Ga naar inhoud

Fijnstofbelasting


lonnebol

Aanbevolen berichten

Zijn er mensen die ook al de brief van de belastingdienst hebben gekregen over een extra toeslag op de motorrijtuigenbelasting voor extra vervuilende diesels?

 

Ik walg ervan. Van de ene op de andere dag word je als een soort crimineel weggezet. Ik heb de auto gekocht destijds met het oog deze op te rijden. Dat lijkt mij ook al goed voor het milieu.

Met deze maatregel wordt je auto in één klap niks meer waard. Dus én meer belasting betalen én de auto aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen. Een enigszins adequate oplossing zou zijn al deze auto’s op te kopen, want waar moet ik met deze maatregel nog het geld voor een andere auto vandaan halen (welke waarschijnlijk over een aantal jaar ook niet meer mag, want we moeten elektrisch gaan rijden).

 

Echt pure frustratie dit! Bovenop op het verlagen van de maximumsnelheid. Daar zou de overheid in kunnen compenseren met een lagere wegenbelasting.

 

Ik moest even mijn frustratie krijgt

 

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, dieseltje said:

betreft wagens zonder fabrieksroetfilter

Gaat u fijnstoftoeslag betalen?

U betaalt fijnstoftoeslag in deze situaties:

  • De fijnstofuitstoot is hoger dan 0,005 gram/km.
  • De fijnstofuitstoot is hoger dan 0,01 gram/kWh.
  • Het roetfilter is verwijderd. 
  • De datum 1e toelating is vóór 1 september 2009 en de fijnstofuitstoot is niet vastgelegd in het kentekenregister van de RDW.

Voor een bestelauto betaalt u fijnstoftoeslag vanaf 12 jaar na de datum 1e toelating.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren , 

Geen paniek voetbal door de regering, maar al in 2015 aangekondigd. Ik denk zelf ook dat er betere maatregelen zijn, maar we zullen iets moeten doen en ondanks dat heb ik gewoon een paar weken geleden mijn eerste diesel aangeschaft. ( Wel een Euro 6 diesel )

Eigenaren van een oudere dieselauto betalen vanaf 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op de motorrijtuigenbelasting. Gemiddeld gaat de belasting hierdoor met 225 euro per jaar omhoog. Dat schrijft de Rijksoverheid op haar website. Oudere dieselauto’s stoten vervuilende fijnstof uit. De overheid maakt het met de nieuwe fijnstoftoeslag naar eigen zeggen financieel interessanter om een schonere auto te kopen. Dat doet ze de door de houderschapsbelasting voor dit soort auto's vijftien procent per jaar duurder te maken.

  •  

Het gaat hierbij om een maatregel die al door de vorige staatssecretaris van Financiën in 2015 is aangekondigd. De invoering was voorzien voor 1 januari 2019, maar dat is later 1 januari 2020 geworden. Fijnstof, oftewel roetpartikels, zijn kleine deeltjes die vrijkomen bij de verbranding in verbrandingsmotoren. Ze zijn slecht voor het klimaat en de gezondheid. Veel fijnstof wordt uitgestoten in het verkeer, vooral door oudere diesels.

 

Hier het complete belastingverhaal:

De Wet uitwerking Autobrief II regelt een wijziging van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 (Wet MRB 1994) zodat een fijnstoftoeslag voor dieselpersonenauto’s en dieselbestelauto’s met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer (mg/km) gaat gelden. De inwerkingtreding van die wijziging geschiedt op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip. Bij de implementatie van genoemde wijziging is naar voren gekomen dat de regeling op enkele onderdelen een aanvulling behoeft.

Allereerst blijkt dat er in de gewijzigde Wet MRB 1994 van wordt uitgegaan dat de fijnstofnorm uitsluitend wordt uitgedrukt in mg/km, terwijl voor bepaalde dieselauto’s – met name zware dieselbestelauto’s – de fijnstofnorm wordt uitgedrukt in milligram per kilowattuur (mg/kWh). Een uitstootregistratie in mg/kWh is technisch niet om te rekenen naar een uitstoot in mg/km. Het is daarom wenselijk voor deze groep een fijnstofnorm in mg/kWh vast te stellen. Er wordt een fijnstofnorm van 10 mg/kWh voorgesteld, zijnde de Euronorm VI-emissiegrenswaarde. Daarmee wordt voor de fijnstofnorm in mg/kWh gekozen die voortvloeit uit Verordening (EG) nr. 595/2009.56 Analoog aan de fijnstofnorm uitgedrukt in mg/km, voldoet een dieselauto in ieder geval aan de fijnstofnorm van 10 mg/kWh als de dieselauto een af-fabriek roetfilter heeft. Daarnaast is bepaald dat dieselpersonenauto’s die de fijnstofnorm overschrijden en zijn toegelaten na 1 september 2009 door deze leeftijdsgrens buiten de heffing blijven. Er is echter geen goede reden om deze groep van de heffing uit te sluiten. Het leeftijdscriterium strookt naar de mening van het kabinet niet met de bedoeling van de wetgever. De wetgever heeft met de peildatum van 1 september 2009 enkel beoogd te regelen dat de dieselpersonenauto’s van na deze datum en waarvan de fijnstofuitstoot niet is geregistreerd – geacht worden binnen de fijnstofnorm te blijven. Deze dieselauto’s wordt hiermee het “voordeel van de twijfel” gegeven omdat sinds die datum nieuwe typen personenauto’s moesten voldoen aan het criterium van Euronorm 5.57 Het is niet de bedoeling om de dieselpersonenauto’s die na 1 september 2009 zijn toegelaten van de heffing uit te sluiten, als uit de fijnstofregistratie blijkt dat de fijnstofnorm wordt overschreden.

Dit is onder andere het geval bij dieselpersonenauto’s die vóór 1 september 2009 een typegoedkeuring verkregen, maar pas na dat tijdstip op de markt zijn gebracht. Het leeftijdscriterium van de fijnstoftoeslag bij dieselpersonenauto’s wordt in dit wetsvoorstel daarom geschrapt. Het is van ongeveer 8500 voertuigen bekend dat zij na 1 september 2009 zijn toegelaten en de fijnstofnorm overschrijden (peildatum juni 2019). Zij worden door het voorstel in de heffing betrokken. Dieselpersonenauto’s die zijn toegelaten na 1 september 2009 en waarvan geen fijnstofuitstoot is geregistreerd blijven met dit voorstel het “voordeel van de twijfel” houden. Voor deze groep wordt de fijnstootuitstoot geacht lager zijn dan de 5 mg/km, waardoor deze voertuigen niet in de heffing worden betrokken.

Tot slot wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt om te regelen dat als de fijnstofuitstoot niet bekend is, doordat het af-fabriek roetfilter is verwijderd, de heffing niet kan worden ontlopen.58 Als het roetfilter is verwijderd, wordt de fijnstofuitstoot in het kentekenregister geschrapt en wordt in dat register met betrekking tot dat voertuig vermeld ‘verwijderd roetfilter’. Op basis van de huidige wettekst zou deze groep buiten de heffing zijn gebleven indien de datum eerste toelating van dat voertuig is gelegen op of na 1 september 2009. De huidige regeling kan daardoor het gedragseffect uitlokken om het roetfilter bij deze voertuigen te verwijderen. Dat is onwenselijk. Er wordt voorgesteld dat als het af-fabriek roetfilter is verwijderd het betreffende voertuig geacht wordt de fijnstofnorm te overschrijden. Tegenbewijs blijft hierbij mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, MartinB8 said:

op de belastingdienst stond gisteren nog dat de regeling met tarieven nog goed gekeurd moesten worden door de 1e kamer?

 

Dat klopt, het moet nog door de eerste kamer komen.
Geen zorgen, het gaat zeker wel door aangezien we allerlei trammelant hebben omtrent het onderwerp 'auto' de afgelopen tijd. Het is en blijft tenslotte de melk koe van Nederland. :smile:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ReneL zei:

e overheid maakt het met de nieuwe fijnstoftoeslag naar eigen zeggen financieel interessanter om een schonere auto te kopen. Dat doet ze de door de houderschapsbelasting voor dit soort auto's vijftien procent per jaar duurder te maken.

Logisch! De auto wordt niks meer waard en geld voor een andere auto wordt ook niet makkelijker door mij meer belasting te laten bepalen. Het is in ieder geval goed voor de staatskas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Vdub zei:

ik heb em inmiddels voor de Transporter ook binnen, nu scheelt het dat het grijs-kenteken is en je maar een kwarttarief betaald..

Zo hebben wij nog mazzel dat we ook een kwartbelasting betalen om dat onze T5 TDI 1.9 63KW 2005 omgebouwd is tot camper.

Maar wij hebben onze fabrieksroetfilter er tussen weg laten halen dat zou beter zijn, volgens een forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, J.J zei:

Zo hebben wij nog mazzel dat we ook een kwartbelasting betalen om dat onze T5 TDI 1.9 63KW 2005 omgebouwd is tot camper.

Maar wij hebben onze fabrieksroetfilter er tussen weg laten halen dat zou beter zijn, volgens een forum.

Fabrieksroetfilter op een 1.9TDI T5? dat lijkt me stug.. ik heb een T5 uit 2007 met een 102pk en die heeft alleen een roetkat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, J.J said:

Zo hebben wij nog mazzel dat we ook een kwartbelasting betalen om dat onze T5 TDI 1.9 63KW 2005 omgebouwd is tot camper.

Maar wij hebben onze fabrieksroetfilter er tussen weg laten halen dat zou beter zijn, volgens een forum.

Kijk eens op ovi rdw met het kenteken onder motor & milieu en daarna onder uitstoot. Daar staat er bij of er een roetfilter af-fabriek onder zit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, mikerosauer zei:

En dat gaat de komende jaren nog meer steige
Geloof maat niet dat het hier bij blijft ..

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
 

Als de laatste vuile diesel verbannen is en iedereen op elektrisch is overgestapt gaat er een extra heffing komen op de gebruikte lucht in de banden of de stikstof. Of stroomnet belasting belasting. Vul maar in. De nieuwe melk koe. Moet ergens vandaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet lang geleden heeft men een kolencentrale gebouwd in het Groningse Eemshaven moet je er eens langs rijden hoe zo'n dikke pluim daar af komt, een groot deel van het Noorden en Duitsland wordt er door vervuild.

En boten kan je op zee al van af een grote afstand al zien door de enorme rookpluim, dan de industrie wat een troep produceren die wel, laten ze maar eerst de grootste vervuilers maar eens aan pakken.

Door meer te betalen word de lucht heus niet schoner door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, J.J said:

Niet lang geleden heeft men een kolencentrale gebouwd in het Groningse Eemshaven moet je er eens langs rijden hoe zo'n dikke pluim daar af komt, een groot deel van het Noorden en Duitsland wordt er door vervuild.

Duitsland wordt er niet door vervuild. Stikstof is een lokaal probleem, zodra het bij de grens komt valt het uit de lucht en blijft het in Nederland. Tenminste... dat beweerd men. :mrgreen:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoeveel uitlaatgassen (fijnstof) worden veroorzaakt door steeds maar afremmen en weer gas geven met al die drempels, sommigen zijn zo hoog en stijl dat je er heeeeel langzaam over heen moet.

Hoeveel drempels heeft NL wel, wat een productie van uitlaat gassen, laat de rekenkamer die twee dingen maar eens uit rekenen.??

aangepast door J.J
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden