Ga naar inhoud
  • 0

MFA & BT Module verbinding


SimonTSI

Vraag

Dag,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over mijn telefoon koppelen.

De situatie is zo: Ik heb een Passat 3c Variant uit 2009 2.0 TSI Highline. Bij aanschaf zat hier een RNS300 in met een oude Nokia BT module onder de passagierstoel en een touch adapter. 

Via de touch adapter lukte het me niet om verbinding te maken met mijn telefoon (iPhone 8). Omdat ik de RNS300 toch al niks vond heb ik een RNS510 met nieuwere BT module via MP aangeschaft. Deze heb ik inmiddels geïnstalleerd. Na wat VCDS programmering bij een bedrijfje in de buurt heb ik nu de volgende zaken werkend:

- Navigatie werkt (laatste kaart update)

- Radio werkt

- CD speler werkt

- MFA display (wit) werkt: navigatie zichtbaar, volumeknop werkt. 

Wat echter nog niet werkt: het koppelproces via Bluetooth met mijn telefoon afmaken. Het lukt me WEL om verbinding te maken. De VW ziet mijn telefoon en mijn telefoon ziet de VW. Ik kom ook via stuurbediening in het proces om de telefoon te koppelen via MFA. Echter, ik kom vast te zitten bij stap om een 'profiel' aan te maken. Daarbij geeft het MFA een pijltoets naar links weer. En dan krijg je het: ik heb nog het 'oude' stuurwiel met ronde knoppen erop. Dus geen links/rechts knoppen. 

Volgens het bedrijf waar ik was zit het probleem wellicht in verschillende protocollen van de BT module (BAP) en de MFA. Echter, hij kon nergens vinden wat het protocol van de MFA was. Mijn eigen verdenking zit op instelling in VCDS van instellen van de functies op het stuur? Of wellicht de CAN BUS interface? Of toch de kleine kabelboom van BT naar RNS510 vervangen? Hieronder noem ik de onderdelen die nu geïnstalleerd zijn. Hopelijk ziet iemand wat hier mis gaat. 

RNS 510 OEM 

VW RNS510 with LED Screen and 40GB (2014) - 1T0035680CX with the latest map 2019 V16 installed. HW-version 55 en SW-version 5238.

Can Bus Interface

Ik denk dat er een CAN BUS versie 3C0 907 530 E in zit. 

Pre 2008 has 3C0 907 530 A or C which was superseded in June 2008 by 3C0 907 530 E which was superseded by 3C0 907 530 H in February 2009 and then 3C0 907 530 L in March 2009 and then 3C0 907 530 Q in January 2010

Premium Bluetooth Module OEM

7P6035730D

Touch Adapter

Ik heb er inmiddels al uren zoekwerk in zitten en heb de oplossing nog niet gevonden, vandaar deze post. Ik hoop dat iemand mij kan helpen op dit levendige forum. Bij voorbaat dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

lees net even terug

2009 is je bouwjaar.

affabriek een zwart/wit teller?

dan heb je overgangsmodel met stuur met 8 knoppen en bij behorende stuur elektronica.

je zult waarschijnlijk een andere stuur elektronica moeten plaatsen die volledig over het juiste protocol communiceert 

de verbinding moet in de teller gemaakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag dieseltje! Af fabriek inderdaad een zwart/wit teller. De Passat is van mei 2009, maar waarschijnlijk productie nog eind 2008 schat ik. 

Ik heb inderdaad een stuur met 8 ronde knoppen. 

Als jij het over andere stuurelektronica hebt, heb je het dan over de CAN BUS interface? Dat ik waarschijnlijk de 3C0907530Q moet zoeken en installeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee. Geen complete scan. Dat bedrijf rekende 40 euro voor 20 minuutjes VCDS. Prima verder, maar zo ver zijn we niet gekomen. Het zou handig zijn om dat eens wat uitgebreider te doen.

In de stuurkolom zit dus de steering wheel control module. Maar ik neem aan dat die erin zit geschikt is voor het stuur met de 8 ronde knoppen toch? Moet ik dan een module erin zetten die eigenlijk voor het 'nieuwere' stuur met de rechthoekige knoppen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aha! Helder. Ok. Dus ik moet of downgraden kwa BT module (of aftermarket) die toch nog met moderne telefoons kan of upgraden naar een nieuw stuurwiel? Klopt het dat dat mijn opties zijn?

Sinds vanochtend met VCDS dingen anders zijn ingesteld en ik daarna de auto een paar uur niet gebruikt heb (waarschijnlijk doet dat iets), is de radioweergave en navigatie in de MFA ook weg. Hmmm... Heeft dat met de CAN BUS te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

stuur is niet waarschijnlijk niet nodig, maar wel de stuur elektronica.
Maar het beste is om de auto even uit te lezen. Dat zou ik evt ook kunnen doen en dan kijken wat er precies in de auto zit.

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat scheelt als niet het hele stuur hoeft. Dan er wel even achterkomen welke stuurmodule er precies in moet. Ik zie dat er een hele lijst aan varianten is. 

Het zou echt geweldig zijn als jij kan helpen met uitlezen. Zeer aardig dat je dat aanbiedt. Ik maak graag een afspraak met je op een moment dat dat jou schikt. Ik zie dat je ook in Groningen woont. En als je er iets voor wilt hebben, geen probleem. 

Zie in het plaatje trouwens de stap waar ik niet verder kom in de koppeling van mijn telefoon:

 

IMG_1775.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net even bij Dieseltje langs mogen komen voor een VCDS-check. Superfijn dat dat zo snel kon en dát het kon!

Dankzij deze sessie weet ik nu wat ik nodig heb. Een nieuw stuur en een nieuwe stuurmodule. Daar ga ik dus naar op zoek. 

Toch eigenlijk wel grappig als je bedenkt dat je de BT-telefoonverbinding tot stand kan laten komen door het stuur te wisselen...

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 16-2-2020 at 20:24, SimonTSI said:

Dag Benniebenassie. Thanks! Stuur en module zijn inmiddels binnen. Stuur al opgefrist met allemaal middeltjes en deze week even kijken wanneer ik tijd heb het er allemaal in te zetten.

Als ik het goed begrijp ga je naar een lin2.0 stuurmodule en 12 knops stuur.
Vergeet niet dat na het knutselen je G85 Stuurhoeksensor weer ingeleerd moet worden, hier heb je dus weer vcds voor nodig.

Maar wat ik effe niet snap is dat je naar een 12 knops stuur moet en een bijpassende module om je telefoon te koppelen via je BT module.
Als ik het zo lees heb je een 7P6 module, bij deze module kun je gewoon via je telefoon koppelen.

aangepast door FapperCC
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi FapperCC! Dat het nog ingeregeld moet worden met VCDS is me bekend. Daar wil Dieseltje gelukkig mee helpen :)

BT module is inderdaad 7p6. Het ding bij mijn Passat is dat ie wel de witte MFA heeft. Naar ik heb begrepen had ik dan ook de koppeling met mijn telefoon kunnen afmaken met alleen een andere stuurmodule (en geen stuur), maar ik ben gewoon voor de volledige upgrade gegaan omdat ik er zin in had. Het had er ook mee te maken dat ik de juiste combo van stuurmodule en stuur in de buurt voor een goede prijs kon krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de 7P6 module kun je alleen via de telefoon koppelen als je een rode teller hebt. Er is dan geen telefoon menu in de teller 

zodra je een zwart/wit teller hebt, wordt het telefoon menu geactiveerd en moet je via het telefoonmenu bevestigen. Dat gaat alleen als je de juiste stuur module hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 16-2-2020 at 22:45, dieseltje said:

Bij de 7P6 module kun je alleen via de telefoon koppelen als je een rode teller hebt. Er is dan geen telefoon menu in de teller 

zodra je een zwart/wit teller hebt, wordt het telefoon menu geactiveerd en moet je via het telefoonmenu bevestigen. Dat gaat alleen als je de juiste stuur module hebt

3C8 modules koppel je via teller, 7P6 modules niet... die koppel je via je mobiel.
Deze kun je dan ook bedienen met je RNS510 (als je die hebt)

aangepast door FapperCC
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry Ronald, maar ook 7P6 in combinatie met zw/wt teller koppel je in de teller. Alleen als je een rode teller hebt, via de telefoon in de bt module.

Heb zelf een 7P6 module gehad bij mijn RNS510. Met rode teller en zw/wt teller 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kan staven wat dieseltje zegt puur op basis van wat ik ervaar. Ik kan de telefoon koppelen tot op zekere hoogte. De telefoon ziet de auto en de auto ziet de telefoon. De koppelpoging begint ook met de telefoon. Zodra ik op mijn telefoon de auto met BT selecteer start het proces in de teller. Ze willen elkaar ook heel graag beter leren kennen. Alleen blijft de kennismaking hangen in de stap die je hierboven ergens in een plaatje ziet. Geen enkele knop op mijn stuur met ronde knoppen brengt ons dan verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
29 minutes ago, dieseltje said:

Sorry Ronald, maar ook 7P6 in combinatie met zw/wt teller koppel je in de teller. Alleen als je een rode teller hebt, via de telefoon in de bt module.

Heb zelf een 7P6 module gehad bij mijn RNS510. Met rode teller en zw/wt teller 

Mijn mening is als volgt.

Bij een 3c8 module kun de de interface alleen koppelen als je een zwart wit teller, kleuren of 3D teller hebt.
Weergave RNS en teller beide aanwezig.

Bij een 7P6 module kun je zonder bovenstaande tellers verbinden.. zelfs met een half fiss,

Weergave RNS, Full red teller en alle andere Full Fiss tellers.

8 knops icm BT interface zonder cradkle is altijd al een probleem geweest, sterker nog... de BT interface overruled zelfs alle menu's in je teller.
Ik kan me vergissen maar heb er al vele aangesloten zo en heb beide BT interaces zelfin de auto gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog even een vraag voor als ik hopelijk morgen tijd zie om de stuurwissel te doen.

Ik heb namelijk nog nooit iets met een airbag gedaan. Het zijn gewoon stekkers zoals ook een autoradio of knoppen, maar moet ik extra voorzichtig zijn? Haal ik de accukabel los voor ik begin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden