Ga naar inhoud

Met en Zonder AdBlue?


Knocky

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb sinds kort een B8 2.0 TDI (eind 2015), met een Euro 6 motor volgens het RDW. Dus bij het verkennen van mijn nieuwe auto ben ik op zoek gegaan naar iets wat op AdBlue lijkt te duiden.
Helaas heb ik er naast de tankdop of in het motorcompartiment nergens een AdBlue bijvuldop kunnen vinden. Toen zag ik in mijn handleiding dat er 2.0 TDI motoren MET en ZONDER AdBlue zijn.

Houd dat in dat mijn auto meer uitstoot heeft? Heb ik wel een Euro 6 motor dan? Of moet ik juist blij zijn dat ik geen sjoemel software heb?
Wat zijn de voor- en nadelen? En waarom zouden ze in hetzelfde jaar twee verschillende versies van dezelfde motorconfiguratie uitbrengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je hebt een euro6 motor. Dat zijn alle diesels in de B8.

En sjoemeldiesel is van voor het B8 tijdperk. B8 zijn geen sjoemeldiesels meer. Maar ook na euro6 wordt de lat steeds hoger gelegd en is er er dus een 2.0TDI (150pk) met add-blue bijgekomen. 190pk en hoger heeft altijd add-blue gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas vanaf 2017 heb je bij een 2.0tdi 150pk een adblue tank eronder zitten.

De 190pk en Bitdi 240pk hadden dit al vanaf het begin.
Edit: Blijkbaar had de 150pk 4motion het ook vanaf het begin ?

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Oefening Pasaan zei:

Is dat vanaf begin 2017? Of pas later in 2017? Ik krijg binnenkort mijn B8 2L 150pk en ben eigenlijk wel benieuwd of hij AdBlue heeft.

Welkom op het forum, je kan hier jezelf en je wagen voorstellen Ik ben.....En ik rij.....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Oefening Pasaan said:

Is dat vanaf begin 2017? Of pas later in 2017? Ik krijg binnenkort mijn B8 2L 150pk en ben eigenlijk wel benieuwd of hij AdBlue heeft.

Begin 2017 ben ik niet zeker van, waarschijnlijk zit het er wel op. Bij een eind 2017, of te wel modeljaar 2018, zit het er sowieso op.
Zo erg is Adblue niet hoor... 1x in de 10 tot 12.000km even voor 10 euro ofzo effe het tankje vol en je kan weer door. Wel moet je ermee oppassen dat je het niet gaat uitstellen wanneer ie aangeeft dat ie (bijna) leeg is, anders sta je op een gegeven moment stil...

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ozzy40 zei:

Begin 2017 ben ik niet zeker van, waarschijnlijk zit het er wel op. Bij een eind 2017, of te wel modeljaar 2018, zit het er sowieso op.
Zo erg is Adblue niet hoor... 1x in de 10 tot 12.000km even voor 10 euro ofzo effe het tankje vol en je kan weer door. Wel moet je ermee oppassen dat je het niet gaat uitstellen wanneer ie aangeeft dat ie (bijna) leeg is, anders sta je op een gegeven moment stil...

Ik hoop eigenlijk uit milieu overwegingen juist dat het er op zit. De motor code is CRLB en ik ben her en der op internet AdBlue (pomp) onderdelen voor dit type motor tegengekomen. Daaruit zou je kunnen concluderen dat mijn Passat dat ook heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, bm-er zei:

Ja, je hebt een euro6 motor. Dat zijn alle diesels in de B8.

En sjoemeldiesel is van voor het B8 tijdperk. B8 zijn geen sjoemeldiesels meer. Maar ook na euro6 wordt de lat steeds hoger gelegd en is er er dus een 2.0TDI (150pk) met add-blue bijgekomen. 190pk en hoger heeft altijd add-blue gehad.

 

5 uren geleden, Ozzy40 zei:

Pas vanaf 2017 heb je bij een 2.0tdi 150pk een adblue tank eronder zitten.

De 190pk en Bitdi 240pk hadden dit al vanaf het begin.
Edit: Blijkbaar had de 150pk 4motion het ook vanaf het begin ?

 

Ah duidelijk. Dank je wel voor jullie antwoorden. Top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Oefening Pasaan said:

Ik hoop eigenlijk uit milieu overwegingen juist dat het er op zit. De motor code is CRLB en ik ben her en der op internet AdBlue (pomp) onderdelen voor dit type motor tegengekomen. Daaruit zou je kunnen concluderen dat mijn Passat dat ook heeft. 

Hetzelfde motor heb ik hier onder de motorkap liggen, die is weliswaar van het modeljaar 2016, die beschikt niet over SCR/Adblue. Ik heb ook even gezocht naar Adblue onderdelen voor een CRLB. Het waren enkel de 150pk versies met 4Motion van het bouwjaar 2015.

Natuurlijk kan het zo zijn dat ze dat later erbij toegevoegd hebben om het uitstoot nog iets schoner te krijgen. Of te wel, even het tank klepje open doen en kijken of je een tweede vulgat met een blauwe dopje hebt.

 

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij nader inzien bleken het Audi en VW Golf motoren te zijn met code CRLB waarvoor Adblue onderdelen op internet te vinden waren.

Mijn Passat is van modeljaar 2017 (gebouwd in maart 2017). Ik denk dat er niets anders op zit dan te wachten tot de auto afgeleverd wordt en dan inderdaad kijken naar bij het tankklepje. Zou het jammer vinden als het er niet in zit, maar het is wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Oefening Pasaan said:

Ik kon de nieuwsgierigheid niet meer onderdrukken en ben even langs de dealer gereden. Hij heeft geen adblue (helaas?).

Ben benieuwd of dat in de toekomst nog issue gaat geven met milieuzones.....

Dat betwijfel ik, vooral hier in Nederland.
Misschien dat ze in Duitsland in de steden met de strengste milieuzones ineens gaan roepen dat ze enkel diesels toelaten met een euro 6d-temp emissienorm, maar ook dat betwijfel ik...

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Oefening Pasaan zei:

Ik kon de nieuwsgierigheid niet meer onderdrukken en ben even langs de dealer gereden. Hij heeft geen adblue (helaas?).

Ben benieuwd of dat in de toekomst nog issue gaat geven met milieuzones.....

Dat hangt er vanaf hoe lang je met de auto wil doen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden