Wellicht heeft iemand hier raad bij het volgende: mijn Passat is eind maart afgeleverd op Pirelli Cinturato Plus all-season banden (DOT 0720) op de 17" Sebrings. Dit op verzoek van de leasemaatschappij (die wilden geen zomer- en winterbandenwissel meer) en mijzelf (omdat Pirelli zo ongeveer de enige is die een all-seasonband met velgrandbescherming aanbiedt).
Vanaf het begin trilde de auto lichtjes boven de 100km/h. Je voelde het een beetje in het stuur en kont, en je zag de bestuurdersstoel ook trillen. Vervelend, maar niet onoverkomelijk. Rondje balanceren zou dit wel oplossen.
Na goede ervaringen ben ik 2 weken geleden op vrijdag bij Ron van Empel in Tiel geweest, waar men inderdaad wat onbalans vond en daarnaast ook een klein beetje tape op de naaf heeft geplakt om de minime afwijking tussen velg en naaf volledig op te heffen. En inderdaad, de rit van Tiel naar Nijmegen leverde een glimlach op: getril was zo goed als verdwenen.
Echter, maandag erna op weg naar Den Haag voelde ik een soort getril/resonantie bij 110-115km/h. Eerst dacht ik dat het aan het (grove/ZOAB) wegdek lag, in combinatie met de all-seasons. Maar ook op gladder wegdek komt het voor, alleen weer niet altijd.
Dat is dus ook waar ik mijn vraagtekens zet: een onbalans lijkt me altijd voor te komen bij bepaalde snelheden, maar dat is nu dus niet. Er lijkt wat dat betreft geen peil op te trekken wanneer het optreedt.
Ik heb al het volgende geprobeerd/uitgesloten:
toerental: maakt niets uit. Ik dacht dat het wellicht de 2-cilindermodus was die ingeschakeld was, maar dat geeft hij natuurlijk aan in het dashboard en dat merk je ook echt wel
bandenspanning: gevarieerd tussen 2.1 en 2.5 bar. Ook hier geen merkbaar verschil
rijrichting van de banden: klopt
Nog niet bekeken:
misschien een loodje van het balanceren losgelaten? Zal dinsdag de wielen eens een voor een demonteren om ze ook eens lekker aan de binnenkant schoon te maken.
hoogteslag: ga ervan uit dat ze dit wel gecontroleerd hebben in Tiel, maar wellicht ook niet.
Het lijkt ook niet echt op een onbalans, eerder op een resonantie. Stuur trilt ook niet, als ik het moet omschrijven is het alsof je met je auto over zeer grof asfalt rijdt.
Klinkt iemand dit bekend in de oren, en is er wellicht een bandengoeroe onder ons/bekend waar ik eens heen zou kunnen gaan om een goede analyse te laten maken? Als er bv. hoogteslag in de banden zit heb ik dit graag op papier zodat ik hiermee naar de dealer/leasemaatschappij kan.
Vraag
Koots
Beste leden,
Wellicht heeft iemand hier raad bij het volgende: mijn Passat is eind maart afgeleverd op Pirelli Cinturato Plus all-season banden (DOT 0720) op de 17" Sebrings. Dit op verzoek van de leasemaatschappij (die wilden geen zomer- en winterbandenwissel meer) en mijzelf (omdat Pirelli zo ongeveer de enige is die een all-seasonband met velgrandbescherming aanbiedt).
Vanaf het begin trilde de auto lichtjes boven de 100km/h. Je voelde het een beetje in het stuur en kont, en je zag de bestuurdersstoel ook trillen. Vervelend, maar niet onoverkomelijk. Rondje balanceren zou dit wel oplossen.
Na goede ervaringen ben ik 2 weken geleden op vrijdag bij Ron van Empel in Tiel geweest, waar men inderdaad wat onbalans vond en daarnaast ook een klein beetje tape op de naaf heeft geplakt om de minime afwijking tussen velg en naaf volledig op te heffen. En inderdaad, de rit van Tiel naar Nijmegen leverde een glimlach op: getril was zo goed als verdwenen.
Echter, maandag erna op weg naar Den Haag voelde ik een soort getril/resonantie bij 110-115km/h. Eerst dacht ik dat het aan het (grove/ZOAB) wegdek lag, in combinatie met de all-seasons. Maar ook op gladder wegdek komt het voor, alleen weer niet altijd.
Dat is dus ook waar ik mijn vraagtekens zet: een onbalans lijkt me altijd voor te komen bij bepaalde snelheden, maar dat is nu dus niet. Er lijkt wat dat betreft geen peil op te trekken wanneer het optreedt.
Ik heb al het volgende geprobeerd/uitgesloten:
Nog niet bekeken:
Het lijkt ook niet echt op een onbalans, eerder op een resonantie. Stuur trilt ook niet, als ik het moet omschrijven is het alsof je met je auto over zeer grof asfalt rijdt.
Klinkt iemand dit bekend in de oren, en is er wellicht een bandengoeroe onder ons/bekend waar ik eens heen zou kunnen gaan om een goede analyse te laten maken? Als er bv. hoogteslag in de banden zit heb ik dit graag op papier zodat ik hiermee naar de dealer/leasemaatschappij kan.
Link naar reactie
Delen op andere sites
2 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten