Ga naar inhoud
  • 0

Stotteren koude motor


frankfrank125

Vraag

Hallo mannen,

 

Heb een probleempje met mijn 3C met 2.0TFSI CAWB motor uit 2008.

Bij koude start begint de auto na enkele seconden zowel stationair als rijdend met half gas tot ongeveer 3.000 toeren te schokken. Bij volgas is het veel minder of zelfs niet.

Dit blijft zo tot enkele minuten nadat de koelvloeistoftemp meter op 90 graden is gaan staan en dan is het weg. Bij warme motor geen probleem.

Dit is al een aantal weken en een paar keer is ook de epc lamp aangesprongen.

Heb de bougies en de pcv vervangen maar probleem blijft.

Wat denken jullie wat het kan zijn?

Zit zelf richting lambdasonde of koelvloeistof temperatuursensor te denken...

Graag jullie gedachte hierover.

Ik kan de auto natuurlijk laten uitlezen maar kan pas op zijn vroegst over 1.5 week bij een van de vw dealers in midden limburg terecht. Misschien dat jullie al van tevoren tips hebben.

 

Gr Frank

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja klopt vandaar dat ik extra meldde dat het even na de meter op 90 nog doorgaat. Ik meende dat de sensor voor de meter een andere sensor was dan diegene die info aan de motor doorgeeft. Dus die laatste sensor lijkt me zo gek nog niet.

Is het met uitlezen niet zo dat de vw dealer meer info uit het systeem kan halen dan elke random garage?

Heb altijd begrepen dat de standaard garages maar tot een bepaald niveau kunnen gaan in de software...

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heej ja altijd handig om adresjes in de buurt te hebben.
Ik ben al iets verder met de passat, of eigenlijk niet maar hij is uitgelezen.
Tot nu toe voor het uitlezen heb ik bougies en pcv vervangen zonder resultaat.
Uitlezing foutcodes;

- 01056 katalysatorsysteem rij 1 efficientie onder drempel P0420 onregelmatig
- 00289 gaskleppositiesensor (G69) onwaarschijnlijk signaal P0121
- 00545 Hoeksensor 2 voor gasklep (G188) onwaarschijnlijk signaal P0221 onregelmatig
- 05445 Gasklepregelaar, storing P1545 onregelmatig

Na de uitlezing heb ik de stekker op het gasklephuis met contactspray schoon gemaakt maar nog blijft het gestotter...

Enig idee wat nu? Gasklephuis schoonmaken of is dit een elektrisch probleem richting sensor of bekabeling?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik de storingen zo lees. Zou ik eens beginnen met het gas klephuis schoon te maken en op nieuwe in te leren. En heb je de storingen al gewist en een stuk gereden en daarna nog eens uit gelezen. Of er iets terug komt kwa storingen? En ik zou je altijd nog eens kunnen helpen. Dan stuur maar een pbtje
Gr stephen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Stephen dank voor je input en aanbod.

Storingen zijn door garage gewist na het uitlezen en epc melding is niet meer teruggekomen. Wel nog stotterde de auto na het uitlezen maar dan zonder epc melding.

Wat ik vandaag heb gedaan is gasklephuis schoon gemaakt en alle connectors van sensoren rond het gasklephuis gecontroleerd en schoongemaakt en de inlaat temperatuursensor schoongemaakt. Gasklephuis was wel een beetje vervuild maar de klep met veerretour liep op zich soepel zonder zwaar moment erin. Tandwielen zagen als nieuw uit. Wat me opviel was dat de klep in ruststand een beetje open blijft staan. Als ik dan tegen de veer druk kan ik de klep helemaal dicht zetten maar zodra de veer in rust is staat de klep met een kiertje open. Weet niet of dit zo hoort. Enfin, alles schoongemaakt en ook de contacten in de VDO regelunit behandeld met contactspray. Alles weer gemonteerd. Auto liep daarna prima zonder foutmelding maar moet wel eerlijk zeggen dat de motor nog een beetje warm was en het probleem zich voornamelijk voordeed met koude start.

Dus morgen even afwachten....

 

Ik hou jullie op de hoogte.

 

Gr Frank

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je moet nu na het schoonmaken wel de basisafstelling laten uitvoeren, anders weet je nog niet zeker of het geholpen heeft.



Wat ik al eerder zei. Is dat de gasklephuis ook op nieuwe in geleert moet worden. Na schoon maken. Anders blijft die de oude stand onthouden in het motor regel apperaat. Dus wat vdub zeg kolt zeker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey jongens sorry voor de late reactie ben druk momentee met werk en een verbouwing thuis...

Stephen heel erg dank voor je aanbod. Dat waardeer ik echt.

Moet even kijken hoe of wat, garage in de buurt vroeg zich 40 euro ervoor dus gezien mijn tijdgebrek denk ik dat ik daar even langs ga volgende week( als ik tijd krijg).

 

Heb nog een vraag. Ik verdenk nog steeds dat dit probleem ook aan mijn koelvloeistof temp sensor kan liggen. Omdat het stotteren met koude motor na een minuutje na de start pas begint en je de klok erop kunt zetten dat het weg is zodra de koelvloeistof door het blok gaat (echt een minuut nadat de temp meter op dashboard op 90 staat).

Nu zette ik gisteren de auto na een rit in de garage en toen ik de motor uitzette sprong ineens de koelfan aan en 3 seconde later weer uit. Heel vreemd zo kort heb ik hem nooit gehoord en het was ook helemaal niet warm buiten op dat moment.

Denken jullie dat dit dan toch met een temp sensor te maken kan hebben?

Het moment van stotteren is nog precies op hetzelfde moment en net zo lang als voor het reinigen van het klephuis ook al is deze dan nog niet ingeleerd.

Koelvloeistofniveau is overigens goed en ik heb geen lekkage

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn personlijke meening. Kijk eerst even de klacht aan na het opnieuw in leren. Bij een 3c gaat de temp, sensor niet heel vaak kapot. En dan zou jou temp, meter ook niet hondert procent werken. Maar zou eerst beginnen nu met het in leren van het gas klep huis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar even terugkomend op de koelvloeistof temp meter. Naar mijn weten is de sensor voor de motor info en de dashboardmeter toch verschillende sensoren of niet?
Dus dat de dashboard meter mooi op temp staat geeft toch geen garantie dat de motor ook juiste temp waardes krijgt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maar even terugkomend op de koelvloeistof temp meter. Naar mijn weten is de sensor voor de motor info en de dashboardmeter toch verschillende sensoren of niet?
Dus dat de dashboard meter mooi op temp staat geeft toch geen garantie dat de motor ook juiste temp waardes krijgt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Klopt. Deze meter krijgt twee waardes de belangrijkste waarde om voor de sensor is de thermostaat. Deze laat egt goed zien of de meter op 90gr staat en blijft staan. Maar een themp, sensor meet de thempertuur. Dus die geeft ook een waarde die belangrijk is voor de themp. Meter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden