Ga naar inhoud
  • 0

Accu loopt leeg, lekstroom?


gurby

Vraag

Heb 3 dagen geleden een nieuwe accu (Varta F19) geplaatst, en die zaterdag na 2 korte ritjes even aan de lader (CTEK MXS 5.0) gehangen tot ie helemaal vol zat. Een uurtje na afkoppelen lader las ik met de multimeter 12,77 volt af, dit was zaterdagochtend. Auto op slot (inclusief af fabriek alarm) en niet meer aan gezeten, zondagmiddag gaf de multimeter 12,6 volt aan. Weer op slot en niet aan gezeten. Vanochtend was het 12,44 volt en de lader er maar weer aan gehangen.

Betreft een modeljaar 2012 Seat Alhambra 2.0 TSI, inclusief af fabriek alarm en standkachel. Hebben die beide een eigen accu die defect kan zijn? We hebben al sinds we de auto hebben (nu ruim 5 jaar) gedoe met lege accu's, het is niet iets van de laatste tijd, maar nu ik een nieuwe accu heb gekocht wil ik het ook direct goed doen en de lekstroom gaan opsporen. De oude accu had nog maar 12,5 volt nadat die van de lader af kwam dus die had echt zijn capaciteit verloren.

Klopt het dat ik de minpool moet loshalen en daar de multimeter op ampere meting (max 10A) tussen moet zetten en dan kijken wat hij meet, en dan verschillende zekeringen gaan lostrekken? Wat zijn de hoofdverdachten? Die multimeter moet ik er tussen zetten zonder de stroomkring te onderbreken lijkt mij, omdat anders alle evt stroomtrekkende apparatuur weer reset?

De oplettende lezers hier zullen hebben opgemerkt dat ik recent DCC heb ingebouwd, maar dat is keurig volgens schema op originele zekering punten aangesloten en dit probleem speelt al jaren, heeft daar dus niets mee te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

0 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden