Ga naar inhoud
  • 0

Dieselverbruik plots hoger


lonnebol

Vraag

Sinds een week of twee is het verbruik van mijn Passat (2.0 TDI BKP) met zeker een liter op de 100 km omhoog gegaan, maar vanochtend op de rit naar kantoor viel het mij echt sterk op. Ik had hier afgelopen zomer/herfst ook last van, maar op eens was het verbruik weer normaal.  Gemiddeld zo 6,3-6,5 liter/100 km. Op dit moment is het zo 7,5 liter/100 km. Dat is toch een stijging van ruim 15% en vind ik wel (lichtelijk) zorgwekkend. Ook heb ik het idee dat de auto minder goed trekt. De auto is gechipt en lekker vlot, maar het lijkt nu toch of hij er meer moeite mee heeft als ik het gas intrap.

Ik heb VCDS, dus ik kan het een en ander (rijdend) uitlezen. Ik heb nog geen foutcodes kunnen uitlezen, ga ik proberen straks te doen.

Nu heb ik al even zit googelen en ik lees tig zaken, maar wat is nu slim om te checken en in welke volgorde? Ik zou graag een soort van stappenplan/checklist willen om af te werken. De auto heeft geen roetfilter en de km-stand is nu ongeveer 345.000 km.

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

@Willem nunspeet

1:16 teken ik voor. Dat was ook wat ik normaal zo haalde. Helemaal prima!

Bandenspanning ga ik dan sowieso verhogen.

EGR is afgelopen jaar, ondanks dat de auto al vele  jaren gechipt is, ook dichtgeschreven. Alle prullaria daarvan zit nog wel gewoon op de motor. Vlak daarvoor het gasklephuis nog gereinigd. Dat was eigenlijk niet eens echt nodig; de vervuiling veel erg mee.

Hoe bedoel je reinigen van de verstuivers? Met zo'n flesje? Hoe vaak gooi jij dat erin? Ik heb altijd begrepen dat om de zoveel tijd bijvoorbeeld BP Ultimate tanken ook werkt. Zo'n flesje dieselreiniger heb ik er ongeveer een half jaar geleden ook in gehad. Maar voor het geld hoef ik het niet te laten, gooi ik het er weer eens in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je wagen een roet filter heeft is er ook een lambda sensor. Zelfs bij een diesel.
heb die van mijn cr diesel in januari laten vervangen 
Ja maar de Bkp en de Bkd hebben geen roetfilter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik iets kan meten, graag!

Maar geloof het of niet: zojuist op de terugreis naar huis een gemiddelde van 6,2! Zelfde rijstijl als gisteren en vanochtend en toen kwam ik op een gemiddelde van 7,4 ongeveer. Ik snap er niks van. Ik moet zo weer een langere rit maken, eens kijken hoe dat gaat.

Ik merkte al meeuwen dat de auto anders reed op de terugreis. Hij trok beter door. Vanochtend en de afgelopen twee weken was het in het onderste toerenbereik belabberd en moest ik terugschakelen en nu trok hij zich er lekker door.

Heel vreemd en ik ben toch echt benieuwd wat dit kan zijn, want ik denk dat het vast weer terug gaat komen.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het heeft even geduurd, maar ik heb de LMM gemeten. Daar lijkt niks vreemds mee aan de hand te zijn que waarden. Stationair is de waarde zo 450 mg/str. Bij volgas zit de waarde snel boven de 900 mg/str, precies zoals gespecificeerd.

De waarden van de verstuivers lijken mij ook niet verkeerd?

Wat is er nog meer te testen/meten?

Bandenspanning staat nu trouwens op 2,8 bar voor en achter. Geen significant verschil in verbruik.

EXCEL_N8kishTE6N.png.27c0223f3c8794940fe3765080888f0e.png

IMG_20200306_130122.thumb.jpg.a6af89c1c18117cd67f304d8814f09ee.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden