Ga naar inhoud
  • 0

Remmen alweer krom?


lonnebol

Vraag

Midden juli van dit jaar heb ik de remmen voor vervangen; remblokken + remschijven van Brembo. De vorige remmen (ook Brembo) trilden bij iedere remactie, hard of zacht remmen. Na de wisseling was alles weer prima tot ergens midden september. Nu is er weer een trilling bij iedere remactie. Gek genoeg is dat wel de ene keer heftiger dan de andere.

Nu vraag ik mij af hoe dit komt? De remschijven krom na twee maanden? Een ander probleem in de ophanging? Zijn Brembo-schijven niet goed? Ik heb van een monteur eens gehoord dat zij niet erg te spreken waar over Brembo omdat deze snel krom gaan staan. Dat zou bij deze dan wel bevestigd worden met twee keer een set van Brembo.

Qua ophanging voor zijn de stabilisatorstangen en fuseekogels vervangen.

Is er iets dat ik kan controleren? De garage gooit het al snel op kromme schijven in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 14-10-2019 om 16:50, maxx007at zei:

@@diver
Dat kan Jan, maar het trillen hoeft nu niet perse van voren te komen.

 

Op 14-10-2019 om 16:52, Diver zei:

Dat wordt wel gesuggereerd met het wisselen van de voor schijven.  

Ik voel het inderdaad aan de voorzijde. De remmen achter zijn ook volledig vervangen deze zomer (schijven en blokken). De handremmotoren zijn niet lang daarvoor ook vernieuwd. Revisie van de klauwen achter stond wel op de plannin. Hier ben ik ook aan begonnen aan de rechterzijde, maar daar bleek de koperen bus van de as te veel versleten waardoor er remvloeistof langs weglekte. Toen in allerijl een klauw van de sloop gehaald en gemonteerd. De klauwen aan de voorzijde zijn wel gereviseerd.

Maar zoals gezegd voel ik het echt voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vertel eens in het kort, hoe heb je de remschijven voor gemonteerd?
Ik had nog nieuwe lagers liggen. Deze heb ik eerst gemonteerd. Vastgezet op moment zoals gespecificeerd. Dus de naaf was helemaal schoon, geen roest en ik ga er eigenlijk vanuit ook vlak. Anders had ik met Scotch bride opgeschuurd. Daarna wat  keramische pasta (wit spul) op de naaf en remschijf erop gezet. Daarna de remklauw gereviseerd met twee nieuwe rubberen ringen en daarna met nieuwe remblokken en nieuwe geleidehulzen gemonteerd. De hulzen ook ingesmeerd met wat keramische pasta.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als schijven erg heet worden door aanlopen blokken en je houd je rem vast, dan kan er een kromming ontstaan in de schijven. Dit vaak meegemaakt bij motorfietsen en zal niets anders zijn bij auto’s.

Ik heb zelf ook Brembo en geen probleem.
Je kunt wellicht ander merk schijven proberen.

Hoe is de uitlijning van de Passat, wellicht kan daar iets zijn wat invloed heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat klinkt logisch. Hoe kan het dat de blokken van aanlopen? Hoe ontstaat dat?

Uitlijning is dik half jaar terug nog gedaan, maar kan niet zeggen dat het nu super staat. Het lijkt soms alsof er geen één vaste stand is. Dan rijdt de auto rechtdoor, staat het stuur iets naar rechts, volgende keer het de auto rechtdoor en staat het stuur recht. Maar ik kan hierin nog niet echt iets ontdekken en heb ook nog niet echt getest op een goed recht stuk weg. Het lijkt in ieder geval of de stuurinrichting niet heel 'strak' is, als je begrijpt wat ik bedoel.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
15 minuten geleden, Diver zei:

Als je blokken niet goed vrij komen bij stilstand blijft het tussen de blokken warmer/heter en koelt de rest wel af, daar wordt de schijf dus krom van.

Logisch. Maar hoe komt het dat de blokken niet goed vrij zouden komen? De zuigers kon ik bij de wissel met de hand zowat indrukken. Zowel voor de revisie van de klauwen als erna.

Morgen ga ik de winterbanden opleggen i.v.m. vakantie naar Duitsland. Ik zal dan nog eens kijken of het allemaal vrij zit/draait.

Stel het draait niet vrij/de blokken komen niet helemaal los, wat zou dan de volgende stap zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een remblok kan stoef gaan over de randen waar het opstaat, of iets gekanteld zijn, je zou gewoon de boel eens schoon moeten maken, de blokken moeten vrij kunnen bewegen. de klauw zit op pennen waar hij over schuift/glijd ook deze moeten goed gangbaar zijn, oftewel het kunnen meerdere dingen zijn.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Een remblok kan stoef gaan over de randen waar het opstaat, of iets gekanteld zijn, je zou gewoon de boel eens schoon moeten maken, de blokken moeten vrij kunnen bewegen. de klauw zit op pennen waar hij over schuift/glijd ook deze moeten goed gangbaar zijn, oftewel het kunnen meerdere dingen zijn.
Ook weer logisch. Dit ook allemaal gedaan bij de wissel midden juli. Alles helemaal schoon, nieuwe pennen en deze ingesmeerd met keramische pasta. Nu ga ik twijfelen ik of dat goed is. Blijft dat zacht/smerend?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur geleden, lonnebol zei:

Nieuwe lagers ook gedaan meteen toen hij de wissel, dus de naaf is helemaal schoon en vlak(ga ik vanuit). Zie openingspost.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk
 

lul ook maar wat uit mn nek heb er eigenlijk ook helemaal geen verstand van:mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 18-10-2019 om 15:59, lonnebol zei:

Ik ga het morgen bij de bandenwissel nog eens goed bekijken allemaal. Jullie horen nog van mij. Bedankt!

De banden zijn zaterdag gewisseld. Het weer was niet super, dus ik heb het snel gedaan. Hierdoor heb ik niet heel erg goed gekeken naar de remmen, maar ik zag niks opmerkelijks en ik had niet het idee dat de remmen aanlopen. De remmen zijn niet warm na een rit en ik kon het wiel makkelijk een beetje draaien. Helemaal ging niet want een zijde stond nog tijdens de wissel op de grond en door de versnellingsbak kon ik niet een enkel wiel draaien. Maar het stukje dat te draaien was ging makkelijk.

Nu bedacht ik mij wel na de wissel dat ik een nieuwe band links voor heb gekregen een dikke maand geleden. Dus links compleet nieuw, rechts oud. Kan dit van invloed zijn geweest waardoor de remmen zijn gaan trillen? Tijdens het rijden was er geen enkele trilling. De trilling lijkt tijdens het remmen nu met winterbanden op sommige moment minder/niet meer aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De banden zijn zaterdag gewisseld. Het weer was niet super, dus ik heb het snel gedaan. Hierdoor heb ik niet heel erg goed gekeken naar de remmen, maar ik zag niks opmerkelijks en ik had niet het idee dat de remmen aanlopen. De remmen zijn niet warm na een rit en ik kon het wiel makkelijk een beetje draaien. Helemaal ging niet want een zijde stond nog tijdens de wissel op de grond en door de versnellingsbak kon ik niet een enkel wiel draaien. Maar het stukje dat te draaien was ging makkelijk.
Nu bedacht ik mij wel na de wissel dat ik een nieuwe band links voor heb gekregen een dikke maand geleden. Dus links compleet nieuw, rechts oud. Kan dit van invloed zijn geweest waardoor de remmen zijn gaan trillen? Tijdens het rijden was er geen enkele trilling. De trilling lijkt tijdens het remmen nu met winterbanden op sommige moment minder/niet meer aanwezig.


Als een band aan de binnenkant gecupt is kan dat gevoel geven met remmen, ik heb dat nl zelf ook.

Ik persoonlijk gooi er liever 2 nieuwe onder dan 1.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 minuten geleden, FapperCC zei:

 


Als een band aan de binnenkant gecupt is kan dat gevoel geven met remmen, ik heb dat nl zelf ook.

Ik persoonlijk gooi er liever 2 nieuwe onder dan 1.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Had ik ook liever gehad inderdaad. De band was lek en kon/mocht niet meer geplakt worden. Naja, ik kijk het nu even aan met de winterbanden. Als de zomerbanden erop gaan gaat voor toch naar achter en vice versa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden