Ga naar inhoud
  • 0

Probleem uitlijnen vraag


SimonTSI

Vraag

Dag!

Ik heb een heerlijk rijdende prachtige aankoop gedaan met een Passat 2.0 TSI uit 2009. Echter, met heel erg veel issues. Ik zal on topic blijven voor het onderstel (maar er is mer aan de hand).

Twee vragen eigenlijk:

1) Het issue is: Auto trekt naar rechts. De auto kan niet uitgelijnd worden doordat een stelmogelijkheid op de achterste draagarmen helemaal vast zit. Garage krijgt het niet los en dus is advies achterdraagarmen te vervangen. Nu heb ik geen enkele aanleiding om mijn garage te wantrouwen in deze diagnose, maar toch wil even bij jullie checken of dit een bekend probleem is dat goedkoper opgelost kan worden (mijn kosten zijn voor nu al hoog genoeg met andere issues). Dat de stelbout niet loste krijgen is zou te maken hebben met de beperkte ruimte. Is er toch geen mogelijkheid de betreffende stelbout lost te draaien (behalve kruipolie)? Iemand hier ervaring mee?

2) Als de draagarmen echt vervangen moeten worden wil ik wel meteen meer zaken regelen. Dan maar dieper in de buidel tasten en meteen ook de dempers en veren achter te vervangen (auto staat op 209.xxx km). Als ik dit zou doen. Welke andere onderdelen in de achterwielophanging kan ik dan het best ook meer meenemen (als ik toch bezig ben)? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De uitlijner hier in Dokkum heeft een inductieapparaat die hij gebruikt om vastzittende delen mee los te maken.
Wanneer je rubbers nog goed zijn zou je dan wel kunnen uitlijnen nadat je je dempers goed hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 uren geleden, SimonTSI zei:

De auto kan niet uitgelijnd worden doordat een stelmogelijkheid op de achterste draagarmen helemaal vast zit. Garage krijgt het niet los en dus is advies achterdraagarmen te vervangen.

Als de draagarmen vervangen zouden worden, dan moet die bout toch ook los? Vreemde redenatie. Klinkt als: het raam gaat niet meer open, vervang maar de hele deur.

Zoals EdB6CC al aangeeft kan de bout ook met een inductieheater warm gestookt worden. Ik had afgelopen zomer hetzelfde euvel en heb een paar dagen kruipolie erop gespoten en daarna zelf los en vast weten te draaien. De rest heb ik bij het uitlijnstation laten doen. Als je rubbers verder in orde zijn, kan ook enkel de bout vervangen worden.

De bout zit zeker op een vervelende plek maar met het juiste gereedschap is deze makkelijk te vervangen. Als het om de bout van de wielvlucht gaat, gebruikt men daar een ringsleutel voor die op een ratel past. ? De bout voor de sporing is makkelijker los te halen.

Afbeeldingsresultaat voor T10179

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet in hoeverre het iets toevoegt aan dit draadje maar ik wil graag mijn bevinding mbt het uitlijnen even melden.

Toen mijn 2009 CC 1.8TSI werd uitgelijnd moest er ook iets gangbaar gemaakt worden om het juist af te kunnen stellen. Zoals ik het ervaar was dit bij @Simon TSI ook het geval.

Nadat de bouten gangbaar waren gemaakt is er iets afgesteld mbt de uitlijning. Daarvoor is echter niet de waarde gebruikt die standaard door VW wordt gebruikt maar een andere aangepast waarde. Dit schijnt beter te zijn (ik weet het niet meer precies maar kan dit te maken hebben met het voorkomen van cuppen van de achterbanden?)

Inmiddels schijnt de aangepaste waarde ook door VW gebruikt te worden.

aangepast door BlackPassat
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de antwoorden. Inductheater is zeker een optie. Dank voor de suggestie.

Ik ga komende week even naar een kennis met een brug. Gaan we de opties daar proberen. Met wat tijd en geduld kom je verder dan de garage denk ik.

Ik heb verder niks van de garage gehoord over rubbers die niet meer goed waren. De redenering is inderdaad enigszins vreemd, maar het lijkt me dat ze de het dan uitboren en de draagarm niet meer bruikbaar is.

Dat verhaal over waardes zegt me niks. Maar ik vind het hoe dan ook wel vreemd dat hij achter uitgelijnd moet worden. Wat kan er dan gebeuren dat het verspringt achter? Het zij zo. 

Dus komende week zelf proberen los te maken en dan weer laten uitlijnen. Als dat lukt dan die ik de schokbrekers en veren later (als de andere issues die een stuk pregnanter zijn, zijn opgelost)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor 90 euro op Ebay heb je 2 nieuwe draagarmen incl excentrische bouten van Mapco.
Gezien die toch op de brug gaat met een slijptol de bouten doorhalen en alles er weer fris op.
Kun je daarna weer haren vooruit mbt uitlijnen.

Ik heb deze gekocht

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.nl%2Fulk%2Fitm%2F274074615963.

Jij zal even moeten kijken op Ebay of informeren bij de verkoper of ze ook geschikt zijn voor jou Passat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de set inderdaad besteld en ben vandaag de brug op geweest. Helaas had ik minder tijd dan ik wilde, dus er is nog niks veranderd. Maar wel vooruitgang. 

Allereerst: toch fijn als je je eigen diagnose naast die van de garage kunt leggen. Dat maakt dat ik zeker niet meer terugga naar de garage voor onderhoud. Op zoek naar een ander dus. Hoewel de oplossing die de garage had de juiste was, was de uitleg niet steekhoudend. Om uit te kunnen lijnen moesten de draagarmen vervangen worden omdat de bouten muurvast zaten. Omdat die bouten ook nog eens moeilijk bereikbaar waren moest het uitgeboord worden. Dat was de uitleg. Wat ik echter direct op de brug constateerde waren totaal verteerde draagarmrubbers waardoor de draagarmen schever staan dan de toren van Pisa. En ja, het had even tijd nodig om alle vier de bouten los te krijgen, maar muurvast... en moeilijk bereikbaar...? Je kan er zeer makkelijk bij met een steeksleutel. Met een slagmoersleutel niet nee. Dertig minuten werk. Als ik daarbij optel dat de garage mij uitlijnen in rekening heeft gebracht terwijl door staat van de achterste draagarmen de auto feitelijk niet uit te lijnen is... Het klopt gewoon niet. Verder wel vriendelijke mensen hoor :) 

Excuus voor deze klaagzang. 

Anyway, er restte mij te weinig tijd om het karwij af te maken en bovendien zagen ook de buitenste draagarmrubbers er niet meer goed uit. En die zaten niet bij de set...

Klopt het dat dat deze zijn: https://www.autodoc.nl/febi-bilstein/7549136 ?

Als dat klopt, dan bestel ik die en doe ik de klus volgende week. 

Foto's: draagarm rechts, rechts, links en patient op brug. 

 

IMG_1908.jpeg

IMG_1909.jpeg

IMG_1910.jpeg

IMG_1911.thumb.jpeg.0f67e3965513cf722763094a4ecd131f.jpeg

aangepast door SimonTSI
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag Jaap, ik heb daar niks geks gezien, maar ik zal er nog eens extra goed naar kijken. De voorste stangetjes zijn wel op termijn aan vervanging toe zag ik. Maar deze twee grote onderste draagarmen lijken me heel duidelijk de boosdoeners in de wegligging. Als ik het de issues in het weggedrag daarmee oplos, is het voorlopig prima. Ik heb misschien nog bigger fish to fry met deze Passat ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update!

Ik heb zondag de draagarmen achter vervangen. Maar meteen de veren meegenomen (Febi). De Buitenste draagarmrubbers zagen er nog redelijk uit. Omdat ik niet veel tijd meer had heb ik ze niet vervangen (ik had ze wel al binnen). Ook de bovenste draagarmrubbers zagen er nog redelijk uit. Gelukkig. Zal vast wel ergens de komende 50k moeten gebeuren, maar nu even niet. 

Doordag ik de oude draagarmen met beleid met een slijptol los moest krijgen duurde de klus wel wat langer. Al met al 2 uur werk en niet ingewikkeld. Klus die je prima zelf kunt doen om kosten te besparen. Een 2-koloms brug en een hydraulische telescopische steun heb je wel nodig om de klus relatief snel te klaren.

Donderdag wordt de auto volgens afspraak uitgelijnd bij de dealer. Pluim in deze voor de dealer omdat ik 1 keer betaald heb voor 3 keer uitlijnen (3 pogingen). Je betaald immers voor resultaat en niet voor werkzaamheden. Fijn dat ze dat zo oppakken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag uitlijnen. De garage is er 3,5 uur mee bezig geweest. Drie keer uitgelijnd. Toen vonden ze dat het goed was. Ik heb er niks voor hoeven betalen. Dikke pluim daarvoor!

MAAR, ik rij weg en de auto trekt naar rechts... Een paar minuten later wil ik het volume van de radio wat hoger zetten met het stuur. Lukt niet. Alle knoppen op het stuur werken niet meer...

Met andere woorden. Ik krijg een auto terug met meer i.p.v. minder issues na 3,5 uur werk door monteurs. Morgen maar weer even contact opnemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minutes ago, dieseltje said:

Wat hebben ze in hemelsnaam aan je auto gedaan?

uitlijnen is aan de auto alleen mechanisch. Hoezo zitten ze dan aan instellingen?

Dat vraag ik me ook af. Wellicht dat ze dachten een service te verlenen door het airbaglampje weer uit te schakelen (want die brandt opeens niet meer) op een bepaalde manier waardoor ook andere instellingen zijn verschoten / naar een default / fabrieksinstelling zijn teruggegaan? Ik zal het ze morgen in ieder geval vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag gebeld. Uit het verslag van de werkplaats blijkt dat het stuur eraf is geweest. Ook dat ze een proefrit hebben gemaakt. Dinsdag gaan ze de stuurbediening fixen. Vandaag nog even een rit gemaakt om toch even te dubbelchecken of de afwijking naar rechts er is. Bij nadere constatering is het eerder zo dat het stuur gewoon verkeerd is teruggezet. Waardoor als je het stuur recht houdt, de auto inderdaad naar rechts afwijkt. Laat je het stuur los met een een paar graden insturen naar links, dan rijdt de auto rechtdoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste garage??

hier ook tussentijds even laten uitlijnen, maar stuur is er niet afgeweest. Ze zetten je stuur eerst in 0 punt en vanuit daar lijnen ze hem uit.

Maar als je stuur eraf is geweest raakt je stuurhoeksensor G85 niet in de war, ze moeten meer hebben gekloot met hun computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Beste garage
hier ook tussentijds even laten uitlijnen, maar stuur is er niet afgeweest. Ze zetten je stuur eerst in 0 punt en vanuit daar lijnen ze hem uit.
Maar als je stuur eraf is geweest raakt je stuurhoeksensor G85 niet in de war, ze moeten meer hebben gekloot met hun computer.



Klopt zeker. En heb al veel auto’s uitgelijnd en nog niet vaker problemen gehad. Maar vaak geven ze het te snel op. Em helaas zienik dat ook bij ons. En veel colega’s vragen aan mijn of ik hun auto uitlijn ach ja vindt dat alleen maar leuk. En zeker als een auto verlaagd is. Zo als de mijnenf19eff9f665b7015ac7f049dfd74273a.jpg
22b179337937b72f6ff131d42fdb4d03.jpg
En ja heb het voordeel bij de dealer te werken. En alles in het groen gekregennop het wielvucht voor dat was helaas niet beter te krijgen. En dan blijf ik er af. En dit wat net na het verlagen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update:

De auto is nu voor het eerst in mijn bezit helemaal goed uitgelijnd (a), het stuur staat recht (b) en de stuurbediening doet het weer (c). Ik heb nog niet eerder zo'n fijne rit in de auto gehad terug naar huis van de garage. 

Het is een 'mixed bag' met mijn garage. Uiteindelijk verdienen ze echt wel complimenten omdat ze wel die extra passen zetten (kosteloos voor mij) om de auto helemaal in het 'groen' te krijgen met uitlijnen. Dat het zo lang moet duren (meerdere garagebezoeken, foute diagnoses, foutjes) is de andere kant van de medaille. 

Wat was nu het probleem met uitlijnen? De uitlijnbrug/apparatuur zelf!! Uiteindelijk is mijn auto op een andere brug in een andere garage uitgelijnd (door hen geregeld in overleg met mij). Dat de stuurbediening het niet deed was domweg slordigheid. Stekkertje was de vorige keer niet na recht zetten stuur niet goed vastgezet. 

Al met al veel oponthoud voor mij als klant. Maar ik kan wel zeggen dat ze tot het gaatje zijn gegaan om het goed te regelen. Het simpele uitlijnen van mijn auto heeft hen zeker 6-8 uur gekost in drie bezoekjes. Daarbij heb ik enkel het standaardtarief voor uitlijnen betaald waarbij ze waarschijnlijk uitgaan van 1 uur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
18 minutes ago, dieseltje said:

eindgoed al goed. nu het volgende probleem taklen?

Welk probleem? ;) 

Enige probleem dat nu echt aangepakt zou moeten worden is airco weer werkend krijgen (nieuwe compressor en een leiding vervangen). Verder rij ik momenteel niet genoeg kilometers om het olieverbruik goed te meten. Op basis van de laatste 2000 km is het nihil voor zover ik dat met de oliestok kan meten. Dus veel minder dan gedacht. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Welk probleem?  
Enige probleem dat nu echt aangepakt zou moeten worden is airco weer werkend krijgen (nieuwe compressor en een leiding vervangen). Verder rij ik momenteel niet genoeg kilometers om het olieverbruik goed te meten. Op basis van de laatste 2000 km is het nihil voor zover ik dat met de oliestok kan meten. Dus veel minder dan gedacht. 
 

Dus toch een probleem


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden