Ga naar inhoud
  • 0

Andere veren nodig bij DCC inbouw?


gurby

Vraag

Hi,

 

Ik weet dat dit niet helemaal de juiste vraag is, althans mijn auto is geen 3C maar een MJ 2012 Alhambra (Sharan) 7N 2.0 TSI, maar hier zitten wel een aantal mensen die mijn vraag kunnen beantwoorden. Van een sportline onderstel wil ik DCC schokdempers gaan inbouwen incl de sensoren en elektronica. Nu is mijn auto 15mm lager dan standaard door het sport onderstel. Codes zijn G03 en L06 vooras en 1JC en 0YF achteras, wat staat voor Sport en veer/gewichtsbereik 6.

Een DCC staat 1 cm lager dan standaard en daarmee 0,5 cm hoger dan sportline volgens mij, althans voor de Passat en dan ga ik er even vanuit dat dit voor de Sharan/Alhambra ook zo is. Ik vraag me af of ik mijn Sport veren kan blijven gebruiken of andere veren moet kopen? Als ik in de VW catalog kijk zie ik allemaal andere artikel nummers voor de veren. Is dus puur omdat de hoogte vermoedelijk 0,5 centimeter anders is? Nu heeft mijn auto voorzijde 7N0411105F en achterzijde 7N0511115L.

Bij de voorpoot kan ik alleen veren kiezen met de opties L09, L10, L11, L12, L15 en L16 terwijl ik nu met mijn sportchassis L06 veren heb. Achter zie ik wel veren voor 0YF gewichtsbereik 6, maar waarom heeft de vooras nou allemaal andere L codes, weet iemand dat?

Liefst hergebruik ik mijn huidige veren en maak ik geen extra kosten. Als ik anderen zie die zelfs verlagingsveren toepassen moet dit kunnen, of maak ik dan ergens een denkfout?

 

aangepast door gurby
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt te maken met de stugheid en de hoogte van een veer. En die zijn beide anders als je je huidige veren blijft gebruiken. DCC kan juist de stugheid van je onderstel veranderen, en door een andere (stuggere) veer te nemen zal het verschil tussen de 3 instellingen van DCC mogelijk kleiner zijn, en mogelijk ook een ander (verschoven) bereik kennen. Wellicht wordt met je huidige veren en DCC in de meest stugge stand alles wel nog stugger dan het nu al bij je is.

De hoogte is ook anders, en er zijn berichten dat dat wel werkt. De vraag is uiteindelijk wat het oplevert, en in hoeverre dat afwijkt van een DCC onderstel met DCC veren. Je zou kunnen beginnen met je huidige veren, en als dat tegenvalt kan je alsnog DCC veren plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thnx voor je uitleg. Ben ook wel van plan het allereerst met de huidige veren te gaan proberen, benieuwd hoe dat rijdt. Zolang ik er maar niks mee kapot kan maken is het altijd prima om te proberen natuurlijk. Het wordt me namelijk ook nog niet duidelijk welke VW veren ik dan zou moeten toepassen gezien de codes.

En begrijp jij die codes L09, L10, L11, L12, L15 en L16 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kwam dit tegen, is dit geen geldklopperij? In de SSP 406 staat duidelijk dat bij twee of meer foutcodes de elektr. dempers in spanningsloze safe mode gaan en functioneren zoals een normale demper. Dan kun je toch de module 14 uitvinden in je Gateway en niks aan de hand?

 

https://www.vagshop.nl/products/VW-Passat-(B7)-Passat-CC-KW-Elektronische-demping-annuleringskit-.html

aangepast door gurby
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inpreciepen is dit mogelijk het uitvinken en de zekering er uit volstaat ook. Enige voordeel van deze set is, is dat het stuurhuis nog steeds op comfort en sport en normaal kan (zeg maar drive select) hoe het ook wel genoemd wordt. Als je straks klaar bent met je retrofit zal je dit zelf ook ervaren op comfort stuurt je auto lichter en op sport stuurt hij strakker en zwaarder. Met deze set er tussen behoudt je dus wel die functie en blijft de rest foutloos. 

aangepast door Passat Rdi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wil binnenkort beginnen met DCC plaatsen. Ik zit nog even te kijken naar de aanslagrubbers die ik ga gebruiken, bij hergebruik van mijn huidge Sportfahrwerk (G03) veren, zie bijgaande tabel met wat details uit de reparatie handleiding (wielhoogte standen leeggewicht) en ETKA (benodigde aanslagrubbers per uitvoering).

Wat ik interessant vind is om te zien dat bij de sport uitvoering de auto voor en achter op dezelfde hoogte staat en bij overige staat de achterkant iets hoger.

Welke aanslagrubbers zou ik het beste kunnen gebruiken, bij hergebruik van mijn Sport veren? Die bij de sport uitvoering horen, lijkt mij? Want als ik de langere plaats die bij DCC horen, heb ik een kortere veerweg en knal ik misschien op het rubber bij te hard over een drempel ofzo? Maar met kortere rubbers, loop ik geen risico dat de schokdemper kapot gaat als hij maximaal inveert?

Of zouden de schokdempers zelf ook nog verschillende lengtes hebben, kan dat ook nog?

Op internet lees ik vrij weinig over de verschillende aanslagrubbers en icm met verlagen, ben benieuwd of mensen hier ervaringen daarmee hebben.

Eigenlijk heb ik de neiging om eerst de(10 en 5 mm) langere DCC bumpstops te monteren en dan te ervaren of ik die raak bij heftig rijgedrag en inveren, kan er dan altijd voorkiezen de kortere te plaatsen. Wat denken jullie?

 

Sharan_hoogtes.PNG

aangepast door gurby
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels DCC ingebouwd, en het werkt! Komende tijd maar eens ontdekken hoe het precies rijdt, het verschil tussen de comfort en sport zijn goed merkbaar op bv drempels maar ook bij bochten, optrekken en afremmen... en het stuur werkt zwaarder en lichter.

Dank aan mijn ongeveer-buurman Rob (@Passat Rdi) voor het meedenken in het traject en bij de VCDS config!

Paar plaatjes voor een indruk.

IMG-20200606-163339.jpg
IMG-20200612-204422.jpg
IMG-20200625-170033.jpg
IMG-20200630-153831.jpg
IMG-20200630-153954.jpg
IMG-20200703-130008.jpg
IMG-20200703-152224.jpg
IMG-20200710-131518.jpg
IMG-20200710-131528.jpg

aangepast door gurby
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden