Ga naar inhoud
  • 0

Geen idee wat dit kan zijn


Tedje

Vraag

Beste forumgenoten,

Ik zit met een vreemd iets en ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn.

Afgelopen zaterdag kwamen wij terug van vakantie en toen ik de straat ik reed zag ik het al, het dak van de passat van mijn vrouw stond open? (wij zijn 2 weken weggeweest).

Gelijk maar gekeken hoe het er uitzag van binnen, en dat viel me nog enigszins mee, omdat er leren bekleding in zat is het water van de stoelen afgelopen en in het tapijt gekomen wat dus goed nat was.

De afgelopen dagen met handdoeken in de weer geweest en het wordt steeds droger....

Alles functioneerde nog prima dus mijn idee is dat de elektronica niet nat is geworden.

Gisteren heeft ze er weer mee gereden en dat gaf geen problemen gelukkig, vandaag een langere rit gemaakt en toen was er wel degelijk iets aan de hand.

De auto (1.4 TSI DSG variant uit 2012 met 175000 km) begon op de terugweg schokkerig te schakelen in stand D en wist niet welke versnelling te kiezen, als ik in de S stand rijd gaat het iets beter maar een kickdown weet de bak het echt niet meer.

Op de snelweg bromt de bak behoorlijk en lijkt hij in te houden en dan weer wat meer toeren te maken om vervolgens weer iets in te houden en dan weer toeren te maken totdat de snelheid die ik wil bereikt is.

Ik kwam erachter dat de motor in vrijloop niet boven de 4000 toeren komt en dat hij voor het stoplicht lijkt af te slaan (dat gebeurt overigens niet) omdat hij dan schokkerig loopt, ook lijkt de motor een bijgeluid te maken een soort licht jankend geluid.

Er branden overigens geen lampjes op het dashboard.

Ik weet nou niet of het de motor, de bak of een vochtprobleem is.

Is misschien ook niet makkelijk te herkennen uit dit verhaal maar misschien is er iemand die iets herkend?

Hoor het graag.

Groeten Tedje.

aangepast door Tedje
Aanpassing tekst
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
21 hours ago, Vdub said:

de bakcomputer zit in de bak..

Mocht het bij de keuzehendel nat geworden zijn dan zal die waarschijnlijk veel meer storingen geven.

Nou, vanmiddag maar even naar de VW dealer in Spijkenisse gereden om de auto uit te laten lezen maar vanwege de tuning die erop zit konden ze bepaalde zaken niet uitlezen.

Volgens de monteur lag het zeker niet aan de DSG versnellingsbak maar zijn vermoeden na een testritje was dat er overslag in een van de cilinders was.

Op de factuur staat dat de overslagherkenning vermoedelijk is uitgecodeerd door de tuning en dat er verder geen storingen waren.

Wat mij opviel was op weg naar huis (Hellevoetsluis) dat het verbruik aan de hoge kant is, ik kom niet meer boven de 1:13 uit, zal misschien met de cilinder te maken hebben die af en toe niet meedoet?

Als ik normaal / rustig optrek in D gaat alles goed maar bij de 80 voel je bij gasgeven het stotteren.

Iemand een idee?

Groeten Tedje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Vdub.

Ik heb de oorzaak gevonden, ik ben het zelf geweest denk ik☹️.

De auto loopt weer als vanouds en geen inhouden bonken oid meer.

Toen ik de auto van binnen droog heb gemaakt (ik had nog een week vakantie) heb ik ook alles maar weer eens grondig schoongemaakt van binnen, buiten en....onder de motorkap.

Ik denk dat ik toen met teveel water de motor afgespoten heb en dat er water in de bougieschachten of in het ontstekingcircuit is gekomen met de bovengenoemde problemen als gevolg.

De auto ging per dag beter lopen en gisteren was er niets meer te voelen, het verbruik was ook weer prima.

Ik heb de tuner ook gebeld en gevraagd in hoeverre hij mee ging in het verhaal dat de auto niet meer goed uit te lezen was (de overlag/misfire was overingens niet uitgelezen maar een vermoeden van de monteur) door de tuning, volgens hem was de auto zeker uit te lezen met de aangepaste software, hij nodigde mij zelfs uit om langs te komen om de auto te laten uitlezen.

Zijn advies voor de motor was om de bougies en bobines te vernieuwen, heeft dat zin nu de auto weer goed loopt, ook lees ik veel dat het inlaattraject gevoeling is voor vervuiling, zeker bij de wat langzamere rijden (mijn vrouw dus ?) de auto heeft 175000 km weg en misschien is het zinvol  om alles te vervangen en te reinigen?

Ik kwam dit op het net tegen: 

Ziet er simpel uit maar waar ga je bij een TSI die slang insteken?

Groeten Tedje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat niet uit kunnen lezen van een getunede auto is onzin.. dat er wel mensen/tuners zijn die overal storingscodes uitzetten OK maar gewoon de kabel aansluiten en uitlezen dat kan doorgaans altijd.

Bij een 1,8/2.0TSI kun je em via de mapsensoringang aansluiten maar ik denk niet dat je moet gaan hobbien met een flacon.. als er teveel in gaat dan heb je kans op waterslag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
52 minutes ago, Vdub said:

dat niet uit kunnen lezen van een getunede auto is onzin.. dat er wel mensen/tuners zijn die overal storingscodes uitzetten OK maar gewoon de kabel aansluiten en uitlezen dat kan doorgaans altijd.

Bij een 1,8/2.0TSI kun je em via de mapsensoringang aansluiten maar ik denk niet dat je moet gaan hobbien met een flacon.. als er teveel in gaat dan heb je kans op waterslag..

Ok, gaan we niet doen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 minuten geleden, Tedje zei:

Hallo Ozzy, nee, niet met hoge druk,wel met (ruim) water en ik vermoed dat dat het probleem veroorzaakt heeft.

Gr. Tedje

Een wijze man, die ergens op het industrie terrein van Vorden zit, heeft me ooit verteld dat dat niet handig is en dat je het stof beter gewoon met een doekje kan afnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
16 uren geleden, Ozzy zei:

Een wijze man, die ergens op het industrie terrein van Vorden zit, heeft me ooit verteld dat dat niet handig is en dat je het stof beter gewoon met een doekje kan afnemen.

 

knipsel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden