Ga naar inhoud
  • 0

Update B8 Halogeenverlichting


AlterEgo

Vraag

Dag,

Ik ben nu al een aantal dagen aan het rondkijken op dit forum en op internet maar een bevredigend antwoord heb ik nog niet gevonden op mijn vraag.

’Kan ik de standaard halogeen verlichting in een Passat B8 2015 updaten naar led of xenon?’ Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en me advies kunnen geven?

Dit zijn denk ik mijn opties:

1. H7 en andere lampjes vervangen door led lampjes. Maar welke? Bovendien is dit niet legaal. Kom ik dan wel door BE keuring? Welke lampjes heb ik dan überhaupt nodig?

2. Ombouw module van KITT. Kitt Er is echter weinig info te vinden op het internet over geslaagde conversies en levensduur...
 

3. Full conversion naar LED. Volgens een Duits forum is dit mogelijk. Maar mijn Duits is niet voldoende om te begrijpen wat ze zeggen. Forum link
 

Moest iemand hier meer ervaring in hebben. Bedankt om je advies te delen!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat dit type LED verlichting wel past maar dat er software matig te veel aangepast moet worden. Dit zijn n.l. de meesturende LED verlichting units en aangezien er bij een halogeen type geen meesturende functie inzit zal het waarschijnlijk ook niet eenvoudig zijn dit werkend te krijgen. Het onderstaande type is een "normale" LED lamp unit zonder meesturende functie als ik het goed heb. ( ander type lens ). Wellicht dat dit beter werkend te krijgen is.

Correct me if I am wrong.    Koplamp unit LED

 

Auto met meesturende LED verlichting 

 

22252466-7.jpg

Auto met standaard LED verlichting - de lenzen zijn totaal anders.

22590558-7.jpg

aangepast door ReneL
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ombouwen van halogeen naar OEM LED is niet zo heel simpel, het is helaas niet alleen een kwestie van koplamp eruit en koplamp weer erin. Wat je eventueel ook nog kan doen is een bericht of telefoontje naar Arjen van AC parts in Lewedorp.

https://www.acparts.nl/shop/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een upgrade naar de ‘standaard’ led zou zeker al voldoende zijn. Hoeft niet perse de meedraaiende led te zijn!

De kitjes op AliExpress schijnen plug and play te zijn. Maar waar begin je dan mee... voor hetzelfde geld branden ze door of weet ik veel.

bedankt, ik zal eens luisteren bij je contactpersoon ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In de B8 worden vier verschillende soorten koplampen geleverd. Halogeen, alles voor is dan Halogeen. Led-Low dan is alles LED en dim- en grootlicht worden dmv LED verlichting met een reflector gerealiseerd. Hetzelfde principe als bij Halogeen, alleen bevindt bij een halogeenlamp het brandpunt zich in het midden van de reflector en is daar dus ook de lichtbron gepositioneerd. En bij de Led-Low bevindt het brandpunt zich niet in het midden van de reflector maar buiten de reflector. De Led lichtbron schijnt in dit geval van boven op de reflector en als je in de koplamp kijkt zie je de led-lamp dan ook niet zitten. Wel zijn er in het midden van de reflectoren van het dim- en het grootlicht kleine ledjes gemonteerd die samen met de dagrijverlichting brandt. Het oog wil tenslotte ook wat.

Led-high is er in twee varianten en bestaat uit gelijke hardware, alleen is in de software Dynamic Light Assist (DLA) uitgezet of aangezet. Het is al even geleden dat ik het heb uitgezocht, maar DLA aanzetten in de lampen is volgens mij niet mogelijk. Nog even los van het feit dat er nog meer voor nodig is om DLA te laten werken in een auto. Led-high zijn Led projector lampen die hun lichtbeeld op de de weg projecteren mbv een lenzenstelsel. Omdat de lichtopbrengst hoger is dan Led-Low is zijn ook de SRA (koplampreinigers) verplicht. Ze draaien ook mee in de bochten (Dynamische Bochtverlichting). Dit werkt op stuuruitslag en boven een bepaalde snelheid, iets van 15km/u oid.

DLA vereist aanvullend een camera om die functie in de koplampen aan te sturen. Je kan dus een B8 met Led-high hebben zonder camera in de voorruit, dan heb je dus geen DLA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok goed overzicht geef je me daar!! Nu ben ik op de hoogte van de verschillen.

Op mijn huidige wagen die ik de deur uit doe heb ik xenon en LED dagrijverlichting. (Audi). Niet alleen geeft dit de wagen een moderne look, de lichtopbrengst is ook een stuk beter. Bij mijn vorige wagen (V50) viel dit echt tegen. Daarom dat het leuk zou zijn om mijn nieuwe 2dhandse Passat ook uit te rusten met minstens xenon of led. 

In dat opzicht lijkt mij een upgrade naar LED low reeds voldoende. Maar dit zou niet plug and play zijn... tenzij jouw ervaring anders is? 

Wel heeft Philips H7 led bulbs (ultinon). Ze zijn prijzig maar schijnen ook 8j mee te gaan. Dit zou ook een oplossing kunnen zijn. Maar overal staat dat dit niet legaal is voor op de openbare weg. Ik ben bang dat dit een negatieve keuring zou opleveren.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, bm-er said:

In de B8 worden vier verschillende soorten koplampen geleverd. Halogeen, alles voor is dan Halogeen. Led-Low dan is alles LED en dim- en grootlicht worden dmv LED verlichting met een reflector gerealiseerd. Hetzelfde principe als bij Halogeen, alleen bevindt bij een halogeenlamp het brandpunt zich in het midden van de reflector en is daar dus ook de lichtbron gepositioneerd. En bij de Led-Low bevindt het brandpunt zich niet in het midden van de reflector maar buiten de reflector. De Led lichtbron schijnt in dit geval van boven op de reflector en als je in de koplamp kijkt zie je de led-lamp dan ook niet zitten. Wel zijn er in het midden van de reflectoren van het dim- en het grootlicht kleine ledjes gemonteerd die samen met de dagrijverlichting brandt. Het oog wil tenslotte ook wat.

Led-high is er in twee varianten en bestaat uit dezelfde hardware, alleen is in de software Dynamic Light Assist (DLA) uitgezet of aangezet. Het is al even geleden dat ik het heb uitgezocht, maar DLA aanzetten in de lampen is volgens mij niet mogelijk. Nog even los van het feit dat er nog meer voor nodig is om DLA te laten werken in een auto. Led-high zijn Led projector lampen die hun lichtbeeld op de de weg projecteren mbv een lenzenstelsel. Omdat de lichtopbrengst hoger is dan Led-Low is zijn ook de SRA (koplampreinigers) verplicht. Ze draaien ook mee in de bochten (Dynamische Bochtverlichting). Dit werkt op stuuruitslag en boven een bepaalde snelheid, iets van 15km/u oid.

DLA vereist aanvullend een camera om die functie in de koplampen aan te sturen. Je kan dus een B8 met Led-high hebben zonder camera in de voorruit, dan heb je dus geen DLA.

Interessant stukje!

T viel mij op tijdens de proefrit van onze B8 met Led+ pakket, dat net als bij xenon de lampen bij het inschakelen eerst "geijkt" worden.

Zo ver ik weet hebben wij helaas geen camera, en dus ook geen DLA dan.

Dit kan ik volgend weekend verder gaan uitzoeken als we de auto hebben :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0




Wel heeft Philips H7 led bulbs (ultinon). Ze zijn prijzig maar schijnen ook 8j mee te gaan. Dit zou ook een oplossing kunnen zijn. Maar overal staat dat dit niet legaal is voor op de openbare weg. Ik ben bang dat dit een negatieve keuring zou opleveren. 


Is idd APK afkeur, als de keurmeester het ziet tenminste.
Ik heb geen idee hoe de halogeen koplampen opgebouwd zijn ivm strooilicht bij vervangen lamp voor led. Maar als het wel een mooi kichtbeeld geeft, dan gewoon een setje halogeen in de kofferbak laten. Als het nodig is kun je dan snel wisselen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

DLA heb je ook enkel met high led koplampen. 

Wel is het zo dat de camera aanwezig kan zijn voor bordenherkenning

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

update!
Zojuist ondervonden dat er toch DLA op zit! ??
Zie: https://youtu.be/1DOF-mI_WnM
 

20200318_193502.jpg

 

On 6-3-2020 at 12:26, bm-er said:

DLA vereist aanvullend een camera om die functie in de koplampen aan te sturen. Je kan dus een B8 met Led-high hebben zonder camera in de voorruit, dan heb je dus geen DLA.

Hoe herken ik deze camera?
Ik dacht niet dat ik een camera heb, maar heb dus wel DLA (zie filmpje en foto)
En zou dat dan ook betekenen dat ik verkeersbordherkenning zou kunnen inschakelen?
 

aangepast door Spiky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, Spiky said:

update!
Zojuist ondervonden dat er toch DLA op zit! ??
Zie: https://youtu.be/1DOF-mI_WnM
 

20200318_193502.jpg

 

Hoe herken ik deze camera?
Ik dacht niet dat ik een camera heb, maar heb dus wel DLA (zie filmpje en foto)
En zou dat dan ook betekenen dat ik verkeersbordherkenning zou kunnen inschakelen?
 

Ik heb precies hetzelfde, Wel High LED - dus alles LED , meedraaiend in de bochten. Maar GEEN grote camera achter de ruit dus GEEN Groot licht Assistent en Borden herkenning. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 hours ago, Spiky said:

update!
Zojuist ondervonden dat er toch DLA op zit! ??
Zie: https://youtu.be/1DOF-mI_WnM
 

20200318_193502.jpg

Dat is geen dynamic light assist. Dynamische bochtenverlichting is standaard op high LED.

Dynamic light assist is dat je grootlicht constant aanstaat zonder het tegemoetkomend verkeer te verblinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is geen dynamic light assist. Dynamische bochtenverlichting is standaard op high LED.

Dynamic light assist is dat je grootlicht constant aanstaat zonder het tegemoetkomend verkeer te verblinden.
Dank voor je toelichting!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 5-3-2020 at 21:32, AlterEgo said:

Een upgrade naar de ‘standaard’ led zou zeker al voldoende zijn. Hoeft niet perse de meedraaiende led te zijn!

 

@AlterEgo: Puur uit nieuwsgierigheid en omdat ik dezelfde wens heb als jou, ben je nog verder gekomen met het LED project? 
 

Hoor het graag. 
gr. Alex
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, Acuda said:

@AlterEgo: Puur uit nieuwsgierigheid en omdat ik dezelfde wens heb als jou, ben je nog verder gekomen met het LED project? 
 

Hoor het graag. 
gr. Alex
 

Wel, grappig verhaal eigenlijk. Ik heb dus de halogeen lampjes in de  DRL en in de mistlampen veranderd naar LED lampjes van alixpress. Na een jaartje begonnen de DRL's te slijten en heb ik af en toe eentje moeten vervangen; Dat begon me wat te frustreren. LED verlichting in de bumper, en halogeen in de gewone lampen vond ik eigenlijk op den duur ook maar niks. Ik heb dus alles weer gewijzigd naar standaard installatie, en eigenlijk kan ik het design en vormgeving in halogeen ook wel appreciëren :D Learn to love it dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
13 hours ago, AlterEgo said:

Wel, grappig verhaal eigenlijk. Ik heb dus de halogeen lampjes in de  DRL en in de mistlampen veranderd naar LED lampjes van alixpress. Na een jaartje begonnen de DRL's te slijten en heb ik af en toe eentje moeten vervangen; Dat begon me wat te frustreren. LED verlichting in de bumper, en halogeen in de gewone lampen vond ik eigenlijk op den duur ook maar niks. Ik heb dus alles weer gewijzigd naar standaard installatie, en eigenlijk kan ik het design en vormgeving in halogeen ook wel appreciëren :D Learn to love it dus. 

Dank je @AlterEgo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Allen,

Ik heb in februari een ongeval gehad met mijn Passat die de LED high heeft (zonder DLA).

Long story short: ik heb tweedehands koplampen aangeschaft en bij de hersteller geleverd.

Resultaat: rechtse koplamp: geen enkel probleem. Linker koplamp: alles werkt, maar geeft toch een fout dat dimlicht defect is en ook de bochtenverlichting het niet doet.

Raar geval: koplamp links heeft een product nummer dat bij VW niet gekend is (de wagen is na lang zoeken door de hersteller bij VW binnengedaan om na te kijken op die fout).

Uiteindelijk toch maar een nieuwe unit (zonder de sturingen, dat zijn er 3) geplaatst: alle problemen van de baan.

Je kan dus niet zomaar eender wat in de Passat vijzen en ervan uitgaan dat het werkt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden