Ga naar inhoud
  • 0

Laminaat voorruit zorgt voor slecht zicht


Oefening Pasaan

Vraag

Vandaag heb ik de Passat B8 opgehaald. Blij natuurlijk maar ook teleurgesteld.....

Tijdens de proefrit zag ik dat de voorruit een waas had. Dat leek een residu van iets, wellicht van een grote ruit vullende sticker. Of van een coating die de poetser had gebruikt. Het is een beetje alsof je door een plastic insteekmapje kijkt. De verkoper heeft toen toegezegd en in het contract laten opnemen dat de vooruit gereinigd dan wel gepolijst zou worden.

Vandaag bleek bij de aflevering dat het probleem niet opgelost is. De verkoper gooide het eerst op een producteigenschap maar dat is het zeker niet. Toen gaf hij aan dat het de voorruitverwarming was die je ziet. Dat kon ik meteen naar het rijk der fabelen verwijzen want in tegenstelling tot wat de verkoper beweerde zit dat er echt niet op (ik had het al in de Erwin database opgezocht natuurlijk). Of ik er niet eerst een paar weken mee kon gaan rijden om te zien of ik er aan zou wennen.....ik kan jullie vertellen dat ik nog niet 1 rit hoef te maken om te weten dat ik daar niet aan ga wennen.

Bij een keuring bij een andere VW dealer bleek dat het een probleem met de laminaatlaag tussen de verschillende glaslagen is. Dat kun je poetsen en polijsten wat je wilt, dat gaat natuurlijk niet weg.

Vervanging van de ruit is de enige optie. De verkoper bood aan om dit via de verzekering te regelen waarbij zij het eigen risico zouden betalen. Nu ben ik wel van het geven en nemen en ik gun de dealer ook wel zijn winst, maar eigenlijk is dit iets waarvan ik denk dat de dealer het gewoon op moet lossen.

Heeft iemand hier ervaring met dit probleem? Is het iets bekends?

En hoe kijken jullie tegen de geboden oplossing aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je het zwart op wit, dat de dealer het via jouw verzekering wilt regelen? Want dat is gewoon oplichting natuurlijk, en kan jou in de problemen brengen. Ze bekennen hiermee ook schuld en zeggen hiermee impliciet dat er wel wat aan de voorruit mankeert. Zij verkopen jou een auto met mankementen en er is maar één oplossing, en dat is dat zij de ruit (laten) vervangen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik snap wel waarom ze met dit voorstel komen. Maar als jezelf respecterend bedrijf moeten ze zich diep schamen. Je verzekering ( en indirect verzekerden) laten opdraaien voor hun kosten.

Dat voorstel zou ik gelijk weigeren. Ze vervangen de ruit maar volledig op eigen kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto terug inleveren als ze niet de voorruit willen vervangen. Je betaald een fortuin aan zo'n B8 en dan hoort ie ook te zijn zoals je het verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor jullie reacties! Ik heb er over nagedacht en met jullie reacties in mijn achterhoofd ga ik er toch werk van maken bij de dealer. Het voelt niet goed om dit via de verzekering te doen. Het was gewoon de afspraak met de dealer en daar moet hij zich dan maar aan houden.

Ik kreeg overigens sterk de indruk dat de nog (zeer) junior verkoper zich meer zorgen maakte over hoe hij dit bij zijn baas moest melden dan hoe hij dit voor mij op kon lossen. Ik ga desnoods wel het gesprek aan met de leidinggevende.

Ik heb nog een andere vraag. Ik laat de voorstoelen aanpassen omdat ik snel last van mijn rug krijg in de auto (niet alleen deze). Nu kan ik de stoel laten aanpassen en opnieuw bekleden bij een professioneel bedrijf. Het maakt echter nogal uit in prijs of ik de stoelen zelf uit de auto haal en ze naar het bedrijf toe breng. 

Beide voorstoelen zijn voorzien van stoelverwarming en airbags.  De Bestuurdersstoel is voorzien van elektrisch verstelbare rug en lende steun. De stoelen zelf zijn vrij eenvoudig los te halen met een paar bouten. Ik vraag mij alleen af of ik probleemloos de stekkers van de stoelen los (en weer vast uiteraard) kan maken zonder dat ik risico loop op het laten af gaan van de airbags. Iemand die mij kan adviseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De stoel stekkers kan je gewoon los halen zonder problemen. Alleen op het moment dat je het contact inschakeld zal er een fout ontstaan in de airbag module met gevolg een irritante piep in je teller. Inpreciepen geen probleem maar na terugplaatsing en alle stekkers weer verbonden houdt je deze fout en zal geresset moeten worden met vcds of een ander uitlees resset tool. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, Oefening Pasaan said:

Dank voor jullie reacties! Ik heb er over nagedacht en met jullie reacties in mijn achterhoofd ga ik er toch werk van maken bij de dealer. Het voelt niet goed om dit via de verzekering te doen. Het was gewoon de afspraak met de dealer en daar moet hij zich dan maar aan houden.

Ik kreeg overigens sterk de indruk dat de nog (zeer) junior verkoper zich meer zorgen maakte over hoe hij dit bij zijn baas moest melden dan hoe hij dit voor mij op kon lossen. Ik ga desnoods wel het gesprek aan met de leidinggevende.

In dat geval zou ik afstappen op de service manager of manager afdeling verkoop van de vestiging waar je de Passat vandaan hebt in ieder geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze week wordt de voorruit vervangen door de dealer. Ik heb uitgelegd dat mijn verzekering dit niet dekt (want verzekering zegt: wel een serieus defect, maar niet als gevolg van schade) en dat ik vanwege mijn werk absoluut geen risico neem met vage praktijken (een barst in de voorruit is snel geregeld maar dat kan ik dus niet doen). Nu wordt het dus door de dealer vervangen.

Benieuwd hoe het resultaat morgen er uit ziet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je was ze helemaal geen verklaring verschuldigd waarom je het niet doet, punt is dat ze gewoon een onethisch voorstel hebben gedaan, en meer argumentatie is dan niet aan de orde. 

Maar fijn dat het nu in orde komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag is de ruit vervangen. Helaas hebben ze een flinke kras gemaakt in de kunstof omlijsting van het raam. Dat wordt gelukkig nog vervangen.

Wat mij echter tot mijn spijt opviel is dat er nu meer motorgeluid binnendringt. Bij het wegrijden dacht ik dat het raam of de deur aan de rechterzijde niet dicht was. Of dat men wellicht vergeten was de kunststof afdekkap van de motor terug te plaatsen. Maar dit alles was niet het geval. Zelfs mijn vrouw viel het op.

Kan het zijn dat er bij het vervangen van de ruit ergens geluidsisolatie niet goed teruggeplaatst is? Of zou er wat anders aan de hand zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De ruit is hetzelfde. Maar ik heb net even in onder de motorkap gekeken en ik denk dat ik weet wat het probleem is. Er zit nog een "plaatshouder" onder het raam, die hoort daar niet meer te zitten 2 uur na reparatie (is alleen bedoeld om de net gelijmde ruit op zijn plaats te houden tijdens het drogen). Bovendien lijkt hij niet op de juiste plek te zitten maar zit hij klem tussen het raam en de carosserie. Dat geeft een extra ruimte die er niet hoort te zijn. Heel goed is het niet te zien maar ik kan het net zien zitten onder de parafaan (onderdeel 7 maar dan aan de rechterzijde).

Denk dat dat het probleem is. Nu maar hopen dat dit geen problemen met de ruit (lekkage....) gaat geven. Morgen dus weer terug naar de dealer. Ik ga er zelf niet aan zitten.

image.png.43d6099080d156eed5f753be7f2942a7.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Onderdeel nummer 7 is voor de raam op de juiste hoogte af te stellen. En kunnen er na een uur drogen tussen uit. Heb ze al vaak gebruikt en vervang geregeld voor ramen. Bij de bedrijfswagen gaan ze wat vaker kapot. En ik haal ze er altijd tussen uit voor dat de paravaan terug geplaatst wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
16 minuten geleden, Tarabass zei:

Wat een gedoe, maar wel goed gevonden. Je zou verwachten dat ze bij een ontevreden klant net wat beter hun best doen, maar dat lijkt vergane glorie..

Hoe was het zicht eigenlijk? Een stuk beter? Was dus echt een slechte ruit?

De ruit is echt veel beter. Die andere ruit had echt een probleem met het laminaat.

Ik baal enorm. Ik snap nu wel waarom ik dacht dat het raam open stond. En waarom er zoveel motorgeluid binnen kon dringen. Er zit gewoon een hele spleet tussen het raam en de carosserie. Normaliter is zo'n blokje bedoeld om te voorkomen dat de ruit naar beneden zakt tijdens het drogen. Nu zit het blokje echt klem tussen de binnenzijde van de ruit en de carosserie. Ik geef je op een briefje dat de ruit nu niet goed gelijmd zit.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden