Ga naar inhoud
  • 0

Airco ventilator kapot


tomaat85

Vraag

Hallo, mijn airco ventilator loopt op zijn laatste benen. Hij maakt soms een geluid dat het lijkt of er een vliegtuig opstijgt. Ik denk dat het uitgelubberde lagers zijn. Weten jullie of die vervangen kan worden zonder de hele voorkomt te moeten demonteren? , met andere woorden kan het "gewoon" door hem te demonteren van bovenaf?

NB, ik ga het niet zelf doen maar in mijn garage wisten ze ook niet zeker of het veel of weinig werk is. Als het een relatief kleine klus is kan ik er nog tussen door volgende week, anders wachten tot volgend jaar...

Nog een vraagje, iemand een idee wat zo'n ding kost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
geeft die eigenlijk een fout melding als de fan kapot is?

En wanneer gaat die fan aan heb hem bij mij nog nooit zien draaien.

 

Mijn auto geeft ook geen foutmelding. De dealer heeft het mij verteld, deze kwam erachter na een servicebeurt en opnieuw vullen van de airco.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Deze gaat pas draaien bij een druk van 17 bar, en stopt wanneer de druk verlaagd is naar 14 bar.

Enkel bij ECC..(electronic climate control)

 

als ik de motor start met de ECC aan hoe lang zou ik dan moeten wachten voor die aangaat?

 

Als ik b.v. 5 km gereden heb en ik zet hem stil (motor draait stationair) dan gaat mijn clima helemaal flippen. Zou dat iets met de fan temaken kunne hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zijn die koolborstels net los te koop?

Die ff vervangen en hij draait weer als een zonnetje.

Bij mij zijn de borstels op dus vandaar ook al die foutmeldingen in mijn clima!!

 

P.s. Toch de fan kapot (vw dealer had het niet eens gemerkt waarom mijn clima zo flipte).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Deze gaat pas draaien bij een druk van 17 bar, en stopt wanneer de druk verlaagd is naar 14 bar.

Enkel bij ECC..(electronic climate control)

 

als ik de motor start met de ECC aan hoe lang zou ik dan moeten wachten voor die aangaat?

 

Als ik b.v. 5 km gereden heb en ik zet hem stil (motor draait stationair) dan gaat mijn clima helemaal flippen. Zou dat iets met de fan temaken kunne hebben?

 

Flippen is mogelijk doordat de druk niet verlaagd wordt in de condensor.

 

Hoe lang dat je moet wachten voordat de fan aanslaat kan ik niet zeggen, de druk is mede bepalend aan de omgevings temperatuur.

Bij 17 bar condensor druk, heeft het koudemiddel een condensatie temperatuur van 60 graden celsius.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey,

 

Ik heb dus hetzelfde probleem. De druk in de airco is veel te laag. Gaat hierdoor de aircoventielator niet draaien of is de ventielator kapot zodat de druk niet hoog genoeg komt te liggen?

 

Was is nu raadzaam? Eerst de airco bijvullen of de ventielator meteen vervangen?

Wat is wijs?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Wat is raadzaam en wijs!

 

Goeie raad behoeft niet duur te zijn , laat het systeem onderwerpen bij een degelijke airco specialist, dus niet zo iets als kwik shit.

De ventilator verlaagt de druk in de condensor, en zal hem echt niet gaan verhogen.

Als je ECC hebt is deze niet beveiligd voor lage druk..

 

Kort maar krachtig systeem op drukwaarde laten kontroleren, en vermeld voor die personen wat er belang bij hebben met welk systeem ze te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je fan controleren is een eitje.

 

Zet ze motor aan airco aan motorkap open.

Net achter de bestuurders koplamp zit de stekker voor de aircofan ( 2 aderige kabel).

Meet even of er 12 v op staan en je weet of de fan het moest doen.

 

Zo niet een orginele kost 180 eurie imitatie 75 eurie. Succes er mee!!

Zijn geen goedkopen dingen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je fan controleren is een eitje.

 

Zet ze motor aan airco aan motorkap open.

Net achter de bestuurders koplamp zit de stekker voor de aircofan ( 2 aderige kabel).

Meet even of er 12 v op staan en je weet of de fan het moest doen.

 

Zo niet een orginele kost 180 eurie imitatie 75 eurie. Succes er mee!!

Zijn geen goedkopen dingen!!

 

hoezo 180 euro

ik heb me nu een besteld en die kost me 200 euro met korting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je fan controleren is een eitje.

 

Zet ze motor aan airco aan motorkap open.

Net achter de bestuurders koplamp zit de stekker voor de aircofan ( 2 aderige kabel).

Meet even of er 12 v op staan en je weet of de fan het moest doen.

 

Zo niet een orginele kost 180 eurie imitatie 75 eurie. Succes er mee!!

Zijn geen goedkopen dingen!!

 

hoezo 180 euro

ik heb me nu een besteld en die kost me 200 euro met korting.

 

Sorry, BTW vergeten :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor een 2004 Passat 96Kw TDI is het bestelnummer anders nl: 8D0 959 455 R (208,15 bruto excl btw)

Het verschil zit hem in het laatste cijfer; een C of R. Dat zit hem waarschijnlijk in de vorm van de stekker. Bij mijn auto is deze ovaal.

 

Al is het toch veel makkelijker om de kabel op een makkelijk bereikbare plaats door te knippen en later weer vast te solderen. Krimpkaus eroverheen en klaar ben je. Dat scheelt weer wat werk en een hoop ergernis als je een verkeerde stekker hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb bij mijn auto geprobeerd de fan los te halen maar dat valt me vies tegen. Heeft er iemand een tip of doe ik misschien iets verkeerd?

 

Na demontage van alles wat in de weg zit heb ik het kleine schroefje via de voorkant uit de ventilator gedraaid, ik dacht nu simpel te ventilator iets rechtsom te draaien om hem los te halen. Maar dat lukt dus niet, ergens blokkeert er iets aan de onderkant. Ik krijg de ventilator zo niet los. Vergeet ik misschien iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden