Ga naar inhoud
  • 0

accu telkens leeg als auto 2 dagen niet gebruikt wordt, diverse electronica haperingen


davincio

Vraag

Dank allen, ik ben ermee naar de garage geweest. Accu is 2 jaar oud, Dynamo 4 jaar oud; auto is doorgemeten, er was een lekstroom van 3,0 ampere; bij het eruit halen van de radio (2 jaar geleden zelf geïnstalleerd en uiteraard 2 jaar lang geen problemen gegeven) zakte de lekstroom naar 0,7 ampere. 

Ik heb hem nu even voor de deur stil staan om te beoordelen of dit het 'niet meer starten' euvel was. 

Nieuw is nu wel dat als je de airco half vol aan hebt staan, en je wil weg rijden bij het stoplicht, dat de auto minder goed wil optrekken. Vermogen valt gewoon weg. Je kunt het gastpedaal diep intrappen maar daar ga je niet sneller door. Vraagt de airco dan teveel vermogen?

---edit 12 Mei --

 

 

Goedenavond allen, ik weet niet of de volgende problemen met elkaar samenhangen, vandaar mijn uitgebreide vraag.

Ik heb een Passat Variant 1.6 Comfortline uit 2001. Het probleem is dat de accu laatst helemaal leeg was, je probeerde te starten maar het leek wel alsof de energie met elke poging tot starten verder wegzakte. Uiteindelijk was de auto helemaal dood. Met anwb - en kabels-was het gelukt om de auto weer te laten starten, half uur rondje gereden, auto weer opgeladen.
Daarna merkten we meteen dat de auto moeilijk tot starten kwam. Je moest eigenlijk elke dag met de auto gereden hebben, anders startte de auto steeds moeilijker. Hoe langer je wachtte, hoe groter het probleem.
Daarna is de auto naar een kleine beurt gegaan: luchtfilter vervangen en olie, dat was het.
Dat was 2 weken geleden.

Nu hebben we 2 dagen niet met de auto gereden en … auto start niet meer. Je hoort als je de sleutel ronddraait nog wel het klikken, verlichting dashboard gaat aan en … dat was het. (Inmiddels weer met kabels opgeladen).

Bijzonderheden - meest recent naar ouder beschreven:

Lamp buitenwerk sluit niet goed:
Links voor heb ik gisteren bij de linker witte koplamp - was me nooit eerder opgevallen - gezien dat de buitenkant van de lamp niet niet dicht zit. Het glaswerk sluit niet helemaal aan - bij de hoek van de onderkant van de lamp en de zijkant met de andere grote witte lamp (die tegen de grille aanzit). Ik zie vuil aan de binnen/onderkant van de lamp zitten.

Raam linksachter doet het niet:
Deze week deed de linker achterraam-motor het ineens niet meer. Ik wilde naar de wasstraat, was wat aan het opruimen, checkte de ramen, en linksachter ging niet meer open.

Natte plek grond achter bijrijderstoel:
Ik had 2 weken geleden nog aan de garage gevraagd of ze naar de natte plek op de plek achter de bijrijderstoel konden kijken, en waar dit nu vandaag kwam. (Vorige zomer hadden we dit ook gehad, en toen was het een verstopte afwatering onder de auto, in een of andere slang zat heel veel vuil, dat hebben ze er toen uitgespoten met lucht). Nu was de plek weer een tijdje nat geweest. Na de auto niet zo vaak gebruikt te hebben, was het weer droog en in deze staat is de auto naar de garage gegaan, en nu zei de garage … ‘het is nu droog. Kom maar weer terug als de plek weer nat is.’

Wat ik in diverse posts heb gelezen is dat als je vloer nat wordt … onder de vloerbekleding draden lopen en dat het vocht daar electronicaproblemen kan gaan veroorzaken.

Problemen sluiten en openen deuren:
Voordat we naar de garage gingen voor de kleine beurt begonnen de deuren achter niet meer te sluiten met het indrukken van de sleutel. Het begon met linksachter, en daarna breidde dit zich uit naar links- en rechtsachter.  Rechtsvoor gaat wel ermee dicht. Vervolgens ging ook de bestuurdersdeur niet meer dicht: die moet je met de sleutel dichtdraaien.
Alle deuren gaan wel open door op de steutel op de deur open knop te drukken, behalve linksachter. Die moeten we al heel lang handmatig (via de voordeur) van binnenuit open doen.

Ik heb ook al een keer meegemaakt dat ik zelfs de achterklep met de sleutel moest dichtdraaien. Omdat het alarm afging, toen ik alle voor- en achterdeuren had dichtgedaan.

Binnenverlichting:
Ergens in deze periode hebben we een keer gemeend dat er iets vreemd was met de binnenverlichting, die stond bij het in de auto gaan zitten aan. Maar dit staat ons niet meer helder voor de geest.

Al heel veel langer geleden: bereik sleutel voor openen/dichtdoen deuren neemt steeds meer af.

—Opmerking garage - ik had door moeten vragen -
De garage heb ik wel gevraagd naar wat het zijn kan (deur links achter die je met de hand moet open doen, voor nu de sleutel bij de bestuurdersdeur omdraaien om het dicht te krijgen): die zei iets in de trant van ‘dat klinkt als een kapot slot’, en ‘ ik hoop het niet voor je, want dat kost best wat’.  Bij de overdracht van de kleine beurt is dit niet meer ter sprake gekomen.

De grote vraag:
Hoe komt het dat de accu zo leeg raakt? Wat hangt er - en in welke mate - samen, als je de lange lijst bekijkt. Wat en hoe pakken we dit slim aan? (ik heb 2 linkerhanden).

Dank alvast voor het meedenken.

Groet,

Vincent

 

 

aangepast door davincio
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Allereerst welkom  @davincio 

Ik ga even uit van een uitstekende accu.

Zijn de accupolen wel schoon, en de min kabel van de accu op de massa maakt die wel goed contact???

En controleer ook de laatstroom van de dynamo naar de accu.

Als de wagen was gestart branden de lampen toen wel goed vel, de knipperlichten knipperden die dan in de zelfde tempo???

Heb je ook alle stroom gebruikers aan gehad terwijl de motor liep???

Wat was het verschil,,,,, of was het net zoals anders.

Ps, als een mens goed zijn brein kan gebruiken en niet mis is met het lichaam kan je net als een ander dingen doen, en klusjes, maar de handen ongeoefend, en het brein heeft nog geen ervaring, begin met kleine dingen en geniet van dat je hebt gefikst, borduur op de ervaring en doe wat groter klusje, denk er goed bij na en heb vertrouwen in je zelf dat je een normaal mens bent en ook kan wat een ander kan, geniet van wat je voor elkaar krijgt, en al doende kan je van alles, die garantie kan in je geven. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als de wagen in orde is wil ik je helpen dit op te bouwen en je zult verrast zijn, en krijgt er plezier in, en het geeft je zelf vertrouwen, en je gezin zal trots op je zijn.

Haha nu zullen ze vast van je houden en trots op je zijn maar dit komt er nog eens overheen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik had ook een scala van storingen, en het bleek de steker te zijn die achter op het contactslot zit, die heb ik met goede * contactspray*  ingespoten de steker er een paar keren op de contracten heen en weer bewogen en nooit meer las gehad.

Maar dat was bij onze wagen het geval, dat hoeft niet jou probleem te zijn.

-----------------------------

Griffon contactspray 360

OMSCHRIJVING

Reiniging- en onderhoudsspray voor het reinigen en onderhouden van
elektrische contacten.

EIGENSCHAPPEN

  • · Vuil- en oxideoplossend
  • · Verbetert geleiding
  • · Voorkomt spanningsverlies
  • · Vochtverdrijvend
  • · Niet corrosief
  • · Tast metaal en synthetische materialen niet aan
  • · Met extra precisie-spuitslang
  • · In alle standen te gebruiken

TOEPASSING

Voor het reinigen en onderhouden van elektrische contacten zoals o.a.
potmeters, schuif- en sleepcontacten en regelaars

GEBRUIK

Goed schudden voor gebruik. Oppervlakken dun en gelijkmatig in sprayen.
Apparaten kunnen na circa een half uur weer in gebruik worden genomen

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/griffon_contactspray/p/360/?gclid=Cj0KCQjwncT1BRDhARIsAOQF9LnCFdqArWTjOhA8pbxdmvKM72JsGbl0aEgAd7Uxv33qquoHHUZTyPwaAgrdEALw_wcB#537

 

aangepast door J.J
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook ik heb nog steeds met een lekstroom van 0,26 amp bij m'n passat 1.8 uit bouwjaar 2000.

Ben er nog steeds niet uit hoe het komt.

Als de auto langer dan 2 dagen stil staat haal ik de minpool los.

Ben benieuwd of dit probleem bij jou is op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn kofferslot werkt niet op de afstandbediening.

De richtingaanwijzers knipperen als het slot eraf gaat 

maar knipperen niet als het slot erop gaat.

Auto is onlangs uitgelezen en gaf toen een foutmelding van het linker portierslot.

Maar dit slot gaat wel open en dicht met de afstanbediening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 minuten geleden, sluus zei:

Mijn kofferslot werkt niet op de afstandbediening.

De richtingaanwijzers knipperen als het slot eraf gaat 

maar knipperen niet als het slot erop gaat.

Auto is onlangs uitgelezen en gaf toen een foutmelding van het linker portierslot.

Maar dit slot gaat wel open en dicht met de afstanbediening.

Je koffer slot zou mee moeten gaa  op de ab. Het feit dat je knippers niet gaan bij op slot doen geeft al aan dat daar een storing is. Portier zou wel op en van slot kunnen, maar er komt geen op slit van slot signaal binnen dus kan het zijn dat het slot onder spanning blijft zoekend naar het sluit signaal. 

Zou alle sloten los koppelen en dan kijken of er nog lekstroom is. Beginnend met het linker portier slot

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien ten overvloede maar even mijn info wat ik recent heb gevonden.

Mijn auto 3bg 2002 had bijna dezelfde klachten ik kreeg mijn kofferbak niet van het slot met nog de ab nog de knop aan de bestuurderskant in mijn deur.

Na grondig onderzoek en het schema van mijn kabelboom in de auto, heb ik de accu losgehaald en ben ik gaan kijken of ik de kofferbak vanuit de stekker van de ccm direct kon openen met behulp van een los accutje. Dit werkte waardoor ik een kabelbreuk uit kon sluiten en ik zeker wist dat het slot gestuurd kon worden.

Voor ik hier aan begonnen was had ik met de computer nagezien of ik wel een ontgrendelsignaal van de knop op de klep zelf kreeg.

Dat was gelukkig het geval en dat gelde ook voor de knop in de deur.

Ik heb toen mijn ccm onder de bekleding uitgehaald en binnen op de pijnbank gelegd.

Daar bleek dat er op de printplaat veel vochtschade zat waardoor er meer kapot was dan op het eerste oog zichtbaar was.

Ik heb toen de print los in de auto gehangen en gemeten op het relais dat zou moeten sturen voor de achterklep maar dat relais wilde niks doen, kreeg wel netjes spanning maar schakelde niet.

Op de sloop een gelijkwaardigge ccm gehaald en die tijdelijk ingeprogrammeerd en toen werkte alles weer behalve het alarm.

Dus heb toen relais overgesoldeerd en nu is het weer als vanouds.

Moraal van het verhaal is dat mijn ccm meer schade had dan ik aan de buitenkant kon zien.

Probeer de ccm eens los te koppelen en kijk of je dan een groot deel van je lekstroom kwijt bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden