Ga naar inhoud
  • 0

Welke Olie voor GTE?


koert

Vraag

Ben sinds kort eigenaar van zo'n geweldig mooie GTE en omdat ik m zo lang mogelijk ook mooi en goed wil houden vroeg ik me af welke olie t beste is voor de 1.4 tsi in de gte?Ik kan me voorstellen zo dun mogelijk ? ivm dat de motor vaak koud is en dan meteen op toeren draait? 0w30 ?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb eigenlijk ook dezelfde vraag. 

Vandaag heeft mijn GTE een olieservice gehad bij vw. 

Ze hebben er 0W30 ingedaan zag ik op de factuur.

Ik gaf aan dat er volgens mij 5W40 vw502.00 specificaties in moest.

Volgens hun was deze de juiste olie. 5W40 was te dik. Dit was volgens hun de juiste en voorgeschreven olie.

Kan dit kwaad of hebben ze gelijk? Is dit misschien veranderd?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

5W 40 hadden ze waarschijnlijk gewoon niet meer op voorraad. Nieuwe auto’s krijgen tegenwoordig allemaal 0W 30 (of 0W 20 zelfs). 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

5W40 hoort erin, elke max 15dkm of 1 jaar vervangen.

0W30 en 0W20 heeft de dealer tegenwoordig alleen nog maar in bulk, de specs die de olien hebben zijn (uiteraard) ook backwards compatible, daar zorgt VW wel voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja vind ik ook @Vdub, ze zullen wederom zeggen kan geen kwaad en is wat volgens hun erin moet. Dus ga ik niet redden ben ik bang om te eisen dat het eruit gaat. Denk je dat het kwaad kan? Ik doe normaal alle beurten zelf, maar heeft nog fabrieksgarantie. Vandaar nu via vw. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben eruit, ik gooi de olie eruit en doe zelf de juiste 5w40 erin. Heb toch nog 5 ltr staan. Half uurtje werk. De nieuwste GTE loopt op 0W20 volgens de website van kroonoil advies. Staat ook bij niet backwards compatibel bij de vw 502.00 of 407.00 specificatie. Helaas geeft de dealer niet thuis weer...toegeven dat ze fout zitten doen ze niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vreemd verhaal. Maar als de servicebeurt toch door een VW dealer is gedaan en de motor alsnog de soep in draait omdat het toch niet de juiste olie is dan zijn de kosten toch voor de dealer ? Zeker gezien je zelf ook aangaf twijfel te hebben in hun aanpak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja zou je denken...probleem is dat dit de laatste beurt is via hun. In maart loopt mijn garantie af en doe ik zowieso alles zelf daarna. Zo snel zal het niet in de soep draaien denk ik. Ik rij bijna alles electrisch dus zal niet veel slijtage zijn op korte termijn. Het zal hoe dan ook een discussie worden die niet makkelijk is en heb eigenlijk geen energie voor over. Het is een heerlijke auto, maar service kent vw niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de 0W20 is niet backwards compatibel, de 0w30 is wel 504.00 507.00 (en 503.00 en 506.01)

Ik vul al die motoren met Eurol Super Lite 5W40, die heeft overigens een hoger TBN(10,4) dan de 0W30(8,3) en 5W30(8)

Het TBN(Total Base Number) zegt iets over de snelheid waarmee de olie verzuurd, des te hoger het getal des te langer de olie in de motor goed blijft.
Ik vind het vreemd dat een LongLife(interval) Olie een lager TBN heeft dan een olie voor de vaste 15K interval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden