Ga naar inhoud

Probleem/aandachts punten Passat 2014/2015


B3rt

Aanbevolen berichten

Ik overweeg een Passat 2.0 tdi biturbo variant aan te schaffen met DSG , de leeftijd wordt denk ik ergens rond 2014-2016.

Mijn voorkeur gaat uit naar een NL voertuig met onderhouds geschiedenis, dealer onderhouden en bij voorkeur van de 1ste of 2de eigenaar.

Nu rijd ik al een CC maar zoals gewoonlijk heeft elk model natuurlijk zijn eigen aandachtspunten.

De vraag is dus ook, welke problemen komen vaak voor of waar moet je specifiek op letten bij dit model met dit type motor en dsg bak?

Zijn het bv olie zuipers, turbo's die kapot gaan etc.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterpompen (3 stuks) worden wel eens vervangen, maar dat is meer een generiek punt voor de B8 diesels, en ik weet eigenlijk niet of dat in dezelfde mate geldt voor de BiTurbo. Daar zit toch weer een ander blok in.

En ook de bak komt niet in andere modellen voor bij de B8, dit is verreweg de sterkste bak die er is voor dit model.

Vanwege 4-motion is er wat meer mechaniek wat ook onderhouden moet worden, en dat moet dan wel allemaal netjes gebeurd zijn natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Bij start even luisteren naar de distributieriem, nu weet ik niet zeker of de bitdi daar ook last van heeft, maar de 1.6tdi 120pk, 2.0tdi 150pk en 2.0tdi 190pk hebben er wel last van. Het zou me niet verbazen als het ook bij de 2.0bitdi voorkomt. 

- De draagarmrubbers kunnen ook bij dit model een krakend/piepend geluid maken, omdat ze uitgedroogd raken.

- Ratelend geluid bij 1800-2000 toeren dat achter het dashboard vandaan komt. De airco leidingen trillen tegen elkaar aan wat het geluid veroorzaakt.

- Op lage snelheid (20km/h) bij het sturen naar links (bijvoorbeeld op een rotonde) luisteren naar een licht ratelend geluid. Als je pech hebt, komt het ook bij die motorisering voor. Op motortalk was er in ieder geval iemand die erover klaagde, wat de oorzaak is weten we nog niet. Doet die van mij ook, nog steeds niet kunnen uitvinden waarom ie dat doet. Volgens de dealer is het een producteigenschap... met muziek aan heb ik er in ieder geval geen last van.

Verder zou ik gewoon letten of alles werkt. Meestal is zo'n bitdi goed uitgerust en electronica gaat helaas wel eens stuk.

Het is trouwens geen zuinigheidswonder, maar dat zal jou niet veel uitmaken aangezien je van een 3.6fsi afkomt.

Wellicht kan @JanSL je meer over de bitdi vertellen.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx...

De diesel zal zo wie zo een stuk zuiniger zijn dan inderdaad mijn huidige 3.6, als ik de cijfertjes mag geloven gemiddeld verbruik toch een 1 op 15/17 makkelijk haalbaar is, maar zoals je zelf al aangaf, tov mijn 3.6 maakt het verbruik niet zo veel uit, haha

Maar als ik het goed begrijp zijn er geen echte grote en bekende motor/bak problemen zoals bv bij de oudere (benzine) modellen olie verbruik etc.....

Maar wil er dit keer waarschijnlijk 1 kopen met minimaal 6 tot 12 volledige maanden garantie, dus als ik problemen krijg dat ik terug kan gaan. 

Maar wil door wat onderzoek voorkomen dat ik een probleem overneem van een ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn BiTDI (05-2015) heb ik gekocht in 05-2018 met 70.000km op de teller.  Meteen een onderhoudsbeurt + DSG-beurt + Haldex-beurt gegeven (4Motion achteras).
Met moeite haal ik 1:15,3. De distributieriem heeft eeen uitzonderlijk laag interval, nl. iedere 120.000km.
Olieverbruik is juist veel lager dan mijn vorige 3C met 170pk 2.0 TDI.
Verder geen rare dingen, behalve dan dat de vele electronische opties regelmatig een software storing heeft.
Bv. storing in AdBLue systeem (gaat na 3 dagen weer weg), side-assist storing (geen sensor zicht, gaat vanzelf weer weg) enz.

Qua rijden een dijk van een auto en de hoeveelheid PK's en koppel i.c.m. 4Motion is heerlijk.
Woon in ZO Brabant. Stuur een IM als je een proefritje wilt maken :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, JanSL said:

Mijn BiTDI (05-2015) heb ik gekocht in 05-2018 met 70.000km op de teller.  Meteen een onderhoudsbeurt + DSG-beurt + Haldex-beurt gegeven (4Motion achteras).
Met moeite haal ik 1:15,3. De distributieriem heeft eeen uitzonderlijk laag interval, nl. iedere 120.000km.
Olieverbruik is juist veel lager dan mijn vorige 3C met 170pk 2.0 TDI.
Verder geen rare dingen, behalve dan dat de vele electronische opties regelmatig een software storing heeft.
Bv. storing in AdBLue systeem (gaat na 3 dagen weer weg), side-assist storing (geen sensor zicht, gaat vanzelf weer weg) enz.

Qua rijden een dijk van een auto en de hoeveelheid PK's en koppel i.c.m. 4Motion is heerlijk.
Woon in ZO Brabant. Stuur een IM als je een proefritje wilt maken :-)

 

Dat verbruik is al de helft zuiniger dan ik nu heb (haha) 1 op 10....

Je opmerking over dat olie verbruik verbaasd me klein beetje, had verwacht dat je zou zeggen: hij verbruikt geen olie...

Mijn huidige 3.6 bv verbruikt niks, zo ook mijn vorige auto (A4 2.7 tdi) verbruikte geen olie, dit had ik eigenlijk ook wel verwacht van de 2.0 tdi motoren.

Ik weet bv dat de 1.8 en 2.0 tfsi motoren er om bekend staan dat ze (vaak veel) olie verbruiken, zeker in de leeftijd van 2008-2014, daarna zou het ook opgelost zijn.

Een proefritje is altijd leuk, echter als ik tot koop over ga dan zal dit naar verwachting na de zomer vakantie zijn.

Ben nu een beetje aan het zoeken wat ik ipv de 3.6 kan nemen, dat is niet zo eenvoudig blijkt wel.

Wil eindelijk een station kopen, ben dat al jaren aan het doen en telkens koop ik toch weer een sedan. Soms mis ik wel eens de ruimte (laad vermogen), daarom dacht dit keer wordt het dus een station. Daarnaast wil ik toch een auto die een flink vermogen (vanaf ca 200pk+) heeft (zeker in vergelijk met mijn huidige 3.6, 300pk) maar dan zuiniger als ik nu rij, dus dat wordt dus een diesel.  Een diesel ook omdat ik gewoon eigenlijk te veel rijd voor bezine en dat ik een diesel toch soms lekkerder vind rijden.

Dan ben ik een grote gadget freak, zoek dus ook een auto met allerlei opties. of te wel 'bom vol' zoals je dat vaak ziet. Ik denk hier dus aan virtual cockpit, alle beschikbare assistent systemen, uit gebreide multimedia (dab+, android/apple auto/car etc etc), (half)lederen sport stoelen..  Dus 1 die eigenlijk alles heeft.....  En dan kom ik dus bij de Passat uit.

Heb gekeken naar andere modellen en merken maar die hebben niets met die eisen of de prijs is gewoon FLINK hoger, bv een Audi is vaak 10K duurder, skoda en seat hebben niets in die vermogens (met diesel)

De eis dat ik bv een NL auto wil moet ik zeer waarschijnlijk al laten vallen, alles wat ik vind tot nu toe is geimporteerd......

Wellicht iemand anders nog een ander model weet wat aan deze eisen voldoet?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olieverbruik: laat ik het zo zeggen: ik hoef er zelf nooit olie bij te doen. Weet niet wat er in de jaarlijkse onderhoudsbeurt wordt bij gedaan.

Een B8 uit 2014-2015 heeft geen Apple Carplay en een onzinnige Android koppeling. Vanaf BJ 2016 is dat al beter.
Buiten de Carplay / Android Auto moet ik héél hard nadenken welke optie er NIET opzit. Heb zelfs een station EN mijn auto is origineel NL.
Ik woon 20min rijden ten oosten van Deurne ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, JanSL zei:

Mijn BiTDI (05-2015) heb ik gekocht in 05-2018 met 70.000km op de teller.  Meteen een onderhoudsbeurt + DSG-beurt + Haldex-beurt gegeven (4Motion achteras).
Met moeite haal ik 1:15,3. De distributieriem heeft eeen uitzonderlijk laag interval, nl. iedere 120.000km.
Olieverbruik is juist veel lager dan mijn vorige 3C met 170pk 2.0 TDI.
Verder geen rare dingen, behalve dan dat de vele electronische opties regelmatig een software storing heeft.
Bv. storing in AdBLue systeem (gaat na 3 dagen weer weg), side-assist storing (geen sensor zicht, gaat vanzelf weer weg) enz.

Qua rijden een dijk van een auto en de hoeveelheid PK's en koppel i.c.m. 4Motion is heerlijk.
Woon in ZO Brabant. Stuur een IM als je een proefritje wilt maken :-)

 

Mijn auto ligt aan de andere kant van de JanSL's BiTDI :mrgreen:

Rij in een 1.6 TDI met DSG-7 (12-2015), die ik kocht in 08-2019. Dit jaar kom ik net boven de 20.000 km/jr uit, afhankelijk waar de road-trip zich naar toe laat gaan in de vakantie.
Bij doorrijden in Germania op de cruise-control doet ze ongeveer 1:18. Maar op N/A-wegen met 80/110 km/h, dan is 1:21 makkelijk te doen.

Motor is gechipt tot 150pk/330Nm, dus je komt prima mee...
Dit jaar de distributieriem met waterpomp vervangen, deze motor heeft een interval van 210.000 km.
Olieverbruik is nihil, geen druppel bij hoeven vullen. Geen last gehad van elektronische storingen, het enige irritante is dat soms Front Assist piept of ingrijpt als je in een flauwe bocht met twee rijbanen een auto rechts passeert dan snap het systeem dit niet...

Geen last van AdBlue :D, maar wel een beetje 'jaloers' op het (on)getunde vermogen van zo'n BiTDI :wub:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je al die assistentie systemen e.d. wilt hebben, dan moet je haast wel naar een bitdi kijken. Het merendeel van de Passats hier in NL zijn vrij kaal uitgerust, dit is bij de bitdi niet echt het geval voor zover ik het gezien heb. Of je kijkt naar Duitsland, daar zijn ze wat rijker uitgerust en de meeste hebben er ook direct de meeste assistentiesystemen op zitten. 

Ikzelf heb een 2.0tdi 150pk, deze is gekieteld door JD naar 206pk en 457nm koppel. Het rijd heerlijk en naar mijn idee kom ik geen vermogen te kort. Ikzelf houd van vlot optrekken/rijden. Ik haal 1 op 18 gemiddeld, als ik er langere stukken mee zou rijden, dan zou het een stuk gunstiger zijn.

@JanSL Een B8 van eind 2015, vanaf oktober geloof ik,(modeljaar 2016) heeft wel Apple Carplay.

Jaarlijkse onderhoud, is dat om de 15dkm of tot max 30dkm?

@3errors Die vreemde momenten van het Front-Assist systeem doet die van mij ook... ik wacht nog op de dag dat ie een keer gaat ingrijpen, maar dat is gelukkig nog niet voorgekomen. ?

 

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind inderdaad weinig gewone tdi's met de gewenste uitrusting, er worden diverse 2.0 bitdi's aangeboden en je hebt inderdaad gelijk wat uitvoering betreft, deze bitdi's zijn eigenlijk allemaal voorzien van alle toeters en bellen die VW bied op de passat. De gewone tdi's zijn in vergelijking erg kaal tov de bitdi's.

In Duitsland kijken is denk ik dit keer geen optie, mijn CC wil ik namelijk kunnen inruilen, daarmee valt de particulier koop eigenlijk ook weg. Ik heb geen zin om eerst mijn CC proberen te verkopen en dan pas te gaan kijken/zoeken/kopen naar een andere auto. Liefst gewoon inruilen, dat is het makkelijkste :)

Wat betreft de multimedia, de modellen die ik gezien heb hadden allemaal apple car play en android auto aan boord (Discover media is dat geloof ik), apple boeit me niets gezien ik zelf een Android telefoon heb. Maar moet zeggen, als de onboard media alles zelf al goed kan (goeie navi, media etc) dan gebruik ik waarschijnlijk toch alleen maar BT voor het handsfree bellen...

De B8 tot welk jaar lopen deze exact en is er een facelift, zo ja vanaf welk jaar?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de B8 heb je een Discover Media en een Discover Pro, het verschil is dat de Pro een grotere scherm heeft, een ingebouwde harde schijf (kaarten staan hierop ipv een SD kaart zoals bij de Discover Media), de Pro kan DVD's afspelen. Dat is het wel zo'n beetje geloof ik. 
Vanaf modeljaar 2017 (eind 2016) is het softwarematige design van de virtual cockpit vernieuwd en de discover media/pro zien er ook iets anders uit. Als je naar de foto's van de wat jongere prefacelift B8 kijkt zie je wel wat ik bedoel.

De facelift is pas recent uitgekomen. eind 2019. 

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, JanSL zei:

Regulier onderhoud is elke 30.000km.
Muziek afspelen doe ik van Spotify (high quality) en dan via BT. Werkt erg goed.

Spotify doe ik ook via BT. Lekker...

5 uren geleden, Ozzy zei:

Die vreemde momenten van het Front-Assist systeem doet die van mij ook... ik wacht nog op de dag dat ie een keer gaat ingrijpen, maar dat is gelukkig nog niet voorgekomen. ?

 

Eén keer, een auto glipt nog even voorlangs van rechts naar links terwijl ik op een voorrangsweg reed. Zonder waarschuwing een rem ingreep door het FA systeem :bash:
Schrok me de t@ring, had het gas losgelaten en mijn inschatting was dat ik niet hoefde te remmen, FA vond wat anders... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, B3rt said:

Je opmerking over dat olie verbruik verbaasd me klein beetje, had verwacht dat je zou zeggen: hij verbruikt geen olie...

Iedere motor die gebruikt wordt, verbruikt olie ?

Maar zolang je de service intervallen haalt, is dat geen kwalijke zaak lijkt me. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden