Ga naar inhoud
  • 0

Thermostaat defect ??


essel

Vraag

Ik heb al tijdje dat de auto ( 2007 1.9 tdi wagon) qua binnentemperatuur niet goed warm wordt.  In het dashboard staat de temperatuurmeter altijd zo rond de 90grd.  Echter als ik via ODB (torque) monitor tijdens het rijden dan, komt deze niet boven de 80grd (79grd gemiddeld, op de snelweg bij 110 km/h en een buitentemperatuur van 4grd).

M.a.w dit is een afwijking van 10grd. Wordt in het dashboard temperatuur van het koelwater weergegeven of de motortemperatuur (olie ??).

Mijn inziens zou ik met ODB toch een hogere temperatuur moeten uitlezen. Ik heb het gevoel dat de thermostaat dan ook niet volledig sluit. Ik wil deze dan ook gaan vervangen.

Klopt mijn redenering ? of heeft iemand nog een andere tip / idee ?  En tevens ben ik wel benieuwd hoe de temperatuur naar kachelradiator wordt geregeld ??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb de thermostaat toch maar vervangen. De temperatuur van het koelwater is nu 10grd hoger (gemiddeld ronde 80grd).  Het wordt nu binnen ook wel wat warmer, maar ben nog niet tevreden. Wellicht toch de kachelradiateur  vervangen?

Daarnaast merk ik dat bij nemen van een bocht, er soms een vlaag van koude lucht door de auto gaat. Net als of er een klep opengaat. Iemand bekend met dit verschijnsel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden