouden, in z'n 3.. Uiteindelijk handmatig in z'n 7 gehouden omdat de laatste 300+ kilometers 's avonds laat door Belgie en Nederland waren en redelijk vlak terrein. De auto nog rijdend voor de deur geparkeerd en vast een afspraak gemaakt met de garage. Maar bij het willen brengen deed de versnellingsbak niets meer. De vrienden van de ANWB op bezoek gehad; mechatronic kapot. Nu staat de auto bij de vertrouwde garage en die hebben mij bevestigd dat de mechatronic sowieso kapot is. Nu zijn ze aan het uitzoeken of er andere onderdelen ook naar de knoppen zijn. Ik verwacht een deze dagen de diagnose....

Alle hulp en kennis is welkom!

 

aangepast door Thomas1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

als ze dat willen controleren moet de bak eraf, als het alleen de mechatronic is kan de bak blijven zitten, laat ze evt de mechatronic naar Hong Paul in Duiven sturen, die kan goed diagnose doen en evt repareren of een andere leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lijkt een beetje op het verhaal van mijn mechatronic @Thomas1984

Een temperatuursensor was blijkbaar kapot en gaf het signaal van een (te) hoge temperatuur waardoor er een soort noodloop ontstond, de auto liep wel maar reed niet meer. Uiteindelijk is de complete mechatronic vervangen. Is op een zeer nette manier geregeld maar ik begreep dat het normaal gesproken een klusje van 1.300 euro is. Ik hoop dat die kosten je bespaard blijven.

In mijn verhaal staat het veel uitgebreider, ik probeer later een linkje te plaatsen.

Klik hier en kom op mijn mechatronic verhaal

 

aangepast door BlackPassat
link toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de reacties!

Met de garage afgesproken dat ze de mechatronic vervangen en dat we daarna kijken of de bak ook beschadigingen heeft. De ervaring van de garagist is dat dit bijna nooit het geval is, en het bespaard natuurlijk onderzoek- en arbeidskosten.

Verwachte kosten idd rond de 1300, dus hoop dat het daar bij blijft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update! Na drie (lange) weken de auto kunnen ophalen en weer een blije rijder. Wat bleek; mechatronic was gereviseerd maar de garagist kreeg deze niet op de juiste druk. Daarop werd deze teruggestuurd en heeft de leverancier een nieuwe mechatronic verzonden! Zeer blij met deze manier van afhandelen, vooral omdat de verwachte kosten niet veel hoger uitvielen! Deze is ook prettiger ingeregeld en schakeld minder snel terug bij het inhalen. 

Happy end dus, afgezien van de kosten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gelukkig maar@Thomas1984 geniet van je fris schakelende DSG.
Maar wat een eindcontrole bij die revisie, hoe kun je een gereviseerd onderdeel vrijgeven zonder gedegen check op 100% werking?
 
Waar mensen werken worden soms fouten gemaakt dit soort dingen komt overal voor .

Wij hadden een tijd geleden een nieuwe tv gekocht deze ging niet eens aan .omdat ze 1 kabel waren vergeten aan te sluiten interen

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
36 minutes ago, mikerosauer said:

Waar mensen werken worden soms fouten gemaakt dit soort dingen komt overal voor .

Wij hadden een tijd geleden een nieuwe tv gekocht deze ging niet eens aan .omdat ze 1 kabel waren vergeten aan te sluiten interen

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
 

Ik snap je reactie Mike, maar ik ben het niet helemaal met je eens.

Ben jarenlang bezig geweest met kwaliteitsmanagement en het beheersen van processen en garanderen van kwaliteit. Zeker bij dit soort processen als een revisie van een auto kun je voldoende controles inbouwen om tot een 100% kwalitatief product te komen.

Ter afsluiting een nadenkertje over kwaliteit als je zegt dat 100% kwaliteit niet mogelijk is. Denk even aan een couveuse afdeling; hoeveel baby'tjes mag je laten vallen? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik snap je reactie Mike, maar ik ben het niet helemaal met je eens.
Ben jarenlang bezig geweest met kwaliteitsmanagement en het beheersen van processen en garanderen van kwaliteit. Zeker bij dit soort processen als een revisie van een auto kun je voldoende controles inbouwen om tot een 100% kwalitatief product te komen.
Ter afsluiting een nadenkertje over kwaliteit als je zegt dat 100% kwaliteit niet mogelijk is. Denk even aan een couveuse afdeling; hoeveel baby'tjes mag je laten vallen? 
 
 
Wtf is dat nu weer voor een vergelijking .....


Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik hoop niet dat ik je op één of andere manier gekwetst heb met mijn voorbeeld, anders sorry daarvoor.

 

Maar het gaat over kwaliteitsbeleving: een schroefjesfabrikant mag voor de Ikea kastjes 4 foute schroefjes leveren per 10.000

Bij vliegtuigenbouw gaat die foutcode niet op.

En op een couveuseafdeling (geen schroefjes maar lieve kleine kwetsbare baby'tjes) al helemaal niet.

Het gaat om de "kwaliteitsbeleving"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

1 hour ago, wulfke said:

Ik zou inderdaad graag hebben dat bvb een AED goed functioneert en uitvoerig is getest voor ze het ergens ophangen.

Maar denk dat we even afdwalen van de essentie van dit topic..

Inderdaad, stond te kijken van de excalatie.

 

Nog een update; auto is vannacht gestolen. Ik ben pisnijdig, heb welgeteld 3 dagen kunnen genieten van een heerlijk schakelende auto en nu is deze gejat. 

Zie mijn andere post. Mochten jullie ruimte zien om je ook daar over druk te  maken, graag! Alle hulp is welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
 
Inderdaad, stond te kijken van de excalatie.
 
Nog een update; auto is vannacht gestolen. Ik ben pisnijdig, heb welgeteld 3 dagen kunnen genieten van een heerlijk schakelende auto en nu is deze gejat. 
Zie mijn andere post. Mochten jullie ruimte zien om je ook daar over druk te  maken, graag! Alle hulp is welkom.
NEE

Verstuurd vanaf mijn SM-A920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden