Ga naar inhoud
  • 0

Geschakelde plus tbv RNS 510 android....


Rikk

Vraag

Goedeavond heren(en dames),

Ik heb gister zo'n chinese RNS 510 Android 9.0 gekregen. Ik weet het, origineel is 100x beter, maar een gegeven paard...?!

Nu heb ik hem aangesloten met bijgeleverde kabels, canbus zit in het systeem ingebouwd. Werkt ook gewoon want radio herkent mijn handrem lampje, deur open etc.
Nu heb ik alleen 2x 12V constante voeding uit mijn Quadstekker, waardoor de radio constant aanblijft.
Weet iemand of dit via VAG-COM om te zetten is zodat ik een geschakelde plus heb of zodat mijn radio goed werkt en uit gaat als ik het contact uit zet??

Ik heb vcds via mijn werk tijdelijk mee naar huis maar krijg het niet gevonden. Internet biedt ook geen definitief antwoord..
Als backupvraag, via welke kabel kan ik het makkelijkste een geschakelde plus pakken? Via de OBD stekker?

Groet en alvast bedankt voor het meedenken!

EDIT: Betreft een Passat 3C uit 2006 zonder stuurwielbediening.

aangepast door Rikk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Via kabels kan ik niks regelen. Zie foto. Ik heb ooit ergens gelezen dat je via VCDS dan de navigatie functie of iets in die trent moest aanzetten? Maar ik krijg niks gevonden.. Ja in canbus module staat onder de long coding wel een kopje 'navigation' maar deze aan of uitvinken veranderd niks. Lijkt me misschien eerder voor een GPS antenne?

Foto:
Geel 12V constant
kleine rode in stekker  12V constant (Deze zou dus eigelijk geschakeld moeten zijn. Lijkt me toch dat dit zonder kabels te trekken op te lossen moet zijn in zo'n 3C?)
zwart massa
kleine oranje in stekker niks

IMG_5387.JPG

EDIT: Op die 2 andere oranje stond iets van 5 en 1 Volt, zal de canbus dus wel zijn?

EDIT2: op die kleine rode een geschakelde is dus de beun oplossing want de radio moet natuurlijk aangaan op canbus signaal.
En zoals in mijn eerste post al gezegd heeft de radio wel een goede verbinding met de CANBUS aangezien hij deur open en handrem geactiveerd herkent in de radio. Het lijkt mij dus dat hij de aansturing om aan/uit te gaan mist in zijn coding.

aangepast door Rikk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
41 minutes ago, Rikk said:

Via kabels kan ik niks regelen. Zie foto. Ik heb ooit ergens gelezen dat je via VCDS dan de navigatie functie of iets in die trent moest aanzetten? Maar ik krijg niks gevonden.. Ja in canbus module staat onder de long coding wel een kopje 'navigation' maar deze aan of uitvinken veranderd niks. Lijkt me misschien eerder voor een GPS antenne?

Foto:
Geel 12V constant
kleine rode in stekker  12V constant (Deze zou dus eigelijk geschakeld moeten zijn. Lijkt me toch dat dit zonder kabels te trekken op te lossen moet zijn in zo'n 3C?)
zwart massa
kleine oranje in stekker niks

IMG_5387.JPG

EDIT: Op die 2 andere oranje stond iets van 5 en 1 Volt, zal de canbus dus wel zijn?

EDIT2: op die kleine rode een geschakelde is dus de beun oplossing want de radio moet natuurlijk aangaan op canbus signaal.
En zoals in mijn eerste post al gezegd heeft de radio wel een goede verbinding met de CANBUS aangezien hij deur open en handrem geactiveerd herkent in de radio. Het lijkt mij dus dat hij de aansturing om aan/uit te gaan mist in zijn coding.

Het schakelen gebeurt op basis van het feit dat de auto en originele radio met elkaar kunnen communiceren. De software laat dan het schakelen van de plus toe. Zonder die communicatie werkt dat gewoon niet. Dan zijn er verschillende manieren om dat te omzeilen. Welke ik overigens niet ken. Maar een makkelijke manier is dan toch gewoon ouderwets "doorlussen" en ergens anders een geschakelde plus vandaan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja frapant dit. Ik was er eigelijk wel klaar mee. Eventjes sigarette aansluiting los, multimeter erop, middelste bruin/zwart geschakelde plus. Starte op en contact 12v, sleutel eruit 0V.

kabeltje naar die kleine rode draad getrokken, werkte prima 1e 3 keer. Nu blijft ie weer aan. Hoe dan? 12V op sigarette blijft nu ook staan, alle ramen deuren dicht en op slot = 12V..... Of zit er een super lange timer op voordat die uitgaat als hij merkt dat er een apparaat aan die 12V hangt?

edit: 

meten is weten toch? Die verekte radio stuurt zelf 12v terug over de geschakelde draad naar aansteker haha. Is dat een instelling dat iemand weet? Soort coming home functie ofzo?

 

 

aangepast door Rikk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat voor gateway heb je er nu? Waarschijnlijk moet je die upgrade naar een hogere versie zodat de radio het rust singaal herkend over de canbus. M'n zwager had dit ook met een cloon. Hij had een c type na het wisselen naar een L versie schakekde de radio gewoon met contact aan en uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 minutes ago, Passat Rdi said:

Wat voor gateway heb je er nu? Waarschijnlijk moet je die upgrade naar een hogere versie zodat de radio het rust singaal herkend over de canbus. M'n zwager had dit ook met een cloon. Hij had een c type na het wisselen naar een L versie schakekde de radio gewoon met contact aan en uit. 

Wat bedoel je daar precies mee? Een software update vd canbus module? Kan je daar gewoon voor bij de dealer terecht? Gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minutes ago, dieseltje said:

Er hoort een canbus decoder bij de radio te zitten. Die zorgt voor aan/uit etc 

een klein zwart of bruin kastje

verder moet inde gateway 56 of 37 aangezet worden. Dan moet alles werken.

zo niet is de radio stuk of incompleet 

Die decoder zit schijnbaar in de radio; nogmaals anders kan hij ook niet detecteren als er bijv een deur open staan. Dit werkt gewoon.

Welke opties zijn die 56 of 37? Je bedoeld in de can gateway onder longcoding toch? Ben nog een soort van amateur met de vagcom dus excuses voor alle vragen. Ben me nu al heel de avond in aan het lezen in de verschillende verhalen met RNS ellende, accu leeg enzo. Geld dit net zo goed voor die klonen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 20-12-2019 at 11:15, dieseltje said:

56 is radio

of anders 37 is navigatie

Geprobeerd maar werkt niet. Heb ze beide aangezet...?
Zoals ik het begrijp komt dat dus waarschijnlijk door mijn huidige cangateway?
Nummer wat ik heb is 3C0907530 C, in de KB van Marco456 staat dat RNS 510 niet samengaat met gateways C of lager. Alles vanaf  E of hoger (K uitgezonderd) volstaat dus schijnbaar. Ik kan me goed voorstellen dat dat voor zo'n kloon hetzelfde geld omdat die gateway simpelweg niet het signaal doorstuurt om aan/uit te gaan?



Wou net even lekker in het bos wandelen met de kleine, radio start gewoon goed op toen ik aanreed. Eenmaal in het bos auto van contact af maar blijft weer aanstaan. Had de multimeter nog bij de hand en radio had ik nog los liggen. Geschakelde plus los gegooid en radio blijft aan. Als ik aan radio zijde op de geschakelde meet dan staat daar 12V op. Klopt dus voor geen meter. De geschakelde is tevens ook de 'hoofdvoeding', de constante alleen om zenders e.d. te onthouden toch? Deze rode draad lijkt me ook niet echt toereikend (zie plaatje paar posts hierboven) om van een goede voeding te voorzien. Ik denk echt dat deze radio alleen goed kan/wil werken als hij gewoon netjes via CAN geschakeld word.

De radio kwam nieuw uit de doos en terugkoppeling leverancier word ik ook niet wijzer van.
Ik wil dus proberen mijn gateway te vervangen als jullie dat ook zien zitten of je moet nog met een andere optie op de proppen komen.

Voor de zekerheid: Ik kan in principe elke gateway gebruiken zolang de nummers maar matchen alleen de laatste letter E F G H I J L < is? Ook al zou deze uit een andere type/uitvoering auto komen? Station/sedan/diesel/benzine etc?
Het komt er toch alleen op neer dat ik moet zorgen dat de codering weer klopt. Eventjes foto maken van alle schermpjes en alles weer opnieuw aan/uitvinken in de nieuwe module (inclusief die 37-navigatie en 56-radio)

Allen alvast bedankt voor het meedenken!

EDIT: heeft er iemand nog een matchende gateway liggen in omgeving Helmond/Eindhoven?
EDIT2:
Op VWAudioforum.co.uk vond ik deze reactie ook nog onder een gateway topic;

Android units need to have an uprated CANbus module suffix letter "F" or later     Kan iemand dit bevestigen?

aangepast door Rikk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ligt niet aan je gateway

is puur je radio. De klonen zijn in principe gewoon radio’s die een constante en geschakelde plus nodig hebben. De canbus converter zorgt ervoor dat de radio aan/uit gaat

gaat je knop verlichting ook aan/uit met de verlichting van de auto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zeg toch gewoon de gateway vervangen. Voor een E of hoger. Deze moet je wel weer even goed zetten met vcds aan de hand van je oude code en dan extra 56 aanmelden. 

aangepast door Passat Rdi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
19 hours ago, dieseltje said:

Op de foto van de kabelboom zit een klein zwart stekkertje met rood oranje?

welke pinnen van de quadlock komt die vandaan?

 

Geel (constant) zit in Quadlock op plek 15 (rood geel 1van hoek af)
Rood zit in Quadlock op plek 16 (rood geel op hoek)
Oranje zit in Quadlock op plek 14 (loos aan auto zijde)


Ik heb helaas niemand in mijn omgeving waarvan ik weet dat ze een RNS 510 hebben die origineel zit aangesloten.
Valt me ook op dat hij de ene keer wel 'deur open' herkent en de andere keer niet... Zelfde geld voor de radio verlichting (illuminatie), dan zou je toch aan een CAN communicatie probleem denken.

Dus ik ga dan denk ik toch maar de gateway vervangen en dan weer proberen. https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/onderdeelnummer/3c0907530/onderdeel/gateway-module/onderdeelid/9878073/ Dit zou dan toch de goede zijn??

Dat omreken tooltje krijg ik niet meer gevonden, link werkt niet meer. Heeft iemand deze nog thuis? 

IMG_5412.JPG

aangepast door Rikk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedeochtend,

Radio werkt !
Ik heb afgelopen dinsdag een gebruikte gateway module gehaald  (€35,- / Golf 5 automaat 2009 dacht ik) en ingebouwd. Een paar dagen geprobeerd en blijft goed functioneren.
Via bovenstaand excell bestand kon ik de codering helaas niet overzetten, dit klopte niet voor mijn 3C. Dus dan maar in de oude gateway van alle opties een foto genomen en daarna opnieuw aangevinkt in de nieuwe module. Uiteraard radio (56) ook aangezet. Daarbij heb ik de iso stekker weer teruggebracht naar normaal want de geschakelde plus had ik niet meer nodig. Toen bleef de radio nog steeds aan staan en heb ik volgens de handleiding het zwarte stekkertje (rode constante plus) losgekoppeld. Radio daarna gereset en nu werkt alles perfect. 
Radio herkent de complete auto en gaat mooi aan en uit.

Deze kloons hebben dus alleen maar de constante gele plus nodig als ze door CAN worden aangestuurd.
Ingebouwde module: 3C0 907 530 H.

Iedereen bedankt voor het meedenken en alvast een goede jaarwisseling gewenst!

aangepast door Rikk
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden