Ga naar inhoud
  • 0

Auto houdt willekeurig in


Heatsink

Vraag

Hoi allemaal!

Ik twijfel of ik mijn vraag in het juiste forum heb geplaatst maar ik zit met het volgende.

Sinds een week of twee houdt de auto willekeurig heel even in. Dit inhouden duurt maar een fractie van een seconde maar is best hevig. Het lijkt erop alsof de voetrem even flink wordt ingedrukt ofwel de motor even vermogen verliest. Als op dat moment de cruise control en/of autohold aan staat, worden deze uitgeschakeld. De cruisecontrol laat de ingestelde snelheid verder wel gewoon zien maar de snelheid is niet meer dik gedrukt. Verder geen toeters of bellen en ik krijg ook geen waarschuwing/uitroepteken te zien i.p.v. het cruise control logo. Ook gaat het storingslampje (MIL) niet branden.

Wat mij zelf al reeds is opgevallen:

- De snelheid waarmee gereden wordt maakt niets uit. 
- Het maakt niets uit of het gaspedaal op dat moment wordt ingedrukt of niet. 
- Zo ook maakt het niets uit of de cruisecontrol en/of autohold wel of niet zijn ingeschakeld.
- Temperatuur van de motor speelt ook geen rol

De auto is inmiddels uitgelezen. Enkel in de ABS module kwamen twee foutmeldingen naar voren en wel:

- Foutcode 02839 - Wake-Up Line for Control Module Electrical Handbrake

- Foutcode 01314 - Engine Control Module

Ik heb geen idee hoelang deze foutcodes in het geheugen staan maar ik heb wel het advies op de website van Gerrit opgevolgd. Alle zekeringen in zowel de motorruimte als ook links en rechts in het dashboard zijn eruit geweest en getest met een multimeter. De zekeringkast in de motorruimte heb ik ook eruit genomen om te kijken of deze ergens geoxideerd of gesmolten is (dit is niet het geval). Ook zijn de uiteinden van de zekeringen opgeschuurd en voorzien van een beetje contactspray. Hierna zijn de foutcodes gewist en ben ik weer de auto gaan gebruiken.

Helaas vandaag weer hetzelfde euvel echter nergens foutcodes te vinden.

Waar kan ik het beste mee beginnen om de oorzaak van dit probleem op te sporen? 

Het gaat hier om een BLR motor met iets meer dan 2 ton op de teller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is alweer een tijdje gelden dat ik dit onderwerp heb geüpdatet maar ik durf heel zachtjes te zeggen dat het probleem is opgelost.

Hoe simpel het natuurlijk ook weer kan zijn. Ik heb, nadat de auto uiteindelijk vrijwel elke rit enkele keren begon in te houden, alle onderdelen van de ontsteking in kaart gebracht en ben deze na gaan lopen. Ik ben begonnen met de krukassensor. Deze heb ik even uitgenomen om te bekijken (niets bijzonders te zien) en schoongeveegd met een doekje. Deze was niet eens vies en er zat ook geen metaalslijpsel aan (deze tip las ik op een ander forum ivm krukassensor met permanente magneet). Deze weer terug geplaatst en ik ben weer wat KM's gaan rijden en verrek... het probleem is weg... Spannender werd het niet. Hij rijd weer prima en ik ben weer blij ?

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De ECU ga ik morgen bekijken. Als ik het goed heb begrepen zit relais 109 enkel bij diesels en VR6 motoren. Maar het kan geen kwaad om een kijkje te nemen of deze ook bij mij aanwezig is. Op beide vragen kom ik morgen terug.

De autohold doet het verder prima. Deze laat zich in- en uitschakelen en werkt verder naar behoren. Enkel na het inhouden wordt deze direct uitgeschakeld.

Dank voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
15 uren geleden, Vdub zei:

is de motorcomputer onder de parafaan nog droog? Relais 109 al gechecked?

Doet je autohold het wel? Gezien de andere foutmelding?

@Vdub

De ECU is droog. Ook de stekkerverbindingen zijn droog. Volgens mij heb ik geen relais 109. Bevind zich in mijn auto een soortgelijk relais met dezelfde functie als de 109?

20200209_094627.jpg.b0d2963f1e8c04f05d0dd8899c0fe868.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je reactie! Weet jij of iemand anders toevallig welk relais voor mijn brandstofpomp is?

Als ik de handleiding erop na sla dan zou deze hier moeten zitten:

image.png.8f1595977a0fd9fea639b25671b64bd8.png

Maar vreemd genoeg zit daar niets. Ik heb ook al achter de relaishouder gevoeld of deze misschien daar los ligt maar niets van dat. Ik speur zelf ook nog even verder.

5 uren geleden, Heatsink zei:

20200209_094627.jpg.b0d2963f1e8c04f05d0dd8899c0fe868.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

A4 is het hoofdstroomrelais voor een BLR

A1 -  Strombrücke
A2 -  Relais für Umwälzpumpe -J160- (100)
A3 -  Stromversorgungsrelais 2 für Motronic -J670- (167)
A4 -  Hauptrelais -J271- (100)

knipsel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt alweer! Ik heb de Low Box:

image.png.097be3d9337c180b28a767b695d96a20.png

Als ik het dus goed begrijp, is relais -J271- (458) de hoofdrelais. Deze ga ik me eens nader bekijken.

Rest me enkel nog de vraag waar het relais van de brandstofpomp zit. VCDS geeft, net als Elsawin, -J17- aan als relais en deze zou onder het dashboard links moeten zitten op plek 4. Alleen plek 7 is bezet en voor de rest zitten er ook geen lege connectors. De pomp loopt overigens wel zodra ik de deur open of via VCDS de pomp test. Het blijft zo wel spannend allemaal :-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het hoofdrelais (458) heb ik inmiddels uit elkaar gepeuterd, doorgemeten en op zijn werking gecontroleerd. Deze schakelt braaf in zodra de auto op contact gaat en nadat ik de sleutel weer uit het contact haal, schakelt deze na enkele minuten weer uit. Deze lijkt dan ook verder te functioneren. Het kan natuurlijk geen kwaad om deze toch te vervangen.

1 uur geleden, Vdub zei:

een van de 2 404-relais is die van je brandstofpomp

Ik heb dit zojuist even getest. Ik kan de auto probleemloos starten met beide 404-relais eruit. Zodra ik de deur open met beide relais eruit, hoor ik de pomp ook draaien. De ruitensproeier echter werkt dan niet meer. Deze heeft beide relais nodig om te functioneren. Ik vind het maar vreemd dat we het relais van de brandstofpomp niet kunnen vinden. ?

Tips blijven van harte welkom!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die 404's horen bij die 433 op de rail te zitten, de 404 van de relaisplaat eronder zijn idd Heckscheibenwisscher

B1 en B9 zou je nog kunnen controleren

 

B1 -  Relais für Spannungsversorgung der Kl. 15 -J329- (460)
B2 -  nicht belegt
B3 -  nicht belegt
B4 -  Relais 2 für Spannungsversorgung der Kl. 30 -J689- (449)
B5 -  Relais für beheizbare Heckscheibe -J9- (53)
B6 -  Relais für Doppeltonhorn -J4- (449)
B7 -  Relais 1 für Doppelwaschpumpe -J729- (404)
B8 -  Relais 2 für Doppelwaschpumpe -J730- (404)
B9 -  Entlastungsrelais für X-Kontakt -J59- (460)

knipsel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
30 minuten geleden, Vdub zei:

die 404's horen bij die 433 op de rail te zitten, de 404 van de relaisplaat eronder zijn idd Heckscheibenwisscher

Dat had ik dus verkeerd begrepen. Ik meende dat je die twee onderaan bedoelde. Het klopt inderdaad dat deze bovenaan op de rail horen te zitten maar daar zit niets. Ik heb dan ook achter de rail gevoeld om te kijken of deze misschien los is gekomen en daar ligt te bungelen maar helemaal niets ?

Ik zal B1 en B9 morgen eens controleren.

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Relais B1 en B9 doorgemeten en getest en beide werken prima. Eenmaal toch bezig heb ik de rest ook maar gelijk getest en ook deze werken allemaal prima.

Het relais die we dus tot nu toe niet gevonden hebben is het relais van de brandstofpomp... ? 

Kan het zijn dat ik zo'n tussen model heb waarbij dit relais elders is geplaatst?

Zou iemand aan de hand van het VIN nummer willen kijken wanneer mijn auto gebouwd is? Als ik deze op zo'n VIN decode website invoer, krijg ik de melding dat deze ongeldig is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heel erg bedankt @Vdub! Modeljaar 2006 dus. Zitten we toch goed te kijken. Blijft mij een raadsel waar het relais van de brandstofpomp zit ?

Inmiddels heb ik ook een compressietest gedaan (alle cilinders rond de 12 Bar) en kwam er zodoende achter dat er olie lekt naar bougie 2. Aangezien de pakking van de kleppendeksel pas 2,5 jaar oud is, heb ik deze opnieuw geplaatst en de boel even goed schoon gemaakt. 

Voor nu zal ik weer wat KM's gaan maken en kijken of het euvel zich heeft opgelost na al dat gefriemel. ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas! Na dik 40 KM te hebben gereden en er bijna van overtuigd te zijn dat het euvel was verholpen houd de auto weer heel even heel fel in. Tot nu toe al geprobeerd:

- Alle zekeringen zijn nagelopen, licht opgeschuurd en voorzien van een beetje contactspray
- Alle relais zijn doorgemeten (op de brandstof pomp na)
- Uitgelezen: Geen foutmeldingen
- Compressietest (Alle cilinder ronde 12 bar)
- Bougies en bobines zijn schoongemaakt
- Kleppendekselpakking lekt geen olie meer
- Connector van de brandsstofpomp los gehaald en weer vast geklikt

Ook nu weer zodra de auto in houdt, worden de cruisecontrol en autohold uitgeschakeld.

Het relais van de brandstofpomp heb ik nog steeds niet gevonden. 

Wie helpt me verder op weg! :-( 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik laat de brandstofpomp ook even voor wat het is. Ik vermoed dat daar het probleem ook niet zit. Het lijkt me niet als deze kortstondig geen spanning krijgt, dit invloed heeft op de cruise control en autohold. Enfin, ik ben nog steeds geen stap verder en het probleem is er nog steeds.

Ik dacht het probleem van een andere kant te gaan bekijken. Welke signalen schakelen de cruise control én autohold uit?

Ik zelf kom op het volgende:

- Gordel (ik krijg echter geen gong te horen en geen lichtje te zien van de gordel)
- Rempedaal
- Koppelingspedaal
- De CC hendel en de autoholdknop zelf (ik zou niet kunnen verklaren waarom beide functies door 1 van de 2 worden uitgeschakeld)

Wie weet nog wat op te noemen of heeft misschien een totaal ander idee waar het probleem zich kan bevinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@PatrickDS Dank voor het meedenken! Tot nu toe werkt deze probleemloos. Ook zijn er geen foutmeldingen opgeslagen in de remmodule. Autohold zelf werkt ook prima en bij het uitzetten van de motor of het losmaken van de gordel wordt de handrem ook naar behoren ingeschakeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@rvbeek72 Ik kan zo op het eerste oog niets vreemd zien. Alle kabels zitten netjes in hun beugels en lijken ook nergens beschadigd te zijn.

Update:

Vandaag tot twee maal toe tijdens twee verschillende ritten opnieuw het probleem dat de motor kortstondig in hield. Ik rij momenteel rond met Torque Pro welke een log bij houd van verschillende sensoren tijdens mijn ritten. Nu ben ik totaal geen held in dit soort waardes en ik zou dan ook graag jullie hulp willen vragen om mee te kijken naar beide log bestanden.

Bij logbestand 1 (trackLog-2020-feb.-26_14-22-49) trad het probleem op rond 14:25 uur.
Bij logbestand 2 (trackLog-2020-feb.-26_14-56-00) trad het probleem op rond 14:57 uur.

Vanwege de grote van beide bestanden heb ik ze in een gedeelde google map geplaatst. LINK

In beide gevallen heb ik vlug op het klokje van de auto gekeken en de tijdstippen onthouden. Ik kan er secondes naast zitten. Daarnaast loopt de klok van mijn telefoon niet exact gelijk met die van de auto.

Omdat de CSV bestanden erg onoverzichtelijk zijn in Excel, heb ik het programma Torque Log Viewer and Analyzer gedownload via onderstaande link:

https://sourceforge.net/projects/torquelogviewandanalyze/

Het ziet er met dit programma een stuk overzichtelijker uit maar ik weet niet wat nu juiste waardes zijn en wat niet. Ik hoop enorm dat iemand me verder op weg kan helpen of nog beter, de vinger op de zere plek weet te leggen.

 

Edit: In Google Spreadsheet zien de bestanden er ook overzichtelijker uit

aangepast door Heatsink
In Google Spreadsheet zien de bestanden er ook overzichtelijker uit
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden