Ga naar inhoud
  • 0

MFA & BT Module verbinding


SimonTSI

Vraag

Dag,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over mijn telefoon koppelen.

De situatie is zo: Ik heb een Passat 3c Variant uit 2009 2.0 TSI Highline. Bij aanschaf zat hier een RNS300 in met een oude Nokia BT module onder de passagierstoel en een touch adapter. 

Via de touch adapter lukte het me niet om verbinding te maken met mijn telefoon (iPhone 8). Omdat ik de RNS300 toch al niks vond heb ik een RNS510 met nieuwere BT module via MP aangeschaft. Deze heb ik inmiddels geïnstalleerd. Na wat VCDS programmering bij een bedrijfje in de buurt heb ik nu de volgende zaken werkend:

- Navigatie werkt (laatste kaart update)

- Radio werkt

- CD speler werkt

- MFA display (wit) werkt: navigatie zichtbaar, volumeknop werkt. 

Wat echter nog niet werkt: het koppelproces via Bluetooth met mijn telefoon afmaken. Het lukt me WEL om verbinding te maken. De VW ziet mijn telefoon en mijn telefoon ziet de VW. Ik kom ook via stuurbediening in het proces om de telefoon te koppelen via MFA. Echter, ik kom vast te zitten bij stap om een 'profiel' aan te maken. Daarbij geeft het MFA een pijltoets naar links weer. En dan krijg je het: ik heb nog het 'oude' stuurwiel met ronde knoppen erop. Dus geen links/rechts knoppen. 

Volgens het bedrijf waar ik was zit het probleem wellicht in verschillende protocollen van de BT module (BAP) en de MFA. Echter, hij kon nergens vinden wat het protocol van de MFA was. Mijn eigen verdenking zit op instelling in VCDS van instellen van de functies op het stuur? Of wellicht de CAN BUS interface? Of toch de kleine kabelboom van BT naar RNS510 vervangen? Hieronder noem ik de onderdelen die nu geïnstalleerd zijn. Hopelijk ziet iemand wat hier mis gaat. 

RNS 510 OEM 

VW RNS510 with LED Screen and 40GB (2014) - 1T0035680CX with the latest map 2019 V16 installed. HW-version 55 en SW-version 5238.

Can Bus Interface

Ik denk dat er een CAN BUS versie 3C0 907 530 E in zit. 

Pre 2008 has 3C0 907 530 A or C which was superseded in June 2008 by 3C0 907 530 E which was superseded by 3C0 907 530 H in February 2009 and then 3C0 907 530 L in March 2009 and then 3C0 907 530 Q in January 2010

Premium Bluetooth Module OEM

7P6035730D

Touch Adapter

Ik heb er inmiddels al uren zoekwerk in zitten en heb de oplossing nog niet gevonden, vandaar deze post. Ik hoop dat iemand mij kan helpen op dit levendige forum. Bij voorbaat dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Problem solved! Dieseltje heeft geholpen het in VCDS goed in te stellen. Heel fijn! Alles werkt (was nog even issue met cruise control. De stekker bleek niet goed te zitten...). Dus de BT telefoonverbinding werkt vlekkeloos, audio streaming via Spotify en Apple Music werkt! Heel fijn. Alleen de titels/artist van de muziek is niet zichtbaar in het display bij streamen muziek. Niet zo belangrijk verder. 

Dit was mijn eerste ervaring met dit forum. Zonder jullie was het oplossen van dit issue zeker niet zo snel met zo veel vriendelijke hulp opgelost. Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Follow-up vraag: mijn RNS510 was stabiel kwa satellieten vinden en nauwkeurigheid voor de stuurwissel. Sindsdien is het vaak 0 tot 2 satellieten en "no fix" waarbij de stuurbewegingen redelijk goed gevolgd worden maar wel constant ca 200 meter van mijn werkelijke positie. 

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe dit verholpen kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
26 minuten geleden, SimonTSI zei:

Follow-up vraag: mijn RNS510 was stabiel kwa satellieten vinden en nauwkeurigheid voor de stuurwissel. Sindsdien is het vaak 0 tot 2 satellieten en "no fix" waarbij de stuurbewegingen redelijk goed gevolgd worden maar wel constant ca 200 meter van mijn werkelijke positie. 

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe dit verholpen kan worden?

Lijkt erop dat je antenne de boosdoener is. Stuur staat los van navi, behalve stuurbediening dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
17 hours ago, dieseltje said:

Ik zou eerst een goedkope losse antenne nemen.

ff testen of dat t probleem oplost. Daarna de OEM antenne als je dat perse wilt vervangen 

Dag Alle, klopt het dat als ik deze koop (na wat speurwerk op dit forum), dat mijn navigatie er blij van wordt:

https://www.conrad.nl/p/gps-antenne-hirschmann-car-communication-gps7-fakra-bus-370696

Deze dan plaatsen op een stuk metaal onder het dashboard (tellersteun of achter handschoenenkastje)? Wat is de beste plek? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De GPS dongle van Hirshman is een prima Dongle, bij de dealer op voorraad voor 40 tientjes.
Deze dongle past mooi achter de teller en klik je zo vast dmv de magneet die in de dongle zit.
Heb er vele mogen monteren en hele goede ontvangst.

Maar ik zou eerst effe wat zaken na kijken.
1) zit de fakra goed
2) maakt de  Fakra wel goed contact  (contactdraad niet afgebroken of krom)
3) wat is er gebeurd waarom het toestel geen goede GPS meer heeft.

Bij een goede dealer helpen ze je als je de RNS los heb zitten en even een Dongle aan sluit, zo kun je kijken of het daar aan ligt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks! Ik volg jullie adviezen. Ik koop een goedkope GPS om te testen tussen de huidige situatie (stekker checken) en een andere GPS.

Ik moet zeggen dat de GPS maximaal 6 van de 9 satellieten gaf, maar gemiddeld 2/3. Was dus al niet geweldig. Zonet een ritje gemaakt en was alles weer goed. Onbetrouwbaar dus en dat wil je niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden