Ga naar inhoud
  • 0

Wat is er hier nu aan de hand met de band


martijn v o

Vraag

Wij reden al een tijdje met trillingen ik vermoedde van rechtsachter.

Gisteren bij mijn zus op bezoek (100 kilometer) en vandaag naar mijn schoonvader (60 kilometer). We zaten daar op visite en het zat me niet lekker. Ik dacht dat het lood van de velg af was gekomen. Ik heb een volwaardig reservewiel dus die er maar op gegooid. Toen zag ik dit?

 

OEPS.

6 jaar oud en 90.000 kilometer achter de kiezen. Dezelfde banden zijn voor al vervangen.

rechtsachter.

gescheurde band-1.jpg

gescheurde band-2.jpgN

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Aan welke zijde van de band was dat?

Zo... 90dkm met banden. Ik wist niet dat dat nog mogelijk was met al die zachte banden van tegenwoordig.

Trouwens, als je Petlas banden had, dan was dit niet gebeurd... de steen waar je langs reed was dan stuk ipv een scheur in de band, toch @Vdub :mrgreen:

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@maxx007at inderdaad net op tijd vervangen. Had er niet aan moeten denken dat het met 120 op de snelweg was gebeurd of op een klaverblaadje.

@Ozzy het was de binnenkant van de band. 90000 achter he, de voorbanden 60000. Maar wij rijden alleen lange stukken met de auto. Dat kun je ook zien aan de remmen die zijn in 2013 vervangen en ook nog prima. Althans de blokjes. De schijven achter moeten nu ook en de motoren denk ik ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, martijn v o zei:

@Ozzy het was de binnenkant van de band. 90000 achter he, de voorbanden 60000. Maar wij rijden alleen lange stukken met de auto. Dat kun je ook zien aan de remmen die zijn in 2013 vervangen en ook nog prima. Althans de blokjes. De schijven achter moeten nu ook en de motoren denk ik ook.

Heb je gekeken of er niet toevallig iets los lag of dat er niet iets miste? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dit ook gehad met beide voorbanden. Ook aan de binnenkant afgesleten tot het ijzer. Banden waren vrijwel nieuw. Ik dacht dat het aan mij lag omdat ik de banden tot 2.9bar had opgepomd (de sticker met bandenspanning is erg onduidelijk daarin).
Bij mij gebeurde het wel op de snelweg en verrassend genoeg kon ik veilig naar de vluchtstrook rijden. Zou dat komen door de Seal Inside ?

Ik heb Dunlop banden, welke heb jij ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb dit ook gehad met beide voorbanden. Ook aan de binnenkant afgesleten tot het ijzer. Banden waren vrijwel nieuw. Ik dacht dat het aan mij lag omdat ik de banden tot 2.9bar had opgepomd (de sticker met bandenspanning is erg onduidelijk daarin).
Bij mij gebeurde het wel op de snelweg en verrassend genoeg kon ik veilig naar de vluchtstrook rijden. Zou dat komen door de Seal Inside ?

Ik heb Dunlop banden, welke heb jij ?
Staat je uitlijning wel goed dan . Normaal horen ze gelijk matig afteslijten

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb idd nieuwe banden erop laten leggen en daarna laten uitlijnen.
Auto had ik in mei'18 gekocht en ik okt'18 waren de banden kapot. Zelf heb ik er 20.000km mee gereden (had nog 5mm profiel over).

VAG Techniek heeft de nieuwe banden ook op 2.9bar opgepompt. Nu, 35.000km verder, zijn ze nog heel. Grote kans dat het de uitlijning was.
Ze beginnen nu wel langzaam aan trillingen te vertonen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur geleden, mikerosauer zei:

Staat je uitlijning wel goed dan . Normaal horen ze gelijk matig afteslijten

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
 

Dit heeft niks te maken met slijtage,  dit is een fout in het productieproces lijkt me. 

Loopvlak laat nl gewoon los.

Zie het ook vaak bij vrachtwagens die met covers rondrijden en dat het loopvlak dan op de snelweg achterblijft. Of ouderdom van de banden zou ook nog kunnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, Dabrother zei:

Uitlijning eens laten checken na montage van goede banden, kan bijna niks anders zijn. Tenzij jij zo hard door de bochten scheurt. Succes

na 6 jaar en 90dkm uitlijning controleren? als de gemiddelde band langer dan 40dkm profiel heeft mag je je handen dichtknijpen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De uitlijning is in orde, dat heb ik een tijd geleden laten controleren en het slijtbeeld van de band geeft geen verkeerde uitlijning aan.

Of een fout in de band of teveel beladen in combinatie met te weinig bandendruk. Geeft niks we waren er op tijd bij en donderdag gaan er twee nieuwe banden onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik was zelf de bandenboer, moest alleen even een bandapparaat hebben, met de lepels van het fietsenbandplaksetje ga je het niet redden.

Ventiel was lek, heel klein beetje. Dus ik denk te lang gereden met te weinig spanning.

Gelijk maar even nagekeken voor de APK (uiteraard met een officiele APK keurmeester). De ashoes linksvoor moet vervangen worden en de rechterachterrem blijft iets hangen.

Daardoor werd de te zachte band natuurlijk ook warmer dan anders. Nou volgende week het hoesje maar vervangen en de rem gangbaar maken en dan weer een verse APK.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden